Писателският блог на Тишо

юни 14, 2007

За масовото затъпяване

Налице е масово затъпяване. Хората стават все по-посредствени. Използвам думата „масов”, тъй като тази тенденция се отнася за широките маси по принцип, от които ти, читателю, правиш изключение, надявам се. Продължавам да живея с убеждението, че предимно не-случайни и култивирани хора четат «Писателския блог на Тишо», така че, хайде заедно да се надсмеем над другите и да видим защо те са толкова тъпи, а ние не сме :-)))) Кои са симптомите на масовото затъпяване ли?. Ето ги:
Българското училище се превърна в развъдник за напушени аутсайдери. Писал съм какава благинка е тревичката в миналото, но там поставих и едно условие, ако си в девети клас, джойнта буквално ти разкапва съзнанието. Наркотиците, подобно на алкохола, хазарта и проституцията са забавления, позволени само на възрастните и техният достъп до непълнолетни изобщо не го толерирам. На всичкото отгоре напоследък става все по-модерно да ходиш нашмъркан и пиян на училище. Голям кеф. Да говориш по мобилния по време на час и да се ебаваш с даскалицата, защото баща ти е мутра. Да караш съученичките ти да се събличат и да ти правят свирки в голямото междучасие, а после да качваш клиповете във vbox7. Аре стига бе. И това е «бъдещето» на нацията?
За мотивацията на учителите няма какво да говорим. За качеството на преподаване, също. Ще ме извинявате, ама един интелигентен и можещ преподавател никога няма да работи в някое СОУ при тези условия и при това унизително заплащане. Интелигентните и можещи преподаватели работят в частните училища. Изключение от всичко казано по-горе правят само елитните гимназии. Всеки град си има по една езикова, математическа или хуманитарна, столицата пък си има нейната Първа английска, НПМГ, НГДЕК и още няколко престижни училища, където ми се вярва, че все още работят добрите преподаватели от «старата школа» и все още приемат само подбрани, интелигентни деца, които наистина се стремят към нещо в живота.
Висшето образование е пълна трагедия.   През 1997 година, когато трябваше да кандидатствам, отслабнах с 15 килограма от 20 часовото ежедневно зубрене в продължение на един месец без прекъсване, за да мога да изкарам 5.70 на изпита по История. Залозите бяха високи. И нямаше значение колко парички са готови да дадат нашите, защото не ме ли приемеха “държавна поръчка редовно обучение”, отивах директно за година и половина в казармата. Някой да може днес да се похвали със същото? Ше ме извинявате, ама ако си влязъл с тест за интелигентност в НБУ само защото вашите имат 800 кинта и след три години преписване по изпити някой ти e написал дипломната работа, за да завършиш, твоята бакалаварска степен не може да тежи колко моята, получена след четири години гърч, заверки, отсъствия, присъствия, мид-търм тестове, колоквиуми и след мазния държавен изпит накрая, нали? Най-голямата простотия на земята беше да възнаградят тригодишния курс на обучение за „специалист“ с титлата „бакалвър“. Обяснението: ми в Европа нямало титла „специалист“. Така преебаха усилията на всички хора, блъскали четири години преди това за същата тапия. Но кой губи от всичко това? Губят интелигентните деца, отишли в университета, за да получат знания, губи и българското образование като цяло, защото се обезценява. Обезсмисля се. Познавам «магистри» по финанси, които не знаят формулата за пресмятане на проста и сложна лихва. Познавам хора, завършили «банково дело» в технически университети, познавам и хора, получили диплома без да са стъпвали в университета. Днес е лесно. Навъдиха се куп образователни коптори, които работят на принципа  «дай парите и бегай». Искаш магистърска степен? Няма проблем. Записваш се в каспичанския клон за «дистанционно обучение» към плевенския филиал на Бургаския свободен университет и си готов. Изключение от всичко казано по-горе все още правят елитните специалности в класическите университети като СУ, МЕИ, Свищовска академия, УНСС, ВИАС, ТУ и още няколко учебни заведения, защото може да са дървени и консервативни държавни институции, но ако си пълен тъпак, право в СУ или МИО в УНСС ще видиш през крив макарон. Дори и да имаш 800 лв.
Поп-фолк «културата». Честно казано, омръзна ми да лая срещу чалгата. На всички им стана ясно, че това е музика «за душата». Ама за душата на тракториста, копанара и провинциалиста. Ако си интелигентен човек не можеш да го издържиш това нещо, просто. Няма начин. Защото едно е да се кефиш на етно музика, аз обожавам истинските народни песни, които се правят в Гърция, Турция, Сърбия и Македония, защото фолклорът носи цялата душевност на един народ в себе си, но от побългарените версии на съседския фолклор, от издигането в култ на мутри и техните перхидролени кукли, от стремежа към бързи пари и «диливера» направо ми се повръща. Излез и отиди някоя вечер в «Син Сити». Ще видиш най-скъпите коли на света паркирани пред клуба. Техните собственици са единствените хора, които знаят какво правят там. Те са модерните богове на новия култ. Всички останали са комплексирани подражатели и жалки чекиджии.
Четенето на книги. Познавам изключително много хора, които не са прочели една книга през живота си. Бързам да направя уточнението, че не всички от тях са тъпаци. Напротив, има доста интелигентни хора, които просто са ощетени от това, че никога през живота си не са изпитали естетическото удоволствие от четенето на художествена литература. Вече е почти напълно възможно да си „попълниш” празнините за световната класическа култура с гледане на красиви, добре направени филми. Обожавам и уважавам киното като изкуство, но всеки психолог ще потвърди, че като познавателен процес четенето на текст е активна дейност, която ангажира много повече ресурси на мозъка ти от пасивното възприемане на мултимедийни продукти. Преработвайки текста в асоциативни образи и картини, мозъчната ти дейност непрекъснато се самоусъвършенства. С други думи, научаваш се да мислиш и да формираш собствени представи за света. Ставаш по-креативен и по-умен. Мултимедията ти дава готови ролеви модели, на които можеш само да подражаваш. Наслаждението от сюжета е същото. Губиш конструктивното мислене. Ако никога не си чел книги, можеш да разчиташ само на вродения си интелект, към който единствено работата ти, ако ангажира мозъчни ресурси, прибавя някакво развитие. Но за сметка на това пък губиш цялото декадентско удоволствие от дъждовния неделен следобед, прекаран с кутия цигари и интересна книжка в леглото…
Телевизията води до затъпяване, казвал съм го неведнъж и дваж. Виновни за това са брутално тъпите шоута от типа „Биг Брадър”, касапницата по новините, малоумните стари филми, защото по дефолт телевизиите нямат кинти за тарикатски, нови филми, както и ниското интелектуално съдържание на рекламите. Да не говорим за изгубеното време и натрупаните килограми от залежаването пред телевизора – време, което можеш да прекараш в общуване с други хора, в спорт или в разходка сред природата. Колко информация ти носи телевизията е друг спорен въпрос. Всеки офлайн или онлайн всекидневник и почти всяко радио ти носят същото количество полезна информация на ден, без рекламите да са толкова графично задължаващи.
Движението по пътищата до голяма степен издава културата на един народ. Вече почти не остана българско семейство, в което да няма пострадал или загинал от пътно-транспортно произшествие, но това нито пречи на хората да карат пияни, нито да се изживяват като Шумахер в населените места. Най-неконтролируемите глупаци са „донорите” с черните Аудита, Бе ем ве-та и Мерцедеси. „Безсмъртните” участници в движението са причина за повечето произшествия. Селтакът е изкарал кинти и си е купил скъпа кола, какво го бръсне него, че детето ти може да пресича улицата? Или че ладичката на възрастните ти родители няма въздушни възглавници? Неговата лимузина нали има? Ще направи „белята”, но ще оцелее, може дори да му се размине, ако познава хора тук-таме и ако пусне пачката в действие. В крайна сметка излиза така, че неговият живот е по-ценен от твоя. Е, айде де. Аз пък не съм съгласен. И ако има нещо, заради което искрено обичам Глобализацията и Техническия прогрес, това са електронните радари и видео наблюдението по пътищата. Ще стане така, че техниката съвсем скоро ще го начука на всички първенюта. Законът за движение по пътищата става все по-безмислостен, а ако  патрулният екип на КАТ работи под 24 часово видео наблюдение, което рано или късно ще стане факт, няма да можеш да бутнеш рушвет на ченгето дори и да си шеф на полицията. Просто ще свалиш нашивките, ще си платиш глобата и ще си излежиш присъдата, в  зависимост от големината на собствената ти простотия. Колите са направени, за да се придвижваш от една точка до друга, а не за да застрашаваш живота на другите, мамка му. В случай, че откриваш някакви състезателни заложби в себе си – има достатъчно професионални организации за автомобилен спорт, където можеш да се самоубиваш в контролирани условия, за забавление на зяпачите.
Примерите за масовото затъпяване са безброй, затова спирам дотук. Остава само отговорът на въпроса: кой печели от масовото затъпяване? Ами как кой – банките и политиците. За едните ще стане още по-лесно да ти пробутват ненужни вещи на кредит, а за другите: да те нахранят с кебапче, в замяна на което ти ще поставиш юздите на държавата в ръцете им при следващите избори. Не им се давай, ей! Без мозък в главата си буквално за никъде през 21 век.

