Писателският блог на Тишо

декември 12, 2007

Светът след 100 години. Еп 6: Религията на бъдещето

Filed under: ЕСЕТА — asktisho @ 3:37 pm
Tags: , , , ,

Религията на бъдещето ще бъде космическа религия. Тя трябва да преодолява представата за Бог като личност, а също да избягва догмите и теологията. Обхващайки и природата и духа, тя ще се основава на религиозното чувство, възникващо от преживяното и осмисляно единство на нещата – и природни и духовни. На това описание отговаря будизма. Ако има религия, която може да удовлетвори съвременните научни потребности – това е будизма.

Алберт Айнщайн

Интересен парадокс представлява фактът, че успоредно с напредъка на технологиите, комуникациите и науката, ролята на религиите расте, вместо да намалява. Ще бъде ли религиозен хипотетичният обитател на планетата след сто години и ако да, в какво ще вярва той?

Навлизайки в Епохата на Водолея, Земята би трябвало да преминава от един период на непрекъснат конфликт (Риби) към период на мир и просветление (Водолей). Рибите символизират войната. Те са сблъсък на две противоположности, обърнати са една срещу друга. Всека епоха трае над 2000 години. Предишната започва със създаването на Римската империя и свършва към края на 20 век. Ако се замисли човек, през цялото това време някъде по земното кълбо се е водила война, без почивен ден. Голяма част от тези конфликти са на религиозна основа. Дори днешната модерна, високотехнологична „война срещу тероризма” изправя един срещу друг хора, които се кланят на различни богове.

Без да изпадам в дълбоки философски или исторически анализи, ви предоставям собствената си хипотеза за религията на бъдещето:

Дори след сто години хората ще продължават да вярват в Бог. Вярата ще играе важна роля в тяхното ежедневие, въпреки огромния технологичен напредък. Хората ще вярват в Бог, но няма да се избиват заради Него. Причините за това са няколко:

Религията представлява естествена човешка потребност. Тя е неизменна част от цивилизацията и ще продължава да съществува до нейния окончателен край, дори след него.

В същото време, разцветът в науката и технологиите ще стеснят полето за изява на религията като източник на знание за света. Колкото по-малко тайни, толкова по-малко мистицизъм. Хората няма да загубят вярата си в Доброто, защото именно тази вяра ще ги тласка напред.

Ако днес набожният Запад има проблеми с терористите от набожния Изток, то това се дължи на неграмотността, а не на религията. Необразованото население представлява чудесна почва за отглеждане на екстремистки идеи. Там, където вярата все още служи като източник на познание, хората са готови да убиват в името на Бог. Съвсем естествено, ще се намери кой да използва тяхната неинформираност за политически цели.

Западът няма да успее да отстрани терористичните заплахи с помощта на меча. С него можеш да отсечеш глава, но за прецизна операция ти трябва скалпел. За да помогне на себе си, богатият Запад ще образова бедния Изток. Само тогава насилието ще бъде спряно.

Епохата на Водолея предрича окончателното сливане между прагматизма на Запада и мъдростта на Изтока. Религиозните добродетели се нуждаят от достиженията на науката, за да изтласкат човешката раса към едно ново, по-високо равнище на духовен и материален просперитет, защото не е тайна, че всяка религия проповядва само добро. Казват, че без вяра науката е безсилна, а без наука вярата е сляпа. Тази дилема няма да съществува след сто години. Знам, че звучи малко утопично, но какъв е другият вариант? Трета световна война и/или тотална технологична тирания (ТТТ)? Thank you, but no, thanks!

Тихомир Димитров

Advertisements

20 Коментари »

  1. Чудесен постинг, Тихомир!

    Бъдете здрав!
    Ясен

    Коментар от Ясен — декември 12, 2007 @ 4:33 pm

  2. Тишо, тия езотерични алабализми взеха малко да ми писват, не се обиждай. Риби, символи…

    Освен, че практически мсисълът на поста ти се събира в едно изречение, аз даже не съм съгласен с него. Религиите на следващата епоха вече са тук – това са екологията, антиглобализмът.

