Писателският блог на Тишо

юли 2, 2010

Не се гаси туй, що не гасне

Горенето на книги е традиционен „управленски инструмент” за религиозния фанатизъм и политическата диктатура. То не би трябвало да е част от ежедневието в едно демократично общество.

За щастие никой не е горил скоро книги пред Народното събрание, но група тежко въоръжени полицаи „нападнаха” и унищожиха сървъра на една виртуална библиотека, която разпространяваше знанието безплатно, безвъзмездно и на доброволни начала. Някои хора може би не схващат общото между казуса „читанка” и нацистките клади, но за мен единствената разлика е в липсата на пепел върху жълтите павета.

Естествено, получи се точно обратният на търсения ефект. Свободните медии подхванаха широк обществен дебат, който се пренесе и в някои от традиционните медии.

Като резултат дори слепите и глухите разбраха за „читанката”, архивът й се мултиплицира до безкрайност, сървърите й „мигрираха” към по-топли страни и, ако издателствата действително са губили милиони от безплатната виртуална библиотека преди, то сега вече би трябвало да губят милиарди…

Съмнявам се, обаче, това да е така.

Играчите на шах знаят, че патовата ситуация е положение, в което не като да си мат, но нямаш нито един полезен ход.

Намираме се в абсолютно патова ситуация по отношение на книжния пазар и проблемите с авторското право в България, според мен.

Защо?

Ами защото всички въвлечени в конфликта са прави. По един или по друг начин.

Дори службите са прави.

Твърде лесно е да се хвърли вината върху лицето Явор Колев, чийто портрет се разпространи в медиите след акцията на спец службите, а издателите, които уж стоят в основата на тази акция, се покриха зад общата безлична маса на асоциации, сдружения и професионални обединения.

Твърде лесно и твърде глупаво, защото Явор Колев е човек под пагон, който изпълнява заповеди, отчита дейност и оправдава бюджет. От гледна точка на закона неговите действия са напълно обосновани. Той също е „прав”. Разпространението на авторски продукти без съгласието на притежателя на авторските права е престъпление по силата на действащото у нас законодателство.

Да, но общественото мнение показа силна нетърпимост към показното „опожаряване“ на книги, пък било то и само виртуално. Историята ни учи, че идеологическото противопоставяне между силовите органи на държавата и общественото мнение никога не е в полза на първите, дори тоталитарните режими изгубиха тази битка, а законите се пишат от и за хората, не обратното. Да не забравяме това.

Какво трябва да се направи тогава?

Очевидно се нуждаем от по-гъвкав закон по отношение на авторските права. Докато ние тук унищожаваме виртуални библиотеки американският съд, който толкова много ни вдъхновяваше в борбата за защита на авторските права създава прецедент след прецедент в либерализацията на достъпа до авторското съдържание онлайн. Веднъж съдът оправда ютуб срещу обвиненията, че подпомага видео пиратството, втори път Гугъл успя да  защити правото си да дигитализира световната литература. Знаем, че американското право е прецедентно. Тези прецеденти потвърждават тенденцията, че Америка избра да стъпи здраво в 21 век, докато ние тук продължаваме да си затваряме очите за факта, че само един от всеки десет читатели е не-виртуален.

Останалите просто не ползват хартия. Нуждаем се от реформи, които да узаконят техния достъп, независимо дали ще е платен или не, защото той вече отдавна е факт, при това – необратим.  Правната теория винаги изостава от правната действителност и непрекъснато трябва да наваксва. Властта си вкарва автогол с показните акции срещу виртуалните библиотеки в едно общество, което е изнервено до краен предел от факта, че апашите и главорезите продължават да демонстрират самолюбие и просперитет по време на криза, а на „унизените и оскърбените” им беше отказан дори достъпа до книги, които не могат да купят, защото тези книги са абсолютно неоткриваеми в разпространителската мрежа. Казано с думи прости: на едни им беше забранено да четат, а на други им беше разрешено да крадат…

Но да разгледаме останалите страни в конфликта:

Авторите и преводачите – те също са прави. Прави са в желанието да избират сами какво ще споделят с аудиторията безплатно и какво ще й предложат срещу заплащане. Не изглежда съвсем читаво някой друг да решава вместо тях.

Какво трябва да се направи тогава?

