Писателският блог на Тишо

септември 15, 2015

За бежанците

sdgndfndfm
Изт: commons.wikimedia.org

Масмедиите ни заливат с противоречиви послания. От една страна, германският премиер заявява: „Имам тук няколко милиарда евро скатани, заповядайте!”, от друга – Германия затяга контрола по границите, прекъсват се жп. връзки и прочие. Самите бежанци скандират „Алах Уакбар” и „Ангела Меркел” в едно изречение, а журналисти и политици спорят в студиата дали това са икономически мигранти или бежанци.

Икономически мигранти или бежанци?

Естествено, че са и двете. Икономическите мигранти бягат от мизерията, а една война гарантира големи количества от нея… Няма как да ги различим. Ама имали смартфони! Вие какво очаквахте? Да дойдат с мобифони от 95-та ли? Проблемът е, че смартфоните не стават за ядене…

Туристи или терористи?

Туристи със сигурност не са, защото нямат намерение да се връщат скоро, а и не ползват стандартния туристически пакет. Ходенето бос по релсите не е форма на туристически трансфер, а бежанските лагери нямат нищо общо с местата за настанаяване от „индустрията на гостоприемството”. Всъщност, те са обратното на всякакво гостоприемство. И, макар сред придошлите със сигурност да има съмнителни елементи, като криминално проявени, които бягат от правосъдието в собствената си страна, джихадисти и прочие, то болшинството от тези хора са най-обикновени граждани на разрушени държави, доведени до крайно отчаяние. Дали са последните си пари, за да потърсят убежище, живот и прехрана другаде. Където не се води война. Иначе нямаше да умират в камионите. Нямаше да изплуват удавени по плажовете… Да ги третираме като терористи под общ знаменател би било същото, като да избягаш от нацистите през Втората световна война и после Сталин да те прати в Гулаг, защото си им „помагал”.

Заплаха за икономиката или работна ръка?

Класическият макро-икономикс повелява, че нарастването на населението на една страна със сигурност води до повишаването на нейния Брутен вътрешен продукт. Раждаемостта е само един от начините за увеличаване на населението. Другите начини са имиграцията и войната. Но това е като в оня виц за статистиката, според която Пешо нямал кола, а Гошо притежавал десет нови мерцедеса, следвателно, по статистика, двамата имали средно по пет луксозни автомобила… В дългосрочен план всяка по-богата икономика печели от притока на имигратни, но не съм сигурен къде точно свършва „здравословната доза” и откъде започва „предозирането”. Никой не знае, всъщност.

Да затваряме границите или да ги отваряме?

Помня унизителните опашки за шенгенски визи пред посолствата на Западна Европа, когато бях студент и пътувах много. Не искам никога да се повтарят. Свободата на придвижване е едно от малкото права на европейския гражданин, които ме засягат пряко. Ако не и единственото. Това, което виждам сега, е крачка назад: затягат се граничните контроли в рамките на самия ЕС, хората са уплашени, държавите са разединени. Строят се нови огради. Навсякъде. Гадна работа.

Свежа кръв или бомба със закъснител?

Баба ви Европа застарява и това не е тайна за никого. Сега в нея се влива млада имигрантска кръв на големи потоци. Това ще я подмлади. И промени. Не казвам, че задължитено ще я промени към по-добро. Но животът е за живите. Тези, които ги има днес, ако не се размножат, след 50 години вече няма да ги има и на тяхното място ще съществуват други хора. А тъй като не са родени тук, те най-вероятно ще са дошли от другаде. Ще са донесли и културата си с тях. Ще живеят според нейните правила и обичаи. Защото правото на живот е на живите… Включително и правото на избор КАК точно да го живеят този живот… Къде е България в цялата бъркотия? У нас повтаряме като обезумели мантрата „младите да се върнат”, хвалим се колко сме гостоприемни към чужденците, но не приемаме младите чужденци, защото не са… „наши”. Това показва, че сме: а/ егоисти, б/ селяни и в/ страхливи селяни, тип егоисти. От фалиралия тип. Нека поясня: доходите в България са бедствие дори за хора, които идват от държави, в които се води война. Никой от бежанците, били те икономически мигранти или просто хора, които не обичат да ги обстрелват с гранатомети не желае, няма намерението и му липсва всякаква мотивация да остане тук. Пълнете си зимнината спокойно и си варете лютеницата / ракията с кеф. Да има с какво да посрещате „младите”, когато си дойдат по Коледа. От Лондон, Париж и Чикаго. За една седмица…