Тихомир Димитров

52 коментара »

  1. Отличен текст, много съдържателно въпреки че съм недоволен за това с телевизията. Аз обичам да гледам Дискавъри, Анимъл и Нешънъл, и не мисля че това ме прави по-глупав но както спомена, друго е да прочетеше една енциклопедия например. Отново поздравления!

    Коментар от Миглен — юни 14, 2007 @ 1:04 am

  2. „Телевизията води до затъпяване…. Виновни за това са брутално тъпите шоута от типа „Биг Брадър”, касапницата по новините, малоумните стари филми…. и ниското интелектуално съдържание на рекламите.“ Предполагам, че ги пропускаш тези неща. И аз обичам да гледам Дискавъри.

    Коментар от asktisho — юни 14, 2007 @ 1:15 am

  3. Сега ще ти наскачат НБУ възпитаниците … :>

    Много добър пост.

    Коментар от sequential — юни 14, 2007 @ 8:55 am

  4. Да наскачат НБУ възпитаниците. И к’во, да не би да не е вярно? А, и по-зле ще става. Видях диктовката от приемния изпит на специалност Музикалната педгагогика в Шумен, ум да ти зайде. Диктовка за олигофрени – ми фа сол ла си до си ла сол фа ми ре ми фа диез сол ла си до ре си… И така нататък. Имаше и двойки и нито една пълна шестица. Давам го като просто пример – тези хора са бъдещите учители. Същото е и с литературата, езиците… Това е новата смяна, дето идва. Никой нормален, кадърен, здрав-прав млад човек няма да се нагърби да си трови живота с тълпа тийнеджъри за двеста лева на месец, няма такъв филм. Това е само пример…

    Друг пример е гюрултията в морската градина във Варна, липсата на поне едно заведение, в което да седнеш и да си кажеш приказката с човека до теб. Всичко е накачулено с виещи чалга голи маймуни, всичко е затрупано в мръсотия… Не знам, май съм много черногледа, ама от никъде взорът надежда не види, какво да правя.

    Коментар от Marfa — юни 14, 2007 @ 11:17 am

  5. На такива теми човек винаги се замисля и колкото и да е интелигентен винаги стига до противоречиви заключения. Вече няколко пъти съм ходил до Куба и след последното ми посещение през ноември миналата година се изтървах на масата пред американските ми приятели че средният кубинец е 3 пъти по-интелигентен и образован от средният жител на USA. Беше политически некоректно от моя страна, но така се получи. Разбира се това постави и въпроса защо е така, а то наистина е така. Количеството удобства и идеята, че кинтите и престижа са всичко, доведена до крайност срещу безплатното образование, медицина и липсата на възможности за забогатяване наистина представят интересни резултати за сравнение. Не че съм фен на социализма, който има някаква предствата как света функционира е наясно, че и двете системи демокрация вс. комунизъм са еднакво утопични и абстрактни, но човек започва да си мисли възможно ли е въобще средна точка между краен материализъм и масово затъпяване и що годе мизерия и що годе качествени хора.

    В днешно време(твърде вероятно винаги да е било така) източниците на информация, медии, книги, филми и пр. срещу всяка единица информация ни предоставят примерно 20 единици дезинформация, аз лично ТВ спрях да гледам преди години и съм много доволен. Discovery и History Channel са също разпространители на дезинформация. Основна функция на манипулацията е да ти вкара по приятен начин в главата „важните неща“ и те доста добре се справят.

    Гледал съм и сръбският турбо фолк и колумбийската кумбия, как стана така че същите по елементарност ритми и текстове се приемат на 100% от техните етноси, а нашата чалга раздели народа 50/50. В интерес на истината моите наблюдения сред приятелите ми показват, че и Лили Иванова се приема 50/50, явно причината не е само в пошлите текстове.

    Коментар от Бай Иван — юни 14, 2007 @ 11:38 am

  6. Гневно и добре казано!

    Съгласен съм с теб, в общи линии… Жалко, че малко хора виждат това, което виждаш ти…

    Коментар от Michel — юни 14, 2007 @ 12:53 pm

  7. Искам да направя едно важно уточнение – НБУ е прогресивен университет, който предлага на студентите си добра материално-техническа база и възможно най-добрите преподаватели срещу техните пари. Там професорите, които се държат като полубогове в държавните университети са много по-достъпни, защото живеят с ясното съзнание, че студентите са източник на мазните им хонорари. Така че добро образование можеш да получиш и в НБУ, особено по артистичните специалности. Не мога да се сетя за друго място, където имаш възможност да заснемеш първия си филм като дипломен проект по режисура, например. Друг е въпросът колко от студентите имат желанието и мотивацията да се възползват от екстрите, които им се предоставят срещу техните пари. Повечето са там, за да отбиват номера, според мен. Защото не си изкарват парите сами, а паричките на мама и тате имат една стойност, паричките, които си избъхтил сам – съвсем друга. Познавам добри дизайнери, завършили НБУ, например, които са бачкали през цялото време и сами са си внасяли месечните такси. Така се прави в Щатите – плащането ти гарантира качество и би трябвало да ти е основен стимул да учиш и въпреки че америкаснката нация в болшинството си е сред най-ограничените в света, в САЩ работят и най-големите световни специалисти в почти всички области на науката. Поляризацията е много силна. У нас тепърва ще започва да се засилва. Надявам се, че либерализацията на търговията, отворените граници и чуждестранното бизнес ноу-хау, което навлиза тук ще създадат условия най-после интелигентните хора да получават адекватно възмездие за времето, усилията и парите, които са инвестирали в образование. Само се надявам за момента…

