Писателският блог на Тишо

март 23, 2008

Карбовски, Димитров и женските списания

Доста пъти ми се е случвало напълно непознати хора да ме спират на улицата и да ме бъркат с Карбовски. Това ме обижда и ласкае едновременно. Обижда ме чисто естетически. Сигурно съм с около 40 кила по-слаб, за Бога! Но ме ласкае, защото през тези моменти имам рядката възможност „да обуя обувките“ на големия мастър с острото перо. И да погледна на света през неговите очи. Веднъж дори ми поискаха автограф. Толкова сигурни бяха, че съм Карбовски. „От Кумова срама“ не съм си признавал. Не можах да ги разубедя и накрая им дадох автограф, какво да ги правя? Да се радват хорицата, хех.

Съвападенията, обаче, не свършват дотук. В един и същи месец излязоха интервютата на Карбовски и моето, в две различни женски списания. Това от една страна показва, че не – не обичам да си говоря сам, а от друга затвърждава убеждениeтo ми колко некомфортно се чувстват хората с по-различно мнение в тази страна. Сега, да не вземе някой да си помисли, че се сравнявам с мастър Йода на българската публицистика, нали! Защото имам доста хляб да изям, докато наистина погледна на света през неговите очи. А и не съм напълно сигурен, че си струва. Но в отговорите на Карбовски открих редица възгледи, които споделям. Благодаря на Лидия, че ми насочи вниманието към тях с постинга си.

Няма да изпадам в подробности, защото предполагам, че всички тук сме грамотни хора и текста ще си го прочетете сами, но искам да споделя нещо, което много ме издразни. Това бяха коментарите под интервюто с мастър К. Изобщо не мога да си обясня озлоблението на повечето коментатори, насочено към този човек. Всъщност, имам някои догадки – сигурно се дължи на ограничения характер на посредствените им душички, които не са в състояние да видят по-далеч от носа си. Или пък се дължи на завист.

Хайде да си говорим истината – Карбовски е брилянтен журналист и писател, има остро перо и още по-остър ум. Доста е циничен, но стилът му на писане е уникален и най-важното – негов си, отличаващ се. Цинизмите не го правят по-слаб професионалист. Като човек, който също се занимава с писане, аз винаги съм се възхищавал от провокативните материали, които умее да създава – било в телевизията и радиото, било в печатните медии. Защото провокативните истории са интересни. А един добър разказвач няма правото да занимава читателите си с безинтересни истории.

Предполагам, че в личния си живот Карбовски е доста тъжен човек. Такива са интелигентните хора, които говорят истината у нас – тъжни, самотни и често: неразбрани. Защото посредствената маса не обича да й се казва истината. Тя предпочита да възприема „кафявото върху стената на кенефа, в който живеем като тапет“. Цитирам по памет. Но ето още една причина да свалям шапка на К. – въпрекли всичко, той намира достатъчно сила и мотивация в себе си, за да продължава напред. Да бъде истински. Да не се превръща в лицемер. Качеството на текстовете му не пада с времето, дори напротив – непрекъснато расте. Трудно е да бъдеш гигант в страната на джуджетата. И е нормално да хвърлят камъни по теб. Бих искал само да му пожелая щипка позитивизъм на вкус. За да привлича повече хубави неща от реалността към себе си. Защото личните нагласи и убеждения са тези, които формират персоналната Вселена на всеки от нас, а не обратното.

„По ирония на съдбата човек започва да променя заобикалящата го действителност в деня, часа и минутата, когато престане непрекъснато да реагира на нея“ (Джон Кехоу – един друг джедай)

Успех, уважаеми мними двойнико! И комплименти!

Тихомир Димитров

12 Коментари »

  1. Тоест ти си на втората снимка, така ли? Наистина има доста голяма прилика 🙂

    Карбовски започнах да не го харесвам след едно негово предаване, в което обясняваше как истинската жена е тази, която ражда деца и че останалите едва ли не сме за изхвърляне. Примерът в случая беше жената на един свещеник, дето беше родила 4 или 5 деца – не помня добре.
    Той налага мнението си и смята, че е най-правият на света. Имаше една поговорка за най-правоверните дето не са много угодни на Бог…
    Второ – човек, който сам не е създал и отгледал деца, да сочи с пръст – не ми е хич приятно да ги слушам такива.
    Изявява се нещо като водач на стадото и раздава акъл, ама айде нема нужда – да стане политик тогава и да превърне думите си в действия, тогава аз лично ще го призная, че може да бъде водач.
    Да, добър журналист е, но въпреки това това негово положително качество не може да компенсира у мен цялото ми негативно отношение.
    Защо ли толкова изписах за него, та аз дори не го гледам вече. Ама нали плурализъм цари в тая държава, та да си кажа и аз. Ако искаш изтрий този коментар, който изцяло не е в тон с поста ти. В други елитни блогове така правят 🙂

