Човек трябва да се радва на мъничките неща в живота.
Една от моите мънички радости е да пускам заядливи коментари в блогове на феминистки.
Правя го заради липсата на диалог в тези сайтове и заради това, че съм кретен.
Правя го, защото от феминизъм в Близкия Изток имат нужда повече, отколкото в Европейския съюз и в САЩ, където феминизмът съществува по простата причина, че няма кой да му пречи. В Европа и САЩ хората са цивилизовани. Обществото им е убедено (от доста време насам), че жените и мъжете трябва да имат равни права. И ги гарантира със закон. С основния закон. Оттук-нататък, лична грижа на всеки човек е да си знае, пази и защитава правата, за да може законите да се превръщат в реалност.
Феминизмът такъв, какъвто ни го преразказват из българските географски ширини, обаче, ме озадачава много. Ето защо:
Първо, той среща огромно неразбиране и понякога дори е отблъскващ за самите жени.
Второ, прекрасно е, че ценностите на едно социално активно движение се разпространяват безплатно в Интернет – прекрасно е от гледна точка на историческото образование и на общата култура, но е необяснимо защо в очевидния си стремеж към популярност с цел обществена промяна, българските феминистки забравят да обяснят какво предлага феминизмът на мъжете? Къде е техният бенефит от цялата работа? What’s in for me? Как иначе ще привлечете и мъже към вашата кауза (с изключение на собствените ви гаджета / съпрузи)?
Обещанието за равнопоставеност не върши никаква работа на мъжете. Тях много рядко ги принизяват на сексуален принцип. Както и вас, между другото, уважаеми феминистки! Само от мен зависи дали ще се обидя, когато някоя кака изцепи, че мъжете са „плоски” / „лесни” / „елементарни” същества, примерно. Ми не се обиждам! Това си е нейното мнение. Сигурно е права за себе си. Да страдаш от чуждата глупост е глупост. Защо феминизмът премълчава това?
Трудно ще изкушите мъжете с идеята за повече домакинска работа, а още по-трудно ще ги изкушите с перспективата заради случайно изтърван в офиса лаф да имат проблеми с началството или да плащат глоба.
Не ми харесва да се чувствам отговорен за това, че жените са физически по-слаби, че стават жертва на обществени предразсъдъци, на улично насилие, че са подценявани или обиждани заради пола им. Да, има чобани, които ви освиркват по улицата, стискат ви за задника и ви говорят като на малки деца, но аз не съм от тях, уважаеми фемист(к)и! И категорично отказвам да изпитвам дискомфорт заради действията на тези чобани, само защото сме от един пол. Сърдете се на майките им, които не са ги възпитали навремето!
Защото феминизмът работи против начина, по който съм възпитан аз. Мен мама ме е учила (с променлив успех) да говоря културно, да се къпя редовно и да мириша на хубаво. Освен това, мама ми е казвала, че културните момчета, които се къпят редовно и миришат на хубаво, трябва още да отварят врата, да подават ръка, да дърпат стол и да помагат с палтото. Така е възпитано да се държи човек в обществото.
Елементарните кавалерски жестове се възприемат еднакво добре от възпитаните мъже и от възпитаните жени. Да, „патриархалното възпитание” ражда стереотипи, които са трън в очите на феминистките, знам. Това не променя факта, че когато дърпаш сама тежките врати в мола или когато мъкнеш пет торби с багаж, но отказваш елементарна помощ, защото си еманципирана жена, ти се превръщаш в колхозничка, в другарка-бригадир, в еманация на женски булдозер! Какъв е проблемът да се държиш като дама и едновременно с това да изкарваш повече от мъжете?
Хайде, стига съм ревал. Всички глупости, които написах дотук, са кратко резюме на неуспешните ми опити за диалог с различните свърталища на БГ онлайн феминизъм.
В името на справедливостта ще си призная, че там понякога срещам и добри практики / идеи.
Причината за тази статия е една от тях: „Защо съм доволна, че съм жена”
Съдържанието на текст с подобно заглавие, публикувано в блог с феминистична насоченост, разбира се, няма нищо общо със заглавието. Под залъгващия титул четем поредното банално оплакване от бариери, които човек поставя сам в собствената си глава… Едно е да мислиш: „от мен се очаква да имам деца”, друго е някой наистина да очаква от теб да имаш деца. Ето аз, например, не очаквам от теб да имаш деца. Какво става с хипотезата ти тогава? Второто споразумение на толтеките гласи: „Не прави никакви предположения!”
Прочетох още публикации от вихрещия се в момента „Карнавал на женското царство” по блоговете и какво да видя – ми то имало доста жени, които са доволни от факта, че са жени!
Повечето текстове са забавни. Прочетох ги с интерес. Разбрах, че да измиеш чиниите, без да си развалиш лака, да танцуваш на висок ток и да се преоблечеш седем пъти за 20 минути, без да си развалиш прическата и грима са джедайски умения, достъпни единствено за нежната част на Силата. Възхитителни умения, според мен!
Че какъв е проблемът да измиеш чиниите и едновременно с това да искаш да бъдеш красива за мъжа си? Нали го обичаш? Проблем става, когато миеш чиниите за мъжа си и го мразиш. Когато вече не ти пука как изглеждаш. Този проблем, обаче, е личен. Той не е проблем на обществото и отново съществува само в нечия глава. Много жени са в неравностойно положение, те действително се нуждаят от помощ, но не от съвета на феминистки, а от съвета на добър бракоразводен адвокат!
Въобще, тези статии са ценни, защото в тях самите жени показват колко далеч са от феминизма.
Стана ясно, че феминизмът такъв, какъвто ни го препоръчвате, не съдържа нищо за мъжете. По-лошото е, че той не съдържа нищо и за жените. Поне за повечето от тях.
Примери бол, но аз ще се спра само на най-мазния:
Съгласен съм, че не бива да третираме жените като сексуален обект. Обидно е. Дехуманизира. Освен това е доста трудно – разни майки, баби, сестри, лели и внучки, въобще 90% от женското население попада извън тази категория. Стига да не четеш статията ми в затвора…
Истината е, че в „сексуален обект” се превръщат само жените, които искат да бъдат сексуален обект, които се стремят към този имидж, които по една или друга причина държат обществото да ги възприема като сексуален обект.
