Писателският блог на Тишо

февруари 22, 2010

Фяшан виктимс

Човек може да се пристрасти към абсолютно всичко.

Много се заблуждаваш, ако мислиш, че наркотиците са единственият източник на пристрастяване. Всички сме пристрастени – към храната, към секса, към друг човек, към работата, към интернет, към хобито си, към всичко.

Безумен изглежда човек, тръпнещ над колекцията си от пощенски марки, нали? Точно толкова безумен, колкото уличният наркоман и алкохолик изглеждат в очите на „нормалния” гражданин. Да, ама няма „нормални“ граждани. Едни не могат без сладко и сладолед, други – без любимата си видео игра, трети изпадат в колапс, когато им спре нета.

Пристрастяванията са изследвани от психологията. Накратко, мозъкът ни е устроен така, че да търси източници на удоволствие във всичко. Открие ли ги веднъж, той иска да повтори. Отново и отново. Увеличава дозата. Наказва те, когато го лишаваш. Сграбчва усещането като удавник за сламка. Идентифицира се с него. Така търси смисъла.

Има безобидни пристрастявания, има и „обидни”. Най-лесно можеш да се отървеш от едно пристрастяване, като го замениш с друго, по-силно. Не всички пристрастявания са вредни. Не всички имат отрицателен страничен ефект. Защото, чакай малко, отрицателното за теб може да е положително за друг.

В едно предаване гледах за пристрастяването към Интернет и видео игри. Хората спирали да излизат и да се срещат с приятели. Това, от гледна точка на обществото, сигурно звучи хипер зле, но от здравословна гледна точка е окей – вероятността да лепнеш заразна болест на публично място отпада. Липсата на ежедневни напивания по баровете е добре дошла за черния ти дроб. Е, малко се обездвижваш, сексът престава да ти бъде интересен (въпреки че е много полезен), но за сметка на това развиваш рефлекси и критичното мислене, ала зрението ти се влошава.

Както виждаме, има плюсове, има и минуси.

С всяко нещо е така.

Омразата и любовта са двете страни на една монета.

Тук, обаче, няма да си говорим за наркотици, нито пък за видео игри.

Темата ми е много интересно пристрастяване, превърнало се в социален феномен – зависимостта от модата.

Хората, които се интересуват от мода имат една обща черта – те не се интересуват от нищо друго”, – беше ми казала една позната преди време, която има вземане-даване с модата.

В интернет непрекъснато попадам на блогове, които говорят само за това – дрешки, обувки, парцалки, тенденции, цветове…за тях световната финансова криза не съществува (и слава Богу), няма ги проблемите със здравната каса, нищо друго не е важно, освен това как си облечен.

Грешка на езика.

Нищо друго не е важно, освен това да си облечен „модерно”.

Защото дрехите са важни. По тях посрещат и по ума изпращат.

В едно психологическо изследване четох, че когато някой изглежда добре, ние автоматично приемаме на подсъзнателно ниво, че той е още: интелигентен, състрадателен, добър. Приписваме му положителни качества, които този човек може да не притежава. По-вероятно не ги притежава. Той просто изглежда добре. Това е.

Моят проблем с модата е, че т. нар fashion victims невинаги изглеждат добре. Мога да преглътна факта, че всички са облечени еднакво, защото нямат собствено мнение и предпочитат да плащат на гейове дизайнери с хипер его от Милано и Париж, за да ги обличат всеки сезон в дрехи с един и същ цвят. Или кройка. Или дизайн.

Шотландското каре било модерно, розовото ту се става хит, ту е демоде. Eat me!

Важното е да си фяшан. Да подменяш гардероба и да пълниш джоба на гейове-дизайнери с хипер его от Милано и Париж.

Щом това ти доставя удоволствие, аз съм окей.

Не съм окей, обаче, да мислиш, че пуловерът с едра шарка, който изглежда така, все едно го е плела баба ти на една кука и, за който си дал 200 долара, примерно, ти стои добре, само защото е купен от бутик и защото е „модерен”. Ако изровиш стария пуловер от нафталина ще постигнеш абсолютно същия ефект.

Пак ще ти стои зле, но всички ще мислят, че си фяшан и никой няма да разбере. Това ще те устройва напълно, защото за теб е по-важно какво мислят другите, отколкото какво мислиш ти.

