Писателският блог на Тишо

ноември 11, 2007

ТРАФИК

Автобус 94. НДК : Студентски град. Тръгване в 18.00. Пристигане в 19.30. В началото се натрупва напрежение. Късаш нерви. Псуваш. После започва да ти става безразлично. Прав си. Изпотен. Навън пак вали. Животът е гаден. Заобграден си от ужасно много хора, но всъщност си сам. Напълно сам.

Имаш един единствен проблем за разрешаване и той е скуката. Говориш по телефона. Пишеш ес ем еси. Играеш някаква игра на мобилния. Слушаш музика. Всичко писва. Дори да зяпаш какичките писва. Гледаш през прозореца и броиш колите, все едно са овце, опитвайки се да заспиш прав. 1…2…3…4.

Тесните софийски улички са направени, за да може чат-пат по тях да преминава по някоя лада, волга, трабант или москвич. Никой не е предполагал, че ще трябва да поберат целия секънд хенд автопазар на Запада, плюс всички автобуси, камиони, бетоновози, джипове, джи класи, с-класи, кайени, пасати, двойки, тройки,  от новите от старите, микробуси, ванове, пикапи….лудница!

Докато броиш колите, един факт започва да ти прави силно впечатление: всеки човек се вози сам в кола! Започваш да броиш наново. От 500 автомобила, само в 20-ина виждаш повече от един човек! Мислиш си, какво ли щеше да стане, ако всички правеха като теб: да участват в трафика единствено нощем и през уикендите, а за останалото време да ползват такси, маршрутка, тролей, трамвай, метро или двата си крака. Щеше да е много по-добре, да, хората щяха да спестяват 200 лв месечно от гориво, нямаше да трошат време и нерви  в задръстванията, а ти нямаше да се потиш прав в автобуса.

Не можеш да разбереш, при положение, че паркирането в центъра е някакъв абсолютен ад и в най-добрия случай ти струва лев/час, а движението по улиците много отдавна се е превърнало в изчакване, каква е мотивацията на всички тези хора да ходят на работа, всеки поотделно, с шибаните си автомобили?

Сигурно е заради удобството, казваш си. Егати удобството! Ако беше прекарал същия този час и половина в собствения си автомобил, досега да беше издрал седалките от яд, да беше изпушил кутия цигари, да беше изгорил 10 литра бенизн и след два месеца сигурно щеше да ти се наложи да сменяш съединител + накладки. В автобуса нито вали, нито е студено, така че оправаданието им да използват колите си като парно и чадър през зимата не върви. Движението, обаче, също не върви. Може ли да се направи нещо по въпроса? Може! Ето какво:

1) Използвай само градския транспорт. Излиза по-евтино, скоростта е същата (във вечерния трафик пешеходците са най-бързите участници в движението), така че няма никакво значение дали ще висиш с часове в автобуса или в колата. Всъщност има: при първия вариант можеш да прочетеш книга, да гледаш филм (ако си носиш мултимедийно сутройство), да обмислиш целия си житейски път и дори да стигнеш до някакви прозрения, а при втория можеш само да изпушиш половин кутия цигари и да псуваш на майка. Възможно е, обаче, да си голям аристократ, да не ти пука за екологията и да не обичаш да се возиш в автобуса с простолюдието, защото удобството на дебелия ти задник е над всичко. Познавам доста такива хора. Тогава вторият вариант е за теб:

2) Намери си работа близо до вас или се премести да живееш до работата си. Какъв е смисълът да живееш в Люлин и да работиш в Младост, при положение, че метрото свършва в центъра? Искаш да прекараш младостта си в задръствания ли? И тъй като е по-трудно да  подбираш работата по географски признак, ще трябва да сменяш жилището. Ако си собственик – наеми празен апартамент със същата квадратура и за един уикенд премести целия интериор на пет крачки от офиса. После дай апартамента си под наем на някой, който работи в твоя квартал. Не губиш нищо, освен еднократните разходи за хамали, а печелиш 400 часа на година, които сега прекарваш в задръствания. Ако си наемател – търси квартира само в кварталите, които са най-близко до бачкането. Ходи пеш. Здравословно е, скъсява работния ден с няколко часа и намалява стреса значително.

3) Купи си мотопед и в никакъв случай велосипед. Глобалното затопляне и вредните газове (за които в момента пряко допринасяш) преебаха климата така, че кой знае какви зими вече не се очакват. В най-лошия случай, ще ти се наложи да зарежеш мотопедчето за 4-5 седмици, ако заледи. През останалите 11 месеца на годината имаш най-евтиния, най-бързия, най-икономичния и най-екологично чистия транспорт в градски условия. В никакъв случай не си купувай велосипед! Това е все едно да запалиш колата в гаража и да започнеш да правиш лицеви опори…

4)  Премести си офиса в къщи. Този вариант решава всички проблеми, изброени по-горе, и всъщност няма абсолютно никакви недостатъци.

5) Купи си хеликоптер.

Шегувам се. И въпреки това, имаш цели 4 възможности, между които да избираш. А сигурно не се сещам за още много. Аny ideas?