„След дъжд качулка”

Европа се оказа тотално неподготвена за бежанската вълна. Тотално разединена. Напълно не-солидарна. Напъните да се охраняват границите в момента, в това число и с помощта на армията в някои страни, ми приличат на презерватив след зачеване. Просто няма смисъл от тях. От едната страна на „барикадата” стоят служители на държавна заплата, които дежурят на смени, добре нахранени са и отпочинали, облечени са за сезона, осигурени са социално, здравно и пенсионно, а от другата страна има хора, които вече няма какво да губят, освен собствения си живот… Ако трябваше да обграждаме Стария континент със супер хай-тек ограда, тряваше да сме го направили още по времето на „арабската пролет”. Не се изисква да си Нострадамус, за да предвидиш събитията. Защо не го направихме тогава ли? Ами, защото мандатът на политиците продължава четири години…

„Всички на тампона”

Помните ли онзи виц за казармата, където всеки го лекували с тампона? С един и същ тампон? Номерът беше да си пръв на тампона! Това, което се търси в момента, като разрешение на бежанската вълна, е някакъв вицов тампон. Едно общо решение за всички проблеми. И за милионите човешки съдби, преплетени в тях. Еми, няма как да стане с „всички на тампона”! Европа ще трябва да покаже толерантното си, гостоприемно лице пред едни и ефективността на полицейските си и разузнавателни служби пред други. Така, както го прави спрямо собствените си граждани. Всеки е невинен до доказване на противното, но и всеки, който ще взривява детски градини или ще извършва престъпления трябва да бъде върнат незабавно там, откъдето е дошъл, защото хаосът, анархията и липсата на уважение към човешкия живот, очевидно, са условията, в които предпочита да живее… Подборът му е майката. Индивидуалният подбор. Да, ще струва много пари. Ще струва супер много пари, ще струва майка си и баща си, но нали за това баба ти Европа, освен стара, е и богата? Нали затова ги трупа и скатава тези кинти поколения наред, още от колониалните времена? Стриктният индивидуален подбор най-после ще даде на полицията, на военните и на тайните служби истинската заплаха, с която да се борят, вместо да се надцакват на белот в очакване на ранното пенсиониране. Ще им даде повод да си размърдат задниците, да си подобрят уменията, да израстнат в йерархията. Ще им осигури бюджетите, за които мечтаят и ще им развърже ръцете в доста отношения, в които „покрай сухото гори и мокрото”, т.е може да пострадат някои граждански права, но отново – спете спокойно, деца! Никой не иска да остава за дълго в държава, където е трудно да оцеляваш физически, дори когато не се води война…

Виновни ли са американците?

В България няма българофили. Тук всички са американофоби или русофоби. Вторите ще ви кажат, че Русия е по-голяма заплаха дори от настанилите се в мазето им отчаяни имигранти, а първите – че матюшка Россия е единственото спасение. Истината винаги е някъде по средата. САЩ имат привилегията да са на повече от една гумена лодка разстояние от проблема с бежанците (по море), но те много добре знаят, че светът е опасен и нападение дебне отвсякъде, в това число и по въздуха. Навремето ми отказаха студентска виза за САЩ, но на Мохамед Ата му разрешиха да управлява пътнически самолет… Да, лесно е да се намери персонифициран враг, например в лицето на „американците”. Дайте да ги мразим тях, колективно и стадно, затова че забъркаха „бъркотията” в Близкия, Среден и Далечен Изток. Ми не съм съгласен! Тях, американците, имам предвид обикновените американци, никой никога не ги е питал, както не ви питат и вас, обикновените български данъкоплатци, дойде ли ред на въпроса „Какво да се прави?” Политическата класа го решава винаги самостоятелно този въпрос. На тайни срещи и заседания. В засекретени документи. После винаги си измива ръцете с някакъв, за предпочитане външен, враг. И сметката винаги я плащат обикновените хора. Поданиците. Понякога я плащат не само с парите, но и с кръвта си. Затова, моля ви се, не мразете американците или руснаците по принцип! Това са нации пълни с прекрасни, вдъхновяващи хора! Просто помнете, че всяка нация е подведена от своя икономически и политически елит. Всяко общество е устроено така, че докато трупаш, оцеляваш или се страхуваш за утрешния ден, да не ти остава време да мислиш върху истински големите въпроси, например – върху бъдещето на твоите деца след 30 години. Друг ще разсъждава, друг ще го направи, вместо теб! Нали затова си го избрал? Ето защо, търсете отговорност в конкретните личности от елита, политически или икономически, които са довели до това или онова състояние на нещата, а не в „мъчлаливото мнозинство”, което не успя да спре Хитлер, например. Защото и германците са прекрасни, вдъхновяващи хора! Гьоте е германец. Но и тях никой не ги е питал. Те трябваше да взимат решението „с нас или против нас” индивидуално, всеки човек поотделно, вглеждайки се в дулото на пистолета или в сопата на палача от Гестапо, когато им задаваха въпроса „Какво да се прави?” Решенията винаги се взимат от кресливото малцинство.