Трудно ми е да говоря от името на други автори, затова ще говоря от свое собствено име. Читателите на този блог знаят, че качвам романите си безплатно в интернет. Така те достигат до многократно по-голяма аудитория и трябва да призная, че за един световно неизвестен, прохождащ автор като мен, този факт е важен. Разбира се, погрижил съм се хартиеното копие да е на два клика разстояние и от хората, които искат да имат романа ми с автограф за личната си колекция. Еднакво ценни са ми двата типа читатели, защото аз пиша, за да има кой да ме чете. Всеки автор, който твърди обратното е грозен лицемер. Естествено е да давам предимство на хората, които са склонни да инвестират някой лев в творчеството ми. Затова качвам пълното съдържание на романите с известно закъснение и често ме питат как бих реагирал, ако някой сканира книгата ми и вземе, че я качи в интернет преди мен. Отговорът ми винаги е бил един и същ – ще открия този човек и няма да му счупя главата, а ще му благодаря и ще му стисна ръката. Защото неговият хамалски труд ще е показателен за мен. Никой няма да си играе да сканира, ъплоудва и разпространява триста страници текст, които не стават за четене. Такива неща се случват само на големите автори и аз бих възприел подобно действие като комплимент, като добър знак за писателската ми кариера, а не като кражба или обида. Никой не е достатъчно наивен, за да мисли, че е възможно да забогатееш от самиздат в България. По-скоро трябва да си благодарен, ако излезеш на нулата и не, никой читател няма да предпочете електронния вариант, ако обича да се излежава с книжка в леглото или на плажа. Ако харесва аромата на мастило и хартия. Ако е колекционер. Аз обаче не поставям бариери пред никого.

Издателствата също са прави, но не вярвам в мокрите им сънища за милиони левове пропусната печалба. Всъщност вярвам, обаче не мога да унижа интелекта си дотам, че да приема „читанката” за източник на всички беди. „Читанката” не е виновна за това, че баничарите у нас печелят повече от печатарите. Виновна е средновековната система за книгоиздаване, разпространение и търговия, която се опитваме да съхраним на всяка цена в началото на 21 век. За издателите имам лоша новина:

Светът се променя и технологиите се развиват. Целият свят няма да забави развитието си, за да защити икономическите интереси на издателите. Издателите ще трябва да ускорят развитието си, за да настигнат света.

Какво трябва да се направи тогава?

Ще дам няколко примера, за да не бъда голословен:

Първо, крайно време е да се помисли за платен достъп до електронния вариант на книгите, които се издават на хартия – много по-евтин, при това. Аз лично направих достъпа до книгата ми възможен за портативните устройства за четене на книги, виждал съм хора да четат „Душа назаем” и на мобилните си телефони в трамвая. Направих достъпа безплатен и не съжалявам за това, но нищо не пречи на издателите да разпространяват книгите си в електронен формат срещу заплащане с SMS, например. Едва ли някой ще тръгне да сваля и форматира файлове, само и само да спести лев-два. Всеки има мобилен телефон и повечето читатели ще предпочетат да платят символична сума еднократно, за да получат книгата лесно и законно. Тъкмо издателствата ще се сближат с по-младата и прогресивна аудитория, вместо да й обясняват, че „сиренцето е с пари”. Защото фактите говорят, че именно тази аудитория има последна дума по въпроса дали сиренцето наистина е с пари. Когато й отнемеш възможността да притежава електронен вариант на книгите законно и срещу заплащане, тя няма да се върне обратно към хартията, а ще похапва от сиренцето безплатно. Издателствата може и да се сърдят, но Сърдитко-Петко е известен с празната си торба и едва ли има търговец, който е спечелил от това, че се е разсърдил на своите клиенти…

Второ, да наемеш коректор, дизайнер, редактор, печатар и разпространител не те превръща автоматично в успешен издател. Всеки може да го направи. Трябва да се мислят начини за пряк контакт с аудиторията, читателите трябва да се ангажират лично. Полезно е да се организират онлайн и офлайн кампании, нужно е да се осигуряват участия на авторите в литературни четения, дискусии, срещи с читатели, премиери, медийни изяви, уоркшопи, културни проекти, литературни конкурси, лекции, семинари, панаири на книгата, изложения, трябва да се мисли за пи ар на книгата. Всички тези мероприятия представляват източник на приходи не само от продажба на книги, но и от билети, спонсори, реклама, хонорари, фондове и награди. Защо повечето български издателства пропускат този факт, не знам.