Феминизмът такъв, какъвто ни го препоръчвате, не съдържа нищо и за тях.
Защото нямате право да се месите в личния избор и не можете да диктувате на свободната воля.
За финал ще цитирам едно много изтъркано френско клише:
Ако публичният имидж на съвременната „търсена“, „харесвана“ и „преуспяваща“ жена ви дразни, ако смятате, че този имидж формира кофти стереотипи, ако ви кара да изпитвате дискомфорт, не се сърдете на обществото!
Не обвинявайте мъжете!
Не търсете под вола теле!
Cherchez la femme!
Браво.
Но съгласи се, че е нормално, ако си някаква посредствена мацка и няма с какво толкова да се похвалиш пред света, да се специализираш във феминизъм или майчинство.
Коментар от mname.org — февруари 4, 2010 @ 3:29 pm
баба ми би казала ЗАЛУДНИ ЖЕНОРЯ.
съгласна съм с казаното от теб.
абсолютно безмислено кръстосване на шпаги.
Коментар от Liska — февруари 4, 2010 @ 3:30 pm
Поздравления, отлично произведение.
Поздрави от една НЕфеминистка.
Коментар от Biliana — февруари 4, 2010 @ 3:32 pm
Тишо, не смея да те похваля 🙂
Коментар от Стойчо — февруари 4, 2010 @ 3:34 pm
Поздрави на майка ти, която те е възпитала така, още повече, че се е получило 🙂
Коментар от Nadia — февруари 4, 2010 @ 3:38 pm
Браво, Тишо! Добре и цивилизовано си им натрил носа! И на мен ми писна от превъзнасяне на тая прословута гордост, че си жена по блоговете…
Коментар от bibliotekata — февруари 4, 2010 @ 3:44 pm
Поредната статия писана от “ кон с капаци“ …
Коментар от Rxtfufbvf — февруари 4, 2010 @ 3:45 pm
Rspect!
Очаквайте съвсем скоро „атаката на клонираните“ в коментарите 🙂
Коментар от Майк Рам — февруари 4, 2010 @ 3:47 pm
Поздравления!
Хубавото е че повечето мъжа за такива като теб, а не като тези описани в така наречените феминистки блогове.
И това е още една причина да съм доволна че съм жена
Коментар от Мила — февруари 4, 2010 @ 3:47 pm
Поздрави от още една НЕфеминистка 🙂 Особено финала е супер 🙂
И преди съм го казвала, феминизма по нашите ширини, дори по европейските като цяло, сякаш носи повече вреда за жените и повече ползи за мъжете… Луда работа.
За Близкия Изток, разбира се, историята е друга. Но при нас все повече започва да липсва мярката…
Коментар от Мария — февруари 4, 2010 @ 3:49 pm
Веднъж да съм 100% съгласен с тебе 😀
Добре де 99% – в Близкия изток имат нужда не от феминизъм, а от демокрация.
Коментар от Прасунсен — февруари 4, 2010 @ 4:03 pm
Мен пък, ако питаш мъжете са най-големия бенефициент от криворазбрания феминизъм.
Жените са се втурнали да изземат мъжките отговорности, а мъжете го надушиха и една голяма част от тях се занимават основно с чесана на топки и електронни игри. 🙂 Наистина не знам защо се оплакват от феминистките. 😉
Коментар от Събина — февруари 4, 2010 @ 5:07 pm
Как ли изглежда насаме със себе си жена, която иска да е красива заради мъжа си?.. 😉
Коментар от Ани Иванова — февруари 4, 2010 @ 5:14 pm
bravo tisho, pak razrovi gnezdoto na osite.
apropo, nqma li da se jenish veche??
Коментар от i lol'd — февруари 4, 2010 @ 5:17 pm
Аз пък мия чинии и се кефя и не виждам, какъв е проблема и жените и мъжете да мият чинии, да готвят и да чистят… Въпрос на възпитание е да правите всички тези неща, а не да се оправдавате „аз съм мъж, аз не мия чинии“ или „аз съм жена, тормозят ме, трябва само аз да мия чинии“. 🙂
Коментар от Michel — февруари 4, 2010 @ 5:38 pm
Откога чакам да напишеш нещо подобно Тишо! Като в добрите стари времена 🙂 Поздравявам те за стила и за куража! Аз също чета блоговете на феминистките и не съм с съгласна с повечето неща там, но се въздържам от коментар защото диалогът е невъзможен – правилно си забелязал. Като жена се дразня когато някой толкова много драпа да ми защитава правата без да ме е питал първо мен аз какво мисля по въпроса за женските си права. Шефката на фирмата ни е жена. В моя отдел сме девет мъже и аз. Всички колеги-мъже получават по-ниски заплати, защото стоят по-долу в йерархията. Тя няма нищо общо с половата принадлежност. Никой от екипа не се чувства дискриминиран, защото всеки получава за колкото се е договорил, според качествата и акъла, не според пола си. Това че женският труд в БГ е подценен са пълни глупости! Отгледала съм две деца и през цялото време не спрях да уча и да се развивам като специалист докато бях в майчинство. Никога не ми се е налагало да избирам между кариерата и семейството, защото майчинството е чудесна възможност да научиш нов език, да изкараш практически курс, да запишеш втора специалност в университета, да четеш, да спортуваш. Много ясно, че ако те мързи и по цял ден стоиш вкъщи без да правиш нищо след две години дебелият ти задник ще струва по-малко от този на мъжете, които са се развивали ти докато си спала…
Коментар от Katya — февруари 4, 2010 @ 5:40 pm
Феминизмът е толкова тъп и отживял, а в същото време на теб (и други) ти е необходимо толкова много време и мисъл, за да убеждаваш хората, че е така. Или не е тъп, или не е отживял, или ти не си особено убедителен. Може би и трите.
Коментар от openlyfeminist — февруари 4, 2010 @ 6:48 pm
Започна се 🙂 Кураж!
Коментар от Стойчо — февруари 4, 2010 @ 7:13 pm
@ openlyfeminist: Съществува и друга възможност: хем да е тъп, хем да е отживял, хем тази статия да идва като резултат от стократно повечето време и усилия, инвестирани от вас (феминистките), за да се убеждавате хората, че не е.
