Писателският блог на Тишо

декември 13, 2006

България в ЕС – популярни заблуди

Filed under: ЗЛОБОДНЕВНО — asktisho @ 1:08 am

Честно казано, омръзна ми да слушам и да чета навсякъде за Европейския съюз. Всеки си го закача тоя съюз на ревера като спортна значка – фирмите демонстрират „европейско” качество, политиците обещават „европейски” перспективи, неправителствените организации бълнуват за „европейски” фондове, въобще на бай ти ганя пак Европата му е влязла в устата. Ама големи европейци станахме, ей!
Чел съм, учил съм, работил съм в неправителствени организации и в европейски фирми, знам доста за въпросната интеграция, ето защо ми се иска да използвам възможността да хвърля малко светлина върху основните заблуди, свързани с това, което предстои да се случи от 1 януари догодина, за да няма неясноти. Предварително се извинявам ако си капацитет и вече знаеш тези неща. Все пак не спирай да четеш, човек винаги може да научи нещо ново.
Основната заблуда, която искам да разсея е за „добрите” европейци, които искат да ни „помогнат” да се избавим от мизерията. По всичко личи, че не сме готови да посрещнем предизвикателствата на присъединяването – фирмите ни са бедни, индустрията е разграбена, нямаме инфраструктура, страдаме от невероятна криза за квалифициран персонал и развиваме некачествен туризъм. Никаква конкурентна икономика не става от това. За корупцията на абсолютно всички нива в правораздаването (от пътния полицай до съдията) изобщо няма нужда да говорим. В същото време Европата иска да загради тази кочина и да я направи своя собствена територия. Защо?
Защото разширяването на Европейския съюз е глобална стратегия с дългосрочни приоритети. Капиталистическият Запад иска да превземе пазарите на пост-социалистическия Изток. Нищо че са бедни. В глобалната икономика бедни пазари няма. Пък и населението на половин континент не е за подценяване като бройка. Я си представи, че триста милиона души ти дадат по един лев. Западноевропейските фирми си представят точно това. Те произвеждат толкова много индустриална продукция, че непрекъснато се нуждаят от нови пазари, на които да я продават, за да могат страните им да си запазят икономическия растеж, високите заплати, социалната политика и т.н. Искат да продават в чужбина и то колкото се може по-лесно – без мита, такси, граничен контрол тем подобни усложнения. Ето за това служат Единния европейски пазар и Общата митническа политика. Западните производители, обаче, не са съгласни да имат много конкуренти на „единния” пазар. За тях ние сме просто евтина работна ръка и голямо количество бедни купувачи, нищо повече. Не бива да се превръщаме в търговска заплаха. Ето защо измислят всякакви качествени и екологични стандарти, а после правителствата им ни ги налагат и то в последния момент преди присъединяването. Това са така наречените реформи „в 12 без една”. Русия губи бившите си сигурни пазари и затова се мръщи на евроинтеграцията, а колко алчни са европейските индустриалци личи по намерението им да присъединят дори една държава като Турция към „европейския” съюз. Искат и парче от Азия, значи.
Пряко свързан със заблудата за „добрите” европейци е и митът, че старите коли ще поевтинеят от догодина. Един месец преди присъединяването българското правителство даде гъза и подписа ЕВРО 4, който е възможно най-драконовският екологичен стандарт за вредни емисии в ЕС. Явно правителството се засрами, че „пусна” толкова лесно на богатите батковци от Съюза и затова реши да се направи, че никой не го е ебал. До последния момент. Акото в гащите обаче започва да понамирисва лошо. С две думи – от догодина няма да можем да купуваме коли, по-стари от 2004-2005 година. Забрави за таратайките нов внос от Германия, ще се внасят и продават само чисто нови коли, защото старите са „вредни”. Това естествено големите автокъщи го знаят отдавна, затова сега по предварителни данни в България има около половин милион секънд хенд автомобили на склад, които чакат да бъдат продадени. Все пак автокъщите трябва с нещо да се занимават, докато новите возила остареят и отидат при тях. Сега паркингите им са празни. Простолюдието не купува, защото си мисли, че липсата на мита ще свали драстично цените на втората употреба от догодина. Търговците пък знаят за пишката, която правителството готви на въпросното простолюдие и си крият стоката. Кога един търговец си крие стоката? Когато смята да я продава по-евтино ли? Очаква се между 30% и 50% поскъпване на старите коли от догодина. На печелившите честито!
Нека да развенчая и още една популярна заблуда  – че ще можем да пътуваме и да работим където си искаме и каквото си поискаме, защото сме европейски граждани. Това съвсем не е така. Поне не и в началото. Ще ни „наблюдават”, ще ни „преценяват” и ще ни „проверяват” още няколко години. Няма никакъв проблем да отидеш и да бачкаш по строежите на запад, то и преди не е имало. В богатите държави хората са толкова добре осигурени, че вече на никой не му се занимава с тежък и мръсен физически труд, ето защо строителните  работници, чистачите на кенефи, помощник-готвачите и таксиметровите шофьори навсякъде са чужденци. Богатите държави имат нужда от бачкери. Гладни са за ниско-квалифициран труд. Ама я се опитай да си намериш работа като зъболекар, адвокат или програмист, да те питам…? Не казвам, че е невъзможно. Казвам, че е много, много трудно. Дори документите и образованието да са ти в ред, пак ще се сблъскаш с антагонизма на местния работодател, който предпочита за престижните длъжности да наема само свои сънародници. Така паричките си остават там и „местните” не губят нищо от драгоценния си жизнен стандарт. Никой обаче не ти пречи да разкриеш собствен зъболекарски кабинет, ай ти фирма или адвокатска кантора там,  където пожелаеш в Европа. Важното е да си намериш клиенти. Ето защо, аз предлагам не само европейците да правят фирми тук и да ни експлоатират за аутсорсинг, ами и ние да отиваме там, за да правим фирми и да им бъркаме дълбоко отзад като им привличаме платежоспособните клиенти с услуги на същото качество и два пъти по-ниска цена. Вместо да работим тук за десет пъти по-ниски заплати. Струва си, нали? Ето затова обичам Европейския съюз и възможностите, които дава.  Ако си умен и предприемчив, географските ограничения действително отпадат за теб. Ако обаче предпочиташ сигурното, искаш да спестяваш, вместо да инвестираш и те е страх от новостите, просто ще си останеш завинаги нископлатен служител в България и цялата евроинтеграция ще бъде за твоя сметка и за сметка на хиляди други като теб…
.