    Коментар от Таня — март 23, 2008 @ 11:31 am

  2. 🙂 Погледнах първите коментари за Карбовски и се отказах да чета по-нататък. Предполагам, че и ти си знаел какво следва, дори и ако не го беше прочел.

    Откакто не излиза Егоист, не следя Карбовски, но синът ми гледа от време на време Отечествен фронт, така че от неговите разкази, както и от две интервюта с Карбовски, оставам с впечатлението, че си е все така прекрасен като журналист.

    Да, имаше едни залитания, които вероятно отразяваха неблагополучия в личния му живот, и твърде много размахваше пръст на жените, но не можах да му се разсърдя. Мислех да му пиша, че ако толкова много настоява жените да раждат, бива да се огледа и да прецени дали има достатъчно мъже, които да окажат подкрепа на тези жени. Чудех се дали да не му предложа да си направим едно общо детенце и да го видя тогава какво ще прави 😀 Понеже не е като да не съм родила, но не съветвам млади жени да го правят сами, т.е. без свестни мъже наоколо.

    Я сега да видим интервюто с Тишо 🙂

    Коментар от lyd — март 23, 2008 @ 1:46 pm

  3. @ Таня: Ето, видя ли. А на живо явно приликата е още по-голяма. Добре, че поне Карбовски е известен журналист, а не известен убиец-психопат, примерно, като ще ме бъркат с него, хехе. Естествено, че няма да ти изтрия коментара. Първо, защото не се възприемам като „елитен“ блогър – оставам това самоопределение на хай-тек гийковете и второ: защото трия само арогантните, безпочвени обиди и проявите на краен олигофренизъм, които нямат място тук. Освен това, ценя правото на всеки да си има мнение. За мен не е от значение дали харесваш Карбовски или не. „Залитанията“ му са разбираеми. Имал е лош късмет с жените, предполагам и това се дължи на отрицателната нагласа, с която се е отнасял към тях. Очаквал е, че жените са кучки и, че ще го преебат, точно това се е получило – кучките са го преебали. Be careful what you wish. Затова му пожелавам малко повече позтививзъм. Човек е автор на собственото си щастие / нещастие.

    @ lyd: Егоист беше и ще си остане за мене THE Lifestyle Magazine. Наистина не мога да разбера глупостта, поради която го спряха. Аз лично щях да продължа да си го купувам и като стана на 40. Защото човек като се закачи веднъж, знаеш как е – трудно се откача. Пък и списаниетио беше магнит за свободомислещи и талантливи автори. Чух някакви обяснения на издателя от рода на“ Егоист беше списание за българския преход. Преходът свърши.“ Обаче те не ме удволетворяват. За него преходът може да е свършил, за повечето хора – не е. Да не говорим колко нива по-долу стои наследникът на „Егоист“ – „Его“. Все едно ми напъхват под носа някаква парвенюшка салата от haute cuisine, която трябва да замени домашно пригтовените гювечета на баба ми за обяд. Няма как да стане.

    Коментар от asktisho — март 23, 2008 @ 3:39 pm

  4. Карбовски е тъп и манипулативен. Гаври се нечовешки и адски дразни. Тишо, ти си къде-къде по-напред! Аз не бих се радвал на тази прилика!

    Коментар от нико — март 23, 2008 @ 4:00 pm

  5. Тук ще поправя Таня в една насока – има и жена, и дете. Друг вече е въпросът, че е забранил да се говори пред него по тази тема. Странност ли – не знам, но си е негово право да коментира или не личният си живот. Но … сякаш го е срам. Как и да е, това е за личният живот.
    Тишо – приличате си наистина 🙂
    Значи той просто има един странен поглед на нещата – сякаш не е точно там, но коментира като препатил дълго от подобни проблеми. И думите, и начина по – който ги подрежда наистина го правят велик. И ще си остане такъв. Може това да не е точно неговата гледна точка за света, но поне я прави да изглежда истинска. Тишо – без да те четкам, но ти също правиш опити да пишеш по – подобен начин, за което те поздравявам още един път.

