Иска ми се да разгледам въпроса за безплатното теглене на продукти, които са обект на авторското право от малко по-висока гледна точка. Тоест, ще напуснем орбитата на полицейските акции, стачките в парка и дори проектозаконите на Европейския парламент за легализиране на „личната” употреба на подобни продукти.
Безспорно това, което се случва в България е отражение на онова, което се случва по света, но има и още нещо. Това, което се случва днес е отражение на онова, което ще се случи утре.
В блогосферата, печатните и електронните медии се изписа и се изговори много за наболелия проблем с българските торент тракери. Който се интересува от законодателни подробности и нормативни документи, да отива да се образова някъде другаде. Тук ще говорим за глобалните тенденции. За наливното вино, което се опитват да ни продават в бутилки. За достиженията на човешкия гений и за правата на цялото човечество върху тях. За базови човешки, а не авторски права.
Иска ми се да ви предложа една хипотеза за бъдещето.
Единствената причина все още на пазара да има лицензирани дискове от какъвто и да е тип е, че хората, които забогатяват от т.нар „авторски права” са всички други, но не и самите автори. Писал съм и преди за Големия, който ще го изядат всички продуценти и посредници. Той се казва Интернет и от ден на става все по-Голям.
Интернет означава свобода – на словото, на избора, на комуникацията и на идеите. Интернет е и неразделна част от Глобализацията в нейния съвременен вид. Хората, които имат удоволствието (или нещастието) да ме познават лично вече си слагат памук в ушите, когато започна да им набивам вездесъщата си сентенция за Глобализацията като изгряващото слънце – независимо дали ти харесва или не, тя се случва и ти просто ТРЯБВА да намериш някакъв начин да се приспособиш. Или ще изчезнеш – може би не физически, но идейно. Защото във века на информацията няма нищо по-лошо от това за твоите идеи да няма никаква информация. Знам, глобализацията носи своите отрицателни черти, това е неизбежно, но поставени на кантара до свободата на общуването, те някак не тежат достатъчно. Защото може да се възмущавате от глобалното затопляне, но ако не бяха кабелната телевизия, вестниците, ютуб, вибокс и блогосферата, даже нямаше да знаете за него.
Принципно няма абсолютно никаква разлика дали ще запиша 10 000 си ди-та и ще ги раздам безплатно на приятели за лична употреба или ще ъплоудвам един файл в торент тракер, от който могат да теглят същите тези 10 000 души. Както във всяко друго отношение и тук интернет спестява време, усилия и пари в промишлени количества. Това, обаче, законодателните и изпълнителните органи на изостанали държави като нашата още дълго време ще отказват да го проумеят, докато служителите им продължават да цъкат пасианс в очакване на заплатката. Затова се надяваме на европейците да дойдат и да ни „оправят” и те наистина ще дойдат и ще ни „оправят”, ама лошото е, че зад тях стоят големите финансови монополисти и гиганти на интелектуалната собственост, които все още предпочитат да продават пластмасови дискове, вместо самата интелектуална собственост.
Времето на тези хора, обаче, свършва.
Като човек на изкуството аз смятам, че авторите трябва да печелят от своите продукти. Още повече – аз мисля, че Интернет им дава повече възможности за това, стига да не са прекалено алчни и стига да имат напредничаво мислене. Светът се променя, културната търговия също. Заедно с тях и авторите трябва да се променят, ако не искат да опъват ушите от глад. Защото, повярвайте ми, след 20 години повече никой няма да купува шибани пластмасови дискове с лъскави лентички по тях.
След 20 години всеки потребител ще има свободен достъп до информацията, която иска да ползва и напълно законен достъп до всички продукти на авторското право. Достиженията на човешкия гений ще са общи за всички. Звучи утопично, но преди 20 години и днешният вид на Интернет звучеше повече от утопично. Не казвам, че този достъп ще бъде безплатен. Може да струва някакъв минимален абонамент. Всеки ще се навие да плати десет долара, за да може цяла година да тегли колкото си иска филми и емпетройки, при това напълно законно и то поради елементарната причина, че друг начин просто няма да има. Могат да ти включат цената на авторското право в сметката за тока или в сметката към интернет доставчика. Друг е въпросът как ще се разпределят тези десет долара. Предполагам, че най-справедливият начин е според броя на тегленията. Да не забравяме и за потенциалните възможности на рекламата индустрия. Този процес на „наливната” култура вече започна.
