Писателският блог на Тишо

февруари 19, 2008

За „вредната“ реклама. Един почти феминистки пост

Рядко ми се случва да похваля някой блогър и май по-честичко изпадам в негативизъм и се поддавам на излишни провокации, което оценявам като своя лична грешка. А всъщност има доста хора, чиито идеи заслужават да им се обърне внимание.

Един от тези хора е Петя Кирилова-Грейди – автор на първия, според мен, феминистки блог в България. Петя заслужава внимание, защото постовете й са интересни, информативни, качествено поднесени, балансирани и добре аргументирани. След тях се оформят интересни дискусии, в които от време на време дейно участвам, ръсейки къде мъдри, къде не чак толкова мъдри слова.

Един от последните постинги на „отворената феминистка“, както я нарича бате Лонганлон, за пореден път успя да ме ангажира. Става дума за рекламите, които представят жената като секусален обект (или домакиня) и по този начин насаждат вредни за общественото й положение нагласи. Посочен е конкретен пример с рекламен клип на водка „Флирт“, в който известни манекенки развяват коси и друсат цици, докато яздят бик. Не е най-добрият пример, но за мен темата е по-важна от съдържанието в случая.

Публикувах  коментар в блога на Петя, който след известна редкация реших да пусна и тук.  Преди това, обаче, искам да уточня личната си позиция спрямо феминизма. За мен той не непознат, нито плашещ, а просто непотребен в съвременните демократични общества. Законите на тези общества отдавна гарантират равни права на жените. Успехът цивилизования човек зависи от неговото образование, възпитание, социална среда, лични амбиции, талант и интелект, а не от пола му. Да си жена отдавна не е недостатък, а в много случаи (страни) дори е предимство. Но ние, мъжете, нямаме повод да се оплакваме, защото, както казах, законът гарантира равни
права.

Общо взето, в напредналите нации, които разрешават дори гей браковете с осиновяване на деца и , където законите се спазват, няма нужда от движения в защита на правата на жените. А именно там те са най-много. Ето защото ги считам за излишни. В страните с чудовищно тираничен, патриархален режим жените болезнено се нужадят от някой, който да им защити правата, но там такива организации почти липсват, защото ако проповядваш феминистки идеи има опасност да те обесят на кран или да те убият с камъни. Този факт превръща феминизма в едно досадно дърдорене, в една аут ъф дейт кауза и в едно излишно харчене на пари, за мен.

България обаче е някъде по средата. На Балканския полуостров, между патриархалния Ориент и демократичния Запад, идеите на феминизма все още имат значение и ако не друго – то поне са достатъчно непознати. Ето защо блогът на Петя е ценен. Ценна е информацията в него, въпреки несъгласието ми с някои лични позиции на авторката.

Вредната за жените реклама, пък, е тема, по която разсъждаваме почти еднакво. Открих някои непълноти и просто реших да допълня госпожа Кирилова-Грейди. Така се роди дългият ми коментар. Можеш и да не го четеш. Все пак, на кой му пука за идеите на феминистките…

Шегувам се, естествено. Та, ето какво имам да добавя към темата:

„Един път и аз да се съглася с теб. Напълно си права – рекламите създават образи и обществени нагласи, които представят жената в неравностойно положение. Дори навремето публикувах една статия в сп. Мениджър на тема: „Жената като прайм таргет на потребителската реклама“, където си позволих да споделя, че феминистките в този случай са прави. Обаче искам да допълня темата ти, защото пропускаш нещо много важно.

Рекламната индустрия не е благотворителна организация, обществена институция или някаква морална платофрма. Тя е мултимилионна индустрия, дори в малката България. Тя не се интересува от проблемите на бедните, нито от неравностойното положение на сираците, камо ли от правата на жените. Дори да дава пари за благотворителност, тя го прави с РЕКЛАМНА ЦЕЛ. Рекламата търси слабостите на потребителя, изучава ги, инвестира в тях и се възползва от тях, за да печели пари. Тя се стреми да бъде убедителна, а за целта ние, като потребители, трябва да й повярваме. За да й повярваме, тя трябва да ни покаже един близък до нашия свят, какъвто  познаваме. Рекламата трябва да ни поднесе дейстивтелни (макар и преувеличени) образи, които имат аналог в ежедневието ни.