    Коментар от asktisho — юни 14, 2007 @ 1:05 pm

  8. Само да отбележа,че ВИАС( висш институт по архитектура и Строителство) , се пише със С и е старото име на УАСГ(Университет по архитектура строителство и геодезия ) и там не е баш окей работата – наистина има хора на който им се чете има и преподаватели , на който им се преподава , обаче в повечето случай се сблъскваш с реалността от 80те години , който са малко далече във времето , материалите и технологиите ,а и липсата на асистенти , води до едно претупване на нещата , което не води добри резултати , а само нерви … но това е дълга тема.

    Коментар от Angel — юни 14, 2007 @ 1:29 pm

  9. Оправих си печатната грешка, мерси! Аз не се и съмнявам в комнсерватизма на държавните висши учебни заведения, в остарелите им академични методики и в бедната им материално-техническа база. Не се съмнявам и във факта, че в частен университет също можеш да получиш добро образование. Всичко опира до мотивацията на самите студенти, според мен. А масовто затъпяване, за което говоря, играе точно срещу тази мотивация.

    Коментар от asktisho — юни 14, 2007 @ 2:03 pm

  10. Още Цицерон е казал, че следващото поколение ще погуби света. Ти просто добавяш примери към вече обобщеното.
    Иначе относно текста: обикновенно харесвам нещата които пишеш, но за последните 3 поста правя изключение.
    Сигурна съм, че хората коментират много, но популярността не е единствената цел и мерило.

    Коментар от a-tipova — юни 14, 2007 @ 3:30 pm

  11. Поздрави за горещите теми.
    Мисля, че нещо много важно си пропуснал.То масовото затъпяване започва днес вече от детската градина, където най-малките необременени мозъци попиват най-лесно всичко отвратително от светът, в който попадат. Там неосъзнатото подражание е най-голямо, просто няма граници… Процеса е почти необратим у децата, които ядат храна от ежедневните общи вкусове.

    Коментар от Рая — юни 14, 2007 @ 3:43 pm

  12. Хубаво… Ситуацията наистина е горе-долу такава. Какво правим оттук нататък? 🙂

    Коментар от Станислав — юни 14, 2007 @ 4:03 pm

  13. Анализът на симптомите е много добър. Въпросът остава кои са причините и също така как да се предотврати затъпяването.

    Цялата ситуация ми напомня все повече на филма Idiocracy, който макар да не е особено качествен като изпълнение, съдържа една много стряскаща идея. Тъпите хора отглеждат и все повече тъпи деца… Докато интелигентните изчакват и отлагат, и в най-добрия случай имат само 1 дете… Което води до увеличаване на процента на тъпите спрямо интелигентните. От което следва, че те стават мнозинство и контролират държавата… Бррр…

    Коментар от waterfairy — юни 14, 2007 @ 4:06 pm

  14. ПРОФЕСОРА МИ ПО ПСИХОЛОГИЯ КАЗВАШЕ:

    BEWARE, THERE ARE IDIOTS AMONGST US!

    Коментар от andreytcho — юни 14, 2007 @ 5:58 pm

  15. Поздравления, доста силна статия.
    Наистина е много осезаем процесът.
    Ето и един пример, който ми е много любим – ученик от седми клас, в писмен анализ на разказа „По жътва“ на Елин Пелин, написал, че „накрая намерили Пенка паднала на нивата със СЪРФ в копа сено“!!!
    Да се смееш ли или да плачеш?
    Не искам да споменавам колко често уж „интелигентни“ хора нямат най-елементарна езикова грамотност – срещала съм такива абсурди в кореспонденцията си, че трудно мога да ги изброя – недоразОмение, предОпредя… Понякога се замислям аз ли съм голям педант или хората масово трябва да повтарят трети клас?

    Коментар от Antonia — юни 14, 2007 @ 7:14 pm

  16. Добре написано. Е и ?
    Това да написеш 300/400 думи за едно супер нормално явление не променя нищо. Кой обогати с тази статия ? Егото си, че не се числиш към тия нисшите дето гледат мн ого телевизия и слушат чалга, щото те са нива под „нас“ четящите този блог. България никога няма да се оправи, никога няма да стане Швейцария или Германия или Австрия. Причините са икономически и винаги ще си останат такива. Най-вероятно знаеш кой диктува финансовата политика на страната щом си завършил икономика. НЕ сме ние. Хората, които са се опитали да променят нещо са видяли че не става. И Васил Левски да възкръсне мир на праха му, пак нищо няма да стане. Защо да ни помагат да се оправим великите сили, след като по-късно няма да имаме нужда нито от тях, нито от парите им. Много по-добре е да ни дърпат конците, да сме слаби а те да ни контролират. Това е КОНТРОЛ, ВЛАСТ. Това за България.
    А относно процесът на затъпяване на хората в останалия свят. Освен телевизията има и други средства за масова комуникация. Интернет например. Днес имаме невероятен ресурс от лесно достъпна информация и е почти изцяло въпрос на избор до каква точно информация ще искаш да се докоснеш. Искаш да гледаш телевизия, ок. Искаш да обогатиш общата си култура и ползваш интернет, разменяш идеи с хора, шлайфаш се. Винаги е въпрос на избор. Винаги.

    А относно как магистър по финанси не знеа формулите за проста и сложна лихва…Много, ама много трудно ми е да повярвам на подобно твърдение.

    Коментар от Някой друг — юни 14, 2007 @ 7:22 pm

  17. Някой друг, ако беше прочел статията за съзидателната сила на мисълта щеше да разбереш, че самата мисъл нищо „няма да стане“ обрича всяко начинание на провал предварително. Може би вроденият песимизъм е виновен за проблемите на нашето общество. Забелязала съм, че колкото по-позитивно си насторен към света подсъзнателно, толкова по-потизитвно ти отговаря той. Аз прочетох статията и се замислих за много неща. Тишо пише смело, убедително и без да се страхува от критика, а дали ще успее да те обогати или не с идеите си, това според мен не е негово задължение. Вземи каквото можеш от идеите му те са безплатни ако не ти харесва, върви чети някъде другаде.

    Коментар от Lili — юни 14, 2007 @ 7:42 pm

  18. Да, мисля че ако се храниш ежедневно с простотията на толк шоутата, малоумните реклами, клането по новините и ако слушаш чалга и през живота си не си чел нито една книга, ако отговаряш на всички тези условия, определно си по-тъп от мен и от повечето хора, които четат този блог. Забележи: „четат“. И лошото е, че в повечето случаи сами са си виновни за това, защото, прав си, винаги е въпрос на съзнателен избор.
    Тенск, Лили. Силно съм убеден, че ако отидеш на изпит или на интервю за работа с нагласата, че ще се провалиш, вероятността да се провалиш е наистина много голяма. Успехът отива при хората, които мислят като успели хора. Мизерията търси мизерниците по душа….