Без да пропускаме факта, че думичката „тъп“ аз никъде не я използвам в текста си, нали! Отживял в Европа и в САЩ – може би да, но мисля, че в Саудитска Арабия имат многократно по-голяма нужда от вас. Там феминизмът още не се е състоял.
Що се отнася до мен самият – не държа да съм убедителен. Свикнал съм идеите ми да бъдат в разрез с общоприетото. В случая, обаче, особено като гледам женските коментари, май уцелих мейнстрийма. Без да искам :))
Коментар от asktisho — февруари 4, 2010 @ 7:17 pm
Според мен, има тънка, невидима, но съществена разлика между това една жена да се чувства сексуален обект и да осъществява сексуалната си роля. Наред с другите, разбира се, изживявайки и показвайки личностната си удовлетвореност от тях!
Коментар от Надежда — февруари 4, 2010 @ 7:42 pm
Аз съм жена
Аз съм Жена. Това първо значи – Актриса.
Сто лица в мен живеят, роли хиляди имам.
Аз съм жена! Това значи – Неземна Царица.
На всички земни царе – най-скъпа любима.
Аз съм Жена! Това значи също – Робиня.
Познавам соления вкус на обидите зли.
Аз съм жена. Това значи – Сурова Пустиня,
способна в миг кратък да те изпепели.
Аз съм Жена. По неволя съм Силна и Ловка,
защото все водя с живота неравна борба,
но всъщност съм Нежна и Слаба, до болка.
Жена съм. А то значи – Уникална Съдба…
Аз съм Жена. Със Страст и Любов покорявам,
но Труд и Търпение са участта ми нелека.
Аз съм Жена и Голямото щастие ти дарявам,
което ти лесно пилееш по разни пътеки…
А съм Жена! И затова съм Много, много опасна.
Огън и Лед живеят в съдружие винаги в мен.
Аз съм жена. Това значи Красива, Прекрасна
от детството мое до последния ми земен ден.
Наталия Очкур
Коментар от Аз съм жена — февруари 4, 2010 @ 10:01 pm
Мдааа, смелчага си ти… А и това за затвора беше гадно!:)))
Коментар от Милена (Меми) — февруари 4, 2010 @ 11:02 pm
„българските феминистки забравят да обяснят какво предлага феминизмът на мъжете“
Това е любимото ми изречение в целия пост. Аболиционистите навремето са забравили да обяснят какво предлага каузата им на робовладелците плантатори. Мартин Лутер Кинг е пропуснал да обясни какво предлага движението за граждански права на расистите. Различните феминизми, напротив, обясняват какво печелят мъжете от феминизма. Тишо, направи един сърч и виж за себе си. Ще се справиш!
Коментар от Stefka — февруари 4, 2010 @ 11:03 pm
@ Надежда: „Според мен, има тънка, невидима, но съществена разлика между това една жена да се чувства сексуален обект и да осъществява сексуалната си роля“
С риск да прозвуча грубо, за което предварително се извинявам, права си, но има изключения – при жените от околовръстното разликата е само „невидима“ :))
@ Аз съм жена: И това се отнася за 3.75 милиарда души от цял свят (на възраст между 0 и 95 години), така ли? Шегувам се! 🙂 Впечатляващи редове! It is the true nature of Woman that doesn’t fit into feminism. Кой го беше казал това? А, да, сетих се! Току що си го измислих 🙂
@ Мама Меми: гадно беше, признавам! Лошото е, че и аз отпосле се усетих 😦 Взимам бележка.
@ Stefka: Извинявай, ако изглеждам в очите ти като робовладелец-плантатор или расист, хаха, вечер обаче спя спокойно, защото знам, че не съм :)) Не съм и точно човек, който ще се задълбочи в „различните феминизми“, тук се заяждаме само с българския вариант и то – в електронен формат. Той пропусна да ми каже какво печелят мъжете от феминизма. Някои хора все още си мислят, че могат да променят света, без да стават от креслото пред компютъра, представяш ли си? Това е защото, докато стоят там, гледат прекалено много филми с фантастичен сюжет :)) Ще ми се да им разваля илюзиите, преди да се превърнат в комплекси. Никой не ме е упълномощил да го правя, разбира се! Още в началото признах, че се заяждам от чист кретенизъм ;P
Коментар от asktisho — февруари 5, 2010 @ 12:15 am
„Аз пък мия чинии и се кефя“ ..
да не пикаеш и клекнал бе, Мишелчо.
„Въпрос на възпитание е да правите всички тези неща“
нали точно това ти разправят в темата .. пак си бързал да се изкажеш разбрал-недоразбрал
@openlycrazy: като сте толкова борбени, що верно не отидете с каузата си в арабските страни да направите нещо наистина полезно за света. щото така на топличко, от ондата, или откъдето там, е лесно да мрънкаш, че света не ти прави евала само щото си жена.
„Жена съм. А то значи – Уникална Съдба…“
всяка жена, уникален Нео .. мани ти …
Коментар от mname.org — февруари 5, 2010 @ 10:49 am
Тишо, виж какво направи! Тъкмо се подковавах идеологически за началото на съпротива срещу диктата на жена ми. Докато четях нещо се увлякох и забравих филийките за закуска и те загоряха. Жена ми се ядоса и ме наби. Този път съпротивата не се получи, но ще си отпечатам поста ти и нощем ще се крия с фенерче в ръка и старателно ще го зазубрям. 🙂
Коментар от xunap — февруари 5, 2010 @ 11:22 am
и какво, кое в крайна сметка е по-добре за една жена? това, да е сексуален обект, или това, никой да не я поглежда. и колко на колко са шансовете тя да бъде сексуално удовлетворена, ако е сексуален обект и ако не е такъв? и колко на колко са шансовете да се заусмихва повече и да й засияят очите? четейки тези дни празнодумията по темата из блоговете, все повече разбирам мъжете в нетърпеливостта им не да кръшнат, ами направо да се скрият вдън земя от заобикалящите ги жени.