Какво да се прави?

Тъпото е, че политиците отново си задават този въпрос. Последният, който си го задаваше, беше Ленин …И отново темата беше съдбата на милиони бедстващи хора… Ще се прави индивидуален подбор, няма какво друго да се прави! Животът на един бежанец е точно толкова ценен, колкото животът на един европеец. Трябва да сте много назадничави, за да си въобразявате, че имате по-висше предопределение от тях. Надменно е да си мислите, че сте нещо повече от отчаяните, бедстващи, прогонени от войната хора. Няма излишни хора. Правилата се пишат от хората, предназначени са за хората и трябва да се спазват от хората. Правилата на едно общество се целят в поддържането на минимален ред, справедливост и морал, които различават обществото от човешкото стадо. В страните, откъдето идват тези хора, правилата вече ги няма. Значи ще спазват правилата на обществата, в които търсят убежище. Ние не можем да отречем правото им на живот, на място под слънцето и на парченце хляб. Независимо дали са „бежанци” или „икономически мигранти”, което, по същество, е едно и също… Но не можем и да слизаме еволюционно до нивото на радикалните, средновековни, племенни, икономически, политически или религиозни доктрини, които са ги прогонили от родното им място. Резултатът от тях е ясен. В дома на домакина се спазват неговите правила и от госта се очаква да се държи подобаващо. Ето защо, ще се прави индивидуален подбор. Няма как всички да минат през тампона. Ще се прави подробно разследване на миналото, на професионалната и на личната биография на всеки чужденец, озовал се в Европа легално или нелегално. И поискал политическо убежище. Ще се изследват в дълбочина неговите семейни, лични и бизнес контакти. Ще се рови в политическото му минало. Ще се изследват племенните му връзки. Ще се търсят доказателства за религиозната му принадлежност. И за степента на религиозния му фанатизъм, ако щете. Три милиона души, три милиона подробни, задълбочени, иднивидуални разследвания. Десет милиона души – десет милиона такива. Диференциран подход. Няма какво друго да се прави. Европа да развързва кесията и да плаща. Га ядъхти кифтеата ни ривахти… Иначе при нас всичко е наред, спете спокойно! Тук дори местните се чудят как да се превърнат в икономически мигранти.

Тихомир Димитров

8 коментара »

  1. Смартфоните не стават за ядене, но с парите дадени за тях е могло да бъде купено ядене. Също и с 5-те хиляди долара на човек, дадени на трафиканта.

    Не виждам как тая работа с емиграцията е принципно различна от търсенето на работа. Както работодателят не те пуска да работиш за него, преди да те е одобрил, така и емигрант трябва да влиза в страната едва след като е одобрен. Ясно е че имат човешки права, но ние нямаме задължение да им намираме начини да си ги упражняват тук.

    Има и друго – уж бягат от ислямската държава, пък първата им работа като дойдат тук е да опънат килимчетата до джамията край Халите, че вътре мястото не стига. Като не им харесват техните религия/култура/икономика, да вземат да си ги оправят, а не да ни ги носят на нас. Не сме им ги искали, нали?