Не бива да забравяме също, че София не е единственият град в България. Преди време успях да организирам срещи с читателите в няколко града, от които софийската премиера, макар и успешна, не беше на първо място по интерес и посещаемост.  Театралните трупи обикалят малките градове и именно оттам получават основните си приходи. Не знам защо издателите пропускат този факт. Не знам защо един автор може да организира премиери в седем града, а един голям издател – не. Но едно нещо знам със сигурност – не бива да се сърдим на читателите. Трябва да им даваме възможност да четат – евтино, скъпо или безплатно, това е въпрос на маркетингова политика.

Читателите също са прави. Те живеят с усещането, че имат правото на свободен достъп до човешкото знание, до световното културно наследство и до информацията във века на информацията. Освен усещането, читателите имат и техническите средства да се възползват от това свое право, а хората, които им предоставят техническите средства са като ламята от приказките – на мястото на всяка отсечена глава изникват поне още три.

„Не се гаси туй, що не гасне”

И, ако съвременният читател е готов да плаща за нещо, то той е готов да плаща не толкова за самото съдържание на книгите, колкото за тяхната форма, опаковка и за начина, по който им е поднесено съдържанието, за привилегията да прочетат един роман преди всички останали, за удобството да разполагат с предимство пред останалите интернет потребители, за удоволствието да вдишват от аромата на мастило и хартия, за наслаждението да обогатят личната си колекция, за изключението да притежават автограф. За всичко друго, но не и за самото съдържание. Дори дискетите вършат по-добра работа като носител на текст от една  книга.

Единствено разпространителите не са прави. Защо? Защото не е правилно разпространителят да решава кое ще се чете и кое – не. Тези работи ги решава онзи, който „поръчва музиката”, човекът с парите, клиентът, който винаги е прав, читателят с голямото Ч.

Не може да се получава така, че два дни да обикалям десет книжарници и никъде да не откривам копие от световен бестселър, а по вестникарските будки да се продават фантазиите на неизвестни автори за живота на известни престъпници. Не може да става така, че десет пъти да звъня на „онлайн книжарница” и накрая пак да не получавам поръчаната книга, за която искам да си платя. А после някой да ми се сърди, че свалям безплатно съдържанието й от интернет. Не може търговецът в кварталния магазин за хранителни стоки да инвестира в кашкавала, който продава, а търговецът в кварталната книжарница да държи книгите на консигнация, да бави плащанията към издателите, да не отчита продажбите навреме и да стои като бариера между автори, издатели и читатели. И всичко това срещу 40% от коричната цена! И този човек да се нарича „разпространител” при положение, че прави всичко друго, но не и да разпространява. Да не говорим, че консигнацията по закон вече е забранена, но книжарите масово продължават да работят на консигнация. Оказва се, че само сиренцето е с пари. Книгите може да ги търгуваме спокойно и без да плащаме за тях…Ето защо разполагаме с лъскави книжарници, в които има климатик, но няма нищо за четене. Липсват дори копия от световните бестселъри! Чудя се какъв е смисълът от всички браншови организации на издатели, автори и преводачи, ако не могат да окажат колективен натиск върху разпространителите и да ги дисциплинират поне малко…

Тихомир Димитров

15 коментара »

  1. Хех, изпревари ме с анализът по темата, бях го запланувала за другата седмица.
    Ех, здраве да е, харесва ми публикацията ти и добре е разгледана темата.

    Коментар от Eneya — юли 2, 2010 @ 2:34 am

  2. „ … Твърде лесно и твърде глупаво, защото Явор Колев е човек под пагон, който изпълнява заповеди, отчита дейност и оправдава бюджет …“

    Полицията поне от няколко години вече е девоенизирана (те затова въведоха и длъжностите „комисар“, „главен комисар“ и „съвсем не комисар“), но с останалото съм съгласен. Полицията все още остава структура със строга вертикална йерархия, която продължава да действа по целесъобразност (тоест каквото се нареди отгоре), което според мен и пречи да си върши още по-добре работата.

    Коментар от Nick Angelow — юли 2, 2010 @ 8:00 am

  3. Тишо, написал си онова, което мисля и аз. Какво друго ни остава, освен да направим сами това, за което пишеш? Ще ти пиша съвсем скоро за новата си идея.