Искам да ти кажа, че тълпата е по-глупава от най-глупавия си член, а модата не е нищо повече от сляпо подражание – форма на колективно стадно поведение, дирижирано то мазни чичковци с черни очила, които са достатъчно нагли никога да не си сменят костюма, но за сметка на това прибират половината ти пари, защото си пристрастен и те обличат с дрехи, които: 1/ носят всички останали 2/ често са грозни 3/ винаги са овърпрайснати и 4/ трябва да подменяш редовно, защото индустрията се нуждае от твоите кинти, наркоман с наркоман!

Хората толкова много се влияят от външния вид и дрехите, че да бъдеш човек със самостоятелно мнение в този живот може да се превърне в истинско забавление.

Обичам да си правя експерименти, като например – да отида на бизнес среща, където всички носят строги черни костюми, облечен в розов суичър, бели маратонки и бейзболна шапка.

Естествено, тази среща трябва да не е била кой знае колко важна за мен. Просто исках да видя израженията, скритите погледи, да чуя коментарите зад гърба си, само за да разбера, че 99% отношението на стадото към мен се формира на базата на различния цвят на „козината” ми.

Еми, срещите с такова стадо, ако ще и делови, никога не могат да бъдат кой знае колко важни за мен…

Има един единствен начин човек да спечели уважението и доверието ми, да стане „важен“ за мен – просто трябва да видя, че той живее по свои собствени правила, създадени от него самия.

Пък, ако ще и да е „пристрастен” към тях.

Тихомир Димитров

31 коментара »

  1. Естествено, че повечето хора искат да изглеждат добре и да не ги сочат, като „демоде“. Във всяко отношение.
    И аз обичам да се „контя“! Слагам си червило, лак за нокти, но пък съм алергична към всякакви гримове – скъпи и нескъпи. Е, понякога ми се иска да си сложа, но знам какъв ще е ефектът върху кожата ми!Пък и си казвам: „поне не губя време за гримиране!“ Купувам си дрехи, които ми харесват и са ми удобни. И често се оказва, че каквото съм си купила, винаги му идва модата! За „пуловера от нафталина“ е точно така!
    Защо пиша това?! Да, донякъде, в момента, моето Его се чувства супер и ме потупва по рамото:“ Браво момиче, давай все така!“ Но това,което пиша, се отнася и до всичко в моя живот.
    „Пристрастена“ съм към мюсли, кълнове и т.н. здравословни храни. Но и не съм се отказала от шоколада и кафето. Не залитам по една или друга диета, но когато прочета нещо, пробвам, за да видя как ще се отрази на организма ми. Ако не е добре не е – ясно.
    Да, не мога и без компютър и Интернет. Така мога да изкажа мислите си, както правя в момента, /както правят всички!/ и мога да прочета и чужди мнения, идеи, концепции за живота, отношенията, за самите себе си. Дали съм съгласна или не, си е пак по моя преценка и решение. С някои – да, с други – не съвсем. Но все пак е интересно и вълнуващо.
    Даааааа, каква беше темата?! Ах, да – за модата и жертвите, които правим! А защо споделих някои подробности от ежедневието?! Не точно заради егото ми – да е живо и здраво! А защото често съм имала и аз такива мисли, като в статията и съм се питала нужни ли са жертви? За някои хора – явно „да!“. Но всеки решава за себе си – да следва или не „модата“ – в дрехи, обувки, аксесоари, диети; идеи, мисли, концепции за саморазвитие, за взаимоотношенията. Кое му доставя удоволствие. Кое е полезно и кое не. И се чувства себе си! И дали иска да се чувства себе си!!!
    А за залитанията по едно или друго – и това е право на собствен избор. Аз пък обичам разнообразието! А дали ще следвам една или друга модна тенденция … си е моето право! Важното е да се наслаждавам и радвам на изборите си! Приятни житейски избори на всички!