Коментар от Liska — февруари 5, 2010 @ 12:14 pm
@ xunap: Хахахахаха, радвам се, че възприемаш нещата от комичната им страна, не съм и възнамерявал да подхващам сериозни разговори на тема феминизъм. Въобще, самата идея за движение, което разглежда пороблемите на 1/2 от световното население стои, някак, нереалистично. Не казвам смешно. Ако бях жена, щях откровено да се дразня, че някой обръща толкова много внимание на правата ми, само защото съм жена. Щях да предпочитам да ме възприемат по подразбиране като „свободен гражданин“, а не като „освободен роб“. Има разлика.
Коментар от asktisho — февруари 5, 2010 @ 12:28 pm
Ако една жена е уверена и доволна, че е жена; наясно сьс себе си и с ролите си / сексуална и всякакви/ няма да се дразни от каквито и да било коментари, както и мьжа или приятелят й. Аз не се дразня.
А по отношение на „сексуалния обект“… всеки живее сьс собствените си мисли, чувства, представи и нагласи! Всички да са живи и здрави!
Коментар от Надежда — февруари 5, 2010 @ 1:51 pm
съгласна!
не ми допадат хора, които искат да се вписват в рамките на идеологии и групички. нормално е и двата пола да издивяват понякога по отношение на другия, но нека се замислим – който не е доволен от себе си, не е доволен от никого и от нищо. простичко казано – нека се обичаме и да не задълбаваме в тъпи коловози 🙂
Коментар от eola — февруари 5, 2010 @ 2:34 pm
Бе, какво значи „не съм феминистка“? Ми, откажете се първо от правата си да учите, да гласувате и да работите и тогава приказвайте такива неща.
Коментар от Pocu — февруари 5, 2010 @ 2:42 pm
Брилятно.Вкъщи чиниите ги мие миялната и често е спорно,кой от двамата е „сексуален обект“.
Поздрави.
Коментар от Благовеста — февруари 5, 2010 @ 2:43 pm
Винаги се радвам да прочета това, което мисля. 🙂 Благодаря за включването.“Щях да предпочитам да ме възприемат по подразбиране като „свободен гражданин“, а не като „освободен роб“. Има разлика.“ Много точно!
Коментар от chinuk — февруари 5, 2010 @ 5:39 pm
Тишо,
Просто ти казах, че коментарът ти според мен не е състоятелен. Ти пък веднага си въобрази, че си обвинен в расизъм и робовладелство. Много насериозно се взима[.
За жените в близкия изток: на тях хич не им е приятно, западни мъже и жени, феминисти или не, да им обясняват какво им е нужно и да ги спасяват от злите им мъже. Имат си собствени феминистки организации и да, в тези организации участват и мъже.
Коментар от Stefka — февруари 5, 2010 @ 8:51 pm
Абе, хора,
Вземете и прочетете какво е това феминизъм, за да не говорите недомислици. Простете предварително, че ще ви препоръчам нещо, без да сте ми искали препоръка, но, ако ви се отдаде случай, прочетете книгата на Janet Halley: „Split Decisions: How and Why to Take a Break from Feminism.“
Ето една жена и бивша феминистка, която интелигентно критикува американските феминизмi, ЗАЩОТО РАЗБИРА ЗА КАКВО ИДЕ РЕЧ. Представя много хубаво и накратко различните видове феминизъм (и производните му), които са повлияли правото в САЩ. Казва и какви според нея са недостатъците им. Можете да си я купите от амазон.
Коментар от Stefka — февруари 5, 2010 @ 9:01 pm
Тишо, такава манджа с грозде се е получила в текста ти.
Използваш като доказателство срещу феминизма, че Аксиния се подразни женския пол да бъде омаловажен до възможнсотта за раждане. Въпреки, че точка една от феминизма говори, че ние не сме дефинирани от пола си.
Използваш като доказателство срещу феминизма, че много жени са доволни от пола си, заради стереотипните представи за жените. Аз също съм доволна от пола си, но не защото мога да се гримирам (ако исках, щях да се гирмирам, дори да не бях жена). Осъзнаваш ли, че се опитваш да изравнил полът със социалните етикети, с които сме го облепили?
Използваш като доказателство срещу феминизма, че за мъжете нямало полза (въпреки, че феминизма е първото движение, което се бори за отхвърляне на патриархалното отношение от мъже към мъже, от налагането на мъжкарското йерархично поведение и последствията, от агресията към мъже, от сексуанлната стигматизация, с проблемите, които мъжете имат с работа, родителство, връзки. Критикуваш единственото движение, което се е опитва да погледне на мъжете първо като на човешки същества, а не като на съвкупност от стереотипи)
Използваш като доказателство срещу феминизма, че ти не искаш да се чувстваш виновен, задето жените са по-слаби физически, но феминизма никога не те е обвинявал теб конкретно Тихомире и това е просто твоето его, заради което смяташ, че винаги става дума за теб. Феминизма говори за работа, за насилие, за родителство, за стереотипи, за полови роли и последствия. Използва доказателства, дава примери, прилага статистики, които не поддържат твоята теория, че от феминизъм полза няма… И въпреки това ти заравяш главата си в пясъка и отричаш тези неща.
Пращаш феминистите в близкия изток… С какво право раздаваш морални оценки кое е достатъчно важно или не, че да ни казваш за какво да се борим или не?
Използваш коза „жените не харесват феминизма“, но когато жени и мъже пишем за него, обясняваме защо е нужно, линкваме хиляди други хора, които говорят на темата, дават примери, посвещават живота си да се опитват по един или друг начин да направят света по-хубаво място (не говоря само за феминисти вече, вярно), ти омаловажаваш и отри1ат труда им, защото няколко мацки ги кефело да се гримират, ерго нямало нужда от феминизъм.
Извади довода да се държиш като дама, но дори пари да ти давам, пак няма да можеш да обясниш какво означва да се държиш като дама, нито си се замислял, че повечето от „качествата“ на дамите са да са тихи, да не се натрапват, да бъдат мили, красиви, на разположение, да се грижат за всички, да не се пречкат… това не са дами, а роби.
Обясняваш, че жените сами си избират да бъдат третирани като сексуални обекти, независимо, че Джейд е чудесен пример как работата на много жени се оценява през призмата на външния им вид, независимо дали те си го поставят за цел или не. Че дефакто няма значение какво правят, много рядко са оценявани за работата им, а не окичвани с куп стреотипи и представи.