Тихомир Димитров

Advertisements

36 Коментари »

  1. Наистина се шегуваш 🙂

    Идеите, които даваш работят за хора без ангажименти. Искам да видя как 50000 души си водят децата на градина с автобус. Или как някой собственик на нов апартамен го дава под наем, а той отива да живее в панелка, която му е близо до работата. За центъра си прав – когато офиса ми беше близо до площад Славейков ходех на работа и се прибирах с такси. Излизаше по-евтино от паркинга и не се луташ по 30-40 минути да намериш място за паркиране.
    Транспортната порнография, носеща звучното име „маршрутки“ няма да я коментирам – има я само в България и Турция. Това трябва да се забрани! Всъщност в момента само метрото може да се нарече обществен транспорт, но то обслужва основно Люлин. По автобусите и трамваите се возят предимно пенсионери и учащи.
    За да се ползва обществения транспорт той трябва да е по-удобен или поне по-бърз от личните автомобили. Докато това не се случи методите да накараш хората да не си карат личните коли могат да бъдат само силови. В което няма драма – аз съм за влизането в центъра да се плаща – примерно 20-30 лева на ден. При средните доходи в момента това ще откаже 80% от населението да припарват с кола в центъра без да имат спешна работа. Проблема е, че хубаво ще се затвори центъра но хората трябва да се придвижват някак си – или да заобикалят центъра с личните си коли (няма кои да поеме този трафик) или да ползват обществен транспорт, които е гаден, ненадежден и според мен не може да поеме примерно 30% увеличение на пътниците.

    Всяка сутрин си карам детето на градина на 5км от нас (в тези около нас места няма). Това ми отнема 30-40 минути с моята кола. Обществен транспорт по това направление няма и ако се напъна все пак да го ползвам това значи 15 минути ходене до спирката (става въпрос за мен. С детето може да ходим и 30 минути), 15 минути чакане на първия автобус, 15 минути висене в задръстване и стигане до спирката на следващия автобус, чакане 10-на минути и поне 20-25 минути пътуване. Никой не може да ме убеди да не си карам колата и да ползвам обществен транспорт – такова нещо за мен просто не съществува. В пиковите часове сутрин такситата също се чакат по 15 минути, а и 15-20 кинта на ден за такси са нещо, което примерно аз мога да си позволя, но много хора не. Та мисълта ми е, че като се казва „Дай да слезем от колите и да ползваме някакъв по-ефективен в градски условия вид транспорт“ трябва този алтернативен транспорт да го има и наистина да работи ефективно. Иначе е като предизборна платформа, в която казваме „Аз съм ЗА средна заплата 2500 евро“. Всички сме ЗА, само дето няма как да се случи на практика.

    Коментар от ivan — ноември 11, 2007 @ 8:45 pm

  2. True, true за горния коментар.

    Коментар от Някой друг — ноември 11, 2007 @ 9:52 pm

  3. 10x, Иване, за това, че обогати текста с личната си гледна точка, тя е интересна. На мене ми е ясно, че докато не съществува адекватна алтернатива на автомобила (или поне докато не пуснат двата лъча на метрото) хората ще продължават сами да създават патовата ситуация на пътя и да страдат от нея.
    Ти пак си води детенцето на градина с колата, но не мога да се съглася с теб, че е много правилно след това да ходиш и на работа с нея. Знаеш какво е движението сутрин. Проблемът не е лично в теб, проблемът е в това, че всички така правят. Стадният инстинкт не е добър съветник. Ще имаш повече свободно време и повече комфорт от останалите само ако постъпваш по-различно от тях. И защо трябва да сменяш нов апартамент с панелка? Идеята е да не се набутваш за наеми ако вече имаш собствено жилище. Ще наемеш нещо, което ти отговаря на стандарта: ново за ново, старо за старо. В най-лошия случай мисля, че един лек ремонт плюс еднократни разходи за хамали оправдават 400-те часа на година, които в момента реално губиш от живота си, докато чакаш колите пред теб да се „оттекат“.
    Нищо не казваш и за предложението ми да си купиш мотопед. Мене баша ми ме водеше с мотор на детска градина. Хем няма да мислиш къде ще го паркираш, хем ще ти харчи пет пъти по-малко от колата, хем ще се провираш през задръстванията, хем няма да цапаш въздуха колкото сега.
    И, да, верно в трамвая има много пенсионери, ама да ти кажа, напоследък взех да оценявам предимствата на трамвая – само срещу 70 стотинки имаш удоволствието да летиш между 8 реда спрели автомобили по бул България, които плащат десет пъти повече, за да стоят на едно място, да си късат нервите, да закъсняват и да ругаят. Аз никога не закъснявам за срещи, а на пенсионерите не им обръщам внимание, защото чета книга или цъкам голф на Нокията. Който иска да стои в задръстванията и да си плаща. Аз отказвам да участвам в този трафик, с което ти правя лична услуга – сутрин и вечер чакаш една кола по-малко да се „оттече“. И не че не ми е по-удобно с колата или, че не обичам да шофирам, напротив, просто взе малко да си губи смисъла при тези условия.
    Определено не съм човек без ангажименти и щом съм намерил начин да облекча движението като не участвам в него по време на пиковите часове, значи и ти можеш да го направиш. Въпрос на желание и на комбинативност е.
    Понякога сменям седем различни вида транспорт за един ден, ако трябва да отида на много места, само така бих могъл да си свърша работата. Ако се качвах всеки път на колата и тръгвах без да мисля, както правят повечето хора, денят нямаше да ми стигне за нищо. Има маршрути, по които трамваят, метрото, автобусът, тролейбусът и дори мразената от теб маршрутка са много по-ефективни от личния автомобил. Както казах, въпрос на желание и на комбинативност.
    Но ти за съжаление си прав – докато няма някаква по-човешка алтернатива, хората няма да слязат от колите си. Само дето и това вече не е никаква алтернатива.