    Коментар от asktisho — юни 14, 2007 @ 7:48 pm

  19. Хм…сигурен съм, че хората в Африка мислят адски негативно, за да в такова положение в каквото са в момента. Много негативизъм е нужен за подобно дериджде…
    Това с позитивизма е доста опияняваща идея и е вярна на 100% според моите представи. Друг е въпросът дали трябва да се осланяш единствено и само на позитивизма. Ако нещо куца, колкото и позитивен да бъдеш няма да се оправи преди да разбереш защо куца. А за да разбереш причината за нещо трябва да погледнеш реално на нещата, трезво.
    За стила на писане на Тишо – завлядяващ, има какво да се шлайфа още, но той си иска критиката …реалното положение на нещата… за да се осъвършенства.( обявете ме за неграмотник ако не се сещам в момента дали се пише с у или с о осъвършенства… 🙂 ) Чета този блок именно, защото Тишо представя в повечето случаи интересни идеи по добър начин. В случая дадох мнението си. То също е безплатно. 🙂

    Коментар от Някой друг — юни 14, 2007 @ 11:48 pm

  20. Пише се ‘Усъвършенства’……..

    Човек се учи докато е жив……по принцип, а стилът на Тишо си е много добър, така че Тишо продължавай в същия дух! дано повече хора вникнат в идеите ти, но мнението ми е че масово българинът е затъпял пред телевизорите и затлъстял в кръчмите с гадна чалга…..

    Коментар от x — юни 15, 2007 @ 12:30 am

  21. Мерси, наистина. Всякакви мнения са добре дошли, дори колкото по-различни, толкова по-добре, стига да са написани интелигентно и да са защитени с аргументи, различни от „е_а“ и „майката“, хехе. Пък и в спора се раждала истината, две глави мислели по-добре от една и т.н. Понякога аргументите на несъгласните с теб могат да ти отворят очите за истини, които пропускаш. Що се отнася до стила, ами има за доошлайфане – да, несъмнено. Приготвил съм си цял един човешки живот за целта, ако е рекъл Господ. Човек се учи докато е жив, да. 🙂

    Коментар от asktisho — юни 15, 2007 @ 10:07 am

  22. Ако се погледне на нещата малко по-цинично ще излезе че всички малко или много затъпяваме.Някога даже имах една теория че управниците на великите сили нарочно стимулират точно тези неща от развитието на човечеството които с времето правят хората по-глупави.Имах един приятел,обикновен човечец.Беше ходил във Швейцария.Като се върна го питах дали му е харесало там,а той ми каза така:
    -Зарежи ги тия,те са облъчени.Ако не им е написано на кремвирша накъде да дрънат обелката ще си стоят гладни…
    Вие си направете изводите..

    Коментар от zlatkata — юни 15, 2007 @ 1:24 pm

  23. Uff che se jadosah na komentara na zlatkata…
    Shodna situacija, pak v Shvejzarija: v edno zavedenie za barzo hranene edna dama si kupuva butilka bira i zapochva da tarsi otvarachka. Edin balgarin vladee hiljadi metodi da si otvori birata i bez otvarachka (bilo to s vilica, zabi, ochi ili kakvo li oshte ne). Vaprosnata dama ochevidno ne vladeeshe nito edin ot gorespomenatite metodi i uporito si tarseshe otvarachka. Tja (otvarachkata) si beshe na mjastoto, prosto zhenata ne ja zabeljaza ot prav pogled.
    I az pitam sega: koi e po-umen – tozi, koito e sviknal da njama otvarachka, zashtoto i da ima tja biva vednaga otkradnata i se e nauchil da si troshi zabite v kapachkata ili tozi, koito e sviknal da ima red, udobstvo i vzaimouvazhenie (t.e. da varnesh otvarachkata na mjastoto i sled kato si si posluzhil s neja)?

    Коментар от Iliyan — юни 15, 2007 @ 4:43 pm

  24. На всичкото отгоре и в т.нар. елитни учлища ситуацията не е по-добра…примерно, хората си пият водка, скрита под якето чрез сламка по време на час.. 😉

    Коментар от Sonnia — юни 15, 2007 @ 6:43 pm

  25. през 1997 немаше и блогъри дето да развалят настроението, и мене ме немаше тогава, въобще нетът даде неограничени свободи, кое е важното – блогърите или културата, ти – тишо, представител на кое си, за твоето присъствие – евала момчееее, въпросът е спорен, щото да речем ти сравняваш университетите, и през 97 в нбу се явяваха на тестове, и тогава имаше писатели, аз тогава служех в меи/ту и си оправи грешката, колегите и те се оплакват – ти не се прави, щото и ти си продукт, на днешното пошло време, интелигентен си беспорно и бесплатен обаче прудукт, прости ми правописните грешки, да му еба майката простаци съм и товасие исъм з

    Коментар от rasputin — юни 18, 2007 @ 1:12 am

  26. Има една сентенция: „Робът се бори за свобода, а свободният човек – за съвършенство“.

    Трудно ми е да приема, че за един свободен човек е възможно да съществуват прегради пред неговото интелектуално усъвършенстване. Остава вариантът той сам да си ги изгражда. Дали ще се развиваш, и съответно дали за еволюцията на човешкия род ще има смисъл твоето съществуване, е въпрос на личен избор. Всеки сам избира дали да слуша чалга, дали да оползотворява парите, които дава за образованието си и т.н. Всъщност тук греша – тези, които се базикат с учителите, не го решават сами – на тях просто не им е познат друг модел на поведение. Те нямат право на избор и съвсем естествено на тях пътят към съвършенство им е отрязан. Тези индивиди си остават морално и интелектуално тъпи и създават поколение същото или по-лошо от тях самите. В природата обаче има механизъм, наречен естествен подбор. Вярвам, че той очиства мършата.

    Коментар от HeYJIoBuMa — юни 18, 2007 @ 11:47 am

  27. Малко встрани от темата, ама към Някой друг – Да, наистина хората в Африка мислят АДСКИ негативно. Поне огромното мнозинство от тях…

    Коментар от Даниел Панев — юни 28, 2007 @ 6:41 pm

  28. А значи открихме техния проблем…ама така им се пада, като не мислят негативно деба нещастниците……гледай Blood Diamond

    Коментар от Някой друг — юни 28, 2007 @ 7:29 pm

  29. Ами след 2 години живот в Нигерия мисля, че съм го гледал от първия ред…

    Коментар от Даниел Панев — юни 28, 2007 @ 8:26 pm

  30. Много верни неща. Браво!

