Писателският блог на Тишо

януари 6, 2011

Ще успеят ли социалните мрежи да изпратят блоговете в девета глуха?

Първо, нека уточним, че за неспециалистите „социални мрежи” означава facebook, а „търсачки” – google. На никой не му пука за десетките, дори стотици деривати на тези продукти в мрежата.
Всички са във facebook и всички търсят с google. Всички потребители, които формират пазара.

Почти никой не знаеше какво е „социална мрежа”, преди да се появи facebook. Не вярвате ли? Попитайте майка си, която отскоро има профил в бука и коментира всеки ваш статус, хехе.

Facebook сега е манията, каквато бяха блоговете преди няколко години. Тогава всеки по-грамотен юзър се зариби да спами уеб пространството с новини от собственото си ежедневие, които не интересуват никого. И „В началото беше словото!” И Б(л)ог създаде blogger, а после wordpress. Или може би обратното, не помня.

По-важното е, че блоговете окупираха вниманието на всички, които са част от т.нар „интернет общество”, т.е хората, които си губят времето или по някакъв начин си изкарват прехраната, седейки пред компютър.

Днес вече е модерно да се говори за  социалните мрежи като алтернатива на блоговете. От моята тясно не-специализирана и технически неграмотна камбанария, този конфликт изглежда така: Facebook vs WordPress. Писателският профил на Тишо срещу Писателския блог на Тишо.

Хм.

Каква е разликата, всъщност? На пръв поглед и двете места те свързват с едни и същи хора. Разликата е в това, че читателите на блога няма да разберат къде си се напил и припаднал в четвъртък вечер, ако не им кажеш, докато в „социалната” мрежа твои „приятели” със сигурност ще качат богат снимков материал от „събитието” и ще сложат етикет с името ти върху всеки кадър, да се знае…

Разбира се, това не е достатъчно сериозна причина да предпочитам блога, като средство за общуване, пред социалната мрежа. В единствено число.

Преди няколко месеца изнесох презентация в клуб „Спри и помисли” на тема: „Блог да ви е на помощ” (слайдове: тук, видео: тук), където много простичко обясних каква е разликата между това да имаш блог и това да участваш в социална мрежа.

Представете си парти. Разни хора се събират на едно място да употребяват алкохол и леки наркотици, да клюкарстват, да танцуват, да се хвалят с новите си придобивки или да показват новото си гадже. Други идват с тайната надежда да намерят такова на партито.

Собственият блог означава партито да е у вас. Може да заключиш любимите си порно списания в отделна стая, където никой няма да ги види, можеш да определиш къде ще се пуши и къде не, какъв алкохол ще се консумира, каква музика ще се слуша, кого да поканиш и кого да изгониш, в колко часа да свърши купонът и т.н.

Същите хора „купонясват” и във facebook. Но там ти си гостенинът и ти трябва да се съобразяваш с правилата, а правилата ги определя домакинът. Марк. Той решава какво, къде, кога и как. А половин милиард души му играят по свирката. Те само присъстват. Защо така?

Ами, защото е много по-лесно да отидеш на купон, отколкото да организираш парти у вас.

Второто изисква повече усилия, време, организация и ресурси, но ти осигурява повече свобода. Имаш пълен контрол върху ситуацията. Чувстваш се „като у дома”.

Това е причината социалните мрежи да НЕ изпратят блоговете в девета  глуха. Всеки обича да се чувства „като у дома”.

Разбира се, промени настъпват. Блоговете и социалните мрежи са процес, а не събитие. Всеки процес търпи развитие с времето.

Развитието при блоговете е, че стават по-шумни, по-глупави и по-разводнени, а информацията в тях е все по-некачествена, докато постовете в „старите” блогове са по-редки и по-лаконични. Дори вече има стотици хиляди, даже милиони блогове, занемарени от своите мързеливи притежатели. Последните разбраха, че няма какво да кажат на света, а и да кажат, няма кой да ги чуе, защото никой не се интересува от четката им за зъби или от „предимствата” на новото им гадже. По-лесно е да споделят тези неща във фейсбук. Там със сигурност някой ще ги забележи.

Докато развитието при фейсбук е, че расте като тумор. Всички знаем как свършва това.