    Коментар от Майк Рам — юли 2, 2010 @ 9:56 am

  4. отдавна не бях чела нещо толкова смислено по темата. Поздрави

    Коментар от altair — юли 2, 2010 @ 10:18 am

  5. Винаги съм гледал проблема от страна на читателя (хе хе все пак не съм написал нито една книга с изключение на два неуспешни опита за забавни разкази) и като такъв за мен е важно да получа качествен продукт на добра цена. В България има един голям проблем – принципите на пазарната икономика са доста неразбрани! Никой търговец не разбира, че един продукт струва толкова колкото останалите биха платили за него! Тук ценообразуването е едностранен процес и няма нищо общо с действителността!
    Цените на книгите са доста надути и вината е в издателите. Бас държа, че ти като автор взимаш доста малка част от тази цена. Нещата не трябва да бъдат такива, не само за книгите а и за музика и филми и каквото още се сетиш. Защо е нужно да плащам за опаковки, шарени етикети, логистика и безброй други глупоси, като мога да набавя съдържанието което ми е необходимо с едно щракване на мишката и то дирекнто от автора. Цената ще бъде доста по-приемлива!

    Коментар от Shorgov — юли 2, 2010 @ 11:35 am

  6. Тишо… обикновено много обичам да споря с теб, но този път ще пропусна 🙂
    И понеже го каза пръв – ще взема и аз да си призная :)) Почти ми стана жал за Явор Колев – всички го ползват да им вади кестените от огъня и се покриват някъде по дупките си, докато отмине огъня.

    „Едва ли някой ще тръгне да сваля и форматира файлове, само и само да спести лев-два. Всеки има мобилен телефон и повечето читатели ще предпочетат да платят символична сума еднократно, за да получат книгата лесно и законно…“

    Цената на електронната книга, удобният формат (или по-скоро избор от няколко формата) и бързият и лесен начин на плащане (с достатъчно опции) са факторите, които ще определят дали ще се купува или ще се пиратства.

    Коментар от wakeop — юли 2, 2010 @ 11:53 am

  7. […] This post was mentioned on Twitter by Panayot Yanazov, Кирил Кирилов. Кирил Кирилов said: За патовата ситуация с http://chitanka.info и за (без)полезните ходове от тук нататък http://is.gd/dchl2 анализ на един автор. […]

    Pingback от Tweets that mention Не се гаси туй, що не гасне « Писателският блог на Тишо -- Topsy.com — юли 2, 2010 @ 12:45 pm

  8. Най-добрият коментар по темата, който съм срещал досега (а съм прочел стотици). Респект!

    Коментар от Господин Гюров — юли 2, 2010 @ 12:59 pm

  9. @ Eneya: Това не е състезание. Мисля, че трябва да се говори, пише и действа много по темата и всеки трябва да използва личните си възможности, средства, контакти и ресурси за целта, ако ще ставаме „промяната, която искаме да видим в света“ 🙂 Нещата няма да се случат от самосебе си. Хубавото на новите медии, свободата на словото и демокрацията е възможността един такъв обществен дебат да се случи. В него покрай плявата ще се родят и доста конкретни / полезни идеи, напълно приложими на практика, а пряко заинтересованите лица ще започнат да ги прилагат, дори да не са знаели за съществуването им преди. На мен, лично, мечтата ми е читателите да могат да четат евтино или безплатно, издателствата да могат да печелят и авторите да могат да получават достойно заплащане за труда си. Всичко това е доволно осъществимо. Въпрос на правилно разпределение и познаване на новите пазарни механизми, нищо повече…

    @ Nick: Колкото и да се девоенизира полицията, тя си остава праволинейна йерархична командна структура и няма как да бъде другояче. Съгласен съм с всико, което казваш. Използвах израза „под пагон“ в чисто метафоричен смисъл 🙂

    @ Майк: очаквам с нетърпение да видя какво си намислил.

    @ altair: благодарности!