    Коментар от asktisho — ноември 11, 2007 @ 10:48 pm

  4. Кога ти излиза другата книга? Аз забравих да те питам като се видяхме последно. Бих си купил А380 и няма да е лошо да се нанеса там.

    Коментар от Jovanni — ноември 12, 2007 @ 1:41 am

  5. Кога ти излиза другата книга? Аз забравих да те питам като се видяхме последно. Бих си купил А380 и няма да е лошо да се нанеса там,ама не ми стигат доста милиони, мамка му. Ше се преместя в планината, на спокойствие.

    Коментар от Jovanni — ноември 12, 2007 @ 1:43 am

  6. Поредната доза Тишизми. Баце, този въпрос е залегнал в главите на всеки. Транспортът е звено, определящо живота в големите градове. Това, че всеки кара сам за някъде си е чиста проба егоцентризъм, от който не мога да се лиша.

    Коментар от mindbolt — ноември 12, 2007 @ 10:15 am

  7. Хехе. Маршрутки има и в Русия. По-нови са, шофьорите по-малко псуват, но за сметка на това са по-големи психопати. И едно пътуване може да те накара да повярваш в Бог, понеже няма друга логична причина да си жив след края му:)
    Лично аз отдавна съм се отказал от идеята да имам автомобил в София. Особено при тези задръствания и липсата на паркинги. Някъде бях чел (не помня къде), че през 60те са очаквали градът да има население около 800 000, а автомобилите да са … 20 000! В момента, когато разбрах колко нови автомобила се регистрират всеки месец ми стана ясна ситуацията. А преди време си направих сметка, при която се оказа, че е по-добре да пътувам с градския транспорт, независимо колко е калпав. Времето за пътуване е на практика едно и също, разходите са по-ниски и не се налага да търсиш място за паркиране. Единственото изключение е както в случая от първия коментар – градският транспорт е безкрайно неудобен.
    Идеята с мотопеда не е лоша, но стига времето да е хубаво. Определено не бих казал, че е удоволствие да те плющи дъжд, мръсотия и кал и заради това да се налага да носиш специални дрехи. И макар и с по-малко значение остава отворен въпросът с паркирането – още повече че мотопедът няма таванче и добре е да е на закрито. В Гърция този начин на придвижване е много популярен, но и климатът е по-подходящ. От друга страна заради глобалното затопляне и тук може да се окаже добър. Определено лоша идея е да се ползва велосипед – в Пирогов има случаи на отровени от вдишване на изгорели газове колоездачи, понеже дробовете им работят по-активно. Изразът „Това е все едно да запалиш колата в гаража и да започнеш да правиш лицеви опори…“ е наистина подходящ!
    Надеждата ми (както и на хората в Атина преди време) е в метрото. Ползването на велосипеди е добра алтернатива ако си сравнително близо до работата си и не се налага да преминаваш през отработените газове на задръстванията и е идеален за поддържане на форма ако пътят минава през зелени зони. Мотопедът излиза по-скъп, но намалява усилията за ползването му.
    Идеята за смяна на квартирата е добра, стига човек да няма твърде много багаж и да му се налага често да сменя работата си. Последното не е много сигурно, защото тенденцията е да има по-голяма мобилност. Тук обаче условията и нагласата на хората са против това.
    И накрая – идеи много, но нито една не е универсална. Въпросът е коя е най-подходяща за човек. The choice is yours. Моят съвет е да направите правилния избор 😉

    Коментар от В.Антонов — ноември 12, 2007 @ 11:12 am

  8. Да – въпроса е всеки да решиш кой е най-удачния вариант за него. Аз знам за себе си, че това е автомобила – офиса ми вече не е в Центъра, задръстванията в района са поносими, имам ангажименти, с които е безумно да се справям, ползвайки градски транспорт.
    До центъра стигам с такси, а вътре в центъра ходя пеш. Пак казвам – ако има читав обществен транспорт (метро), покриващо целият град сигурно аз(а вероятно и много други хора) бих го ползвал по част от маршрутите (не по всички), които сега изминавам с кола. Метрото е хубаво нещо, но ако то решаваше напълно транспортните проблеми нямаше да има задръстени столици в Европа. Истината е, че то само ги облекчава.
    Това, което е сигурно е, че в градовете винаги ще има повече автомобили отколкото ни се иска и транспорта винаги ще е проблем. Една от особеностите на живота в големите центрове.
    Още нещо, което не знам дали е за тук, но ще го споделя – напоследък по доста блогове е модерен един стил, който аз наричам „еко майнстрийм“. Масово хора пишат на тема екология, някъде ми обясняват как _ТРЯБВА_ да си карам детето на градина с велосипед или да ходя по 20 километра дневно пеша и прочие щуротии. Нямам нищо против подобни каузи и уважавам хората с активна позиция, но е добре да има малко връзка с реалността. Иначе написани във файл или на хартия нещата изглеждат чудесни (то и с комунизма е така), само дето на практика трудно се случват.

    Надявам се не съм засегнал никой. Просто споделям мнението си.

    Лек ден/вечер.