Когато използва жените с рекламна цел, индустрията всъщност показва социалните роли на мъжа и на жената в България такива, каквито са. Защото повечето жени не са феминистки и повечето мъже не вярват в равноправието. Те дори не знаят какво точно проповядва феминизмът.

Разходи се по улиците на пролет и виж полуголите ученички, виж 16 годишните наркоманчета в двора на училищата, виж чалга културата, където да демонстрираш плът, ако си жена, е просто задължително. А ако си мъж, ставаш „вървежен“ само в образа на мачо, на женкар, на чувствителен, метросексуален гей или на мутра. 90% от младежите слушат чалга и подражават на популярните образи от медиите, които пак рекламата ги създава.

Хората в БГ отдавна затъпяха масово и спряха да четат книги, като ги заместиха с лесни за употреба, субкултурни, медийни продукти. Спряха да се интересуват, да натрупват знания. Това е непрeстижно занимание днес. Днес е модерно да си прагматик. Поради тази причина повечето жени дори не знаят за съществуването на феминизма и за това, че рекламите създават вредни за общественото положение на жената послания. И се държат по същия начин, по който ни ги показва рекламата, подражвайки на шоубиз образи, които заместиха интелигентните източници на информация подобно на фаст фууда, който замести старата култура на вкусната, домашно приготвена и здравословна храна.

Ще се опитам да обобщя: рекламата в България показва жените като страстни любовници, готови да изпълняват всички капризи на някой богаташ в името на лукса или като най-обикновени майки и домакини, защото българските жени в действителност са точно такива. В по-голямата си част. Естествено, има и изключения.
Всичко, към което се стремят болшинството от младите жени у нас е да намерят финансово сигурен мъж, с когото да сключат брак, за да може той да ги издържа, след като му родят деца, а на тях да не им се налага повече да работят. Част от тези жени запазват ниско платените си длъжности или бутат някаква службица „за удоволствие“ или „по навик“, но оставени на собствена издръжка, те не биха могли да покрият дори половината от битовите си разходи.

Знам, че в този феминистки форум наблюденията ми ще се отхвърлят, но, хора, излезте навън и погледнете реалността в очите, за Бога! Заслушайте се в приказките на младите майки по пейките в парка. Хвалят се коя с кого е изневерила на мъжа си и коя колко е успяла да „измъкне“ от домашния банкомат на два крака. Защо да ги „измъква“ тези пари, като има реални предпоставки сама да си ги изработи сама?

Не можете кажете на черното – бяло. Просто действитеността в България е таква. Жените наистина получават по-ниски заплати, защото повечето от тях не се стремят към адекватно възнаграждение на труда си, което е свързано с допълнителни ангажименти. Спокойно могат да минат и без него, тъй като вече има кой да ги издържа. И ако не ми вярвате, сравнете статистиката на доходите, поинтересувайте се в какъв процент от българските семейства основен бред уинър е мъжът или просто хвърлете едно око върху брачната статистика, която показва, че в над 50% от модерните бракове мъжът е поне с десетина години по-възрастен от съпругата си и, съвсем естествено, по-богат.

До това положение на нещата водят традиционното патриархално възпитание, западналото образование (аз го наричам „масовото затъпяване“), липсата на амбиции, което си е вече личен, безполов проблем и, естествено – рекламата също много помага. Но тя е огледало на действителността, а не някакъв заговор срещу женската половина на човечеството. Сори за дългия коментар и поздрави!“

Тихомир Димитров

Advertisements

16 Коментари »

  1. Ами то и мъжете в рекламите са стереотипизирани (ебаси думата) като тъповати мутроподобни ъглофони, които им потичат лигите при вида на циците на Камелия или дупето на Мара (или беше обратното). Да не би тези реклами да са моноспектакли, май има и други хора в тях?
    Да не говорим за тъпоъгълника, който не е чувал за прах за пране от рекламата на Мария.
    Който не му харесва – да не купува.
    А аз да не мислиш че от рекламата с циците-дини съм запомнил коя ракия се рекламира, като рекламистите се усетят, че рекламите трябва да продават, а не да забавляват, ще сменят рекламите.
    Защо трябва да хленчим – просто с дистанционното и щрак. Има къде къде по-важни тъпотии по телевизията, начело с новините (сега някаква „шесторка“ се мъчи да ги надмине по простотия), от които да се оплакваме.
    Рекламите са „много („феминистки“) хленч за нищо“

    Коментар от kenanoff — февруари 19, 2008 @ 5:09 pm

  2. Ще си замълча за политически некоректното използване на „демократичния“ Запад като противовес на патриархалния Ориент. Демокрация не означава „равноправие“. Демокрация в своята същност е характеристика на политическа система, с малко думи означава управление на избраниците на мнозинството. Не че се заяждам, но всеки път правя тази забележка и съм твърдо против в българския език „демокрация“ да добие значението на „равнопоставеност“ – това понятие има този нюанс само дотам, че всеки има право на глас, който тежи по равно. Но общество, приело демократична политическа система изобщо не е общество с „равнопоставени“ членове – напротив, то ясно и открито казва „мнозинството определя характеристиките на нашето общество“. Толкова.