    Коментар от pierrot — март 23, 2008 @ 9:02 pm

  6. Познавам го на живо. Познавах. Вече не знам, какъв е – едно време беше много интересен човек. Никога не съм скачала срещу него заради казаното и искрено съм се забавлявала с беса, който Карбовски предизвиква спорадично в различни среди.
    Циничен, рязък, остър, искрен… Браво. Точно такъв трябва да бъде този, който иска да бъде чут. По
    изброеното си приличате /или поне за мен, нямам идея, как изглеждаш на живо/. Не само, че не е загубил от остротата си в свавнение с времето, през което правеше предаването „Квартал“, ами си извоюва място в Журналистическия факултет.
    Извод?
    Прави това, което ти идва отвътре и бъди сигурен, че ще се изправиш срещу гора от недоброжелатели. Ако си достатъчно упорит и уверен в себе си, просто няма как гората да не отдръпне пред теб.

    Коментар от ameliaekhart — март 23, 2008 @ 10:38 pm

  7. Моля ти се, Тишо, оправи ми грешките, че ме е срам да гледам написаното от припряната си ръка!

    Коментар от ameliaekhart — март 23, 2008 @ 10:40 pm

  8. Мога и да се „набутам между шамарите“, ама ще си кажа мнението. Не за Крабовски – чел съм тук-там по нещо от него, но би било нахално да кажа, че го познавам. Това, което бих казал е, цинизмът в литературата (журналистиата) е като стриптийза – който го ползува, неминуемо събира погледи. Само че, точно като стриптийза, не е ли някак… евтин начин да натрупаш слава, експлоатирайки елементарни рефлекси? Точно журналистите се жалват, че българите ползували 400 думи, тикали непрекъснато къде на място, къде не глупави клишета (http://www.standartnews.com/bg/article.php?d=2008-03-24&article=226549) и пр. Така е. А от своя страна журналистите пък се захласват по цинизми, за да бъдат четени. Е, от къде да дойде говорната култура, тогава?

    Без конкретно да говоря за Крабовски, искам да отбележа – компетентността на българските журналисти е просто под всяка критика. Ето ви пример от днешният Стандарт: http://www.standartnews.com/bg/article.php?d=2008-03-24&article=226619 . От казаното става ясно, че жураналиста неумело превежда от чужд език, без да разбира нищо от материята, за която говори (при това, с твърде… просташки – извинете за термина, тон!). Мога да ви дам много примери за това как от чисто журанлистическо невежество по медиите се появяват същински небивалици, на които масата вярва, а специалистите – недоумяват как е възможно интервюираният им колега да говори такива глупусти (а въпросния колега е бесен, защото изобщо не е казвал такова нещо!)…

    Но, ако трябва да съм честен, не за това започнах да пиша. От коментарите тук прочетох нещо, което много ме натъжи: „…обясняваше как истинската жена е тази, която ражда деца и че останалите едва ли не сме за изхвърляне.“ Без езикова, литературна, техническа или каквато и да е култура все още, макар и с кретане, може. Виж, когато младите момичета спрат да искат да имат деца е страшно. Истински страшно, защото тогава просто нищо няма смисъл – нито науката, нито културата, нито изкуството – тогава просто няма живот… Не знам как точно Крабовски го е казал (дали пък не е друснал и там някоя сочна, та да вбеси женското съсловие?!), не знам и какви са мотивите на тези – „останалите“. Знам само, че пътя към безсмъртитето на смъртните минава през тяхното прераждане. Не това, религиозното, а прераждането в следващото поколение – само който е минал по този път е рабрал, че това, малкото, което изсмуква силиците ти, изтощава те до краен предел, ядосва те до смърт и пр. и пр., един ден се е превърнало в твое чисто ново копие, ти в усъвършенстван модел, и 20-30 години по-млад(а). Чак тогава си даваш сметка, къде е бил смисъла на всичко!…

    Дано не съм засегнал някого – просто, много ми се иска да дам малко кураж на всички… Извинявайте за off-topic-а!