    Коментар от Владо — юни 29, 2007 @ 3:46 pm

  31. Здравейте 🙂
    Радвам се че научих за това блогче , много полезна и съдържателна статия си написал 😉 Браво 😉
    Жалко е наистина , че все повече и повече хора не се интересуват от образованието си и прогресивно затъпяват. Аз съм на 16 и мога доста добре да наблюдавам измененията между поколенията (е не поколения чак). Пропуших в 8 -ти клас за гъзария естествено… Пуших 6 месеца , това беше всичко … Спрях… . Брат ми е на 12 в момента … Преди 3 месеца разбрахме , че пуши…. Пуши от 10 годишен… . Преди няколко дена разбрах от приятели и , че кози…. в 5-ти клас…. Е какво е това ????
    Голямата работа като пушиш или козиш , изживял съм ги същите моменти , но много по-късно…. А те в 5-ти клас . Сега да не кажете , че той е някакво пропаднало изключение от набора си , защото целият му випуск са същите , имам доста сериозни наблюдения….

    Не може да не се отдаде и значима част на компютрите като виновник за затъпяването….
    Преди когато бях хлапе (разбирайте 7-13 годишен ) всеки ден се играеше на футбол , гоненица , криеница , изобщо динамични и забавни ДЕТСКИ игри. Какво правим в момента ? Такива игри са изключение , а децата които ги играят са подигравани от приятелите си , че „Се занимават с глупости “ . В момента всяко второ (даже всяко първо… ) дете седи у тях на компютъра за 8000 лева , които мама и тате са изръсили и пуска сървър на „МУ Online“ или друга нашумяла игра… Аз на тяхната възраст не знаех какво е компютър , а те сега се фукат кой има по мощен компютър и по скъм GSM…. Брат ми каза, че в училище се ебават с него защото обувките му са под 100 лв…..

    Нямам какво да коменитрам . Само една дилема ми се върти в главата от край време :
    „Колко ли голям ще го ядем след 30 години с такива подрастващи ? “ Помислете и вие по този въпрос 🙂
    А , да и не че се фукам , ама горе казах че съм пушил някой неща , та за да не останете с грешно впечатление за мен искам да отбележа ,че Уча в Математическа Гимнаизия и поне по мое мнение не съм пропадняк 😉

    Благодаря , и извинявайте че ви занимавам с моите простотии ама трябваше да си го излея някъде , ще продължа да следя блога 🙂

    Коментар от Анонимен — юли 8, 2007 @ 1:08 pm

  32. Така деца, на един папирус египетски, много години преди новата ера някой е написал, че младото поколение не върви на добре и нищо хубаво няма да се случи на Египет. Е, Египет все още си го има. Има и прекрасни пирамиди и разни други нещица, заради които от цял свят се стича народ да си остави паричките, за да ги види. Не се кахърете за младото поколение на България. То ще се оправи. Погледнете себе си, децата си или разните там племеници и братовчедчета. Децата са плод на любовта ни и са такива каквито сме си ги направили. Не може да обичат чалга, ако тя не се слуша в къщи от мама и тати. Не могат да се гъзъреят с GSM за 1000лв, ако не им го купят мама и тати. Не могат да стават проститутки на 13, ако някой се грижи да си четат уроците, а не да кръстосват дискотеките в един посред нощите. Добре дошли в света на възрастните, където има отговорности и задължения. И си помислете какво вие давате на тази България, че всички са ревнали, че тя нищо не им дава. Да е жив и здрав Тишо и още по много теми да пише. Той просто съумява да даде писмен изказ на това, което всички знаем и виждаме, но ни е страх да го кажем на глас. Като си мислим, че то ще изчезне от само себе си, като не говорим за него. Да, ама не! пиши Тихомире и ни карай да се замисляме понякога. Истината боли. Нали?!

    Коментар от Ван — август 9, 2007 @ 9:35 pm

  33. Да си жива и здрава и ти, Ван, ама Египет никога няма да бъде това, което беше преди пет хиляди години….Живял съм там.

    Коментар от asktisho — август 10, 2007 @ 5:51 am

  34. Исках да напиша и за висшото образование в BG. Абе какво сте ревнали, че се обезценява. Само при нас има поговорка ,,Учи мама, за да не работиш,, И тези болни амбиции, че като си завършил еди -какаво си трябва другите да ти целуват краката. Завършил си, защото си го искал. Учил си,защото си го искал. И аз познавам «магистър» по финанси, който не знаеше формулата за пресмятане на проста и сложна лихва. Не знаеше и математиката /това пък какво е/. Но си седна на трите букви. Наизусти задачи, влезе с 3.50 във Варна /щото там е живота и мадамите/. Той си знае как завърши- 6 години учихме. Няма да казвам с казвам с колко завърши. Сега е счетоводител в Испания- с легализирана диплома и взема парички, сигурно колкото вземаме ние пишещите тук взети заедно. Е, сигурно вече е научил формулата за пресмятане на проста и сложна лихва. И се оправя добре момчето- да е жив и здрав.
    Те така-а аз преследвах мечтите си да уча в най-престижното /разбирай най-сложното и трудното/. И си стоя тук в BG и си работя професията и си я харесвам, но само чувам- ,,Ами да, то кой ли не завърши висше,, . Отначало се дразнех, но сега си го приемам филосовски. Само този който е завършил твоето училище и се е трудил като теб, може да каже- не струва нищо това. Но съм 101% сигурна, че няма да го чуеш. Затова, спокойно- образованието си е добре и за даскалите- ,,за толкова пари толкова давам от себе си,, и за децата – ,,света е наш и ще се оправим само гледайте,,

    Коментар от Ван — август 10, 2007 @ 11:20 am

  35. Харесва ми твоят позитивизъм. И аз имам един приятел във Варна. Завърши френска езикова гимназия, но го приеха в МЕИ. Не му провървя на кандидатстудентските изпити, нещо. Попадна в съвсем различна среда, сблъска се не само с най-трудното (може би след медицината), но и с най-непрестижното. Тогава всички се блъскахме да ставаме икономисти и си мечатехме да учим МИО. За някои това си остана мечта, други успяхме. Обаче това момче си повярва. Седна си на трите букви, както казваш. Обикна я тази наука. Вникна в нея. Прогледна през чертежите и видя същността на нещата. Завърши с пълен отличен и сега, при тази криза за инженери, е доста търсен кадър. Така че всеки има право на втори шанс. И съм напълно съгласен с теб – който е минал през бодлите, само той има право да протестира. Но нещата в повечето университети и специалности са маса зле. А горките дечица, ами само седни в някое кафене и се заслушай в разговорите около себе си – Ивана, джи ес еми и тунинг на голф. Няма разговори за изкуство, дори за кино, ако щеш. Няма споделени впечатления от срещи с други култури (освен колко струват проститутките в Испания и тревата в Амстердам), няма дори плъх на някакъв стремеж към нещо повече. Това в масовия случай, де. В нашето общество също расте един елит, който отсъства по чалготеките и може би дори следва в чужбина или подобно на твоя приятел реди кариера, вместо бели магистралки в кенефа на червило. Надявам се, че един ден тези хора ще се вземат в ръце и ще поведат стадото към едно по-светло бъдеще, където престъпниците, рекетьорите, наркобароните и техните силиконови секс робини не са върховният идеал на дечицата зад училищната скамейка…