    Коментар от Надежда — февруари 22, 2010 @ 1:50 pm

  2. Имам една любима мисъл по темата- „Няма вече мода. Останаха само два диктатора- добрия и лошия вкус“. Беше пак на някой от тези дизайнери с голямото его, но много на място 🙂

    Коментар от apieceofme — февруари 22, 2010 @ 2:01 pm

  3. Според мен положителното в последните години, че май всичко, което навлече някой, е модерно. Не се шегувам. Май са модерни всякакви модели панталони. Ако ходите по улиците с панталонки тип 70-те, с широките отдолу крачоли едва ли някой ще ви обърне кой знае какво внимание. Същото е и с останалите дрехи. Да не говорим за прически, можете да се окастрите или да не се кастрите, както ви харесва, но на никой няма да му направи впечатление. Обувките, е, може да носите модели от преди 20-30 години, ако има толкова здрави обувки, и пак ще сте модерни.
    Спомням си 80-те години, тогава положението ми изглеждаше по-трагично. Всяко лято имаше различна мода и доста народ се водеше по нея. Ужасно. Купища неизносени дрехи в гардероба, други се шият, дават се луди пари за парцали от Корекома. Но тогава проблема беше друг.
    Е, от тази класация отпадат чалгарките и чалгарите, но тук с патология няма да се занимаваме.
    За интересуващите се от мода, дето не се интересуват от нищо друго… същото е за интересуващите се от тунинговане, мобилни телефони, но и това май си е някаква мода.
    В края на краищата защо човек трябва да се харесва на някакви хора, които се возят до него в автобуса и едва ли ще срещне втори път? Уф, сложно е, но нека „всеки да си живее живота както намери за добре и да не учи другите как да живеят“ (Юри Илков). Който иска да е модерен, негова си работа. Който не иска, да не е модерен.

    Коментар от xunap — февруари 22, 2010 @ 2:33 pm

  4. Голяма смелост, Тишо, браво 🙂

    Коментар от x — февруари 22, 2010 @ 2:47 pm

  5. @ Надежда: Много свежо, мерси! 🙂

    @ apieceofme: истински ценните неща в живота са безплатни, общодостъпни, изобилни, гуру-фрий и дикататор-фрий. Примери: слънцето, водата, въздухът, които ни изграждат, без които не можем. Всичко друго е фейк и си има цена…

    @ хипар: напълно съгласен съм с Юри. „Законодателите“ в модата учат всички как да се обличат. Както казах, аз съм окей, ако на техните „жертви“ това им хареса. На мен със сигурност не ми пречи – дори е полезно, защото, като се разходя по улицата и видя 30 еднакво облечени батковци/каки, окончателно се убеждавам, че живея в стадо, а не в във високо развито човешко общество, както са ме учили 🙂

    Коментар от asktisho — февруари 22, 2010 @ 2:48 pm

  6. Смелост за какво по-точно, х?

    Коментар от asktisho — февруари 22, 2010 @ 2:49 pm

  7. Незнам за X, но смелост – защо не?
    На фона на модните блогове – бам „Фяшан виктимс“.
    Както каза – стадо, а да тръгнеш сам срещу тях с риск да те засипят със своите си безмислени аргументи – защо да не е смелост.
    …но не си сам. Никога, ама никога не са ме радвали модерностите, точно защото всички зарибени са като клонинги. Зле изглеждащи клонинги най-често. Поздрави за материала! 🙂

    Коментар от SSC — февруари 22, 2010 @ 3:28 pm

  8. @ SSC: Може и да не са задължително безсмислени аргументите. Покрай комерса в модата се създават доста красиви неща. От естеттическа гледна точка тя е напълно „оправдана“ 🙂 Пък и щом има мода и щом е толкова широко разпространена манията, значи модата е необходима на обществото. Модата, преди всичко, е вид изкуство. Което прави алчните дизайери, гейове или не, с хипер его или не, симпатични в моите очи. Уважавам тяхната уникалност. Последователите им, обаче, хората в еднаквите дрехи, които се гордеят именно със своята „отличителност“, тях не мога да разбера. Първите са копирайтъри, вторите – копипейстъри. Има разлика. Ще се радвам да срещна човек, който може да обясни собствената си липса на въображение със смислени аргументи. Но няма да го упрекна, защото въображението, както и висшето образование, не са задължителни.