    Коментар от longanlon — декември 12, 2007 @ 4:37 pm

  3. Лонганлон, не се обиждам. Знам, че си критикар. И нямам нищо против. Но става малко като онази реклама на Кока-Кола: всеки вярва в нещо си. Екологията и Антиглобалозмът не са религии. Защото, ако се молиш за здраве или за шестица от Тотото, мислите ти няма да са отправени към Анти-глобализма, нали?

    Коментар от asktisho — декември 12, 2007 @ 5:53 pm

  4. …собствената си хипотеза за религията на бъдещето…

    Мисля, че в случая „спекулация“ е по-точна дума от „хипотеза“. 🙂

    …защото не е тайна, че всяка религия проповядва само добро.

    За религията на едни мили хора, наречени „ацтеки“ да си чувал? А за произхода на индийската кастова система? Надявам се да не се налага да обяснявам защо и двете смучат…

    Да не споменаваме и факта, че всяка религия си има своя дефиниция на „добро“ и се случва дефинициите да се разминават…

    Коментар от Daggerstab — декември 12, 2007 @ 5:56 pm

  5. Религии са Тишо, щото изискват да вярваш сляпо, без да имаш никакви доказателства и ти казват, че ако вярваш истински, ще настъпи рая на земята, затова трябва да бием невярващите (и еколози и антиглобалисти това правят). Това са си чисти религии в ранен период.

    Коментар от longanlon — декември 12, 2007 @ 5:56 pm

  6. Религията заглажда пиковите моменти в човешкия характер. За съжаление както лошите, така и добрите. И унифицира хората в едно стадо от еднакви, които си живуркат минималистично-щастливо. И ако това е добър инструмент за контролиране на големи маси слабообразовани хора (примерно гигантска холограма на Аллах която да се изправи над Близкия изток и да каже „Пичове, аре спрете вече!“ хаха), но когато стане въпрос за технологичен напредък, тя ще постави прекалено големи граници, които по-скоро ще пречат (абортите, стволовите клетки, клонирането). Е, предполагам, че една подходяща селекция от „най-доброто“ от съвременните религии, съчетана с най-доброто от последните технологични постижения ще си „пасне“ идеално и ще сътвори такъв невиждан на тая планета световен ред, че на още по-бъдещите поколения в сравнение с него Средните векове ще им се струват като разходка в парка :))
    Имаше едно време едни игрички „Syndicate“, които така и не доиграх, и които са добър пример.

    Друго което ми се върти из главата, е че е хубаво да правим разлика между вяра и религия. За будизма като най-малкото зло от съвременните смехотворни религии, съм напълно съгласен.

    А астрологията винаги ме е забавлявала: да речем че един ден стъпим на други планети, астролозите там ще имат сериозен проблем …

    Малко съмнителен ставаш с тия поредици за бъдещето, да не замисляш някоя sci-fi книжка :>

    Коментар от brani — декември 12, 2007 @ 6:07 pm

  7. Съвременното поддържане на организираната религия идва от идеята, че няма друг начин хората да се придържат към определени правила. В това отношение Бог върши конкретна работа като канализира човешкото поведение. Значи ако няма религия то няма как хората да спазват определени правила, следователно обществото ще се разпадне след като изчезне религиозната представа за добро и зло.

    Е, да де, ама задължително ли е човек да е религиозен, за да спазва определени правила и за да не е просто зъл. По много мои познати съдя, че това не е така. Правилата могат да бъдат възприемани рационално. Човек може сам да осъзнава защо трябва да прави определени неща и защо не трябва. Бог не му трябва. За който не осъзнава си има полиция и съд (каквито има и в страните с най-голям дял на религиозните граждани).

    С опасност пак да се повторя: да погледнем накъде сочи вектора на историята. Да не правим голи предсказания, а да тръгнем от някъде. Е, векторът сочи, че влиянието на религията намалява. Не горим вече вещици. Не се бием едни други или да нападаме други държави щото не са нашата религия. От Ришельо насам се формира учението за държавен интерес, според който не трябва една страна да се управлява според божиите закони, а според собствения си интерес.
    Вече в напредналите страни никой не затваря хомосексуалисти в затвора или да ги „лекува“ насилствено. Никой не гори жени, които гледат на карти или леят куршуми. Никой съдия не ти цитира библията, преди да ти каже присъдата. В екзорцизма май дори свещениците не вярват че съществува. За хората в голяма част от християнските държави папата е господин Никой. Преди 1000 години това не е било така.