Маниите идват и си отиват, хората остават. Трябва да ви съобщя, че социалните мрежи няма да изпратят блоговете в девета глуха. Те ще ги последват там. Всички ще акостират в тихия пристан на забравата един ден. През 21 век ще се появят нови средства за общуване и забавления. Кои са те? Ако знаех, щях да съм най-младият български милионер и пак нямаше да ви кажа…

Да се върнем в настоящето. Природата обича изобилието и вечно добавя  нови форми към старите. Или просто ги трансформира. Прибързано е да говорим, че фейсбук и компания ще затрият блоговете. Докато го има едното, ще го има и другото.

Спомнете си радиото и телевизията. Тогава масовото схващане беше, че синият екран ще изпрати дървената „сляпа” кутия завинаги в килера. Стана ли така? Не. Ами интернет? Нали щеше да елиминира хартията в офиса? Започнахме да принтираме дори имейлите си на хартия. Просто се научихме да рециклираме по-добре, за да имаме повече хартия и това е всичко. Междувременно се появиха онлайн радиа, онлайн телевизии, онлайн вестници и онлайн списания, вместо пресата да изчезне от хоризонта. Природата обича изобилието. Тя обича и трансформацията.

Дървеният радио сандък преживя много трансформации през изминалия век. Сега слушате радио в колата. Стационарният телефон се превърна в мобилен, а мобилният – в преносим компютър, радио, телевизор, фотоапарат, гейм плеър и видео камера едновременно.

Същото очаква блоговете и социалните мрежи в близкото бъдеще. Тотална трансформация. Не едното за сметка на другото. В днешния им вид те, естествено, са обречени. Но ще се появят нови на тяхното място, по-технически съвършени и с абсолютно същото предназначение.

Защото хората обичат да се събират, да пият, да клюкарсват, да воаьорстват, да изпъкват, да се хвалят и да създават нови контакти. Това е тяхната природа. Тя не се е променила много от времето, когато Питагор чертаеше с пръчка върху пясъка.

Помислете върху това.

Тихомир Димитров

14 коментара »

  1. Съдържанието преди всичко. Content is king. А същият този „контент“ се създава както в блоговете, така и по социалните мрежи. Е, във вторите – значително по-лесно. „Попитайте майка си, която отскоро има профил в бука и коментира всеки ваш статус, хехе.“ А сега накарайте майка си да пише в блог и ще започнат оправдания как няма време, как не умее да пише и пр.

    Въпреки това социалните мрежи (разбирай Фейсбук) няма да убият блоговете. Напротив. Ще станем свидетели на (възможни са 2 варианта):
    1. преобразуване на блоговете в клюкарници от фейсбуковски тип (непрепоръчително)
    2. по-малко публикации в блоговете, но по-добри, по-задълбочени, по-обстойни и (вероятно) по-дълги.

    Коментар от Димитър Цонев — януари 6, 2011 @ 6:49 pm

  2. @ Димитър Цонев: Благодаря за това, че разшири темата с интересната си гледна точка!

    Коментар от asktisho — януари 6, 2011 @ 6:51 pm

  3. […] This post was mentioned on Twitter by Tomislav Savov. Tomislav Savov said: Ще успеят ли социалните мрежи да изпратят блоговете в девета глуха?: http://t.co/XYWadg7 […]

    Pingback от Tweets that mention Ще успеят ли социалните мрежи да изпратят блоговете в девета глуха? « Писателският блог на Тишо -- Topsy.com — януари 6, 2011 @ 7:39 pm

  4. Няма основателни причини да се противопостяват социалните мрежи на блоговете – те взаимно се допълват! Изцяло споделям мнението, изложено в тази статия – всички форми (на комуникация) са приемливи, приложими и са в постоянно развитие (напред и нагоре), всички са необходими и полезни; единствен проблем е само „капацитетът“ на човека да си служи оптимално с всички съвременни комуникационни (и не само) „средства и инструменти“, за да се реализира максимално, т. е. да идентифицира точно своето предназначение, да определи целта на своето съществувание, да запълни със смисъл дните си и да съумее да се изрази така, че да се влее (като елемент/детайл от пъзел) в многоликото разнообразие на необятния и прекрасен свят…

    Коментар от bogdeva — януари 6, 2011 @ 8:58 pm

  5. За мен това е „мисията невъзможна“. Не може да съпоставяме две несъпоставими неща.

    Коментар от ДЖАДЖИТЕ или всичко чудато, което ни заобикаля — януари 6, 2011 @ 9:31 pm

  6. И за мен. По всичко личи, че сте писали много повече, отколкото сте чели. Под и във. Тази тема. Нидейти! Мкей?