    И отново подемаш идеята, че да си жена е дори предимство. Откъде накъде е предимство? Приемам, че имаш в предвид ултра-мега-красавиците „с дълги крака“ ако ми позволиш да цитирам едно твое по-предно мнение…. Ами тези, които нямат най-дългите крака и които не са красавици, след които да се обърнеш? Да лягаме и да умираме ли? Излиза, че предимствата на една жена са само и единствено външния й вид. И ако го няма какво става? И нека само да отбележа че масово жените не са ултра-мега-турбо красавици. Просто се разходи по някоя улица и честно ми кажи след колко от разминалите се с теб жени би се обърнал и на колко би си позволил да правиш компромиси, щот’ видиш ли са красиви и са жени.

    Това, че рекламите отразяват нашето общество – още продължавам да го отричам. Най-малкото това не са (масово) български реклами. Пуснете си един румънски, сръбски, унгарски канал и о, изненада – същите реклами. Това е факт от доста години насам, за съжаление преди 5-6 години тези реклами почти не се вписваха в българската действителност и изобщо не отразяваха мисленето на една средно-статистическа домакиня. В последните година-две обаче може би обществото ни се промени, не знам все повече и повече рекламите започнаха да показват това, което става в обществото. За съжаление.

    Иначе, аз доста често се замислям за мен и приятелите ми – жени естествено. Да, има ги тези, които си търсят някой чичко-паричко, който да ги издържа, някой, който само да им даде кредитната си карта и да забрави, че някога я е имал и че отново може да стане негова. Такива, които се обаждат на приятеля си с „мило, имам нужда от обувки и блузка за новата си пола“ дори. Не го отричам. И тъжно, но става дума за умни, разсъдливи момичета и жени, хора на които в много други отношения се възхищавам. Обаче масово моите приятелки изобщо не спазват твоето правило за това, как трябва да се държи една жена. Аз например не виждам никакъв смисъл в бижута и джунджурии. Бих носила диамант, понеже не се драска а аз няма да го пазя и да го кътам по никакъв начин. Единственото бижу, което нося е пръстен на майка ми, нося го понеже е неин, не защото неговите няколко грама сребро са кой-знае колко ценни. Не бих си взела автомобил в мръсна и задръстена София, дори и да е най-гъзарското нещо на света – предпочитам да ползвам чист, уреден и точен градски транспорт. И НИКОГА, АМА НИКОГА няма да похарча и стотинка, която не е моя. Това мъж да ми даде кредитната си карта? И да ми я даде, какво от това? И не говоря само за мен. Много от приятелките ми, а и не само тях – много от жените, които са ми интересни достатъчно, че да ме заинтересоват как живеят и как разсъждават споделят тази гледна точка. Явно не са всичките някакви преследвачки на пари.

    Колкото до това сравнимо ли е да си жена и да имаш деца с това да си мъж и да имаш деца – малко са семействата, които си споделят радостите по отглеждане на децата. Масово се приема, че това е задължение на жените, понеже мъжете „не могат“. Аз деца нямам (все още), не съм делила тези задължения с никой, няма как да говоря от личен опит, обаче имам достатъчно наблюдения. Добре че са бабите и пра-бабите да помагат. Само се замисли обаче каква кариера може да гони една жена, която има две деца, с разлика от 2-3 години? Дори и да работи докато е бременна и в първите 6-9 месеца от живота на детето си, тя пак не може да се клонира и да е еднакво добра на две места… И това за съжаление е факт, който виждам на практика и иамм поглед и към гледната точка на работодателя и към гледната точка на работника. Че даже и към гледната точка на жена, която сама си е работодател. И никога не е толкова просто, колкото да кажеш „възможно е да се жонглира с хиляди неща“.
    После – да жените харесват по-улегнали мъже, защото една жена на 25 никога няма да „хване“ мъж на 20 или дори и на 25. Мъжете в тази възраст просто имат други приоритети. Възможно е, ако сте приятели от 10000000 години и вече 10000 година живеете заедно. И под „улягване“ изобщо нямам предвид „стабилна заплата“. За жените в парка също няма да коментирам, понеже рядко съм подслушвала разговори за изневери. Може би малко разговори съм подслушвала, или пък хорицата не искат да споделят такива неща, когато виждат че съм наоколо – не знам. Това, за което жените си говорят е наакани памперси, препарати за пране, детски храни…. Като изкарани от малоумна реклама…..