    Сега веднага це цъфнат привържениците на сблъсъка на цивилизациите. Хубаво си го е измислил Хънтингтън, ама няма начин да го докаже. Как пък така цивилизациите се сбиват за разни места, дето има петрол или разни други ценни полезни изкопаеми, или по геополитически причини, или просто заради територии… Няма как да мотивираш населението на една страна да се бие и поддържа войска щото онези там са неверници. Колкото и загубени да за мюсюлманите, то и те не са такива наивници.

    И така, аз не се съгласявам с теб че хората след 100 години ще вярват в някакъв бог. Векторът на историята сочи към атеизъм или поне вярвания като будизма например, които те насърчават към самоусъвършенстване. Но не ми се вярва сегашната форма на организирана религия да оцелее. Щото тя си е имала съвсем друго предназначение- да държи масата под контрол и да я направи послушна и изпълнителна. Завъртете се по Ватикана и ще се убедите… Нека да кажем, че сега има други методи. Религията вече не върши работа.
    П.П. Никой убеден еколог не бие хората. Още по-малко и антиглобалистите. Но виж, в името на християнския бог и от вярващи християни е извършен най-големият геноцид на планетата.

    Коментар от Багера — декември 12, 2007 @ 6:46 pm

  8. Според мен религията е най-голямата сила, защото дава опора и на най-слабия да се изправи, да видим технологията как ще го направи …
    А папата не е господин Никой, Католицизма е най-голямата централизирана организация в света, ако беще фирма данъците й щяха да са повече от дълговете на САЩ.
    Това противоречие между вяра и структура убива от векове религията, но вярата в бога не е обвързана със сградата, а със нейният смисъл, религия ще има и след сто и след хиляда години, стига да има хора, те ще вярват.

    Коментар от Коронал — декември 13, 2007 @ 1:19 am

  9. Според мен религията е най-голямата сила, защото дава опора и на най-слабия да се изправи, да видим технологията как ще го направи …
    А папата не е господин Никой, Католицизма е най-голямата централизирана организация в света, ако беще фирма данъците й щяха да са повече от дълговете на САЩ.
    Това противоречие между вяра и структура убива от векове религията, но вярата в бога не е обвързана със сградата, а със нейният смисъл, религия ще има и след сто и след хиляда години, стига да има хора, те ще вярват.

    Коментар от Коронал — декември 13, 2007 @ 1:20 am

  10. Ние живеем в общество, което от векове изповядва христяинството. В резултат тази религия така се е вплела в живота ни, че ние не осъзнаваме това. Първоначално религията е била за изразяване и развиване на душевноста и да покаже вярата в по-висша от нас сила. Съответно през вековете светите и книги са били пренаписвани според желанията на управляващите и така се получава инструмент за формиране и контрол на обществото. Сега тези методи са далеч по-рафинирани. От своя страна религията, базирана на вяра, която не иска потвърждение често пъти е принуждавала хората да вярват в откровени неистини. Затова е сляпа (без наука). Науката малко по малко разбива тези митове като дава доказателства. За съжаление след като не можеш да доакжеш, че нещо съществува, трябва да имаш доказателства че не съществува – иначе попадаш в междинната зона на хипотези и спекулации. И което е по-лошо – науката не дава опора за спаване на основните морални предписания. Затова е безсилна (без религия). Затова религия ще има, защото хората винаги имат нужда от вяра (когато не знаят), но тя определено ще е реформирана с цел избягване на откровените лъжи от миналото и ще е фокусирана повече към духовното.
    Междувпрочем, longanlon, като цяло религиите казват, че човек е добре да спазва някакви правила и да не се съмява в тях, иначе след като умре ще му се случат неприятни неща, които ще траят цяла вечност. Специално в християнството се казва, че тези, които са умрели когато настъпи края на света (изобщо не е ясно кога) ще възкръснат и ще бъдат съдени. И адът предствлява огнено езеро. И интересното е, че в Катехизиса например доста често се споменават прегрешенията и какво следва от изпълнението им, а Рая съвсем малко и е описан като „състояние на вечно блаженство“ – явно това се прави с възпитателна цел чрез методи, характерни за малките деца (които тепърва имат да учат за света и затова се налага да вярват в началото). Гвоздеят на програмата е твърдението, че Бог е неразбираем (и то не подлежи на обсъждане). И съответно нищо не е писано за това, че грешниците и невярващите трябва да бъдат бити и убивани. Това, както и деветте кръга на Ада, дяволите с вилите и казаните е явно свободна интерпретация. Която по ирония на съдбата нарушава изискванията на Библията всичко да се прилага дословно. Но както написах през вековете християнството е било много пъти реформирано с определени цели …