По-напредничавите музиканти днес пускат новите си албуми напълно безплатно в Интернет или срещу минимална цена от един долар за ес ем ес. И после правят всичко възможно максимален брой хора да имат лесен достъп до тях и да ги теглят. Инвестират собствени пари в безплатния даунлоуд на интелектуалните си продукти. Така стават популярни и ако широката публика действително започне да проявява интерес към творчеството им, резултатите са налице. Следват концерти на живо, рекламни участия, промоции и всички онези благинки, които носят реален кеш на изпълнителите. Да се опитваш да запазиш един файл от безплатно разпространение в Интернет е смешно. Да го криминализираш още повече. Все едно да се опитваш да попиеш река с хавлиена кърпа. Няма как да стане. Вместо това можеш да разпространяваш културата си безплатно, докато не настъпи моментът, в който ще започнеш да печелиш от нея. Славата и богатството винаги са стояли със знак на равенство помежду си. Не виждам причина това да се промени и в близкото бъдеще. Интернет е поредното по-бързо и по-евтино технологично средство, а не поредната утопична цел. Не можеш да бутилираш култура през 21 век.
Вместо да застават голи по плакати, творците по-добре да се научат да използват съвременните комуникации и да работят за собственото си благо. Иначе спасение няма да има. Слънцето на Глобализацията опърли с ярките си лъчи и нашата мила, родна страна. Вадете защитния крем, дами и господа. Онези, които не произвеждат авторски продукти, съвсем скоро няма да могат и да печелят от тях. Невероятно, но fuck.
тише, мисля, че винаги ще има хора, които да искат да си купят и материален продукт. аз съм един от тези хора 🙂 харесвам хартиени добре отпечатани книги, както и хубавите кутийки на някои дискове и пр. има си хора за всичко 🙂
Коментар от lyd — март 24, 2007 @ 9:44 pm
Тишо, това е може би една от най-добрите статии които си пускал в блого и браво за нея!
Хареса ми това за адаптацията и аз напълно подкрепям твърдението, че харесва ли ни или не, ако не играем по новите правила хорото ще продължи без нас. Просто доста хора имат трудности с възприемането на новата реалност и факта че трябва да променят мисленето си ги праши, защото се чувстват толкова удобно в черупката си. Но и те ще се осъзнаят, пък марак и по-късно.
Просто интернет предлага възможности за бизнес и печалба, но първо трябва да се откажем от досегашните си разбирания. Само погледнете колко монопилисти в ИТ индустрията в Щатите минават на изцяло ново пазарна маркетингова концепция – нещата които до сега струваха хиляди долари, сега са free, но пък печелят от съпорт, донадграждания по продуктите и изграждането на общности (communities).
Приятен ден от мен,
Ангел
Коментар от Ангел Кафазов — март 25, 2007 @ 9:16 am
Тишо, съгласен съм с теб.
Спомням си как по времето на хепи-соца нямаше как да спреш хората да слушат Айрън Мейдън, щото си го записваха на касетки от двукасетъчни касетофони или два касетофона, свързани с кабел. Така и днес не можеш със законови средства да спреш разпространяването на каквото и да е било по мрежата.
Замислял съм се върху следния въпрос. Ето, две компании: Боинг (всички знаем за техните самолети) и ФСофт (измислена, прави кирилизация на уиндоуса, които вече си е кирилизиран). За да спечелят пари хората от компанията Боинг всекидневно се трудят, за произведат и продадат някой самолет. ФСофт са работели някъде към месец и нещо, а после са поръчали на някоя печатница за дискове да им печатат CD с програмата им. Единствената им грижа е софтуера да не се разпространява без да им се плати. Работа? Няма, ще има работа само ако излезе нова версия на уиндоуса.
Знам, че всички ще кажете „Да, ама компютърджийте от ФСофт са учили не знам си колко години“. Инженерите от Боинг също са учили много години, може и повече от компютърджийте от ФСофт. Ама тези от Боинг бачкат яко всеки ден. От ФСофт- не. Е сега, как няма да крадеш софтуер?
В наше време да ти искат пари, за да гледаш американски филми, е направо смешно. Както и да слушаш емпетройките на някоя група. Щото май актьорите здравата печелят от реклами. Някъде четох, че Елизабет Хърли била получила 20 млн. долара за една година за да носи роклите на някоя си компания (или дизанйнер). Яяяя! Ами че май аз да вземам пари за да й гледам филмите, а не да плащам за това. Металика пък вземат доста пари пак от договор да носят дрехите на някой си, докато са на концерт. И искат още мангизи проклетниците, обявили се срещу mp3-те по интернет.