    Коментар от Шери — септември 15, 2015 @ 1:28 pm

  2. В резюме:
    „… Самите бежанци скандират „Алах Уакбар” и „Ангела Меркел” в едно изречение…

    В дългосрочен план всяка по-богата икономика печели от притока на имигратни, но не съм сигурен къде точно свършва „здравословната доза” и откъде започва „предозирането”. Никой не знае, всъщност.

    Не се изисква да си Нострадамус, за да предвидиш събитията. Защо не го направихме тогава ли? Ами, защото мандатът на политиците продължава четири години…

    Правилата на едно общество се целят в поддържането на минимален ред, справедливост и морал, които различават обществото от човешкото стадо. В страните, откъдето идват тези хора, правилата вече ги няма. Значи ще спазват правилата на обществата, в които търсят убежище.

    Иначе при нас всичко е наред, спете спокойно! Тук дори местните се чудят как да се превърнат в икономически мигранти.“

    Коментар от Dessy Dimanova — септември 15, 2015 @ 4:37 pm

  3. Много добър анализ, само че трудно осъществим с тази скъперническа Европа, тази, която има парите! Тя, западната и част, не пожела дори нас, новите и членове да подпомогне, не като ни дава пари, а просто като ни помага да си ги изкараме! Тя никога не ни прие за равни, нас по-късно присъединилите се към ЕС! Тя позволи на децата ни да отидат там с образованието, с което подпомогнаха нейната икономика, а нас ни превърна в едни получатели на пари, които предварително сме дали, и част от които с много писане и с много административни далавери, се връщат при някои определени хора. А другите станахме един пазар на безвкусните им еднакви на вид, но и по вкус, хранителни продукти! Тази Европа няма да реши въпроса така както смяташ и, което е съвсем правилно! Не, тя е парализирана, безмълвна и много разделена! За това си мисля, че всяка държава трябва да се спасява сама, само че ние си нямаме такива политици, които да имат смелостта и доблестта да действат съобразно националния интерес!

    Коментар от Синтия Недялкова — септември 17, 2015 @ 1:47 pm

  4. @ Шери: Сигурен съм, че Вие не бихте продали смартофна си, за да го изядете след това и да останете без всякаква връзка със света, особено когато Ви предстои такова тежко и опасно пътуване. Пък и бежанците живеят в същата епоха като нас. Някои от тях са по-зарибени по фейсбук и труитър дори от малкия ми племенник. Що се отнася до трафиканта – замислете се в каква позиция трябва да сте изпаднали, за да сте съгласни да броите на непознат мошеник пет хиляди долара, само и само да се озовете някъде другаде. Очевидно „кльопачката“ не е основният проблем в случая. Куршумите, свистящи над главата, са далеч по-мотивиращ фактор. За подбора и одобрението сме едногласи – опасните елементи трябва да се репатрират, но само и единствено след събиране на достатъчно доказателства за целта. Затова пиша, че ще струва скъпо. Споменавате и човешките права. Позволете да Ви напомня, че те за това са „човешки“ – отнасят се до цялото човечество и важат навсякъде по света.

    @ Dessy Dimanova: Мерси за резюмето!🙂

    @ Синтия Недялкова: Оплакванията ги чуваме всеки ден по телевизията. Това, от което се нуждаем, са работещи решения. Преди да настъпи пълна анархия. Дори развитият европейски запад, обаче, доказа, че към момента няма такива.

    Коментар от asktisho — септември 18, 2015 @ 2:48 am

  5. Тишо, аз допускам, че „всички на тампона“ е част от популистките реторики, а в реалността се прави подбор, доколкото е възможно, при хора, често без документи, за които няма къде да се направи бекграунд чек. Но най-важният въпрос според мен е „докога“. Докога ще продължават да идват хора и докога ще горят страните им. Не се ли отстрани първопричината за проблемите, и най-скриктният подбор, и най-раздаващите се немци няма да успеят да помогнат. Афганистан не се оправи, Ирак не се оправи. Няма основание да смятаме, че Сирия и пр. ще се оправят… в обозримо бъдеще. Ако не се спре имигрантският поток при извора, просто ще пълним каца без дъно, с всички последствия за всички засегнати.