    Коментар от В.Антонов — декември 13, 2007 @ 10:02 am

  11. „За хората в голяма част от християнските държави папата е господин Никой.“
    (Мой цитат)

    „А папата не е господин Никой, Католицизма е най-голямата централизирана организация в света, ако беще фирма данъците й щяха да са повече от дълговете на САЩ.“
    (Цитат на Коронал)

    Де го чукаш, де се пука!

    Айде със здраве!
    Багера

    Коментар от Багера — декември 13, 2007 @ 1:15 pm

  12. Здравейте,

    на мен ми се струва че доста от коментарите, а и самият пост не правят едно разграничение което е много важно. Религия, Бог, вяра и духовност са различни неща. Религията не е човешка потребност, духовността е. Религията се опитва да предостави духовност на хората или така да се каже храна за душата им. В това няма нищо лошо, тъй като всеки от нас се нуждае по някакъв начин да си набави това изживяване. Аз не мисля че рисуването на картина, четенето на хубава книга или молба в църквата се различават много. Общото е че те всичките са духовна храна.

    Друго нещо е, че свързвате религията с Бог. Защо? Ако приемем че Бог е, то той е навсякъде и ние всички сме част от него. Тогава религията се явява като посредник между нас и Бог, което значи че тя пречи, защото никой от нас няма нужда от посредник за да комуникира с нещо което е истинската му същност. Какво е религията всъщност? Ами една организация. Опитвала се е да контролира хората, но има и хубави страни като налагането на някои морални и обществени норми. Това е било нещо адекватно до скоро, но хората вече са стигнали ниво на еволюция, където нямат нужда от този обществен арбитър за да оцелеят. Всеки може да има лично отношение с Бог, да бъде вярващ и духовен, без да е религиозен. Аз например съм вярващ, но нерелигиозен. Християнин съм и вярвам че трябва да уважавам традициите и културата на България, затова съм горд с религията си. Нищо повече. По идеология, вярванията ми се доближават много повече до будизма отколкото до християнството, но няма да стана будист защото религията за мен е излишна. А и човек може по различни начини да си набави духовност, начините са толкова колкото са и различните хора. Това че аз примерно обичам да медитирам не значи че и на теб ще ти допадне. Ти може да обичаш да свириш или слушаш музика или да четеш някой автор или да твориш нещо. Когато човек е в състояние на екстаз или се чувства щастлив, това е духовност според моето разбиране и това е да се докоснеш до Бог. Повечето хора в България дори и в Бог не вярват, това обаче не им пречи да имат същите изживявания. Все пак различните хора винаги че имат различни вярвания. Важното е не да се опитваш да уеднаквиш разбиранията на хората, а да ги приемеш.

    Коментар от Angel — декември 13, 2007 @ 1:43 pm

  13. Хора, Християнството е просто една модерна форма на Будизма. Един опит да се внесе миролюбивата източна мъдрост в прагматичния и жесток свят на западното общество от онова време – Римската империя. Говоря за Християнството в ранния му вид, когато църквите бяха землянки, а не златни дворци. Гледайте „The Man from Earth“. Този филм поставя доста интересни хипотези.