Обясняваш как е свободен избор дали да се лакираш или не, но нямаш грам идея за индустрията на красотата, количеството жени, които умират всяка година на операционните маси, които режат и кроят телата си, които харчат хиляди за кремове, гримове, разкрасяване, не се замисляш за жените, които гладуват до смърт, булимичките. Не се замисляш защо жените се мразят едни други (ест… женска омраза, толкова любимо оправдание, но се опитай да помислиш въз основа на какво се появява тази прослувута омраза). Приемаш, че всичко това е съзнателен избор (заявявайки, че повечето жени са малоумни), като по този начин отричаш културата ни, отричаш сложността на обществото ни или наистина не осъзнаваш какво се случва около теб (което е малко вероятно).
В женския мозък няма дял, който да контролира „ооо, нека мразя себе си и да се смятам за парче месо, даа, много ме кефи да гладувам, да се мъча с кофти обувки, да обличам неудобни дрехи“. Не. Тези избори са взети по някакви причини и след като съзнаваш колко са неадекватни много от изискванията към жените (особено стандартите за красота и втората смяна вкъщи), замисли се как трябва да ти влияе обществото, за да смяташ това за вид изход и начин да имаш нормален живот.
За съжаление нещата се влошават, индустрията за красотата се опитва да третира по същия начин и мъжете, да ги превърне в късове месо за оценяване. И понеже в западната култура се смята за нормално (все пак, от колко хилядолетия се гледа на жените като на обекти?), третирането на мъжете по същия начин също хваща дикиш.
Вместо да обясняваш как феминизма е излишен (и да обясняваш колко са безполезни диалозите, задето не всички се съгласяваме на минутата с теб, даже напротив, изтъкваме факти, опитваме се да създадем дискусия с теб, винаги, когато си писал в ILLFB, сме ти отговваряли на точките, които си критикувал), опитай се да анализираш света, в който живееш. Мога да ти препоръчам книжки, ако не знаеш откъде да тръгнеш.
Защото вместо да докажеш колко много грешим, само доказваш колко малко знаеш по темата, като правиш подобни елементарни грешки, като изброените от мен.
Коментар от Eneya — февруари 5, 2010 @ 11:01 pm
Искам да кажа, че т’ва жените са най-гадното племе на земята. Това са лоши същества, зли същества. Някой ще ме пита к’во са ми направили жените, е как к’во са ми направили… много неща са ми направили. Значи аз добро от жена не съм видял. Ся ето вчера тръгвам да влизам в един феминистки блог, да си търсим каренце за голфчето. Що трябваше да го търсим във феминистки блог, ей и до сега не можем да си отговорим на тоя въпрос…
И на сутринта ей т’ва си мислим, не може ли некой да ми даде малко власт, да ме направи офицер примерно… или генерал. Да изкарам всички жени, да ги изтипосам там на стадиона, на националния стадион… с публика да гледа всичко, ма много от чужбина ше поканим хора да гледат. Да съберем жените, да сложим вътре и педали да сложим, и екоактивисти да сложим, и фенове на манчестър юнайтед и те са гадни, и поляци да сложим дет се мислят за много отракани да сложим. И с една хубава права лопата да почнем да ги бием, силно да ги бием… И тогава се сетих, бяхме с баща ми в Ясеновец в зоопарка и той тогава ми каза, жените само с бой ще се оправят.
И ако може така момчета, да намерите некоя връзка да ми даде малко власт, да оправим нещата. Благодаря.
P.S. И Тишо, повече никога, никога, никога, ама никога не пиши в този блог за феминизъм (т’ва сериозно) 🙂
Коментар от Бай Гошо дет мирише лошо — февруари 6, 2010 @ 1:53 am
@ Бай Гошо: имитирането на акцент е симпатично, но не достататъчно усилие, за да убедиш когото и да било в каквото и да било…
@ Eneya: Сори за публикуването на коментара ти със закъснение. Ясно стана, че не съм чел хиляди книги по темата. Няма и да ги прочета. Уважавам живота във всичките му форми и делението на мъже/жени е последното обстоятелство, с което искам да се съобразявам. Ваша роля е да преразказвате нещата така, че аз да мога да намеря някакви допирни точки с реалността, в която живея. Засега не намирам никакви. Спарвяте се супер зле. Което не пречи керванът да продължава да си върви, а аз да продължавам да си лая :))
Коментар от asktisho — февруари 6, 2010 @ 4:17 am
Както казва и заглавието на блога: „Тишо не читатель.“
Коментар от Stefka — февруари 6, 2010 @ 4:54 am
@ Stefka: дебнеш да ме е… значи :)) Няма лошо. То публиното споделяне е за това – читатели, писатели, шлосери, зидари и всички останали социални прослойки да стигнат до някаква собствена истина в диалога. Знам, че няма да променя мнението на убедените феминистки с такава статия, нито пък моето мнение ще се промени. Освен това, кажи ми, каква е логиката да поглъщам литература по тема, която съвсем не ми е интересна? Сега, възниква логичният въпрос: „защо тогава се изказвам „компетентно“ по въпроси, с които не съм добре запознат? Бих си го задал този въпрос. Съвсем основателно. Би ми го задала и ти. Бих отговорил: защото група хора са се заели да ми ги разясняват тези въпроси. Понеже смятам, че се справят зле, понеже част от тях ги познавам лично и съвсем мъничко ми пука, затова реших да дам обратна връзка – да покажа начина, по който изглежда феминизмът, преразказан от тях, в очите на един съвсем незапознат, като мен. Не всичките читатели на блоговете за феминизъм са такива големи плямпала като Тишо – факт, който съвсем не значи, че приемат тезите им за чиста монета. Повечето хора просто цъкат с език, теглят една майна и продължават да цъкат с мишката другаде. Без да споделят. Което, пък, прави присъствието ти – твоето и на другите активно коментиращи, толкова ценно. За мен не е толкова важен полюсът на мнението, което имаш по даден въпрос, разглеждан тук. По-важното за мен е, че имаш мнение изобщо. Че споделяш. За което сърдечно благодаря!