Ще кажете, ами разните там сценаристи, оператори и т.н. от какво да живеят? От същото- от реклами. Сегашните филми са пълни с явни и неявни реклами. Ако си гледал „Аз роботът“ не може да не ти е направило впечатление какви кецове носеше Уил Смит и каква кола караше. Мислите ли, че това е случайно? Компаниите си плащат за това и то не е малко. И е достатъчно за всички кинаджии.
Друг въпрос също ме вълнува. Как така авторското право се оказа наследствено и творчеството на разни автори като Елин Пелин и Йордан Йовков се оказа собственост на издателска къща „Труд“. Написали са каквото са написали, взели, колкото взели… Така или иначе не са живи. Вече им е все едно дали идват пари от авторство или не. Парите ги вземат хиените от ИК „Труд“. И наследниците на авторите. Ама наследниците ако искат да вземат парички и те да напишат нещо и да го издадат. Иначе не виждам с какво са допринесли за работата на дядовците за да вземат пари. Купища юристи сега ще отворят уста…
И не на последно място: ако в магазина няма музиката, която търся, а по интернет я има, е тогава кой е виновен, че свалям mp3 файлове? Сега не мога да ходя до Германия всеки път, когато искам да чуя някоя рядка група. В нашите музикални магазини ме гледат като утрепани като взема да ги питам имат ли еди коя си група. Друга работа е търсачката- много работи ще научиш и ще чуеш…
Коментар от Христо — март 25, 2007 @ 5:05 pm
Даваш чудесна идея на творците, които се продуцират сами. За тези, които са обвързани с договори с издатели, идеите ти са неприложими засега. Просто защото никой издател няма да се откаже от процента, който получава за всяка продадена бройка.
Коментар от HeYJIoBuMa — март 25, 2007 @ 5:12 pm
Който иска може да почете и малко закони, които съм посочил тук – http://koronal.com/news.php?readmore=34, в сайта /www.koronal.com/ има и някои интересни статии по въпроса!!!
Коментар от koronal — март 25, 2007 @ 5:40 pm
че крадем, крадем, ама като вземем да си намираме оправдания, става още по-весело. вижте моите:
http://lydblog.wordpress.com/2007/01/19/%d0%bf%d0%b8%d1%8f-%d0%bc%d0%be%d0%b7%d1%8a%d0%ba-%d0%b8-%d1%81%d0%b8-%d0%b1%d0%bb%d1%8a%d1%81%d0%ba%d0%b0%d0%bc-%d0%b3%d0%bb%d0%b0%d0%b2%d0%b0%d1%82%d0%b0/
Коментар от lyd — март 25, 2007 @ 10:24 pm
Тишо, поздравявам те за тази статия, много ми допадна, много е на място, много е точна. Не виждам какво мога да допълня, просто си казал максимално сбито всичко важно по темата. Браво! 🙂
Коментар от Marfa — март 26, 2007 @ 11:00 am
„Принципно няма абсолютно никаква разлика дали ще запиша 10 000 си ди-та и ще ги раздам безплатно на приятели за лична употреба или ще ъплоудвам един файл в торент тракер, от който могат да теглят същите тези 10 000 души“
Има разбира се
1во кражбата е по/голяма
2ро ти няма да купиш 10 000 диска и да ги запишеш, като време и пари е невероятно да го направиш
3то ти не познаваш 10 000 души за да го раздаеш
4то не е все едно да откраднеш 50 лева и 500 000 лева, пропорцията е тази но присъдите са различни
5то не видях нито един довод, всичко са фантазии изсмукани от пръстите
Коментар от samo — март 27, 2007 @ 11:44 am
Кое е изсмукано от пръстите? Че от авторски права печелят всички други, но не и самите автори ли? Ти с какъв точно вид изкуство се занимаваш, че смяташ така? И въобще, щом имаш желанието да останеш в миналоо с неговите средства за търговия и контрол, аз нямам нищо против. Страхувам се, че времето работи в моя полза. А, да, ще ти кажа и още нещо – ако някой седне да разпространява книгата ми безплатно по интернет сред 10 000 души, ще бия Христо Калчев по читателска аудитория, лека му пръст. И не само, че няма да му се сърдя на този „пират“, ами ще го намеря да го почерпя за усилията, които инвестира в превръщането ми в популярен автор. После ще напиша втора книга и ще я пусна на същите тези 10 000 души да се чете срещу ес ем ес от един лев например. Ако първият път съм си свършил работата качествено, ако хората харесват творчеството ми, вторият път очевдино ще изкарам 10 бона, а това засега няма издателство, което да може да ми го осигури. Така че остани си в миналото. Амин.