    Коментар от asktisho — февруари 22, 2010 @ 3:57 pm

  9. да де, обаче има и друг вид мода). не чалга-мода, а някаква по-.. хм.. „висока“ мода)) тоест там, където дрехата е част от стила ти и начина ти на изразяване (коко шанел казва, че стилът не е просто да навлечеш една нова рокля… и наистина е така)
    и не съм съгласна с твоята позната, аз се интересувам от мода и от кино, литература, рисуване, фотография, философия, графичен дизайн, етика, естетика и тн…

    Коментар от seddensky — февруари 22, 2010 @ 5:28 pm

  10. respect!

    Коментар от SSC — февруари 22, 2010 @ 6:23 pm

  11. @ seddensky: Виждаш ли снимката горе? Изпращялата кака демонстрира haute couture. Чалга „мода“ за мен са запасните в дънки ботушки – те нямат нищо общо с модата, защото никога не им минава сезонът 🙂 Превърнали са се в нещо като народна носия. Същото важи и за „боксьрските“ обувки при мъжете, за „нарязаните“ дънки, за сребърните капсички и за прическата „удавен плъх“ с кече. Чалгата не е мода. Чалгата е селяния. Изпращялата кака по-горе пък демонстрира градска, парижка мода. Еднакво зле ми изглеждат на мен. Дори смятам, че димитровградчанки са за предпочитане с техния „стил“. Както казах вече, има голяма разлика между копирайт и копи-пейст. Модата е начин на изразяване (couldn’t agree more), но за моделиерите. Техните „жертви“ са преписвачи. Те се изразяват с чужди изразни средства.

    Коментар от asktisho — февруари 22, 2010 @ 9:49 pm

  12. Един мой приятел много обича да разказва как веднъж излязъл да си купи мляко по анцуг и изведнъж се озовал на … опера. После допълва, как повече няма да се смее на хора ,които излизат да си хвърлят буклука с костюми 🙂 Моментите, в които човек действа импулсивно и не се противопоставя по никакъв начин на природата да най- показателни… Какво значение имат някакви си моди, щом си бил щастлив на опера, дори и с анцуг?

    Коментар от Pepi — февруари 22, 2010 @ 10:36 pm

  13. И двата пъти Н-то ми убягна при думата анцунг, извинете :))Важна е идеята все пак 🙂

    Коментар от Pepi — февруари 22, 2010 @ 10:41 pm

  14. А не мислите ли,че напоследък стана и доста модерно да си анти-модерен?

    Коментар от Даниела — февруари 24, 2010 @ 11:05 am

  15. @ Даниела: стана да, на приказки. От това, което виждам в практиката и в ежедневието, да имаш собствено мнение не само, че не е „модерно“ (демек, масова пртактика), ами такива хора са истинска рядкост.

    Коментар от asktisho — февруари 24, 2010 @ 1:20 pm

  16. „дрехата е част от стила ти и начина ти на изразяване“ Това е измислено от Берней, основоположника на ПР-а и племенник на Фройд. Направо го цитираш. Всъщност както повечето ПР-кампании, това си е една лъжа, която цели да увеличи приходите на разните компании за модни парцалки. Дрехите нищо не изразяват, още по-малко пък собствената ти същност, тъй като са моделирани от някой друг. Ако вземеш сам да си шиеш дрехите, тогава може и да мине номера, но за шиене и собствено моделиране дума не става. Както автмобилът е символ на мъжествеността, цигарите – на независимост и силен характер и прочие дивотии, измислени от Берней и компанийка други психолози. Между другото Берней е смятал хората за тъпи и затова им е пробутвал тези дивотии. Помислете и върху това преди да кълвете на подобни клишета.

    Коментар от xunap — февруари 24, 2010 @ 4:51 pm

  17. @ xunap: Не съм чел Берней, но мерси, че ме светна. За пореден път се убеждавам, че човек може да стигне до познанието чрез наблюдение и интуиция, не само чрез чуждия опит 🙂

    „Между другото Берней е смятал хората за тъпи“

    Жалко за него, той също е бил човек. Предполагам 🙂

    Аз мисля, че хората са перфектно адаптивни към всичко и мога спокойно да споделям мнението си с тях. Така по-лесно откривам тези, с които живеем в един и същ измислен свят 🙂

    Коментар от asktisho — февруари 25, 2010 @ 11:32 am

  18. Да съгласен съм с написаното и мисля че мъжете много по трезво гледат на модата и изобщо много по прагматично на живота. Естествено че не може един етикет да вдигне цената десет двайсет пъти на една стока, това си чиста суета. Или пък да платиш трицифрена сума за вечеря в моден ресторант, това е храна все пак. Същото важи и за услугите като фризьорски, разкрасителни и др.
    За сметка на това пък жените могат много по успешно умеят да се забавляват и да харчат парите на мъжете, които умеят да ги изкарват и задържат. Може би там някъде по средата се намира баланса.