    Коментар от ivan — ноември 12, 2007 @ 12:42 pm

  9. В ЮС (големи са тъпаци) има отделна лента за коли с повече от един човек! Имаш повече хора в колата няма задръстване.
    Има едни огромни подобни на гъсеници машини които всяка сутрин и вечер местят едни огромни бетонни блокове за да осигурят въпросната лента…
    Да ги оставим обаче американците те са тъпи!

    Коментар от masterer — ноември 12, 2007 @ 3:06 pm

  10. Както и да го погледне човек, животът ни предлага много възможности, и нееднакъв начин за решаване на проблемите 🙂 Всеки сам избира как да живее и да се движи из града 🙂

    Коментар от Ангел Грънчаров — ноември 12, 2007 @ 3:33 pm

  11. Защо ли ми се струва, че тишко има всякакви други книжки, но не и шофьорска …

    Коментар от Kobri — ноември 12, 2007 @ 3:53 pm

  12. Браво Грънчаров, толкова мъдро си го казал, че ми се иска да бръкна с пръст в монитора… точно там, където е снимката ти.
    @Тишо, предлагам ти да направим една анкета и да видим, колко хора само се дразнят от постовете но а.г. и колко откровено не го понасят. и в крайна сметка да го баннеш!

    Коментар от Калоян — ноември 12, 2007 @ 5:17 pm

  13. Ккаво против маршрутките, моля? Много работа ми вършат, карат си ме директно до офиса или до факултета. Аз оплаквания нямам. Колкото до личния автомобил… друго си е да можеш да отидеш някъде като ти хрумне в 3 сутринта, а не да чакаш да тръгнат автобусите.
    Но аз си ползвам градския. 😉

    Коментар от Eneya — ноември 12, 2007 @ 5:28 pm

  14. @Kobri: ух, че гадно ми става някой като ми каже „тишко“. Шофьор съм от десет години. Абе кви са тея предположения, бе хора, вчера А.Г. предполага, че съм „компютърен спец“, после психолог, днес ти, че нямам книжка. Ми вие цяла изкуствена самоличност ще ми изградите, недейте така:))). Просто през седмицата гледам колата ми да не мърда от паркинга, освен ако не е крайно наложително. А пък който иска да ходи и до тоалетната с кола, ще видим какво ще правите, когато колите станат 4 милиона. Засега са само два, ама на ден се регистрират по няколко стотин нови само в софийския кат, още толкова в кат-овете на съседните градове (така правят по-умните хора), а от други градове прииждат още няколко хиляди души с колите си да живеят в София, всеки ден. Следващия път като попаднеш във вечерния трафик и ти отнеме два часа, за да се прибереш и най-после да си сипеш четворна ракия, спомни си за тази статистика и се опитай да си отговориш на въпроса: докога ще я караш……тази кола? 🙂 Аз знам отговора: докато абсурдният трафик те откаже напълно. Мен вече ме отказа. Колата е за ходене на планина, у градо си има и други алернативи. Въпрос на навик.
    @ Калоян: не ми се занимава, честно. Просто си спами, човекът, ако прекали, ще го банна. За мен А.Г е блогърският Вучков – не ми е симпатичен, но го наблюдавам с интерес…
    @ivan: no offence, bro. Тука просто обменяме идеи. И се опитваме да го правим интелигентно, но не винаги успяваме, че даже и аз, умникът, се излагам зверски понякога 🙂
    @masterer: това е много интересно, не знаех, отделна лента за коли с повече от един човек?! Ще проверя, ще се поинтересувам. Да не се бъркаш нещо с аварийното платно? Пък и какво толкова помага тази една-единствена лента против задръстванията? Какво става, ако в нея се наблъскат 30 000 автомобила с повече от един калпак? Задръстване, ама без възможност за изпреварване, като по околомръсното, хехе

    Коментар от asktisho — ноември 12, 2007 @ 9:16 pm

  15. „За мен А.Г е блогърският Вучков – не ми е симпатичен, но го наблюдавам с интерес…Просто си спами, човекът, ако прекали, ще го банна.“

    Тишо, погледни по-горе моята реплика, можеш ли да ми обясниш защо я оценяваш като… „спам“: та тя е пряко по темата, не мога да разбера с какво те е раздразнила? Понеже си умен и разбиращ човек, аз бих те помолил да ми обясниш, щото все не мога да схвана какво е това… „спам“, ще ти бъда крайно признателен ако ми кажеш 🙂

    А за титолуването ми като „блогърският Вучков“ искам да ти кажа, че много хора смятат, че има люта битка за тази титла, в която аз съм на доста заден план, а виж ти самият си на доста по-преден план: харизвам ти титлата с най-висше удоволствие 🙂 Това беше шега де, да се посмеем малко 🙂

    Коментар от Ангел Грънчаров — ноември 12, 2007 @ 9:45 pm

  16. титулуване се пише де

    Коментар от Ангел Грънчаров — ноември 12, 2007 @ 9:45 pm

  17. Здравей Тишо!