Коментар от asktisho — февруари 6, 2010 @ 7:56 pm
Тишо,
Това, че темата не ти е интересна или че ти пука „съвсем мъничко“ е чиста самозаблуда. Това го казвам не като критика, а като мое впечатление. Пишеш за феминизма достатъчно често и влизаш в диалог по феминистки теми в други блогове още по-често. Нежеланието ти да прочетеш книга, която оспорва феминизмите информирано (даже не ти предлагам книга, която ги защитава), ме кара да си мисля (поне за момента), че те е страх да мислиш, Тишо.
Весел ти уикенд.
Коментар от Stefka — февруари 6, 2010 @ 11:45 pm
@ Стефка: Всичко, което казваш е истина. Но искам да те попитам: има ли някаква вероятност това, което си мислиш, също да е някаква форма на самозаблуда? Или само един от нас двамата умее да разсъждава „правилно“ ? Кое е правилно? Няма правилно. Ти и аз сме от различни планети, нормално е да разсъждаваме различно, да ни вълнуват съвсем различни неща. По-хубавото е, че това става ясно едва, след като си позволим да споделяме. Щяхме ли сега да водим такъв разговор, ако никой от нас не споделяше? Нямаше. Нямаше дори да съществуваме. От гледна точка на гугъл, поне :). Блоговете за феминизъм, техните автори, за които ми пука съвсем малко, моите самозаблуди, плюс твоите възражения и коментари, те също нямаше да съществуват. Така че – когато и занапред нещо ти тежи на душата или ти горчи на езка, не се колебай да ми кажеш. В благодарение на постове като този, феминизмът ще придобие по-човешка форма, сигурен съм. Ще стане по-приемлив за повече хора, защото аз тук задавам конкретни въпроси. И някой трябва да им отговори. Подхвърлянето на книжни заглавия не е точно отговор. Защото аз не очаквам отговор от авторите на тези книги. Не очаквам отговор дори и от теб. Очаквам го от авторите, които адресирам пряко – онези, които си позволяват да споделят публично и интерактивно, също като мен. Защото знам, че е трудно. Знам, че когато човек излиза с някава позиция пред обществото, той трябва да бъде готов да я защитава. А именно недоволковци като мен понякога са най-точният компас. Това също го знам от личен опит…Весел уикенд и на теб!
Коментар от asktisho — февруари 7, 2010 @ 12:52 pm
Бе аз все си мисля, че за да има смислена дискусия, участниците й могат да се съобразят с простото правило да използват критично мислене. (А ако не знаят какво е критично мислене, да научат. 🙂 )
Също така, чест проблем е, че всеки си използва някакви думи, но влагайки различно значение в дефинициите им. Преди да се получи смислен диалог, първо трябва да се използва един и същи тълковен речник (което на теория, когато се говори на един и същ език не би следвало да е проблем, но е притеснително колко много хора имат съвсем смътна идея какво означават думите, които използват или имат крайно изкривена такава.)
Не смятам, че правиш феминизма по-разбираем. Много често критиките ти са причинени от незнание и нежелание за запознаване с най-прости дефиниции. За което феминистите нищо не могат да направят, защото не могат да те принудят да ги прочетеш насила.
По-скоро затвърждаваш представата, че е мноо яко да се изцепиш колко е тъп феминизма, без всъщност да знаеш какво означава концепцията.
Да, възможно е и аз да греша, но нали все някак трябва да комуникираме и да се разбираме. Да използваме едни и същи речници (или просто да използваме речници) ми се струва добро начало. 🙂 И запознаване с дадена материя, преди да се отхвърля.
Пример: не върви да се изцепя колко е тъпа ядрената физика и да се оплаквам, че използват фрази, които не разбирам. Аз не съм усмтвено изостанала, за да разбера за какво ми говорят, нищо не ми пречи да попрочета. Достатъчно сайтове и книги има по темата, както и речници с дефиниции. Ако не ми се занимава обаче и ме мързи, след което критикувам на база слухове, стереотипи и мои си измислици какво е това ядрена физика и ползите й, просто показвам, че аз подхождам по начин, който не води до конструктивни решения, а не че темата е безсмислена.
Или поне аз така си мисля.
Коментар от Eneya — февруари 7, 2010 @ 7:07 pm
@ Eneya: Аз не правя феминизма по-разбираем. Ти и други хора сте се заели с тази роля. Критики има и ще продължава да има – споко, не от мен – омръзна ми, обещавам да мълча известно време, най-малкото от скука, докато не измислите наистина интересен начин, с който да ме заинтригувате (че и други) към идеята за феминизъм – мен, освен 7-те човека, които пишете по темата в България.
Все още не се броите дори на пръстите на двете ми ръце. Ето ви предизивкатествто – да станете десет, хех 🙂
Относно дефинициите – айде сега – в училищата е трудно да запознаем децата с дефинициите…За тях поне образованието е задължително! Което не се отнася за вашите читатели. Не че ви четат тъпаци. Но ще трябва да общувате с широката публика така, все едно никакви „дефиниции“ не са й познати. Иначе какъв е смисълът от блогове за феминизъм? Ако всички знаеха едни и същи дефиниции, ако им вярваха, ако четяха едни и същи книги, това щеше да е комунизъм, не феминизтъм…
Казах го доста простичко, ще го кажа пак : What’s in for me(n)?
Ти поне ме познаваш (донякъде), но за сметка на това ме познаваш лично – хайде, използвай даденостите, изкуши ме, надъхай ме!
Дай ми семенце, което да посея с вяра и да отгледам с любов. Помогни ми да открия един промил от себе си във всичко, което прийчва феминизмът.
Щото засега не откривам нищо. Сори, ама е така. Вярвам, че в диалога и с времето ще се роди прогрес…
Може би.
От теб и от другите шестима зависи.
А началото винаги е трудно.
Стискам палци и без никакви лоши чувства, да знаеш!
Коментар от asktisho — февруари 7, 2010 @ 10:17 pm
Съжалявам Тишо, не знам как да те надъхам. За мен е надъхваща философията ми, че човешките същества са първо личности. Че човешкия интелект може да постигне много, ако му се помогне и не е затормозен и затлачен с глупости, ако не се зъдават изкуствени спънки и пречки, които не помагат, но вредят и дори унищожават идеи, хипотези, радости, животи.
Не знам как да те надъхам, че изтриването на изкуствени граници и пренебрежително отношение, на омаловажането на мъжете и представянето им като двуизмерни и манипулируеми глупаци е само полезно.