    А събразяването на облеклото със ситуацията е нещо много важно от гледна точка на това как искаш да те възприемат околните. Хубаво или не ние първоначално съдим за хората по облеклото. Лично аз бих изтълкувал твоето облекло в тази ситуация, като неуважение към околните или като отношение „няма да ви спазвам скапаните норми“. Но един разговор може да ми промени становището на 180 градуса. Страхотно е човек да си живее по собствени правила, много просто и много приятно. Обаче въпроса е може ли да си го позполи и какво иска. Аз не виждам нищо лошо в порядките които толкова остро критикуваш не ми са неприятно задължение а ги възприемам както една добра практика която се е наложила между хора с еднакви ценности. На мен не ми пука какъв си и в какво вярваш щом не ми пречиш и не навлизаш в личното ми пространство. Ако си възпитан аз те възприемам добре защото знам че уважаваш чуждото мнение както аз уважавам твоето. Та облеклото и поведението

    Коментар от Marian — февруари 25, 2010 @ 12:13 pm

  19. Kato za na4alo izvinqvaite za latinicata, namiram se v 4ujbina i sym na rabotnoto si mqsto na koeto ne moga da sloja kirilica, vypreki 4e pove4eto to vas sa izpolzvali nqkoq 4ujdica ili daje fraza na angliiski vsqkash te izrazqvat po-dobre tova koeto iskate da kajete, daje i avtora. Ta!
    Ne samo modata e taka, vsqko nashe dvijenie, dyrjanie, mislene se vodi ot sredata kadeto se namirame, vsqka nasha pokupa koqto ne e svyrzana s hrana ili pone 90 % ot tqh, q pravim ne zashtoto se nujdaem ot neq a za6toto sa ni napulnili glavata s glupostite na modata, nov telefon, nov Komp, nova kola itn, da ne bi telefona koito ste kupili predi 1 – 2 godini da e sprql da raboti ta kopuvate nov, no kak, toi e ve4e star ne e moderen nqma 12323 megapixelova kamera, bluetoth, wifi , i vsevyzmojni gluposti ot koito 90% nqma da izpolzvate nikoga.Ili kolata koqta ste kupili predi 5 godini, kakvo i e? Nee trqbva da e nova.
    No takova e ob6testvoto v koeto jieveem, kmersialno naso4eno, tova ne e samo modata to e vsi4ko naokolo koeto te kara da har4ish i da har4ish bez spir ,za6toto ako ne har4ish nqma da sa ti nujni tolko pari nito zaemi nito daje rabotata koqto ne ti haresva. Togava! Kakavo 6te pravqt bankite kak shte prejivqvat bez stadoto.
    Parite sa IGO i robstvo, y cqloto ob6testvo v sveta e naso4eno kym har4ene tova e Kapitalizma s glavno K.
    Taka 4e dragi mi avtore i 4itateli ne si mislete 4e ste mnogo razli4ni ot ostanalite i ste edinstvenni s vashiq na4in na mislene samo za6toto ne ste po modata, i az ne sym, no ne sym zabluden kato vas.
    Znam 4e e nevyzmojno da si razli4en v dne6niq svqt.