    Хайде, че стана много дълго и предполагам достатъчно объркано.

    Коментар от Силвия — февруари 19, 2008 @ 5:48 pm

  3. Ти си идиот. Колко майки подслуша на пейките в градинката да водят подобни разговори? Или всъщност съжаляваш, че не си жена и не можеш да си изкарваш парите така? Айде, стига провокативни, непремерени и безпочвени изказвания само да си вдигнеш рейтинга на блога!

    Коментар от Sami — февруари 19, 2008 @ 7:12 pm

  4. Само исках да вметна, че не съм съгласна с това изказване:

    „Просто действитеността в България е таква. Жените наистина получават по-ниски заплати, защото повечето от тях не се стремят към адекватно възнаграждение на труда си, което е свързано с допълнителни ангажименти.“

    Да, има такива жени, но има и такива мъже. Само че не са никак малко фирмите, където жени вършат ценната работа и взимат жълти стотинки, а техни колеги-мъже на същата позиция си клатят краката и взимат два пъти повече.
    Изобщо не искам да коментирам компании, където шефът няма висше образование, не може да работи с компютър, но взима четирицифрена заплата. За смешна сума три жени са му подчинени и му вършат цялата работа – и трите са с магистратури, с езици и с подобаваща квалификация за длъжността, но никога няма да бъдат шеф.
    Мисля, че именно за този тип сексуална дискриминация става въпрос и в блога на Петя.

    Колкото и да се стреми една жена, Тишо, стъкленият таван също не е измислица.
    А в скапания манталитет на бг работодател, „допълнителните ангажименти“,за които споменаваш, нерядко са свързани с прелестите й.

    Не ми харесва, че трябва да бъда два пъти по-образована, два пъти по-работлива, два пъти по-съобразителна от колега-мъж, за да получавам същите пари като него. Обаче е масов факт.

    Независимо от рисуването на клиширани образи на жената-лигла, която иска само шопинг и да не работи, повечето мъже всъщност не приемат жената като равностойна конкуренция и се страхуват от нея, когато тя притежава съответните качества.

    Коментар от Ani — февруари 19, 2008 @ 7:13 pm

  5. Много, много точно казано, Ani 😉 Няма да пиша коментар, защото ще се повторим..

    Коментар от Sonnia — февруари 19, 2008 @ 7:53 pm

  6. @Аni: не забравяй, че с някои малки изключения, средата, в която общуваме в момента, все още е нетипична за масовия българин, бил той мъж или жена. Не че има нещо елитарно в четенето на блогове и в писането на коментари, но повечето хора НЕ ПРАВЯТ ТОВА. Не общуват по този начин и не се информират по този начин. Те гледат телевизия, четат „Труд“, плюят политиците и пият ракия. Слушат чалга и мятат гюбеци. Списъкът на книгите, които са прочели през живота си започва и свършва с „Чичотомовата колиба“. А най-високата точка в житейските им амбиции и планове стига до популярния израз, формулиращ за мен сентенцията на преуспелия български еснаф: „Голф тройка, изолация, пристройка“. Най-лесният начин да се сдобиеш с тях – граждански брак.
    Сигурен съм, че сред потенциалните читатели на тази статия преобладават именно онази категория жени (момичета), които са изключение от правилото, което описвам, а именно – интелигентните, работливи и самостоятелни жени, които несправедливо получават по-ниско заплащане от колегите си – мъже. Но те също са жертва на въпросното правило. А правилото не го измислям аз, само го констатирам. „повечето мъже всъщност не приемат жената като равностойна конкуренция и се страхуват от нея, когато тя притежава съответните качества.“ Права си. Това обаче важи за елементарните мъже, които нямат качества, също както елементаните жени. Именно те са „повечето мъже“. Аз лично не мога да си позволя да гледам отвисоко на половината човечество, само защото съм от другата половина и не мога да се страхувам от интелигентните жени, мога само да им се възхищавам…

    @Sami: ти пък си модерен (или модерна). Стана много модерно напоследък да обиждаш Тишо, без да те е предизвикал с нищо, май. Не знам дали ти прави впечатление. Аз го възприемам като поредната проява на стадния инстинкт у хората. И не че се вживявам в ролята на пъдаря, ама поне гледам да не подражавам на стадото. Желая ти много здраве!