    Коментар от asktisho — август 10, 2007 @ 1:31 pm

  36. Знаеш ли, в период от 4-5 години поработих на едно местенце, където имаше 1000 мъже и 10-15 жени. Работещите бяха от 18 до към 70-т годишни. Не мога да ти опиша на какво се нагледах и наслушах. С най-голямо удоволствие тези мъже си разказваха преживяванията и радостите, и мъките. Та за децата /около 20-25годишните/ бе въпрос на пристиж да ми разказват как са се размазали от кеф снощи, къде са ходили, колко пиене са изпили, кво са пушили и кво са чукали. Дори като го пиша настръхвам. За някои от тях се чудех какво правят тук и защо работят тази долнопробна работа. Много разговори съм провела и много мъжки изповиди чух. Но трябва да ти кажа, че които поискаха литнаха. И сега като се срещнем ми разказват къде са и с какво се занимават. Но има и една урниловка, че трябва да си като другите, защото те чакат подигравки и няма да те приемат,ако си различен. Едно от момчетата, след определен период от разговори ми сподели, че чете поезия и май много я харесва. Но на никой не е казвал досега ,,Защото ти представяш ли си?! Те ще ме спукат от базици.,, Затова ми хареса коментара на HeYJloBuMa – на някои просто не им е познат друг модел на поведение. Затова трябва да има такива хора като теб Тихомире. Да пишат, да ровят в човешката душа бездънната, да вадят злободневни темички и да изказват собсвеното си мнение. Коментарите по твоите писания доказват, че си на мноооооооого прав път.

    Коментар от Ван — август 11, 2007 @ 12:38 pm

  37. Благодаря ти, Ван, дано да е така. Сблъсквал съм се с противоречията, които описваш много отдавна. Тогава реших, че вместо да напасвам себе си към параметрите и изискванията на по-елементарни от мен хора, вместо да се съобразявам с тяхното тесногръдие и с ограниченията на безкрайно плоската им действителност, просто ще напасна света към собствените си изисквания и нагласи. До момента, Слава Богу, се справям. Ще продължавам да ровя дълбоко. И ще стигна дори там, където не ми е работа по принцип. Ще го направя за удоволствие. And nothing else matters…

    Коментар от asktisho — август 11, 2007 @ 11:29 pm

  38. Здравейте!!! Аз съм 22 г възпитаник на Колежа по Телекомуникации и Пощи София. Там бях и председател на Студентския съвет и организирах протеста пред парламента за бакалаварската степен на колежите. Завършил сам елитния софийски техникум по електроника (сега СПГЕ „Джон Атанасов“) в който имам мн. добър успех. За съжаление прехваленият ТУ (МЕИ Е СТАРОТО МУ ИМЕ, КОЛЕГА) не ме пусна в редиците си защото моята диплома от техникума е прекалено слаба (мн доб 5) за сравнение с дипломите от гимназиалните възпитаниците (пълни отгоре до долу с 6тици). Бихте ли ми казал колега какво трябваше да направя в онази ситуация?!!!Аз съм прекалено глупав за да се досетя! Можеби трябваше да отида в казармата, пък след това да кандидатствам пак в ТУ за да успея да „вляза“ като задочно обучение ли ?! И след евентуалното ми завършване там да вземат да се нароят многознайковци като теб колега, които да кажат „Задочните инженери не са никакви инженери“!!!……Бил сам във западната държава Франция (впрочем благодарение на „смешния“ колеж който завърших) и мога да ви кажа, че там никой не гледа в „ЧУЖДАТА ПАНИЦА“,което е стар български обичай, разбира се. Всеки си гледа живота и изпитва малък интерес от това какво са завършили другите, колко време са учили, какво са обядвали и т.н. За съжаление болестите от соц. времето се пренасят явно по наследство и дори и толкова ЕНТЕЛЕГЕНТНИ персони като теб колега са заразени……Ще Ви го кажа в прав текст: Прецакахте се !!!!Ние учихме по-малко, а вие учихте по-вече!!!Много сте се минали колега!!!
    Моите уважения!

    Коментар от Драгомир Янков — септември 11, 2007 @ 2:24 pm

  39. Поздравления за смелата позиция, Драго! Ама не виждам защо така яростно трябва да ми се нахвърляш? Обидил ли съм те с нещо? Или сам виждаш себе си в редиците на масово затъпелите младежи? Защото аз не те виждам там – получил си практическо образование, активен си, евалата, продължавай да се развиваш – дали с бачкане, дали с организиране на митинги и правене на политика, дали с учене за по-висока степен, сам си решаваш. Мен наистина не ме интересува какво толкова има в твоята паница. Действително съм учил повече от теб – завършил съм една от така презрените гимназии с 5.98 и на кандидатстудентския си изпит изкарах 5.70 – ето така се влиза на първо място с първо желание. Междувременно се „налапах“ и с тапии за 5-6 езика. Обаче съм си скъсал задника от четене, за да го постигна всичко това. Което пък съвсем не значи, че съм по-успял в живота от теб или, че имам повече шансове, въпреки че и аз съм бил във Франция. Няколко пъти. Не мисля, че в началото на 21 век, при положение, че вече дори манго държи европейски паспорт в ръка, това е някакво постижение…просто в една определена област – ученето, определено съм се справил далеч по-добре от теб, което не бива да те вбесява. Ти сигурно си по-силен в други области. Искрено ти желая успех и съм готов да преглътна нелепиците, които си написал поради простата причина, че разбирам техния произход – фрустрацията не е добър съветник. Айде със здраве!

    Коментар от asktisho — септември 13, 2007 @ 10:02 am

  40. Благодаря за отговора !!!
    Не ме вбесява това че си се справил по-добре в ученето от мен, напротив винаги се прехласвам по по-успели мъже и жени и се стремя да им подражавам! Съжалявам че си приел критиката ми върху твоето мнение за колежите толкова лично, явно не сам се изразил добре!!! Ако мислиш че сам фрустриран, може би си прав. Аз не мога да преценя сам за себе си, може би така изглежда отстрани и/или от твоята позиция. Жалко и че си приел моето мнение като повод за сравнение и състезание между нас в областта на науката, аз съжалявам защото необичам да преценявам хората по това какво са завършили или още повече да се сравнявам с тях на тази или някоя друга основи. Както е писал един от участниците по-нагоре в блога „искал си постигнал си го“. Аз не сам учил колкото сам учил затова да се сравнявам с някого след това, учил сам го защото сам го искал и защото сам се интересувал и така ще е занапред при мен. Жалко че има още хора които виждат в мен фрустрация, значи можеби наистина я има ?!
    Извинявам се за сърказма си в първата ми статия, явно моето малко удоволствие да те наричам „мой колега“ те е подразнило!!!
    С уважение
    Драго

    Коментар от Драгомир Янков — септември 13, 2007 @ 3:05 pm

  41. Драгомире, това че си завършил Нещо елитно с мн.добър5 и не си влезнал в ТУ заради гимназиалните шестици си е твой проблем. И аз навремето завърших средното си образование в едно елитно училище. Казваше се ИПЗКССО????!!! Но влезнах да уча в съвсем различна област във висшото. Просто осазнах, че това което съм учила не е за мен и други неща са ми интересни в момента. Не че после не ми се наложи да поработя с образованието, което се зовеще тогава ,,Специалист със средно специално образование,,. Безумията на Държавата наречена България са мноооооого. Затова, че Тихомир е прав седни, чети, бори се за тава което искаш да постигнеш, а ние ти стискаме палци!!! А във Франция също гледат в чуждата паница за съжаление, особено ако пък си чужденец. Изобщо не си мисли, че ще те срещнат с бъклица и дрян, и само ще се ти се възхищават колко си умно българче си.