Нито имам идея как да те надъхам, че приемането на околните като личности, а не съвкупност от стереотипи и сигурността, че това няма да е изключение и няма да се окажеш в ситуация, в която си редуциран от набор от социални предсстави, е само от полза.
Дано се науча, по един или друг начин. Но наистина не смятам, че това зависи толкова от мен.
Коментар от Eneya — февруари 10, 2010 @ 6:13 am
Браво, Тишо! Страхотен пост!
Коментар от Manuelle — февруари 11, 2010 @ 2:45 pm
Merci bien, Manuelle : P
Коментар от asktisho — февруари 11, 2010 @ 3:45 pm
Тишо,
Хубаво си го написал, но клиширано, а освен това генерализациите винаги са грешни. Може да погледнеш на феминизма не като на житейска философия, а като на поведенческа реакция. Реакция към реалността, към какво друго. Пък реалността е различна за всеки и на всичкото отгоре се мени постоянно. За да разбия твоята генерализация, бих ти предложила една друга гледна точка – на някои жени реалността не дава възможност да се почувстват жени, в хубавия смисъл имам предвид, защото просто мъжът не отваря вратата, не плаща сметката и когато се роди детето, си взима куфара и си тръгва. Та в един момент, ролята на жена не изглежда толкова привлекателна. В този случай може да теглиш една майна на стереотипите (и мъжете) и да си излееш яда в някой блог. Или да изпаднеш в самосъжаление за същия период. Пък яда е по-продуктивен от самосъжалението. Поздрави 🙂
Коментар от Mariana — февруари 19, 2010 @ 12:42 pm
@ Mariana: благодаря за смисления коментар! Ако феминизъм ще да рече поведенческа реакция към действителността, психологически профил на жертвата, тип „горкият аз“, задоволяване на егото, желание за мъст или избиване на комплекси, то тогава той е по-ненужен дори отколкото аз смятам, че е. Но, не, виж, ще ти дам определението на най-видния блогър-феминист у нас, за феминизъм: „Феминизъм значи да вярваш, че мъжете и жените са равнопоставени“. Та, аз попадам и с двата крака в това определение! Един от нас двамата, обаче, явно нещо се съмнява. Защото не моят блог си е поставил задачата денонощно да пояснява как нещо не е наред с равнопоставеността. Силно вярвам в максимата: „говорейки непрекъснато за един проблем, ти го създаваш“. Законодателно нещата са уредени. Остава обществото да свали старите предразсъдъци, да махне капаците от конете, съгласен съм. Някой трябва да му помогне – също съм съгласен. Но не виждам как това може да стане, като непрекъснато му набиваме кофти примери и затвърждаваме съществуването на някакъв „проблем“ с равнопоставеността. Както казва една моя приятелка: „Не знаех, че жените получават по-малки заплати, докато не започнах да чета…(въпросната авторка)“ Относно генерализизациите и клишетата – мое право са си, мое авторско право, пък всеки да преценява сам за себе си. Това, което виждам, знам и научавам от личен опит е, че феминизмът в този му вид дразни повече жените, отколкото мъжете. Повечето жени. Ти, например, харесваш ли идеята някой стръвно да се бори за някакви твои права и да ти ги разяснява, без дори да те е питал, без дори да си го молила за това? М? Щото, ако тази „помощ“ беше насочена към мен, щях откровено да се издразня. Казвал съм го и преди – предпочитам по дифолт да ме възприемат като „свободен гражданин“, а не като „освободен роб“. Има разлика.
Коментар от asktisho — февруари 19, 2010 @ 1:18 pm
Тишо,
Моята рационална природа не иска да приеме идеята, че „мъжете и жените са равнопоставени“. Не за друго, а защото терминът равнопоставеност е твърде помпозен и кух и в случая неприложим. Исторически погледнато, жените са били лишавани от много права и добре, че са били феминистките, така че да може да говорим снизходително за Близкия Изток днес. От тая гледна точка, аз уважавам феминизма като течение, нищо че в наши дни той доста се е видоизменил и бойното поле се изместило от законовия на емоционалния фронт. Друг е
Сигурна съм, че максимата „Говорейки непрекъснато за един проблем, ти го създаваш“ се е въртяла в главата на много мъже и дори жени, които са се чудили кому е нужно правото на гласуване за жените.
Че половете не са създадени равнопоставени, нито биологично, нито емоционално, се вижда и с просто око.То това важи за всички човешки индивиди. Някои са умни, други силни. Трети грозни и щури. Моето мнение е, че основната цел не е жената да стане равна на мъжа на всички поприща, а двата пола да съжителстват мирно и допълвайки се, с възможност всеки да изразява себе си, да приема предизвикателствата, които реши, и да си чупи главата по начина, който му харесва.
Та май позициите ни са еднакви, с малки разлики. Благодаря ти, че ми даде възможност да споделя мнението си в блога ти.
