Писателският блог на Тишо

януари 28, 2009

Има ли смисъл от държавата?

Принципът на държавността е в криза. Реалният живот го доказва всеки ден.  Националната държава, като форма на организация, е морално остарял и технологично изостанал механизъм за управление на обществото от XX век.

Не искам да звуча анархистки, бързам да се „оправдая”. Уважавам принципа на държавността, защото съм учил история. Знам колко сложна еволюция е преживял въпросният принцип.

Просто мисля, че му мина времето. Освен това мисля, че разни дебели чичковци, на които не можеш да им извадиш покривката от носа, не заслужават да те управляват.

Защо ли? Ами защото те, така или иначе, не са там, за да го правят. Там са заради привилегиите. Заради популярността сред жените. Заради лесните пари и командировките в чужбина… Заради далаверката.  Ето защо са там.

Живеем в „демократично” общество. Demos kratus. Власт за народа. Лозунгът „народна власт” да ви е познат от някъде? Ами същите са хората – където е текло, пак ще тече. Дори президентът ни е бивш агент. Повечето политици са бивши агенти. Водещите журналисти са бивши агенти. Обществото винаги ще се дели на овце и на пъдари, които стрижат овцете. Добро утро! Нов бардак със стари КУРви не става…

И нека не критикуваме само тукашната действителност. Държавността е в криза  по цял свят. Развитите общества позволиха на група изтънчени мошеници да гепят спестяванията на всички глупаци.

Направиха го с елементарни борсови спекулации и оставиха милиони без дом, без работа, без пенсия, без надежда за утрешния ден….

Сега се говори за световна финаснова криза. Обсъжда се как правителствата да платят сметката.

На въпросните мошеници.

С твоите пари.

А защо Правителствата никога не плащат моята сметка, когато сгреша? Защото умните хора винаги намират кой да им плати сметката. Просто не съм станал достатъчно умен. Ето защо.

Криза има, но тя не е финансова. Държавността е в криза. Държавата губи контрол в световен мащаб. Виновна е Глобализацията, разбира се.  Старият обществен ред не може да съществува при новите условия. Аз съм подтиснат от това.

Бърка ми в джоба. Бих се радвал да живея в подредена държава, където две и две прави четири, където правилата са ясни, където хората обичат да ги спазват. Бих се радвал това да бъде моята държава. Обичам страната си. Но държавата ми не е такава. В нея плащам два пъти за всичко.

Плащам социални осигуровки, а никой не може да направи нищо по въпроса за социалната ми сигурност. Видях как осигуриха дядо ми и баща ми. Убеден съм, че така ще „осигурят” и мен.

Плащам заплати на ченгета, които охраняват мутри и пребиват журналисти. По втора точка не възразявам. Журналистите трябва да  ядат бой, защото произвеждат масова психоза срещу месечна  заплата в най-измислената валута на света. Това ги прави жалки и достойни за бой, поне в моите очи.

Да, ама вкъщи или в офиса слагаш СОТ и допълнително купуваш застраховки, та да се почувстваш „сигурен”.

Плащаш „за здраве”, акогато отидеш на лекар се налага да плащаш „кеш”.  Cash is King.  Прави са американците. Потрябва ли ти линейка, предпочиташ да извикаш такси. Знаеш, че отново има хора, на които си платил, за да не си вършат работата. Както винаги.

Плащаш винетки и такси за смет. Традиционният януарски сняг ВИНАГИ се оказва бедствие. Гоямо, шибано, НЕПРЕДВИДИМО бедствие!

Държавата е лош стопанин. Нейните предприятия са губещи, нейните  служители са зле платени и демотивирани, нейните дългове са несъбираеми, нейните поданици гният с десетилетия по затворите из Третия свят в очакване на нечий чужд президент да дойде да  ги спаси.  Нейното правителство излиза под ключова дума провал в най-голямата интернет търсачка

Ако физическо лице се държеше като държавата – ако не си плащаше дълговете, ако нямаше пари за заплати, ако продаваше оръжие, ако не поемаше грижа за децата, ако харчеше безотчетно, то такова лице нямаше да излезе от затвора. Кой ще вкара Държавата в затвора?

Младежите с големите фотоапарати ли?

Don’t think so.

Те са просто сеирджии! Да не казвам по-лошата думичка…

Римляните ни оставиха мъдър завет:

Дори най-слабият закон е за предпочитане пред анархията”.

Нямате по-добра алтернатива?

Тоава защо просто НЕ МЛЪКНЕТЕ?

Наду ми се главата от глупости.