    Коментар от Ван — септември 15, 2007 @ 12:23 pm

  42. a spored men tryabva da sme malko po-pozitivno nastroeni kym neshtata, koito se sluchvat okolo nas. dopredi 10g vsichko beshe s pyti po-zle ot sega.tryabva da minat mnogo godini, da ne kaja pokolenia, za da se promeni misleneto na bylgarite.syglasen sym, 4e v Bulgaria ostanaha 90% selyani, a ostanalite 10% se 4udyat kakvo izobshto pravyat tuk i dali da ne si vdigat shapkata i da zaminavat nanyakude. no hora, nikoi navyn nyama da vi chaka s otvoreni obyatia. smisylyt na sy6testvuvaneto e da ne se zadovolyavash sys statukvoto, a da se pomy4ish da go podobrish po nyakakyv nachin. zatova mislya da se naslajdavam na prekrasnite antropogenni i prirodni resursi na rodinata mi i da se razgranicha ot prostoludieto, kato se otdam na prekrasnoto sy6testvo ,koeto obi4am, na shepata priqteli do men, i na vyarnoto mi semeistvo.
    Uspeh na vsichki !!!

    Коментар от ivaylo — септември 21, 2007 @ 2:45 pm

  43. Ne znam dali mnenieto mi e osobeno obektivno, imaiki predvid fakta, che sum ot „zatupqvashtoto“ pokolenie, no vse si mislq, che neshtata ne sa bash takiva, kakvito ste gi predstavili. Da az sum ot tova sushtoto pokolenie, v koeto e normalno da ne kaja zaduljitelno telefona ti da struva 1000lv, da imash mercedes edva vzel knijka i t.n. i t.n. i t.n. Obache… imam „chestta“ da ucha, daje da zavurshvam edna ot elitnite gimnazii v Sofiq v momenta (vuperki, che trqbva da se razberem, kakvo tochno trqbva da znachi elitna gimnaziq), za koeto se nosqt kakvi li ne sluhove, za narkotici i tem podobni izmishliotini. E v taq sushtata gimnaziq, imam i chestta da uchastvam v uchenicheskiq suvet, kakto s bezbroi drugi moi suychenici, taka i s momicheta i momcheta po malki ot men. I ot kakto az sum v toq suvet (koeto shte reche ot 8-9 klas), vsqka godina zavurshvat mnogo sposobni i izqvili se uchenici, no uspehi bazirani na sobstveni staraniq, a ne na parite na mama i na tati. E da ima mnogo drugi, koito ochevidno-ne, ami daje ochevadno sa tam, za da demonstrirat bijuta i drehi, pari i naglost, no te mai sa vse po malobroini… dori mai biha mogli da se prebroqt na prustite na rucete mi. Jalko e da… jalko e che az, koqto polagam nqkakvi usiliq, bili te za edni malki za drugi ogromni, shte vlqza blagodarenie na sobstvenite si usliq v nqkoi universitet (i pod nqkoi imam predvid tezi, kum koito sum se orientirala), zashtoto znam prosto, che shte uspeq, a tezi 10 choveka prosto shte si platqt… i koi znae… moje bi dori shte vlqzat predi men… obache rano ili kusno tiq hora shte zatunat… prosto sistemata bila tq losha ili dobra otbira…

    PS: i az pusha ot 12 godishna – GRESHKA! i treva dori …. ne sum po malko stoinosten chovek zaradi tova.

    Коментар от susel4e — септември 29, 2007 @ 1:33 pm

  44. Вижте колеги,цитирате факти.Същото е като да кажеш че Слънцето иде от изток.Браво!
    Трябват ни решения,трябва ни радикализъм,трябва действие.Харесвам и аз хубавите приказки за това колко е тъжно това или онова.Дайт да се мисли за решения,от много умуване полза няма…

    Коментар от Оги — февруари 16, 2008 @ 9:24 pm

  45. Коментарите сами по себе си говорят за това, че темата е интересна.

    Образован човек не означава, осъзнат човек. Образованият може да се държи като профан в определени обстоятелства, той не се променя. Количеството знания не променя качеството на ЧОВЕКА.
    А затъпяването като процес е удобство за манипулиране и експлоатация.
    Поздрави, Тишо. Чета статиите, есетата… Харесват ми!

    Коментар от anahata — септември 10, 2008 @ 10:52 am

  46. Прочетох обобщения от рода на: „Добре написано, е и?“ и „Какво правим оттук нататък?“.

    Това не е работа на автора на материала. Той е изразил гледната си точка, и то много откровено и обективно. Никой не е в състояние да промени другия, ако той сам не пожелае промяната. Нашата задача не е да променяме обществото. По-скоро можем да си направим труда да научим повече за себе си. В това е ползата от подобни материали: чрез своя човешки опит да се развиваме в съгласие със своята „житейска история“, а не за бъдем мърморещи и недоволни от общестеното зло човеци.

    Коментар от anahata — септември 10, 2008 @ 11:12 am

  47. Впечатленията от коментарите са положителни.Особено е за радване факта,че тук са прочели и написали по нещо и млади хора.Но ми се иска да ги окуража малко относно присмиването и „отношението“ към тях..
    Драги млади приятели,не се засягайте от подигравки,че Четете /вместо да Чатите!!/,нито,че играете Живи игри/вместо Компютърни/,нито,че обувките ви са евтини или нещо друго! Тези,които се подиграват СА УЧЕНИ нарочно да правят това и дори са наказвани в къщи ако не го правят.В такива деца възпитават нарочно презрение и омраза към по-бедни или слаби от тях.Когато пораснат те ще заемат вакантните места за мафиози,лекета и престъпници.Нито парите,нито бижутата им,или купени дипломи,или друго ще ги спаси.Има не малко филми ,в които ще го видите целия процес.Просто трябва да попаднете на правилния филм,вместо на „Гимназия Деграси“ или друг подобен на него предназначен СПЕЦИАЛНО за вашата възраст(!)…
    Когато успеят да ви унижат или обидят с „бъзиците“си – те получават самочувствие на себереализация(!),което обаче дълбоко в себе си знаят,че не е истина.Тези нещастници не трябва да могат да ви влияят,нито да ви спрат да четете,нито да следвате собствения си път.Не се влияйте от подбраната пропаганда на телевизия и кино,а се учете да управлявате живота си.В крайна сметка на вас ви предстои трудната задача да създадете отношения на разбирателство и взаимопомощ помежду си,независимо от глупаците и злобарите сред които сте,иначе те ще станат преобладаващи и ще направят живота ви невъзможен….Вие трябва да се справите с тях.Разбира се,не с техните прийоми:)
    Но в тази борба няма да помогнат нито цигари,нито наркотици.Те не разрешават проблеми/а само ги задълбочават/.Да избягаш от действителността край тебе не значи да я промениш.
    Скоро попаднах на една „изповед“ на 17-годишна ученичка и там ме впечатли безисходицата,в която са затворени днешните младежи.Тя е натрапвана с години /и натрупвана с години/.Вие попивате „моделите на поведение“ които гледате по филмите и резултата е,че вече не можете да разговаряте нормално помежду си,а се заяждате и сбивате по най-малкия повод,даже и речника на този или онзи от филма/ненадхвърлящ 2-3 изречения/ подменя вашия собствен речник .Живеейки в ерата на Интернет вие имате достъп до неограничена информация!Използвайте я тогава,четете,гледайте стойностни книги и филми,научете се да пишете грамотно и на кирилица,самообразовайте се,проектирайте,изобщо – използвайте си времето вместо да го пилеете в джафкане и битки помежду си или във временно опиянение от този или онзи стимулант.Запомнете,че без книги сте за никъде.Книгата не само носи информация,тя развива мозъка по точно определен начин.Компютъра не може да я замени,той развива други области на мозъка.Вие съзряхте доста ускорено физически ,сега ще се наложи и достатъчно бързо да се ориентирате в хаоса около вас,и в това няма да може да помогне нито училище,нито семейство,нито „специализирана“ помощ. Много от вас имат достатъчен духовен ресурс,но в тази посока няма кой да ви подаде ръка,напротив – даже ще се опитват да ви смачкат и да ви вкарат в техните си калъпи.
    Затова – влизайте и четете сайтове като този,или друг за изкуство,слово,философия.В тези места ще намерите подкрепата от която се нуждаете…И тя е вътрешна,а не външна!