    За съжаление прагматизмът на Запада победи, жестокостта триумфира над смирението и алчността над скромността. Империята си отиде, но на нейно място се появиха инквизицията и златото на Ватикана. Обаче така се създава култура. Това е западната култура. Тя е доста развита и автономна, поне според собствените си разбирания. Може и така да е. Просто силата на Изтока е невидима за прагматичното око на западняка. Но скоро ще надникнем зад булото, надявам се.

    Коментар от asktisho — декември 13, 2007 @ 2:22 pm

  14. Според мен религията във вида, в който я познаваме сега, няма да съществува след 100 г. Искрено се надявам тогава вярата на хората да не е обвързана с институция като църквата. Ама какво са 100 години, ще поживеем – ще видим 😉

    Сърдечни поздрави!

    Коментар от Биляна — декември 13, 2007 @ 2:57 pm

  15. Всичко много хубаво.
    Идеите ти като цяло ми допадат, само дето не показваш какъв ще е катализатора и как ще се отрази на обществото.
    Без да се засяга никой, но обърнем ли глава назад, май е повече от ясно, че нашето мило общество се развива технологически и израства идеологически след катастрофи. Дори компютрите, на които пишем в момента са резултат от факта, че едни умни хора седнали да надхитряват други умни хора в условията на WWII….

    Също така, факт е, че съвремнното ни „общество“ е стигнало дотук по едни никакви, тънки тесни пътечки. Ако се беше събудил малко по-късно и не беше завладял най-вероятно щяхме да живеем в коренно различно общество в момента. Което говори, че досега историята ни е била много нестабилна и зависима в огромна степен от случайности. Та…. Как аджеба ще ме убедиш, че отсега нататък е подвластна на предсказания?

    И още нещо конкретно за религията – не само изтока е фанатичен. Едно време в интервю на Джеръми Рифкин бях прочела много точно негово определение за фанатизма на цивилозована Америка. Американците имат църкви и храмчета навсякъде. И се кръстят всеки път, като минат край тях… Дори и да са с една ръка и карат кола по междущатска магистрала, рискувайки жестока верижна катастрофа.

    Та, както казва брани по-горе. Предлагам технологична Индия да прожектира не само на изтока образ на шефа им, а и на запада…. Макар че тези, които не са видели холограмата ще избият тези, които са я видели, задетои твърдят, че са видели образа на пророка. А Щатите ще се разделят на две – еднат аполовина ще обвини Изтока, че се гаври с тях и това е тяхно дело, другата част сигурно ще започне интернет групи срещу Джордж Буш, обвинявайки него…..

    С две думи – съгласна съм – това може да е едно възможно бъдеще. Сигурно в безброй много огледални на Земята вселени дори е реално и предстоящо бъдеще. Но дали ще е „нашето“ бъдеще? Честно казано се съмнявам. 🙂

    Коментар от Силвия — декември 17, 2007 @ 2:43 pm

  16. @Силвия: „Сигурно в безброй много огледални на Земята вселени дори е реално и предстоящо бъдеще“ Най-смисленият коментар в поредицата за бъдещето, който съм чел досега. Харесвам размаха на мисълта ти. И аз не знам дали това със сигурност е „нашето“ бъдеще, мога само да препдолагам. В моята лична Вселена е това. Всички пътища водят натам. Но дали тя, личната ми Вселена, е само една? Съмнявам се. Защото също като теб, аз не обичам ограниченията в мисленето.

    Казват, че ако пред теб има един шадраван и две еднакво дълги пътеки от двете му страни, които водят до крайната ти точка – зад шадравана, с решението си дали да минеш отляво или отдясно на шадравана ти създаваш една нова Вселена. Всъщност, две нови Вселени, защото някъде и някога другаде ти ще минеш и по другия път…
    Наричат го квантова физика.

    Коментар от asktisho — декември 17, 2007 @ 3:06 pm

  17. Ако се беше събудил малко по-късно и не беше завладял най-вероятно щяхме да живеем в коренно различно общество в момента.