    Коментар от vladi57 — март 24, 2008 @ 3:15 am

  9. @vladi57: ти пък извинявай за забавянето, но аксимета не ти хареса коментара заради линковете и го задържа за одобрение. Това, което казваш в дълбочината си е вярно. За съжаление човешкият живот е кратък колкото този на светулките, погледнат по-мащабно, така че трудно е да се правим на Богове. Но семейството и децата са нож с две остриета – може да те направят безкрайно щастлив, но може и синчето да те пребие със сопа за пари, когато остарееш. Така че трябва да се внимава. За журналистите си прав, гилдията им се напълни с кретени. Причината е ясна – символичното заплащане привлича хора със символични способности. Това важи за почти всички творчески професии. Посредствеността е навсякъде. Аз обаче познавам доста журналисти. И за щастие те са кадърни, интелигентни хора, които работят при същите условия, предназначени за посредствената маса бездарници, но се борят – вървят напред, развиват се и не правят компромис с качеството. Такива хора рано или късно успяват. Много ми хареса това, което написа ameliaekhard малко по-горе: „Прави това, което ти идва отвътре и бъди сигурен, че ще се изправиш срещу гора от недоброжелатели. Ако си достатъчно упорит и уверен в себе си, просто няма как гората да не отдръпне пред теб.“. Карбовски няма нищо общо със средностатистическия бе ге журналист. Гората отстъпи пред него. Това е и причината неговото име да го знаем, всеки да се хвали, че го познава, хората да го спират на улицата за автографи. А името на средностатистическия журналист не го знаем, нали? Цинизмът е евтин начин да се събират погледи, действително, но според мене К вече ги е събрал погледите и сега най-после може да си позволи да пише по-задълбочени, истински неща. Всъщност, той отдавна го прави. За онези, които могат да четат „между редовете“. Поздрави!

    @ameliaekhard: и аз мисля, че за да бъдеш чут, трябва първо да си „интересна личност“ и второ: „да се различаваш от останалите“. Не съм фен на радикалния цинизъм, който продава този човек, но дори ако махнеш обидните думи, той създава жив, хапещ текст, който не може да те остави безразличен.

    @pierrot: този разговор трябва да го продължим над няколко халби с бира, мисля че е крайно време вече. Драсни един мейл, за да организираме конспиративно пиене в някой локал :))

    @ нико: хехе, мерси, ласкаеш ме, но аз не казвам, че се радвам на нашата „прилика“ чак толкова. И въпреки всичко, за мен Карбовски пише добре. Дори много добре. „Израснал съм“ с неговите статии в егоист, както много други хора. Дори само заради тях му дължим едно голямо евала. Иначе предполагам, че той се е комерсиализирал прекалено много. Станал е твърде популярен. Няма как да угоди на всички едновременно. Самият факт, че хората заемат толкова крайни позиции за и против неговите текстове, обаче, говори едно – нито един от тях не е останал безразличен. А това е важно за хората с остро перо. Апатията е по-лоша дори от най-зловещата критика…

    Коментар от asktisho — март 24, 2008 @ 11:35 am

  10. Някой беше казал „който сади ветрове, жъне бури!“. Ако покажеш на детето си добродетели, то ще ги умножи. Ако му покажеш сила и грубост – също…

    Коментар от vladi57 — март 24, 2008 @ 1:59 pm

  11. vladi57 – съгласна съм с мнението ти, аз винаги съм искала да имам деца, само че дълго време не можах да намеря, човека с когото да ги създам и отгледам.
    Защото пък само раждането на деца като циганите също не ми се нрави. Правенето на деца само по себе си е съвсем лесно в повечето случаи.
    От друга страна – човек трябва да се развива, за да може да предаде всичко най-добро на децата си, а не както представената във филма жена, която се беше превърнала на слугиня и „майка-героиня“ и беше обект на възхваляването на Карбовски. Отглеждането на децата е отговорност и на двамата родители.

    Насаждането на възгледи е това, което ме дразни у него. Аз тогава приех лично натрапването на идеите му, защото искам да имам деца и не се числя към категорията, която за него е низка, щом не е народила по 10 отрочета.
    Всъщност гледах покрай съпруга ми и други предавания с него, продължава да ме дразни с нравоучителния си тон. Стига толкова.

    Коментар от Таня — март 24, 2008 @ 2:36 pm

  12. Който иска да види нещо, го вижда. Тихомире и двамави съм виждал наживо, никаква прилика нямате.

    Коментар от Коронал — март 24, 2008 @ 5:13 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Вашият коментар