    Pozdravi na vsi4ki

    Коментар от Radoslav — февруари 25, 2010 @ 12:30 pm

  20. @ Radoslav: О, аз си мисля, че съм различен от останалите. Всъщност, знаеш ли какво? Мисля, че няма втори такъв като мен. Мисля, че няма втори такъв и като теб. Това се отнася за всички. Смешни са ми опитите да напъхаме осем милиарда безкрайно различни хора в няколко еднакви калъпа. Прав си за капитализма, ама човек има избор и да не живее по този начин, ако реши. Ако иска. Ако егото му го позволи. Има само един начин да разбереш как – трябва да си достатъчно недоволен, за да пробваш 🙂

    @ Мариян: Ми не е точно неуважение. Нито някакъв бунт. Исках да видя доколко определящи са дрехите. Доколко „програмирани“ са високоинтелигентни и образовани хора, които имат самочувствието на критично мислещи индивиди със самостоятелно мнение. Еми, видях. Хората бяха достатъчно учтиви да не ми направят забележка дори. Но по отношението и езика на тялото разбрах, че никак не им е приятно да са обесени на възел, докато разпускаш в десет пъти по-удобни дрешки. Препоръчвам ти да пробваш някога. Ако ти стиска. Ще научиш много от един такъв елементарен експеримент. Напълно съм съгласен с теб, че човек е свободен докато не нарушава чуждото пространство. Не мисля, че като се обличам удобно нарушавам нечие пространство, обаче. Но със сигурност нарушавам нечии очаквания, стеротипи и предразсъдъци, които не живеят в моята глава 🙂

    Коментар от asktisho — февруари 25, 2010 @ 1:32 pm

  21. Syglsen sym s teb za tova 4e vsi4ki hora na sveta sa razli4ni, no ne govorim za tazi geneti4na i fizi4na razlika koqto sy6to se izrazqva v mnogo malki procenti, a za Mantaliteta i na4ina na mislene na tezi hora, i sy6to e vqrno 4e dori tova e razli4no no razlikata se izrazqva v moje bi 1% a drugite 99% sa ni ednakvi, 6te ti dam edin nai-obiknoven primer za da obesnq po dobre za kakvo stava vypors.Predstavi si 4e vyrvish po ulicata i izvednuj 4uvash klakson za gyrba si i svirene na gumi, 99% ot horata vednaga shte se opitat da izbegnat udyra s otrypvae v strani navejdane itn.Tova ve4e e instinkt pri nas, dokato predi 100-200g naprimer ne bi predizvikalo sy6tiqt efekt.
    Za tova stava vypros 4e kalypa e edin ob6t i razlikata se izrazqva kakto bi se izrazila v kalyp za sladki, vsi4ki sa 99% ednakvi no ne sa identi4ni.
    Vsy6tnos tozi 1 % e mnogo vajen za men i toi razli4ava horata da ne sa identi4ni i dori da zvu4i 4e si protivore4a tozi 1 % razlika e nai vajnoto ne6to v jivota ni.

    Prosto iskah da kaja 4e kato ob6testvo sme ednakvi 99% vodim se ot ednakvi principi i ot ednakvi celi, vypreki 4e nai vajnoto za vseki individ e tozi 1 % koito ni ostava.

    I tozi mantalitet se promenq razbirase s godinite i vekovete, no se promenq svetovno ne samo za edin individ.

    Awe mai se ulisah mnogo v obqsneniq i zagubih ni6kata, kakto i da e, nadqvam se da sym izrazil dobre misylta si.

    Pozdravi.
    Istoriqta govori.

    Коментар от Radoslav — февруари 25, 2010 @ 1:57 pm

  22. @ Радослав: напротив, чудесно се изразяваш. Мерси за коментара! Доста обогатява темата, която съвсем не е за мода, както вече стана ясно 🙂 Клаксонът е хубав пример. Мога да приема теорията ти за единия процент. Със сигурност има значение дали си наясно с него, докато живееш в останалите 99% или не, според мен. Как мислиш, осъзнаването на единия процент прави ли хората по-способни да го увеличават индивидуално? Ако искат?

    Коментар от asktisho — февруари 25, 2010 @ 2:12 pm

  23. Vqrno e 4e dosta se otklonihme ot modata. 🙂

    Tozi 1 % e evuluciqta i krasivoto v jivota, vypreki 4e ne mislq 4e se uveli4ava, po skoro se promenq kym po dobro. Vinagi.

    Nqkoi, koito sega kolkoto i da si napyvam mozyka ne moga da se setq koi beshe, beshe kazal, nai-krasivoto ne6to v jivota e nerazbiranieto mejdu pokoleniq, to vodi do evuluciq.