Тихомир Димитров

Advertisements

14 Коментари »

  1. Много си прав:)

    Коментар от Desislava — януари 28, 2009 @ 12:05 pm

  2. Ето значи къде била „гугъл бомбата“, хехе. Добре написано , но малко изсилено. Кой е казал , че живота е справедлив? Тарикати винаги ще има, дали ще им викат държавници или уайз гайз, няма значение.

    Коментар от Фрийкхед — януари 28, 2009 @ 12:53 pm

  3. Чудя ти се, що им се връзваш? Що не се запиташ, кой печели от унищожаването на държавността?…

    Коментар от гравитон — януари 28, 2009 @ 2:02 pm

  4. Опасявам се, че за тези си разсъждения си ползувал само българския си опит – така ли е? Държавата преди всичко е ораганизация за въвеждане на законност – това са структурите които измислят законите, въдворяват ги, и преследват нарушителите. След това идват националната защита, управлението (разбирай – балансирането) на икономиката, финансиите, международното представителство на страната и най-накрая социалното подпомагане. В общи линии, навсякъде по света първостепенните задачи на държавата се изпълняват много стиктно – до ниво в което всеки в качеството си на социален елемен сам налага на самия себе си законови ограничения в името на обществения ред. Това прави работата на законоопазващите служби много по-лесна. В България това отсъства – не само че всеки третира закона като „у поле – врата“, ами самите служители на реда преимуществено стоят от обратната страна на реда. Това е обезмисляне на държавата, което обяснява и ситуацията у нас – стига сте хленчили за „политиците“, те са само малка част от нас!

    Та, след законите и териториалната цялост идват икономиката, финансиите и международното представителство. Например, някой трябва да реши колко двайсетолевки да се напечатат, или като построиш мост над Дунав, искаш от другата страна също да има път – нали? Или, за да можеш да проведеш разговор с Германия, например, жицата трябва да мине през 6 други държави. Или – за да го пиша това тук от обратната страна на света, длъжностни лица от двете страни са се разбрали за дигиталния пренос, наречен Интернет… И т.н. и т.н….

    Тишо – разбирам разочарованието ти, ама недей да обобщаваш на такова ниво – българите в момента са се самонатикали в III в. пр.н.е., и ще са нужни няколко поколения, за да се осъзнаем, че сега е XXI в.!

    Коментар от vladi57 — януари 28, 2009 @ 3:32 pm

  5. Имам кола, но тя се счупи. И не върви като хората. Да му се не види, колата ми е в дълбока криза. И изобщо като си помисля, колите по цял свят са в подобно състояние. Ето я моята, само гълта бензин, а ме вози едва-едва. Ми то времето на колите е отминало! Само ти бъркат в джоба и нище не правят. И моята е такава. И няма смисъл да я оправям, тя колата е в системна криза. Пред 10 години така остави баща ми на Петрохан, а и една стара кола е направила същото с дядо ми. И сега какво, да я ремонтирам ли? Пак ще ме изостави, сигурен съм. И да сменя ладата с нов мерцедес, все тая. Не че имам нещо против новия мерцедес. Но колата ми сега е в кофти състояние…Където е текло, пак ще тече. Пак ще ме изостави на някой баир. Виновен е некачествения бензин, изобщо криза!
    Изобщо колата е лошо возило. Най-добре е да я изхвърля. Не ми трябва кола. И нова да е, и мерцедес да е, пак същото, пак ще съм прецакан.
    Най-добре е да вървя пеш. То ходеneто пеш от София до Варна си е преимущество, все пак я няма колата, дето само ми гълта парите и нищо не прави.
    Поздрави,
    Багера

    Коментар от xunap — януари 28, 2009 @ 6:58 pm

  6. хехе, ако съм разбрал правилно сарказъма и скритите намеци, МОИТЕ ПОЗДРАВЛЕНИЯ, отново уцели мо-та-мо мислите ми 🙂 бтв, тая Гугъл бомба беше много тъпа история – детско тръшкане, мене ако питаш 🙂

    Коментар от tL_ — януари 28, 2009 @ 7:19 pm

  7. Държавата, като всяко едно нещо в тоя несъвършен човешки свят може да бъде добра или лоша,може да помага или да пречи на хората в нея. Всичко зависи от това кой представлява държавата, тоест какви интереси обслужва и чии интереси /права/ защитава. За голямата част от нашия народ това е пределно ясно. Време е всички да разберат че това не е нашата ДЪРЖАВА, че това е тяхната зържавичка, която те тихомълком са присвоили от нас. И е време да покажем кои сме НИЕ, и кои са ТЕ. И какво трябва да направим, да да си решим проблемите.