    @Силвия: да си жена в България е предимство само докато си млада и изглеждаш добре. Но в някои страни да си жена е огромно предимство, дори след като ти увисне задникът. Ще ти дам конкретни примери. Общоизвестен факт е, че един развод излиза традиционно по-скъпо на мъжете в англо-саксонския свят. А това е несправедливо, защото нали сме равни, уж. В шведските паркове, пък, има обществени тоалетни с една секция за мъже, една за инвалиди и ДВЕ за жени. 2>1. Знакът между двете числа в математиката се нарича знак за (не)равенство. В Англия има заведения с надпис върху единствената тоалетна: „women only“. Такова нещо българското законодателство не го разрешава. Мога да продължа списъка, но ме мързи :)) Тези предимства са дребни, естествено, но ги има. За съжаление обаче няколко стотин милиона жени нямат дори елементарни човешки права в да-не-цитирам-точно-кои-страни. Това е истинският проблем на модерните западни феминистки, но странно защо, този проблем някак винаги отсъства от темите им за разговор. За конкретни действия да не говорим. И за финал – предполагам, че е по-тежко да си жена: да тръпиш обидни подмятания, прекалено натрапващо се и нежелано сексуално внимание от страна на колеги в офиса, приятели-мъже и случайни познати. Да се страхуваш за здравето и живота си, само защото си физически по-слаб. Да зависиш от мъжете, които заемат повечето ръководни позиции, да ти плащат по-малко. Да трябва да жертваш кариерата си заради безмилостния (и прекрасен) природен инстинкт да имаш деца. Знам това и бих го проименил, ако можех. Но не мога. Не съм Бог. Не съм дори министър-председател. Аз съм просто човек. А хоата не печелят нищо, когато се оплакват. Те могат само да се възползват от даденостите в рамките на своите ограничени възможности. Е, за щастие, поне на хартия равностойното положение на бългаската жена е гарантирано. То е даденост и само от нея зависи дали ще се възползва. Права и привилегии на този свят не се дават, те се вземат. А това става с реални действия, не с пазни приказки. Обобщавайки – феминистките дърдорения търсят под вола теле. „Много шум за нищо“, както казва keanoff малко по-горе.

    Коментар от asktisho — февруари 19, 2008 @ 8:38 pm

  7. И аз това казвам – ако си жена в България и не си млада или пък не изглеждаш добре – какво? Да лягаш и да умираш ли? Прекрасно (не)равенство

    Коментар от Силвия — февруари 19, 2008 @ 8:58 pm

  8. тези реклами облужват действителноста а тя е такава, иначе рекламата няма да има своя ефект. в общи случаи „амбицията“ на повечето българки се изчертшва до сключване на брак с „подходят мъь“ (много интересен израз). после следва държавно легализирана битова проституция.
    има и един интересен момент в отговорите – казва се че те „вземат“ заплата. дори да е просто начин на изразяване това показва начин на мислене – а именно че те не са свикнали да работят за това което имат, а да го получават.
    феминизмът като цяло е изключително смешна проява на сексунано незадоволени и неуспели да се реализират в живота жени. търси се административен подход за уреждане на права – примера с тоалиетната, % от персонала в фирмита да бъде женски и тн. това е в противоречие с всякаква икономическа логика.
    интересен за отбелязване е факта че така наречените феминистки изпитват нескрит неприязън към жените които не само диховно, но и външно са красиви – може би самите те са откорояващо се грозни?