    да се чете като :

    Ако (постави случайно име тук, няма да сбъркаш) се беше събудил малко по-късно и не беше завладял (постави случайно местоположение тук, вероятността да не се вързва със случайно избраното име по-горе е минимлана) най-вероятно щяхме да живеем в коренно различно общество в момента.

    Коментар от Силвия — декември 17, 2007 @ 3:38 pm

  18. А това с квантовата физика напоследък стана толкова на мода, че даже блондинки като мен взеха да обсъждат стринговата теория 🙂 Оная, дето с шадравана пред теб разбива света ти не на две, а на безброй много вселени…. И в безброй много от тях е без значение откъде ще минеш, понеже дори и да се различават от там нататък по безброй начини, все в един момент ще станат еднакви.

    Безброй много обаче няма (да станат еднакви) … И в безброй много е възможно само с това си решение да генерираш такива глобални изходи като удар от метеорит или случайно поглъщане на агресивна чуждоземна армейска мега-флота от малко кученце…. (Ако трябва да се позова на гледната точка на Дъглас Адамс).

    Коментар от Силвия — декември 17, 2007 @ 3:43 pm

  19. Ако повечето блондинки се интересуваха от квантова физика, жените щяха да управляват света и може би нямаше да има войни. Но факт е, че вместо това, те предпочитат да бъдат най-скъпата играчка на някое пораснало момче с дебело вратле. Защото така е по-лесно.

    Коментар от asktisho — декември 18, 2007 @ 12:04 pm

  20. Бог не само, че има, ами и Той е личностен, точно както и ние всички сме личности. Всеки от нас е частица от Него! Всеки от нас е излязъл от Неговата утроба първо, и тогава заченат във женската, майчина матка.
    Живота е тайнство и дар, недостижими за всеки човешки предел, разсъдък и дейност. Впрочем самият, цитиран Айнщайн по-късно в живота си изрича крилатата фраза, че науката е чаша, в началото на която те опива атеизма, а на дъното те чака Бог. И друга не по-малко знаменита фраза изречена от този блестящ ум е следната; „Виждам часовника, но не мога да си представя часовникарят!“.
    Аз няма да убеждавам никого в битийността на Бога, не е това целта ми. Аз искам само да провокирам мъничко вашите умове! Аз бих желал да погледнете малко по-алтернативно, да, алтернативно! Да разсъдите сами без ничия академична помощ дали живота и света, и всичко в него са резултат от една сляпа случайност?! Дали е възможно целият потресаващ ред в безкрайната вселена да е възникнал от нищото и хаоса на нобяснен от никого и набеден първичен взрив. Да отсъдите сами, като интелигентни хора, дали ншият ум, словесност, чувства психика и същност са резултат на дълго клетъчно делене?! Да разчупите леда на модерният атеистичен възглед и да се вгледате под повърхността на материята и духа на отрицанието! Да отворите дори и Библията, и да видите дали пък нещо няма да трепне вътре у вас и да подскаже друг уклон на мисълта, който открива същността на нещата и откъдето започва безсмъртието…! Да, безсмъртието! Но не това на човечеството, а това на личността, моето, твоето, собственото безсмъртие, защото какво ми дава напредъка на века, ако аз пак ще умра и всичко придобито няма да ме ползва дълго.
    Нека да обърнем взор към нашият Създател, Който ни предлага вечен живот! Нека не Го смятаме за несъществуващ, защото Той е наш постоянен съзерцател и съдник. Нека да отправим макар и кратка молба към Него и Той ще ни се открие! Нека Го потърсим и Той ще ни извика по име.
    Нека заниманията с учебника и науката съчетаем с жива вяра в Него и всички прегради по пътя ще паднат със грохот! Нека Неговият Син, Христос да стане наш пръв помощник във водовъртежа на деня! Нека Неговият Дух да изпълни сърцата ни и просветли умовете ни, и тогава българският дух ще полети по-далече и по-високо от двамата ни космонавти!
    Нека училището и православната църква да станат двете ракети носители на нашият растеж! Нека да намерим истината на нещата и никога вече да не я отричаме, а да я обичаме и пазим!

    Нека да потърсим Бога!

    Коментар от Мишо — февруари 23, 2008 @ 9:57 am


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s