    Коментар от shepotivik — януари 29, 2009 @ 11:59 am

  8. Така е, г-н Димитров. И не само държавата – и демокрацията, и капитализма са вече морално остарели. Както знаете, това не го казвам аз…
    Обаче мъдрият завет на римляните не расте сам на полето – трябва да се отглежда. И докато няма нов начин ще се кара със стария, щото иначе без хич… 😉

    А всъщност дали са морално остарели или са морално префасонирани? Разликата е огромна – фасона винаги може да се оправи (поне до приличен вид) докато дойде по-доброто.

    Коментар от Графът — януари 29, 2009 @ 12:16 pm

  9. Държавата трябва да я има. Проблемът е, че държавността се свързва само с управление, а всъщност друга съществена част от нея е контола над това управление.
    Още политолозите от Просвещението казват, че демокрацията не е „власт на народа“, а „власт на закона“. Като няма реално действащи закони в една държава ще краде и просяка, и висшия държавник. Защо ли? Защото може. Пред беззаконието всички сме равни.
    Държавата – това са управлявавщите. И те са хора, и те като всички останали имат нужда от контрол…

    Коментар от Галин — януари 31, 2009 @ 3:07 am

  10. Донякъде да, донякъде – не.
    Съвсем не съм съгласна с две от болдваните твърдения:
    1.“Защото умните хора винаги намират кой да им плати сметката.“ Благодаря, значи не искам да съм умна в смисъла, вложен тук. Защото ако сега намирам кой да ми плати сметката по този начин, съдбата накрая (дали в този, дали в следващия живот) винаги ще ме принуди да си платя всичко. Thank you, but no, thank you 😉
    2.“Журналистите трябва да ядат бой“ – по тази тема явно си пристрастен и неоснователно генерализираш и се поддаващ на ниски страсти:)) Накрая на човек би му хрумнало, че много си искал да станеш журналист, но не си успял, а?;) Или пък друго – това ще ти хареса, ти обичаш такива дилеми – ако сериозно си закъсал (не че ти го пожелавам) и ти предложат да станеш журналист, което буквално би те спасило – ще се съгласиш ли? И после ще си съгласен ли да ядеш бой и това да се смята за нормално?

    Коментар от Милена — февруари 2, 2009 @ 12:22 am

  11. Айде, по другите точки нямам забележки:)

    Коментар от Милена — февруари 2, 2009 @ 12:23 am

  12. @ Милена: болднатите твърдения е добре да се приемат в метафоричния им смисъл, а не чак толкова буквално :)) Относно журналистиката – вилнял съм и на това поле, без да са ме били :)). Отрицателната нагласа и безмозъчното служене на вредната пропаганда за криза-криза-криза е нещото, което ме отблъсква от тази професия в момента. Както и жалкото заплащане на човешкия труд, разбира се. Няма как да не си „закъсал“, ако разчиташ на журналистически хонорари…

    А помниш ли, че през комунизма по всички медии повтаряха едно и също. „Новините“ нямаха нищо общо с реалността. Сега е нещо подобно. Хората много лесно забравят. Щом от всички страни започнат да ме убеждават в някаква истина, работата започва да ми намирисва…Истинската журналистика няма нищо общо с пропагандата. Никога не е имала. И никога няма да има. Покажи ми един истински журналисти в България, обаче…

    Коментар от asktisho — февруари 2, 2009 @ 12:21 pm

  13. Ааа, не, не е кавалерско да ме въвличаш в такъв спор:) Това си е твоята вятърна мелница. Аз за побоя само…:)
    В противовес на твоята теза, че медиите и журналистите са създали и раздухали кризата бих казала – дай да попитаме някой чичко, съкратен от торовия завод, в който е работил последните 25 години. Да го попитаме кой е принудил шефа му да го съкрати – икономическите резултати или водещия на новините в местната кабелна?

    Коментар от Милена — февруари 2, 2009 @ 5:16 pm

  14. Suglasna sum s tova che principa na „nacionalnata“ durjava veche ne vaji sus sila. Na vsichki evropeici, na rusnacite, a i na dosta drugi sravnitelno etno-homogenni durjavi shte im otneme dosta vreme da vazpriemat kraia na ‘nacionalnata’ durjava. No za roliata na ‘durjavata’ kato cialo ne sum suglasna, nai-malkoto zashtoto ne poznavame druga sistema. Otnosno demokraciata, vlastta na naroda i t.n. ochevidno argumentitte si se vliyaat ot opredelen opit (kakto na vsichki nas) – no vse pak ‘socializma’ dosega ni e pokazal poveche ot ‘demokraciata’ zashto e nujna durjavata. Taka che ako pitash men, sporut tuk e Kak da napravim durjavata po-polezna? a ne Kak da ia razrushim okonchatelno? no sttaiata vse pak e s provokativen harakter 🙂 (Izviniavam se predvaritelno za shliokavicata 😉 !)

    Коментар от Sofi — февруари 4, 2009 @ 8:47 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s