    @ Shorgov: ами светът се променя и промените са изцяло в посока поевтиняване на достъпа за крайния потребител. Световните мастодонти в продуцентския бизнес трудно приемат това, но щат не щат, започват да се реформират, защото накрая ще останат само тези, които искат да играят по правилата на новата игра, останалите ще ги изхвърли пазарът, няма да им помогнат нито държвните органи, нито правозащитните операции, нито съдилищата, нито нищо. Посоката я определя ръката, която дава парите. В пазарната икономика това са малки, необединени, неперфектно информирани, но много субекти с огромна пазарна мощ…Заради новите технологии те стават все по-информирани и обединени, обаче. Оттам идва цялата рансформация 🙂

    @ wakeop: напълно съм съласен с теб по отношение на електронните формати, няма смисъл да спорим само за спорта при положение, че виждаме нещата еднакво.

    @ Господин Гюров: Благодаря за високото мнение, г-н Гюров! 🙂

    Коментар от asktisho — юли 2, 2010 @ 1:35 pm

  10. …и аз да се подпиша. Владо Георгиев също писа по темата, ти си го развил от гледната точка на един (сам)издател. Явно е, че изостаналостта и некадърността на хората направи Читанката позната на всички е-българи 🙂

    Коментар от Дончо — юли 2, 2010 @ 5:12 pm

  11. Тишо, аман от суперлативи, но истината е, че мнението ти е съвсем обективно.
    като нещо-като-писател и потребител се чувствам засегната поради всичките, изброени от теб, причини. но не виждам нищо лошо в „Читанка“ и подобните нея сайтове. прав си, че когато книгите ти са страст нищо не би могло да промени решението ти да притежаваш дадено хартиено копие. имам огромна книжна библиотека, което не пречи да има също толкова огромна е-библиотека. като известна част от книгите не се дублират. най-малкото защото да намеря книжно копие на определени книги (например „Лайла“) е или мисия невъзможна или е толкова скъпо, че не мога да си го позволя (за посочения пример ми искаха 60 лв.).
    не виждам смисъла от тези показни акции, симулиращи динамична работа срещу престъпността. в случая явно силно престъпните елементи са хората, все още проявяващи интерес към четенето. и вместо да има адекватни закони се говорят празни приказки в още по-празната пленарна зала.

    Коментар от midnight — юли 2, 2010 @ 10:48 pm

  12. Вече има онлайн книжарници, които предлагат книги за „лев-два“ с sms:

    http://e-books.knigite.bg/

    Жалко, че не е голяма колекцията. Иначе съм купувал от тях.

    Коментар от bozho — юли 3, 2010 @ 2:20 am

  13. Браво, Тишо! Благодаря ти за чудесния запис!

    И дано когато станеш известен и утвърден автор не се промениш. Защото губят не само издатели, които влизат във война с читателите си. Най-много губят автори, които смятат читателите си за врагове и престъпници, решили да ги окрадат.

    Коментар от Григор — юли 3, 2010 @ 2:02 pm

  14. Страхотен анализ Тишо, точно на място! Много съм доволен, че отново любимата ми библиотека е онлайн.

    Коментар от Миглен — юли 3, 2010 @ 4:47 pm

  15. Наистина, не бива да се подценява факта, че хората инвестират собственоти си време, доброволно и без финансов интерес да сканират, редактират и форматират електронни текстове тогава и само тогава, когато въпросния текст си струва. Дори ентусиастите се двичат от здравия разум.

    Тъй като автора направи едно много полезно разделение на различните участници в процеса, бих искал да коментирам, че именно разпространителите са тези, които е редно да осигурят книгите в електронен формат. Тези същите хора, трябва веднъж за винаги да проумеят, че PDF не е електронна книга, колкото и да се опитват от Адобе да ги убеждават в противното (с цел да се сдобият и с техните $$$). Това е възможно най-неуместния формат за целта.

    Един пример на разумен книгоразпространител е Амазон. Причината, аз лично да не си закупя техния електронен четец Киндъл е само и единствено, че те не предлагат книги на български език. Което не им пречи разбира се, да поправят в най-скоро време. Когато това се случи, ще ми бъде много, много жал за родните книгоразпространители.

    Издателите, в тази трагедия са по-скоро от страната на авторите и читателите.

    А една друга група участници, за които никой не говори по някаква причина са печатарите. Печатарите в България са хората, които напоследък инвестираха „едни пари“ в доста скъпо оборудване, не само за книги и отчаяно се опитват да си ги върнат. Намаленото потребление на печатни книги ощетява най-вече тях.

    Коментар от Даниел Калчев — юли 4, 2010 @ 3:29 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Вашият коментар

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.