Коментар от asktisho — март 27, 2007 @ 12:09 pm
1во Ти не отговаряш на нито един от горните доводи за 10 000 диска
2 ро Пиратите не се интересуват от теб защото не се продаваш, за да се продаваш трябва да отговаряш на някакви критерии на които явно не отговаряш
3 то
„Че от авторски права печелят всички други, но не и самите автори ли“
Т.е. ти оправдаваш краденето на авторско право, защото авторите са ощетени от разпространителите
4 то В статията няма нито един довод
Всичко е какво щяло да стане в бъдещето
5 то
В така наречения Запад има една такса Авторски канон. Ако ти си купиш един диск, част от цената отива за авторите, развитието на културата и т.н.
Т.е. ако ти купиш 10 000 диска, ти подпомагаш културата, ако обаче качиш произведението в Интернет няма такова нещо
Коментар от samo — март 27, 2007 @ 12:33 pm
„“А, да, ще ти кажа и още нещо – ако някой седне да разпространява книгата ми безплатно по интернет сред 10 000 души, ще бия …““
Ами разпространи си я ти книгата, защо чакаш някой да го направи вместо теб?
Ще ти отговоря
Защото трябва да вложиш пари за реклама, технически средства и още реклама.
Това означава риск а ти не искаш да го поемеш
Обаче ако един разпространител го поеме, ти се чувстваш ощетен че той взема много пари
Разбира се че взема пари, той е рискувал пари и има право да печели.
Коментар от samo — март 27, 2007 @ 12:41 pm
@samo се опитваш да се заяждаш с мен, което няма да доведе до нищо добро. Айде да водим разумен диалог като културни хора, ок? Откъде знаеш, че не влагам съответните усилия и средства в разпространение на интереса към личния си творчески продукт. Самият факт, че ти си тук и, че се мяташ като куче на циганин с каруца върху текстовете ми означава, че вече го правя, при това доста успешно.
В статията си предложих една перспектива за бъдещето. Нищо повече. Една екстраполация на събитията – какво може да стане утре върху основата на това, което се случва днес. Знам, че може да ти звучи нерационално, но аз виждам нещата така. Много други хора също.
Харесва ми, че има противоположни мнения като твоето. Без тях блогването щеше да е доста скучен процес. Ама айде с по-малко агресия, бе, братче (сестро), интелигентни хора сме все пак, нали? Още малко ще ме изкараш най-голямото зло за българската кутлура. Ако наистина искаш да бъдеш полезен иди и закрий сергиите с дискове на Славейков. Ама не става, щото там бият и дават рушвети, нали? Много лесно е държавата да се захваща с най-слабия – пъпчасалите тийн потребителчета на арена не са никакво предизвикателство, ако питаш мен. Интернет притатството ще продължи да се развива независимо от всички опити да бъде спряно. Глобализацията е на страната на пиратите. По-важният въпрос е, според мен, как да превърнем този вече съществуващ и неопровержим факт в нова, действаща система за компенасация на авторите и техните разпространители. С дискове, лепенки и митинги няма да стане. Проблемът е, че големите фирми, които цоцат кинти от факта, че сериозен процент от населението все още няма компютърна неграмотност, не искат да се разделят със статуковото, което е толкова изгодно за тях. Отказват да излязат от черупката си. Защо да се променя системата, като така ни е добре. Добре, ама до едно време ще ви е добре. След 20 години няма да има несвързан с Интернет и неможещ да ползва компютър човек. Тогава пак ли ще продаваме дискове, а? Идеята ми беше, че ако си закостенял в мисленето и пазарната си политика, ако не се съобразяваш с технологичната революция и бясното развитие на комуникациите, ти си обречен като търговска единица. Нека авторите да си получават канона, нека хората, които им помагат за това (разпространители, агенти, посредници) също да печелят от това, ама със стари курви нов бардак не става. Настъпва сериозна промяна и чак сега започваме да я усещаме. Компютърното „пиратство“ не само, че трябва да се легализира, но и по някакъв начин трябва да се обложи с данък (лиценз, абонамент, както искапш го наречи). Таксата трябва да е справедлива дори за най-бедните потребители, за да не нарушава основните им човешки права да се ползват от достоянията на човешкия гений. И трябва да цели масовост на потреблението – да го засилва, а не да го ограничава – както сега. Всичко е въпрос на преразпределение. Сега-засега да ме извиняваш, ама аз никога няма да дам 30 лв за филм с права. Десет хиляди други хора също. Не е ли по-тарикатско да накараш всички тези 10 000 души да се разделят само с по един лев, а? При това напълно законно. Дето се вика, по-добре врабче в ръката, отколкото сокол в небето.