    От месеци насам и аз съм оставил колата си пред нас и използвам градския транспорт до центъра, а там – като @ivan, ходя пеш. И автомобила го ползвам изключително събота или неделя, или като ме викнат на работа в някой странен час.
    За проблема относно автомобилите и 1 човек в тях четох някъде, където се споменеваха точно Щатите, където се комбинирали с цел да се избегнат задръстванията. Но не съм на 100% сигурен. Колкото и да е неугледен и препълнен градския транспорт не виждам как ще се откажа от него. Гледната точка на @mindbolt е права за него си, в часта за егоценризма.
    Метрото му е майката – в Париж и за секунда не ми се прииска да имам кола. Ама грам. Дано да доживеем този момент и тук…

    п.с. шоуто ще е като отворят при нас в „Младост“ станцията..ще се редим от 0600 за място 🙂

    Коментар от pierrot — ноември 12, 2007 @ 11:47 pm

  18. @Тишо

    Това с отделната лента съм го виждал с очите си в Бостън и в Сиатъл. Главното е че мотивира хората да се возят повече във возило. Ако само по двама се возят в кола това са двойно по-малко коли и т.н. а да не забравяме и екологичната гледна точка на нещата…

    Коментар от masterer — ноември 13, 2007 @ 12:09 am

  19. Отговарям в твоя блог на коментара ти в блога на Никола.
    Тишо, съвсем не искам да ми римборсваш нищо. Книгата ти я купих, защото четейки блога ти, реших, че може би ще си заслужава. За съжаление се оказах разочарована. Просто историята е скучна, предвидима и не казва нищо ново.
    Харесвам блога ти, но книгата е слаба. По- слабо нещо отдавна не бях чела. Извинявай за критиката, но това е, което мисля. Малко късно го казвам, но това е така, тъй като бях решила да не коментирам.
    Книгата може да я подаря на някой, някой с по- елементарен вкус. Аз смея да твърдя, че обичам интересните и различни книги.

    Лека вечер!

    Коментар от Teodora — ноември 13, 2007 @ 1:23 am

  20. OK, няма нищо общо с трафика, но си по Главната тема, така че добре дошла!
    На мене ми излезе нещо като пяна на устата да повтарям, че писането е като готвенето. И като чекията. Всеки си ги разбира по различен начин тези неша, много са лични и индивидуални, дотолкова че не обичаш други хора да ти се месят. Вкусове всякакви. Чекии също.
    Обаче аз, понеже съм си идиот по рождение, обичам да ми се месят. НО имам един проблем: пиша 280 страници, a ти ги отричаш в седем реда. От тях какво означава „интересни и различни книги“ не ми става ясно.
    Не се извинявай за критиката, просто използвай някакви аргументи, иначе не мога да се съглася, че труда, в който вложих част от душата и от живяната си история е „елементарен“, само защото някакъв ник в интернет констатира това в седем реда.
    Да решиш да не коментираш винаги е грешно. Коментирай!

    Коментар от asktisho — ноември 13, 2007 @ 1:41 am

  21. Ех, ето сега ще кажеш, че и аз спамя :), но нека се аргументирам. Книгата има твърде елементарен сюжет, предвидим. Чете се лесно, но от нея не се научава нищо ново. Предъвкваш истини и казани вече неща. Темата е (вероятно) жива и модерна в Бг, не зная, но прочитайки няколко глави от книгата, аз вече знаех как ще завърши. А наистина я купих с голямо желание (представи си поръчала съм я да ми я донесат от Бг) и започваше интересно. Всичко по- горе е моето лично мнение и не обвързвам никой да ми го споделя.
    Какво са интересни и различни книги за мен? Например, харесвам книгите, които издаде Ваня Щерева. За чужди автори няма да пиша.

    А относно „ника“- това ми е името. Никът ми е съвсем различен.
    Списъкът, които поръчах да ми донесат от Бг е този:

    1. Стефан Кръстев: „Бяс и рози“

    2. Ваня Щерева: „30 неизвинени“

    3. Теодора Димова: „Майките“

    4. Георги Господинов: „Естествен роман“

    5. Тим Робинз: „Бърни Кълвача“ (единствената чужда книга)

    6. Тихомир Димитров: „Справедливост за всички“

    7. Иво Сиромахов: „Оптимистична теория за българския sex“

    Не искам да отричам труда ти, просто може би очаквах повече от теб, защото можеш.

    Поздрави…
    (Ако коментара ми е много дълъг и не е по темата (то това е ясно), можеш да го изстриеш след като го прочетеш.)

    Коментар от Teodora — ноември 13, 2007 @ 2:44 am

  22. Да бе, само дето няма да го изтрия, защото никога не трия коментари, освен ако не съдържат три страници псувни на майка, веднъж ми се наложи…
    От всички в „кошницата“ аз лично бих избрал само естствения роман. Не защото ме кефи, а защото харесвам идеята най-после да има български бестселър, авторът на който да не се казва Калчев, лека му пръст. Ваня Щерева прописа, при това успешно, но повече ме вдъхновява като певица.
    Оценявам жеста ти да транспортираш скромния ми труд чак до там, където живееш и съжалявам, че възприемаме света по различен начин.
    В свое оправдание мога да кажа само, че се постарах да представя нешата такива, каквито са и ако нещо в историята не ти харесва, значи може би нещо в самия живот не ти харесва по принцип, защото той е такъв – елементарен и предвидим, живее се лесно и много рядко се научава нещо ново. Дори напротив – непрекъсанто се повтарят едни и същи грешки…
    Мерси за това, че беше откровена с мен и, че сподели. Наистина го оценявам.