    I te novite pokoleniq promenqt tozi tolko vajen za tezi koito go osyznavat procent.

    Mejdo-drugoto, pozdravi za bloga. Haresva mi tvoq 1 % 😉

    Коментар от Radoslav — февруари 25, 2010 @ 2:38 pm

  24. Виждам че минаваш своят етап от живота тип „скъсване с порядките“, също така преоткриваш живота от друга гледна точка. Това е страхотно аз също съм минал през този етап въпреки че сме почти на една възраст. Но след като минеш етапа скъсване с всички предразсъдъци и стереотипи, според мен ще започнеш да откриеш че голямата част от тях са добри. Нямам в предвид консуматорския начин на живот. Утре когато имаш дете ще станеш един от всички, които се опитват да осигурят сносен живот за семейството си. Мисля че много от нещата вече ще бъдат пречупени през друга призма. А облеклото има своя смисъл и показва отношението на човек към себе си и околните. Ако си банков служител как би погледнал на човек който иска заем а небрежен към облеклото си? А дали ще бъде небрежен и към връщането на заема? А имаче със 100 % съгласен че дрехите трябва да са удобни.:)

    Коментар от Marian — февруари 25, 2010 @ 4:16 pm

  25. Нямам против да има интелигента критика към модата, която използва страхът от самота като средство за манипулация и контрол над хората, внушавайки, че щастието им зависи от вещи.
    Но това с „вземете стария пуловер, никой няма да направи разликата“ звучи невероятно малоумно.
    Голяма част от модата е в контрола и вниманието да няма точно такива „клинчещи“, затова при всяко завъртане на модата, има някакви дребни, но специфични изменения, които да попречат на това заобикаляне или просто осъзнаване на манипулацията.

    Не знам дали си чел женски и мъжки списания, аз съм анализирала от академична гледна точка и двете, и ако искаш, мога да ти пратя текстовете. Това е сложен и комплексен бизнес, може да е неправилен, неморален, неетичен, но поне имай разумността да го анализираш сериозно, а не просто да го омаловажаваш и пренбрегваш.

    Коментар от Eneya — февруари 27, 2010 @ 5:58 pm

  26. moia otgovor kam vsichki ot goreprochetenoto e – „vajno e da si vqrvate“. Sorry che pisha s latinica no sam s edno live cd na linux v momenta i nqma instaliran bg.
    Prinzipno ne otgovarqm po blogove, no reshih da izrazq moeto mnenie tuk, neznaino zashto. Dano da uspeq da go izrazq taka che da razberete kvo imam v predvid …
    Tisho cheta ti bloga veche dosta chesto i smqtam che si super pronicatelen, no nqkoi pat v tarsene na nqkav smisal otlitash nanqkade. V tozi post imam chuvstvoto che pove4eto hora propuskat drugite gledni tochki. Az primerno (obicham da govorq s primeri) kato se zamislq me kefi che predi e imalo hipari i super mnogo hora sa se oblichali taka (po tazi moda), ili modata na charlstonite (nichto che sa malko smeshni). Obshto vzeto modata q priemam za neshto kato kultura (linux kultura, metal, chalga i t.n.) a v tova ne vijdam nishto losho. Shte vi kaja za men kvo e modata. Tova e da ti e udobno (da nosish udobni drehi). Az patuvam super mnogo i znam kva e razlikata da si s udobni i praktichni drehi i obuvki. Zakvo sa se nalojili dankite kato moda na pantaloni – shtoto nqmat kasane s godini, koeto e praktichno, a i ne sa neudobni, plius tva sa evtini. Zakvo sa moderni kojenite qketa ot ESTESTVENA koja. Shoto nqmat kasane, a i nqma nishto po-hubavo za kojata ot kojena dreha ili obuvka ot estestvena koja (tuka i az si vqrvam), tai kato kojata moje da disha .. i t.n. I taka idvame do momenta za markite. Verno, che nqkoi sa mn skapi, no az vinagi si kupuvam kachestveni neshta. She povtorq obicham KACHESTVENI. Ne iskam da mi se kasat maratonkite na 2ria mesec, a iskam i da sa mi udobni. Ako namerq evtini takiva mnogo qsno che si kupuvam tqh, no v povecheto sluchai nemogat sa namerqt. I tva go imam predvid vav vsichki stoki, sportna ekipirovka, kompiutri, tehnika, koli vsichko (kato nqma znachenie kav e proizhoda na stokata). Ima i kitaiski stoki koito sa kachestveni, no sa < 0,001%. Vapreki tva ne slagam obsht znamenatel. Naisitna e tapo slqpo da si rob na nqkoia marka samo shtoto e marka (viziram naprimer iphone koito koito men me drazni shtoto osven che e zatvoren kod, e blokiran otvsqkade, prodava go samo edin mobilen operator ..i t.n.). No markite sa vazniknali po tozi nachin. Kato si kupish kachestvena dreha, drugia pat da mojesh pak da razpoznaehs sashtoto kachestvo. I poslednoza izrazqvaneto s drehite. Mi az si se izrazqvam s drehite tochno i qsno. Kato me vidi chovek 190 90 s cherno kojeno qke i brasnata glava trqq da mu e qsno che ne cepq basma na nikoi i moga da mu napukam kancheto ako mi se napravi na gaz. Kato mototo mi e "ogledalo" – kam dobria s dobro, kam loshia s losho (bez znachenie cvqt na kojata, nacionalna prinadlejnost, pol, godini i taka natataka). Moje da vi prozvuchi kato kritika, no ako e takava, to neka e gradivna.
    I da kaja oshte vednaj, za da ne ostana nerazbran, Tisho mnogo qki neshta pishesh, za povecheto neshta sam na sashtoto mnenie, se edno cheta sobstvenite si misli. Keep up the good work!!
    P.S. Tia ot vishata moda prosto si mislqt che znaqt kak da pravqt ne samo udobni i praktichni drehi, no i vlagat art v tqh (pri nqkoi moje i da se poluchava, no sas sigurnost ne pri vsichki). Tova e kakto i gotvachite v dobrite resturanti, ne samo che go gotvqt vkusno, no i go "ukrasqvat" dopalnitelno da ti hvane okoto i po tozi nachin iskat poveche pari.