Коментар от Mariana — февруари 19, 2010 @ 4:07 pm
@ Mariana: Моля! Това ми е целта – да споделяме мнения. Харесвам: „двата пола да съжителстват мирно и допълвайки се, с възможност всеки да изразява себе си, да приема предизвикателствата, които реши, и да си чупи главата по начина, който му харесва.“ Феминизмът е сторил много в миналото и никой не отрича това. Аз просто не харесвам начина, по който ни превеждат съвременната му версия на български – някак афектирано, отмъстително, грубо и отблъскващо звучи, пълно е с жалки оплаквания. За да спечелиш хора за някаква кауза, според мен, трябва да им кажеш какво има за тях в цялата работа. Комунизъма обеща равенство на онеправданите, Либералният капитализъм – свобода на предприемчивите. Модерният феминизъм нищо не можа да обещае на повечето мъже (с изключение на хомосекусланите двойки), че и на повечето жени. Сега се сещам за един интерсен случай: преди няколко години четох един репортаж за автомопбилното изложение в Детройт. Там всяка година, като на всяко изложение, едни симпатични каки позират до едни симпатични коли, въртящи се на платформи. Да, ама местните феминистки хич не одобрявали, че мажоретките се възприемат като сексуален обект и взели, че използвали лобито си, за да спрат тази порочна практика. И се оказал един доста тъжен автосалон – нямало ги симпатичните каки, останали само симпатичните коли. Освен тъжен, той бил и празен – половината редовни посетители не си купили билет, защото отивали там не само заради колите. Очаквали, като ги няма каките, да има намаление в цената на билета, а това организаторите не го били превидили. Така го духали всички – алчните за ай кенди загорели посетители, обикновените любители на автомобилния спорт, търговците, организаторите…да, ама най-много от цялата работа се вбесили мажоретките – защото те това изложение го чакали цяла година, именно оттам поулчавали най-тлъстите си чекове. Та, взели, че се организирали в асоциация, наели си адвокат и осъдили за пропуснати ползи хората, решили така активно да им „защитават“ правата. Съвременната битка на феминистките, така както е на емоционалния фронт, не предлага нищо и на тези жени. Като цяло, имам чувството, че отнема свободата на избора, всеки няма да може „да си щурее“ по свой собствен начин, ако феминистките имаха малко повече власт. Техният свят ми изглежда доста тъжен и мрачен. Наистина трябва да ги пратим в Саудитска Аарабия, защото ние верно говорим със снизхождение за Третия свят, ама те стоят тука и говорят със снизхождение на нас…
Коментар от asktisho — февруари 19, 2010 @ 5:50 pm
Да това е много точно казано:
„поредното банално оплакване от бариери, които човек поставя сам в собствената си глава…“
Коментар от Marian — февруари 24, 2010 @ 3:11 pm
Така да кажа добър вечер блогъри ! Ами аз съм жена доволна или не от тозифакт съм си една жена.Не мога да избягам от себе си! Ще е глупаво да се разкрещя мразя мъжете ,или мъжете са такива…………ами още по тъпо е, че чета този блог или не радвам се че го прочетох за да не забравям че има и инакомислещи. Ровейки се за друго случайно попаднах тук.феминизъм ли това е някоя сложна дума измислена от мъж шовинист ..Ние жените ..не бихме се делили от човечеството ако вие .Някои от вас мъжете като написалия тук това не ни отделяхте ..Примери ли искате ..колокото искаш, като тръгнеш от библията и легендите и стигнеш до днес..а ние сме само жени майки ,баби ,сестри, съпруги, любовници и какво ли не още .Само комплексари мъже могат да ни отделят със тази дума Феминистки и т.н. Ние момчета сме равнииииииииииииииииииииии запомнете го във всичко , ако не сте вие няма живот ако не сме ние пак няма живот имам впредвид човешки род ..Ами прочетете какво стои зад този замисъл на великия творец ..Всичко друго са глупости на изтъркани и болни мозъци ами има и мъже които са щастливи че са мъже а тези които не са щастливи носят бельото на мама и пробват гримовете на кака сложих си всички данни за да не кажете че се крия..не но ще падна ако някой си направи труда да прочете ужасения ми вопъл срещу писаното по горе..какво против пак срещу бедните така наречени феминистки недай боже принца дето е писал това попадне сред тях обут в найлонови чорапи ужас за горкия човечец .Можеше да поизлъскам писаното със цитати от дебелите книги и от мъдреците но дай ми на мене щастливата жена птички, пчелички и разни цветни сърчица и боже опази любов ..за пример на писателя на това нещо аз винаги готвех с удоволствие на съпруга си ..и на другите мачовци след него. Защо не бях една феминистка сега щяха да ми мият чиниите ужас направо..За пример цитирам един …велик мъж гадже на моя позната ..изказване след порядъчно изпито количество алкохол ..цитирам дословно..“ писна ми да си готвя сам и да се пера сам…а който ме знае имам гадже…“горкия човечец гаджето му го издържаше и на всичко отгоре най -редовно си готвеше момичето . Незнам има ли човек който е доволен от това да бъде мъж ..ама ако аз съм мъж като този ще се гръмна ето затуй ние жените дето не понасяме лентяи пръдльовци безумци и алкохолици ставаме феменистки и сме доволни че не сме мъже ..Да не забравя искам да поздравя онези мъже които успяват да проходят сами и не се лепят до полите на мама доживотно . Да не забравя за пример на принца писал по горе имам двама прекрасни синове които успяват да се справят успешно и без мен..Ах да пак се вкарах в битовизми и женски брътвежи ами какво искате от една обикновенна феминистка ….Ах забравих прочетох похвалното слово за жените, които правят изключение от феминистките все пак нека признаем че пишещият не е женомразец….и да не забравяме основно защо днес всички бъркат понятието ФЕМИНИЗЪМ със обикновенното женско недоволство и недай боже още по неграмотни определения например ,които включват и сексуалните пристрастия на някои от моите посестрими… за ограмотяване предлагам уикипедия която се списва заедно и от жени и от мъже…………
ФЕМИНИЗМА(от англ. и фр. feminism, feminisme, които пък произхождат от лат. femina „жена“[1]) включва политически движения и социални, политически и др. теории, които се борят за и акцентират върху свободата и равноправието на жените, женската гледна точка за света и положението като цяло на жените в обществото. Повечето феминист(к)и са загрижени най-вече за социалното, политическо и икономическо неравенство между мъжете и жените. Феминизмът се концентрира върху идеята, че полът не трябва да бъде определящ фактор за конструиране на социалната идентичност на личността или да бъде основание за различни социално-политически или икономически права.
След отвоюване на правото на собственост, на имуществени и парични притежания, правото на вот и други основни човешки права, политическите кампании на феминист(к)ите обикновено се фокусират днес около такива въпроси като правото на безопасен и легален аборт, достъп до средства за контрацепция, домашното насилие, еднаквото заплащане, борбата с дискриминацията по полов признак, сексуалния тормоз и други. Други области на феминизма са икономическо равенство, равното зачитане на възможностите в интелектуален план (напр. литературен феминизъм се фокусира върху изследванията на литературата, писана от жени), културно, сексуално равенство и др..
Благодаря за вниманието на прочелите това ТУК написано на един дъх от смях …..би трябвало да го отмина без коментар…ЗАЩОТО СЕ ЧУВСТВАМ ЕДИН ЩАСТЛИВ И ОБИЧАН ЧОВЕК…
Коментар от derinako — март 14, 2010 @ 3:37 am
@ derianko: Би трябвало, наистина.
Коментар от asktisho — март 15, 2010 @ 1:01 am