Коментар от asktisho — март 27, 2007 @ 1:11 pm
ахам
вече виждам нещо като разумен диалог
значи друго е тези 10 000 души да кихнат по 1$ което са 10 000$, друго е да не го направят.
ако ги дадат значи заплащат, ако не ги дадат значи е кражба.
т.е. ти предлагаш продаване по интернет за малко пари а не безплатно разпространяване?
щото в горната статия се защитаваше точно пиратското разпространение на труда и риска на много хора
това нещо вече съществува с музиката и дори има и филми за по няколко долара по интернет, за да не ходиш до видеоклуба
от моя страна не видях агресия, но всички се тормозят от противопложното на тях мнение
желанието на всеки индивид да е прав предполагам е свързано с душевното онаниране
Коментар от samo — март 27, 2007 @ 1:33 pm
„Идеята ми беше, че ако си закостенял в мисленето и пазарната си политика, ако не се съобразяваш с технологичната революция и бясното развитие на комуникациите, ти си обречен като търговска единица“
На тебе кво ти дреме?
Нали не си „закостенял в мисленето и пазарната си политика“, т.е. не си обречен като търговска единица.
Пазара е за това да даде на всеки според заслугите
Коментар от samo — март 27, 2007 @ 1:36 pm
„Всеки ще се навие да плати десет долара, за да може цяла година да тегли колкото си иска филми и емпетройки, при това напълно законно и то поради елементарната причина, че друг начин просто няма да има. Могат да ти включат цената на авторското право в сметката за тока или в сметката към интернет доставчика.“
Какво ще правят тези, които не искат да теглят филми и емпетройки и не са навити да плащат за нещо, което не искат?
Коментар от Димитри — март 29, 2007 @ 12:13 am
Ми няма да си платят. Това за включването към сметката на тока беше метафорично един вид. Размисли за едно евентуално бъдеще. Но да кажем, плащаш си някъде си десет долара и теглиш. Примерно. Ся, говорим за имагинерни бъднини тука. В по-реално време обаче Елтън Джон реши да пусне за свободно теглене песните си в интернет. Е, в мп3-формат… Един истински фен след като чуе любимата песен във вид на мр3-ка, що да не си я купи на диск и да си я слуша на уредбата с всички екстри? Бе времето е друго, няма какво да се лъжем. Няма нищо общо дори с допреди десет години. Дали е по-хубаво – не знам. Но е друго. Глупаво е да се отрича този факт.
Коментар от Marfa — март 29, 2007 @ 7:00 pm
„Ми няма да си платят. Това за включването към сметката на тока беше метафорично един вид. Размисли за едно евентуално бъдеще. Но да кажем, плащаш си някъде си десет долара и теглиш.“
Само че това вече по никакъв начин не решава проблема, с който се започна – „безплатното теглене“ на продукти. Така както днес е масово разпространена практика да се тегли продукта вместо да се плати цената му, не виждам защо и в едно такова хипотетично бъдеше да не е масова практика да се тегли от неплатени сървъри, вместо да се плащат десетте долара.
Коментар от Димитри — март 29, 2007 @ 8:05 pm
мда де. понякога нещата не опират до това дали има платени възможности и дали имаш пари да си платиш а дали изобщо смяташ за нужно да го правиш
Коментар от lyd — март 30, 2007 @ 7:10 pm
Абе всъщност какво ми дреме за бъдещето на разните продуценти или правачи на филми. И без това напоследък произвеждат само долнокачествени боклуци. Ако си заслужава филма, може и да дам 3 лева за билет за кино. Ако не си заслужава, ще си го тегля от мрежата и ще го погледам безплатно. И после ще си кажа: „Ееее, добре, че не се набутах 3 лева за тоя тъп филм! Нещастници!“
И какво като има авторски права? И преди тях и след тях ще е в сила поговорката „Музикант къща не храни“. И защо да плащам авторски права на хора, които са умрели? За Йордан Йовков например?
Абе взе да ми писва… Изобщо всеки да си гледа живота и да не учи другите как да живеят. Който иска- да пиратства, който мисли, че е правилно да си плаща- да си плаща. На никой след време няма да му дреме че някоя звукозаписна компания или филмово студио е фалирало. Животът ще си бъде все същия. Виж, ако всички хлебари изведнъж измрат, тогава вече ще е кофти положението…
Коментар от Христо — април 2, 2007 @ 11:06 am