    Коментар от asktisho — ноември 13, 2007 @ 3:34 am

  23. За това, че животът е предвидим и елементарен си прав, може би точно затова очаквам в книгите да се случва един по- различен живот. Надявам се, а и както ти каза, книгата е предизвикала интерес и са изчерпани количествата от нея, което ще рече, че успеха си го имал :). Относно списъка- Майките е също една страхотна книга.
    И все пак, ще продължавам да следя блога ти. 🙂

    Всичко добро!

    Коментар от Teodora — ноември 13, 2007 @ 10:01 am

  24. Понякога това, което е по-добре за всеки индивид по отделно не е по-добре за обществото като цяло. Икономика на публичния сектор.

    Коментар от Ники — ноември 13, 2007 @ 10:30 am

  25. Нека си изкажа и аз мнението за трафика, понеже много силно ме касае.

    Първо за някои хора е немислимо да ползват градски транспорт понеже живеят и работят в противоположни краища на София, което ще рече че за придвижване в едната посока е необходимо да се сменят три различни линии, незаивисимо какви. Аз лично не мога да прекарам два часа по спирки само и само да стигна до работа и като стане пет часа и вече съм смазан отново да се въоръжа с търпение и да зачакам автобуса. Годишните сезони и особеностите им няма да ги намесвам в картинката, говоря само за чакането по спирки. След това идва момента, когато автобуса/тролея/трамвая вече се поклаща в далечината и всички чакащи на спирката заемат бойни позиции в готовност да се качат първи, и евентуално, и само в редки случаи да седнат ако са успели да се преборят с тълпата отвън. Ако сме достигнали до изключителното положение да седнем в градският транспорт максимум след два спирки се появява някоя баба с протези и започва да те гледа осъдително понеже ти си седнал, а тя права. С казаното до тук искам да покажа, че просто в софийският градски транспорт не може да се пътува нормално в пиковите часове дори да го искаш. Нито ще мръзна по спирки, нито ще се боря за място нито ще се чудя защо тая баба не си стои на село при дъщеря си Димитричка ами е тръгнала в пиковите часове да обикаля столицата. Изясних отношението си към публичният транспорт.

    Сега относно смяната на квартира спрямо местоработата. Значи не е нормално според мен да си едва ли не задължен да смениш квартирата си при положение, че настоящата ти харесва и е доста изгодна освен това само заради трафика. Хората не са мишки за да обикалят по кварталите прогонени от трафика. Инфраструктурата и бавните темпове на развитие, и оптимизация са в основата на проблема.

    Не знам как за пътните полицаи и техните шефове не е видно, че голяма част от проблемите с трафика идват от изключително некоректните шофьори. Постоянно се пропускат тактове на светофара защото някой малоумник не се е престроил правилно или защото се изсрал с извинение в средата на кръстовището и там го хваща следващия черевен светофар. Промениха закона, че това вече е наказуемо. Наказуемо, но до колко ? Десет точки и петдесет лева или шест точки и сто лева? Тия умници в КАТ не могат да проумеят, че българина ще спазва правилата за движение само при адските глоби. Не десет точки, а двайсет точки и хиляда лева. Всички глоби като се умножат по десет и нещата ще си дойдат на мястото. Както ще намалеят и бруталните катастрофи. На запад може би се раждат дисциплинирани ? Да ама не, просто плащат глоби в стотици евро и знаят много добре, че не е в техен интерес да се пререждат по кръстовища и да карат с превишена скорост.

    И последната промяна, която би довело до подобряване на трафика е пътните полицаи да излязат от малките си тоалетни по кръстовищата и да започнат ръчна регулировка на трафика защото системите на свтофарите, когато са били проектирани не са имали ни най-малка идея, че в София ще се регистрират по хиляда коли дневно. Но не, няма кой да се досети. Полицая винаги ще предпочете да си бърка в носа и да пуши цигари вместо да помогне на движението.

    Мога още да изпиша, но мисля че казах основното. На моменти ако съм бил груб то е защото трафика ми лази по нервите всеки божи ден и ме кара да мечтая за смяна не на квартира, а на град!

    Коментар от Борис — ноември 13, 2007 @ 11:16 am

  26. Борис разреши ми за две неща да не се съглася с теб:
    Първото е, че размера на налаганите санкции не зависи от КАТ, и те когато регулират натоварени кръстовища в пикови часове е невероятно по – лесно ( за справка : ТВ кулата и Македония ).
    А относно квартирата смея да твърдя, че ако ми се наложи от Младост да пътувам 21 км до Люлин за да работя, или ще си намеря друга работа или ще отида да живея наблизо до нея. Тук не влючвам варианта при функциониращо метро – тогава Младост Люлин ще се взема за 20 минути. Например аз съм се справил за себе си с чакането и блъскането в тролея : музиката в ухото, книга или учебник за четене и повярвай ми, 50 минути са оползотворени напълно.
    Но решението е индивидуално за всеки. Един плюс обаче за моя избор е, че винаги мога да пия по две бири с приятели и чак тогава да се прибера.