    Коментар от калин — февруари 19, 2008 @ 10:48 pm

  9. Темата доколко жените са „златотърсачки“ взе да става банална.
    Можем вместо това да започнем една странична, но важна дискусия – имат ли рекламите реален ефект. Само ще отбележа факта, че 90% от познатите ми твърдят (по собствена преценка), че рекламата никак не влияе на потребителското им поведение, дори не ги гледат или забелязват.
    Има и друго – аз не съм забелязал у нас да има каквато и да е дискриминация или стъклен похлупак върху жените. Дори обратното! Голям процент (мисля, повече от половината) от съдиите, директорите и началник-отделите в администрацията са жени. На по-ниските йерархични нива „слабият пол“ печели завидно числено превъзходство. А държавният сектор се състои от организации, които работят на непазарен принцип, не са задължително обвързани с измерим резултат, и неподходящите назначения остават най-незабелязани.
    Изобщо не си представям как някой собственик на фирма ще търпи някой неквалифициран да си клати краката и да взима пари (освен ако не му е роднина или гадже). Подобни оплаквания има във всяка организация спрямо даден колега.
    N.B. За да си ръководител, не трябва да имаш „магистратури и езици“, даже не трябва да си особено квалифициран в областта, просто трябва да намериш кой да свърши работата. Експлоатация и „homo hominis lupus est“.

    Коментар от mooner — февруари 20, 2008 @ 2:44 am

  10. Разликите между мъже и жени са, да го кажем драматични. Знаете ли, че жените чуват различно от мъжете, виждат различно, усещат… На практика, всички сетива са различни при двата пола, в резултат, светът е различен за мъжките и женски индивиди… Но, не само това – устройството на мозъка също е кардинално различно – докато при мъжа разделението на двете мозъчни полукълба е много стриктно (което означава, че при увреждане на съответната част, мъжът претърпява огромна загуба на възможности!), при жените то е минимално… Опитите, направени с новородени (0-5 дни) показват, че женските индивиди намират за „интригуващо“ човешко лице (макар и на снимка), докато за мъжкия индивид мобилния е ок… 🙂 Там не можем да говорим за влиянието на мама и тате, дето дават на момченцата камиончета, пък на момиченцата – Барби-та… Де факто, обратното е – дават ги, защото децата ги приемат… 🙂

    Та, като си говорим за реклама и сексуалност, разликите при сексуални активности са също грандиозни – докато при жената по време на секс активни са предните части на главният мозък, при мъжа малка част в основата на гръбначния стълб дирижира нагона – т.е., докато мъжа прави секс по първосигнална рефлекторна причина, жената го изживява и анализира съвсем из основи… Почнахте ли да напипвате – на една реклама задачата не е да доставя наслада, да просвещава, или развива – тя трябва да накара зрителя да се залепи за екрана, и да не мърда, докато с големи букви внимателно в мозъка му се отпечатва „ВОДКА …..“. Не бързайте да се присмивате на мъжа – така е, в този момент той действа по рефлекс, и не е в състояние да направи нищо! Също както когато вижда красиво момиче, погледа остава на около 25 см, под лицето…

    Една основна разлика между мъже и жени е начина по който се справят със стрес, уплаха, натоварване. Докато при мъжа се отделя адреналин, който, ако искате вярвайте, доставя приятни усещания (скорости, залагния, спорт и т.н.), при жените тази функция се отдава на хормони, предизвикващи… гадене, повръщане, дори загуба на съзнание – биологично определено, и нямащо нищо общо с желанията на индивида… При мъжете, приятелството се третира като „група, рамо до рамо“, при жените то е „аз и ти, лице в лице“. Ако мъжете ходят на кино, мач и пр., за да забравят за света около себе си и да потънат в екзалтация, за жените това (също и пазаруването, например) е извинение да са заедно, и да си говорят за тяхни си работи. Пак да подчертая – това няма нищо общо с „мачовщината“, или феминизма – това просто са двете половинки на комплексното създание човек…

    Та, накрая – доказано е (не от мен 🙂 а от учни в дебели медицински книги), че заради възможностите си да се договарят, залагат, борят съ стрес и пр., мъжете могат да се „продадат“ на работодател по-добре… 😀

    Ако не ми вярвате, ще ви пратя литературната справка за тази информация! Само трябва да ползувате английски! (преди споменах, че мъжете са от Марс, а жените са от Венера. Глупости – те са от различни галактики! 😀 )

    Коментар от vladi57 — февруари 20, 2008 @ 6:25 am

  11. Явно имат рекламите реален ефект – ако се съди по цената на десет секунди в прайм тайм.