    Коментар от Full — октомври 12, 2008 @ 4:55 am

  48. Tisho, dobre si uzelil i si mnogo nabljudatelen. Neka potupame po ramoto podpisalite prez 1989 godina programata za nacionalen genocid, mnogo ot koito sega vse oshte upravljavat rodinata, no tehnite deca ne hodjat v bylgarskite uchilishta. Tisho, BG prosto napravi tova, koeto se iziskvashe ot neja ot „Big Brother“ – gledaj USA i „progresirashtija zapad“: prost narod naj-lesno se upravljava. Prost narod ne ragda intelektualzi, disidenti, ne zadava vyprosi, a e lapnal po talk shows, evtini razprodagbi i Nintendo. „The Children of Men“ se sluchva veche, no robskoto syznanie zatormozeno ot egednevnite grigi kato ipoteka, kariera, pari, skypi restauranti, markovi drehi, typoumna televizija i shumovo zamyrsjavane dori i da gleda, ne vigda.

    Коментар от Sirma — октомври 13, 2009 @ 11:36 am

  49. Като взеха да ни учат на западен материализъм и на консуматорско общество, „развитите държави“ казваха: „купувайте, потребявайте, нужно ви е потребителско общество!“ И ние започнахме да си гледаме урока. Да, ама в един момент се оказа, че учителят не е достатъчно компетентен, грешна му излезлязла сметката, та взе да вика: „Ама недейте да потребявате толкова много, не взимайте заеми, спрете да купувате!“ Капитализмът, в тоз му вид, свърши. Какво следва – никой не знае. Аз залагам на две възможности: апокалипсис или екологичен капитализъм. Трета просто не виждам. На фона на тези проблеми масовото изтъпяване на българина ми се струва вече дребен проблем. Почти незначителен. В крайна сметка, основното е безплатно, а другото не е задължително…После: „който за каквото е учил“. 🙂

    Коментар от asktisho — октомври 13, 2009 @ 2:43 pm

  50. […] За масовото затъпяване […]

    Pingback от Леле, майкоооо! « Писателският блог на Тишо — март 23, 2010 @ 4:39 pm

  51. А къде ще позиционираш онези хора, които са се напушвали до безумие в училище, завършили са НБУ, обичат да гледат реалити шоута, ходили са в „Син Сити“, и въпреки това обожават да четат книги, както и „Писателския блог на Тишо“… Това съм аз! Така че Тишо, понеже показваш завидна социална небрежност, обобщавйки с лекота, ще те посъветвам: за да си наистина, наистина четим, внимавай повече с категоризациите! Страшно много ги обичаш, но светът не е токова лесен и хората не са толкова повърхностни, колкото си въобразяваш. Въобще за всеки един автор (сега вече смятам) е убийствено да категоризира. В това занимание липсва хуманност и задълбоченост. Четох с интерес текста ти за реалити шоуто „Биб Брадър Фемили“ и много го харесах. Но аз самата съм работила в няколко от предаванията и това не ме направи убийствено скиптична към този формат, за разлика от теб. Затова намирам за излишни изблиците ти. Няма да лъжа, че хората, които съм наблюдавала вътре, са ме научили на ценни житейски уроци. Не е вярно, не са. Нито са ме забавлявали страшно много. Че са скучни, като повечето хора – това е истина. Но никога дори не ми е хрумвало да зачерквам с две дебели черти това шоу. Защо? Защото знам, че няма нищо страшно. Знам го отвътре и отблизо. Това сме ние, хората които населяваме тази страна. Такива сме! Това показва цялото глупаво шоу. Там има 90% българи. Както мога да гледам хората по улицата, така мога да гледам и телевизия. Уви, малко налудничаво, но лично аз смятам дори, че риалити шоутата предизвестяват смъртта на телевизията… Когато вкараш истинския живот зад монитора, едното от двете става излишно. Както казва Роби Уилямс: „Reality killed the Video Star“. Това ще стане. Но не бива да се плашим на хората, които не са като нас. На мен ми е интересно, защото разбирам, че обществото ни има изключително малко собствено наблюдение и контрол върху поведението си. Докато не пораснем вътрешно тук в България и не натрупаме опит като личности, все ще сме си такива, Тишо, и ще се ядосваме на малки неща като някое риалити шоу. Това е моето мнение. Не можах да се възрържа да не го кажа, макар че знам, че влагаш много труд в писането си, върви ти и очакваш комплименти. Е, имаш ги! Браво! Чета те с интерес и ме предизвикваш, дори когато подскачаш на най-дребни темички 🙂 Поздрави!

    Коментар от emaiv — март 23, 2010 @ 9:02 pm

  52. @ emaiv: комплиментите са добре дошли за всеки автор и за тях ти благодаря, което обаче съвсем не значи, че ги „очаквам“. Има разлика. Статията за Бай Брадър се роди, след като изгледах профилите на „семействата“ в сайта и трябва да ти призная, че се поддадох на моментния импулс да напиша всичко онова, което ми дойде на устата и ми мина през акъла тогаз :). От една страна – това е импулсивно, непремислено и невинаги правилно, от друга – творчеството е импулсивен процес. Иначе му се губи „силата“ 🙂 Може би си права за категоризациите, може би прекалявам и най-вероятно ще се вслушам в съветите, които ми даваш. Защото пряката връзка с хората, които четат тук и коментират е онова нещо, което ме изгражда като автор. Ето нещо, за което вече съвсем чистосърдечно мога да ти благодаря (и ти благодаря), без задължително егото ми да се нахрани от този факт 🙂 Много смислен и съдържателен коментар, евала!

    Коментар от asktisho — март 23, 2010 @ 9:48 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.