    Коментар от pierrot — ноември 13, 2007 @ 12:32 pm

  27. „Защо да правят Раковска по-широка, нали е идеален център. Нали може да минава файтона оттам – може! значи достатъчно. Хм, сигурно така са си мислели едно време.“ – споделя шофьора в таксито днес. Не, няма пътуване от последните месеци, особено сутрин в порядъка 8-10, което да не е преминало в изчакване, задръстване, забавяне. И няма(м) пътуване, по време на което да не е ставал въпрос за ненормалните опашки от прииждащи коли, дюдюкащи, надлъгвайки се. Но помня и друг разговор с геврекчия, разказващ ми впечатленията си от изгледано интервю с бивш и настоящ градоначалник (вече), зачеквайки основно транспортните и популационни проблеми на Столична Община. Да, обявявам се ЗА следните:
    – въвеждане на пътна такса на входа на София – за да могат тези които ползват автомобили и участват дейно в гореупоменатите задръствания да си дадат сметка дали им се дава половината или повече от надницата за престой в града в точно този ден.
    – изграждане на паркинг, гоооолям при това от страна на Перник и околията, защото е известно каква част от тамошното население яхва сутрин каляската и се отправя към милата столица; та поне да паркират там, ако не им се дава кешовица за такса + това включва подобряване входящия (евентуален) масов градски транспорт оттам към централните части.
    – извършване отчет на паркираните автомобили, повече от които пред разпад – с чужди регистрации, градски, селски и т.н. които не са подкарвани от години, да не кажа и петилетки. след бегла справка и двете си ръце, успях да изброя цифром повече от двадесет бройки само в едната дестинация, сутрешна, по която се придвижвам. става въпрос за съборетини, купчина желязо, каквито някога са били автомобили, а днес просто хабят място и нищо повече.

    Коментар от vlad — ноември 13, 2007 @ 3:41 pm

  28. Бех в Германия скоро, в Улм, който е голям горе долу колкото Плевен. Няма нито, ама наистина нито една кола, паркирана на платното, няма задръствания… и има едни огромни паркинги на по 8-9 етажа.

    Коментар от longanlon — ноември 13, 2007 @ 3:43 pm

  29. Българите да плащат хиляда лева глоба, а европейците няколко стотин евра?! Айде сега. Ако се замислиш, ще вникнеш в ситуацията: повишаването на глобите повишава пряко рушветите и не налага никаква дисциплина по пътищата. Аз съм за контрола, да, такива разпасани маймуни сме, че не можем без контрол, но нека да е качествен и ефективен: 24/7 видео наблюдение на 5000 ключови места в София ще намали не само пътните нарушения, но и престъпнопстта като цяло. Другото, което трябва е видео наблюдение в Съда – той трябва да се превърне в един биг брадър, за да няма разговори под носа в коридора и да могат правилата на дребния човек също да бъдат защитени от голямата, зла държава. Третото, което трябва е всеки да плаща по джоба си. В Америка като се развеждат звездите или като плащат за някакъв золум, глобите им са в милиони, а на обикновените хора – в хиляди. 500-1000 лева ако ги събереш принудително от един честен и беден човек, ще го превърнеш в крадец, а джи класата с номер 4444, примерно, ще спира на жълтите плочки в ден с нечетни номера и ще си плаща демонстративно хонорара, който получава на час, за глоба – целият свят да види, че той командва парада и ще си прай квот си иска, щот е шеф…На такъв – 800 000 лева глоба. На счетоиводител с 800 лв заплата – 800 лв глоба. Да внимава друг път. Петото е работещ подземен транспорт, наистина е голямо удобство. И за мотопедите не казваш нищо. Трябва ти само зимна екипировка + каска + 50 кубиков мотопед. Струва по-малко от едно старо рено. И си решаваш повечето проблеми. Не се притеснявай, не си бил груб, аз обичам утвърдителния и убеден стил на писане. Забележи, не убедителен, а убеден :)))

    Коментар от asktisho — ноември 13, 2007 @ 3:51 pm

  30. Може и да засегна някого с моя коментар,но просто тази тема ми е много болна,а ми е омразнало да слушам някакви си всезнайковци, който винаги имат някакви прости решения за всичко и видиш ли другите са такива тъпаци че не ги виждат.Пич ,трафика в София е свързан с няколко сероизни проблема,които една книга няма да ни стигне,за да обсъдим ,и на които решение едва ли скоро ще се намери,но нещата които ти си написал са доста не приложими,някои от тях даже смешни.За градският транспорт няма какво да говорим-той просто е под всякаква критика/чакаш по 30мин.идва препълнен,а самия реис направо се разпада,ако не духа от всякаде то тогава смърди та се не трае,вътре само бабички,луди и цигани/ та трябва да си напълно луд за да си жертваш нервите и здравето за да го ползваш.За мотопеда-добре ама дъжд и сняг вали поне 6 месеца в годината и е малко тъпо да чакаш прогнозата за времето,за да си определиш планът за деня.Това да си смениш жилището е“най-гениялната“ идея,няма какво да я коментирам,това да не е като да си смениш gsma ей така….лесна работа…ами утре като ме уволнят или компанията смени офиса и аз пак така-местя се,готово:)Последното с офиса е наистина чудесен вариант,но за съжаление приложим при доста малко професии.И те така….положнието наистина е скапано,но алтернатива просто няма.Ставаш рано и се прибираш късно-това е,поне докато не пуснат и двата лъча на метрото.Желая ви всичко добро:)