    А и нека не си мислим, че само защото ние, българите смятаме Германия за по-добро място за живот от България, за бежанците тя ще е земен рай и те само са чакали войната, за да „довтасат“ (не, че ти внушаваш това в твоя пост, принципно го отбелязвам просто). Справка – една друга „бежанска“ епоха, илюстрирана от книгата на Ремарк „Сенки в рая“. Аз да ида в Германия – нито война ме гони, нито невъзможност за нормален живот в БГ, нито пък ще ми е отрязан обратния път към родината. Ще съм „мигрант“. А те не са мигранти. Много ме дразни, че по медиите шества този политически (не)коректен термин. Те са сенки. Па макар и в рай. Поне първото поколение, де.

    Политическата класа… Политическата класа продължава ехидно да маже. И да имитира пиле в кълчища по такъв глупав начин, че почвам да симисля, че нарочно симулира обърканост и безсилие.

    Коментар от nellypax — септември 18, 2015 @ 4:20 pm

  6. @ nellypax: Твърде лесно е да се заклейми „политическата класа“, макар че именно от там произлизат хората, които слагат „политически чадъри“ над търговците на оръжие, които винаги са там, където има конфликт… Хората не могат да мислят самостоятелно, обаче, и все още се нуждаят от политическата класа, както бебето се нуждае от своите памперси, преди да порастне. Може би именно политическата класа ще роди лидерите, които, макар и да са един процент от всеобщото мнозинство, ще успеят да прокарат в обществата си елементарната мъдрост, че да избиваш себеподобните никога не яка идея… Кой знае?

    Коментар от asktisho — септември 19, 2015 @ 6:12 am

  7. @ Dessy Dimanova: „Значи ще спазват правилата на обществата, в които търсят убежище.“ – нямат такова намерение, живеят по своите си правила, и в момента, в който станат повече, ще ги наложат и върху останалите. Моля, гледайте особено внимателно от 11:05`до към 12 минута първия филм. (бележка: вмъкнатите от ютуб видеа в коментара бяха изтрити от администратора – просто големите екрани, някак, стояха неестествено по средата на текстовите коментари и пречеха на тесктовата комуникация. Това е писателски блог, а не платформа за видео споделяне…сори. Ще трябва да намерите словесни начини да защитите позицията си)
    @ asktisho: „Позволете да Ви напомня, че те за това са „човешки“ – отнасят се до цялото човечество и важат навсякъде по света.“ – моля, дефинирайте „човешки права“ от гледна точка на исляма. По възможност също „толерантност“, както и „емпатия“.
    Не съм тук да убеждавам някого в нещо, всеки има право да мисли със собствената си глава, но е добре да се разглеждат нещата, когато има повече информираност по въпросите.

    Коментар от mrunnn — октомври 3, 2015 @ 1:12 pm

  8. @ mrunnn: Да, съгласен съм да има „повече информираност по въпросите“. Всички ние имаме почти безплатен интернет вече, само наша лична отговорност е да бъдем достатъчно информирани, според мен. Естествено, либералните общества ще загубят от това, че прилагат същите либерални закони към чужденците от друга култура. Но каква е алтернативата? Да регресират обратно до родово-племенната им, unforgiving, атавистично-религиозна структура ли? И европейците бяха диваци, когато превземаха света през годините на Великите географски открития, но бяха по-технически напредналите диваци… Мрън, това е сблъсък на цивилизациите. Той поставя цялата човешка цивилизация на истинско изпитание. Войната вече не се води на територията на някакви изостанали племена и държави. Войната вече се води у нас, пред нашите домове. И ние никак не сме подготвени за нея. Нито ти, нито аз имаме подходящите решения… Ако целта ти е да настройваш човек срещу човека, върви по дяволите! С това се занимават всички идиоти, откакто свят светува. Ако имаш някакви работещи решения, сподели ги, но не с мен, а с хората, които реално могат да ги приложат. Желая ти успех! Не забравяй, че „задачата“ на писателя е винаги да поставя точната диагноза, но никога да не предписва подходящото лечение. Защото писателите не са убийци. Това е работа на лекарите, хехех. Само на тях им е позволено да убиват законно, дори по време на мир. Водени от добрите си намерения, естествено.🙂

    Коментар от asktisho — октомври 12, 2015 @ 1:28 am


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

Блог в WordPress.com.