    Коментар от asktisho — януари 8, 2011 @ 1:33 am

  7. вече го направиха, дали ще ги довършат съвсем не знам.

    Коментар от martin — януари 13, 2011 @ 3:14 am

  8. @ martin: Когато вятърът раздухва огъня се получава един много добър пожар. Това не значи, че можем да кажем „вятърът угаси огъня“. В случая социалните мрежи са вятъра (на промяната), а блоговете са огъня. Това, което действителността показва е, че блоговете и социалните мрежи все по-сериозно се преплитат и взаимно се допълват. Което ме кара да мисля, че като им дойде времето ще си ходят. Заедно. Защото толкова добре ще са оплетени, че няма да могат да се разплетат. И ще ги замести съвсем друг вид медия. Никоя мания не е вечна. Дори Вселената не е вечна. Айде, със здраве!

    Коментар от asktisho — януари 13, 2011 @ 1:08 pm

  9. Качественото съдържание е устойчиво (освен на глупостта), независимо от медиата, в която се намира. Към момента блоговете предлагат възможност на авторите им да публикуват съдържание (с различно качество), но значително по-качествено от онова, което се генерира по социалните мрежи, разбирай FB. За съжаление сме свидетели на чат-проблема и в много блогове, под публикациите читателите оставят коментар само колкото да отбележат, че „и аз бях тук“, което е по-присъщо за и привнесено от FB. А че ще има еволюция и още по-голямо обвързване, това е неизбежно, ако не се случи, и двата типа сайтове рискуват да потънат в забвение по-скоро, отколкото се предполага.

    Коментар от Димитър Цонев — януари 13, 2011 @ 1:21 pm

  10. „…Собственият блог означава партито да е у вас. Може да заключиш любимите си порно списания в отделна стая, където никой няма да ги види, можеш да определиш къде ще се пуши и къде не, какъв алкохол ще се консумира, каква музика ще се слуша, кого да поканиш и кого да изгониш, в колко часа да свърши купонът и т.н…“ толкова ми харесва как си го написал и въпреки това се усещам, че все по-често кисна безцелно във FB за сметка на всичко останало… 🙂

    Коментар от elica — януари 13, 2011 @ 6:19 pm

  11. @ elica: Благодаря ти! Всъщност, ако беше кисненето във Фейсбук не-безцелно, щях да чувствам блоговете като доста застрашени 🙂

    Коментар от asktisho — януари 13, 2011 @ 8:47 pm

  12. Съвременният човек в рамките на социума има нужда от обилен поток от информация. Информацията, която получаваме от вестници, радио, телевизия, интернет, и социални мрежи е поток от факти. И когато казвам факти нямам предвид груби физични факти, а социални факти, които определят отношенията и мястото ни в обществото. За кого се е сгодил Брад Пит, с колко гола е победил Манчестър Юнайтед, защо се е вдигнала цената на йената, какви коли карат най-богатите българи, за каква промоция се бият бабичките в ЛИДЛ и къде е карала ски комшийката през уикенда? Медиите отговарят на въпросите, които запълват интелектулната ни празнота и ни спасяват от необходимостта да мислим за ежедневието. Имаме нужда от все повече информация, все повече видове медии, имаме нужда от всичките факти които съществуват и още два пъти по толкова, които не съществуват, но са интересни и затова се публикуват в медиите. Затова Фейсбук няма да замени блоговете, нито айфона ще замени домофона.

    Коментар от Социална мрежа Elada.info — февруари 3, 2011 @ 9:14 pm

  13. @ Социална мрежа: Запознайте ме с автора, който го е написал това. Не се казва „Социална мрежа“, нали? 😛 Както и да е. Мерси за включването! Дойде с време И на място…Заслугата, в случая, е ваша… 🙂

    Коментар от asktisho — февруари 4, 2011 @ 2:48 am

  14. @Социална мрежа: Информация като тази, която споменавате (за Брад Пит и пр.) не се намира в блоговете. Поднесена по друг начин, тя може да бъде намерена във Facebook. По-горе написах за „и аз бях тук“ синдрома, сега мога да добавя и саморекламата по най-неудачния начин. Идете във Facebook, блоговете са друга бира. 🙂

    Коментар от Димитър Цонев — февруари 4, 2011 @ 7:29 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Вашият коментар

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.