    Коментар от Яна — февруари 20, 2008 @ 6:05 pm

  12. Имат реален ефект върху масата. Която чете и „Труд“.
    Петя наистина пише супер интересен блог, и въобще не е радикална, което много ме радва, тъй като аз самият много се интересувам от отношенията между половете. И Тишо – благодаря за поста, защото се оказа, че при преинсталацията съм затрил връзката към нейният блог…

    Поправям те само за жените в Близкият Изток – не. Не може да си сигурен, че искат промяна. Сигурността, която върви с унижението ( за нас ) да си нечия вещ в арабският свят например е неразбираема за нас, което не я прави неправилна нали?
    Колкото един мъж трябва да доказва, че не е прост Бай Ганьо, толкова една жена трябва да доказва, че не е куха Барби. Просто борбата е на малко по – различни фронтове.

    Коментар от pierrot — февруари 21, 2008 @ 12:24 am

  13. Съгласна съм с Ани.
    Не случайно всички професии, които изискват висока квалификация и предлагат ниско заплащане, се феминизират. Учители, университетски преподаватели, медицински сестри, учени…
    Имам предвид, че обществото дава шанс на кадърните жени тогава, когато кадърните и не дотам кадърни мъже просто освободят дадена ниша като недостатъчно печеливша.
    Твърденията, че жените били златотърсачки, понеже си търсели мъже с добри заплати, просто не искам да ги коментирам.
    Повечето съвременни жени приемат за нормално да издържат себе си и отчасти децата си. Но може ли някой да ми обясни защо жената да е длъжна да издържа и здрав-прав мъж? А?
    Омръзна ми също да чета, че феминистките били грозни и имали проблем с красивите жени. Точно вчера някаква коментаторка го написа в моя блог, защото бях заявила, че не уважавам жените, които се снимат в „Плейбой“. А за пръв път, мисля, го казва герой на Оскар Уайлд преди стотина години.

    Коментар от Майя М — февруари 21, 2008 @ 12:07 pm

  14. Абсолютно сьм сьгласна с написаното.За жалост повечето жени в Бьлгария нямат никакви амбиции да постигнат нещо в живота си сьс собствени усилия,избирайки лесното-да разчитат на материално осигурения си мьж.Но за това пьк след време си заплащат скьпо за това „удоволствие“-няма мьж,който да уважава подобно безполезно за обществото сьщество.Тук визирам жената,чиеето единствено занимание е да гледа детето/децата,да чисти и готви.И не мога да разбера що за човек трябва да си да си избереш сам такьв „живот“.Рекламите прокламират и внушават ,че подобен живот е добрият избор,но кьде остава ролята на родителя?И той ли е затьпял,поради гледането на рекламите отпреди 30 години,че не може да просветли детето си за тяхната цел?Защото сьгласете се ,че на един млад човек,тепьрва оформящ характера си,лесно може да бьде промит мозькьт.Но какво да кажем за един вьзрастен човек,от който се предполага ,че трябва да напьтства в правината посока.

    Коментар от Мария — юни 5, 2008 @ 1:52 pm

  15. до каде доведе феминизма в сащ жената до тип от секса и греда дърта чанта нат 31 без да маже както да намери сродна дуща така и да саздаде семеиство е ми тогава скъпи сестрички просто си сменете пола с хормонна терапия и като мен дигайте 220 от лежанка че като ви дадат заплата над 2000лв в ПППВ производство на промишлени пещи варна да знаете че никои не ви ДИСКРЕМИНИРА заради бецепи 60см-а не дължина на бедрото-жена пожарникар сам виждал само в стриптиза в стодентски грат-хубави времена-за интересуващите се женами е 12г по-млада от мен и имам три чудесни деца а и да не забравя тя ги гледа по цял ден а аз я глеза като свърша с работата

    Коментар от зазалжително изросяване и оголемяване на гердите за жените по света та да знам за кво плащам данаци — юли 7, 2008 @ 1:55 pm

  16. Харесвам ти писанията,даже и книга твоя си купих,бих купила и следващата.
    Днес ме подразни с нещата,които ги казваш за жените,не си прав в много неща,аз лично сам заобиколена от мацки ,които си изкарват парите сами.Аз лично се справчм почти сама,но никога не сам прибягвала до услугите на мьже готови да помогнат.Времето на тези мацки отминава и не са били толкова много и ще ти кажа и друго една чужденка няма да се ожени за нашенец без пари и бадеще,така че защо ние да се женим.в крайна сметка дьржашата не плаща да си гледам децата,мьжа не плаща.кой тогава?

    Коментар от SOFI — януари 6, 2009 @ 12:36 am


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

w

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.