    Коментар от nikolay — ноември 13, 2007 @ 5:15 pm

  31. Рядко пиша коменти, само ще добавя:

    vlad, входни такси, жителство, вечерен час и Линията на Партията. Времената са други, схващаш ли?
    Тишо, докато не пооправят адския транспорт няма да се оправят нещата. Ще ми искат Евро5 автомобил, пък автобусите пушат като Кремиковци. Никви пенсионерски карти, сутрин е кошмар, тия пенсии (някои само) баня нямат ли си у тях? Нарядко минават, а за маршрутките заповядай утре да се качиш в 9.00 от Центъра в която искаш посока. Аз лично съм бил в доста градове по света, няколко столици в 10 държави. По зле оттук няма. Няма такава простотия като София – и за капак ще ми затварят в пиков час около стадиона заради тъп някъв мач. Или щял да минава някоя важна клечка и хоп-центъра блокиран. С очите си видях как освиркаха Президента – бяха затворили центъра заради няква делегация. Ами да си вземат хеликоптери баси, не да ми блокират столицата в пиков час. Някой искал да протестира и хоп – пак Центъра затворен. Хората което го имат от векове- ние го правим векове(метрото).Алтернативата е извън София, извън България ако щеш. Нема оправия братче, да имат да вземат че ще станем европейци. Дори в Истанбул е в пъти по-добре!

    Коментар от Anonimen1 — ноември 13, 2007 @ 6:21 pm

  32. Значи суха теория:
    Имаме два възгледа за транспорта в града.
    1.Всички се движим на коли. Градският транспорт е мизерен. Общината прави всичко възможно да облекчи колите и нищо не прави за градския транспорт.
    Примери: някои страни от Латинска Америка, близкия Изток. Градовете са ужасно претъпкани, замърсени и шумни.
    2.Всички се движим на градския транспорт. Общината се занимава с него и не прави нищо особено за личните коли. Строят се метросистеми, градски влакове, основно релсов транспорт.
    Примери: Западна Европа, САЩ, Япония, Южна Корея.
    Градовете са празни от коли, спокойни, с чист въздух. Градският транспорт е високоефективен- бърз и транспортиращ много пътници. Общината прави всичко възможно да ограничи колите. Например в Токио не можеш да си купиш кола, ако няма къде да паркираш. Резултат: с такси минаваш цяло Токио за половин час, на ниска цена. С метро става и по-бързо. Берлин е град от 3 милиона население (два пъти по-голям от София значи), от единия до другия край пътуваш за 40-50 минути. Подобни градове (Берлин,Париж, Стокхолм) имат суперразвита мрежа от алеи за велосипедисти. И друго: издържат на увеличението на цените на петрола, тъй като основната часто от средствата на градския транспорт са електрически.
    Свирепия ми извод: между двата модела няма компромисно решения. Или коли, или градски транспорт. Няма нещо по средата. В този случай компромисът е вреден. Единият трябва да победи. Точка по въпроса.
    Сега да видим за София кое е по-доброто. Колите или бъдещия електрифициран релсов градски транспорт?
    И нещо извън по-горните ми дилетантски дрънканици: за велосипедите. Абе хора, от 5 години карам велосипед из града, и изведнъж ме светкате как било вредно. Кой е тоя велосипедит бе, дето го вкарали в Пирогов задето бил дишал? Ами че вие в колите не дишате ли същия въздух? Аре сиктир.
    Гледайте сега да ви светна. Второ правило на велосипедиста в града: направи си маршрут. Винаги успоредно на един много натоварен булевард има малка празна улица/парк/жилищен квартал. Да не си мислите, че ходя от Студ. град до Плиска по пътя на 280 и по Цариградско? Ами, кара се през кварталните улички на Дианабад, Изток и много бързо и напряко стигаш до Плиска. Аналогично със която и да е зона на столицата.
    Мда, между другото разбрах, че в Лондон ти плащат половината сума от цената на велосипеда, ако с него се придвижваш из града. Тука това ще стане точно никога, щото няма кой да гори бензина на петролните компании, да купува гуми, да плаща данъци и застраховки. И да цапа въздуха, щото колкото по-мръсен въздуха, толкова повече хора са болни, а от това печелят лекари и производители на лекарства.
    Айде със здраве на всички!
    П.П. Познавам Тишо лично и гарантирам, че той има шофьорска книжка и лична кола Рено май беше, бяла.

    Коментар от Багера — ноември 13, 2007 @ 6:42 pm

  33. Ако позволите да добавя. В колата имам климатик, няма да се явявам вир вода в офиса през лятото, а през зимата няма да бъда с изкаляни обувки и панталони от ходенето пеш до спирката и от спирката до офиса. Дали няма да е подобрение, ако пенсионерите нямат право на отстъпки за гр. транспорт в пиковите часове? Стига да е възможно и законно да се направи де.

    Коментар от Ники — ноември 13, 2007 @ 6:51 pm

  34. Идеи да искаш 😉 ето и моя скромен принос: http://www.leeneeann.info/blog/?p=822
    /Дългико е, затова е линк, прости ми/

    Коментар от LeeAnn — ноември 13, 2007 @ 7:26 pm

  35. истината е, че няма пари нито за нови пътища, нито за повече автобуси(защото и тези са 50 милиона лева годишно назад), има пари, но няма организация за да се построи метрото в обозримо бъдеще, а с колелета и смартове не става. така че… задачката няма решение. да свикваме на трафика и да си пазим белите дробове, защото са ни единствени 🙂

    Коментар от nname.org — ноември 13, 2007 @ 7:33 pm

  36. Тишо, горе под номер 15 ти поставих един въпрос, още се надявам да ми отговориш – ако обичаш де, не е задължително 🙂

    Коментар от Ангел Грънчаров — ноември 13, 2007 @ 9:24 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s