    Коментар от ronin — март 1, 2010 @ 3:52 am

  27. @ ronin: много забавен коментар! Разсмя ме от сърце, особено онази част с напукването на канчето :)) Мерси за хвалебствените думи, както и за критиката, която действително е градивна. Мисля, че ги заслужавам. И двете. Поздрави!

    Коментар от asktisho — март 1, 2010 @ 11:42 am

  28. @asktisho: е т’ва е пича си е Пич и се познава от далече. Мислих и явно, написах коментар, защото смятам, че 98% от написаното от теб е самата реалност и истина (по моите си преценки ..). Та както ти ми отваряш мирогледа докато чета, за неща за, които не съм се замислял/усмилял, но съм имал само вътрешна нагласа (щото според мен си имаме вътрешна нагласа към всяко едно нещо, или рекации по default ако искаш), така и аз реших да върна топката (щото както казват gurutata „sharing is caring“). Иначе в повечето случаи съм „don’t give a shit“. Та както казах keep up the good work!
    Поздрави!

    Коментар от ronin — март 1, 2010 @ 12:41 pm

  29. Липсата на собствен стил (и не само дрехи, а и собствен почерк) не може да се компенсира с какъвто и да е фашън ъпгрейд. Все пак цялата тази индустрия се крепи на слабостите и егото на „клиентите-жертви“ готови да профукат маса кинти нахалост, за илюзии.. Всеки може да бъде заблуден в един или друг момент, но няма по-коварно от самоилюзията. Такива хора са готови да търпят инквизиращото неудобство на някоя дреха, за да получат одобрение, похвала или друг „бонус“, които иначе не биха получили заради самите себе си.
    Накратко,хората сме едни силно зависими от първичните си нужди и потребности социални животни. Дори когато го осъзнаваме.

    Коментар от suse — март 5, 2010 @ 2:24 pm

  30. @ suse: гласувам и с двете ръце „ЗА“ 🙂

    Коментар от asktisho — март 5, 2010 @ 3:38 pm

  31. […] Ще ги познаете по това, че се обличат еднакво (защото са модерни). […]

    Pingback от Teh Dark Side « Писателският блог на Тишо — ноември 2, 2012 @ 12:03 am


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.