.

Тихомир Димитров

Advertisements

11 коментара »

  1. Tisho, zapochna nova kategoria za tazi statia? 🙂 Novo nachalo, nov kusmet. I otide mai na kino lozunga kum bulgarite-predpriemachi da si ostanat v Bulgaria. Niama nishto – razbira se ironiata!
    Za neshtastie ili za radost, niama da se vazpolzvame ot svobodnia pazar oshte ot ianuari. Shte mine oshte dosta vreme predi nashite firmi i specialisti da mogat da premeriat sili na ravni nachala s ostanalite ‘evropeici.’ Dotogava da se nadiavame niama da se e sasipalo napulno bulgarskoto obrazovanie i niama da sa si zaminali bezvazvratno ot Bulgaria ‘specialistite’ – ama stiga klisheta.

    Znam che tova ti e samo lichen blog a ne nacionalen vestnik („24 Chasa“ da mu misli), ama triabva li da vazpriemash prostia necenzuren ezik, veche taka populiaren sred bulgarskite jurnalisti…Tova moje bi e tema na otdelna statia…po-lesno li vazpriema bulgarina informacia ako e primesena sas sravnenia za ebane, ako v gashtite i podobni bitovi podrobnosti?

    Коментар от sofi — декември 13, 2006 @ 1:43 am

  2. Здравей Тишо,

    съгласен съм със статията. Бива 🙂 Има минуси и плюсове на европейския съюз, обаче май плюсовете са повече. Гадничко е чужди хора да имат толкова контрол над даржавата ни, но след като доказахме че сами само още повече можем да се закопаем, така ще е по-добре.

    Коментар от Angelarii — декември 13, 2006 @ 9:41 am

  3. Избери си позиция най-накрая! Преди няколко дни само, в „Тва не – имиграцията“ опяваше как тези, които работят навън са се прецакали. Забележката на софи за вулгарния език е много на място…

    Коментар от ratanaso — декември 13, 2006 @ 11:21 am

  4. Извинявам се на всички, които се чувстват offended от думи като „ако в гащите“ и „ебане“. Просто тези думи са меки за хората, които приеха най-сериозния екологичен закон броени дни преди официалната дата на присъединияването и не казаха на никой. Иска ми се да ги обидя още повече. Нищо, всеки ще усети „реформата“ върху себе си индивидуално и ще си попържи самостоятелно. Няма да се ядосват само вносителите на нови автомобили и големите автокъщи. Понеже имаме социалистическо правителство, ориентирано към бедните и малцинствата, то пак реши да удари едно рамо първо на най-богатите, за да увеличи чудовищната социална пропаст, а пък после -европейски перспективи…Ангеларий е прав, че като не можем сами да се обслужване, трябва някой да ни сменя памперсите, няма как…
    Мисля, че съм си избрал много точна и ясна позиция по въпросите, които разглеждам и не знам защо някои хора виждат промяна в нея. Може би не пиша достатъчно убедително. Опявах и продължавам да опявам как тези, които избягаха да бачкат навън поради липсата на всякаква алтернатива тук имат много голям шанс да не я намерят и там, а сега, когато бизнес възможностите тук се увеличават, те изтърват и двата влака. Един процент, разбира се, успяха да изкарат първия си милион в чужбина (case study: Милен Велчев и компания), дойдоха, инвестираха го в политика и в туризъм и сега вече могат с кеф да се блъскат по гърдите и да казват „аз съм гражданин на света“, да живеят където си поискат и да правят каквото си поискат. Постлали са си хората… Хайде да не се връщаме на емиграцията – емигрантът навсякъде по света е отчаян човек, а не успял човек, може би трябва да ги съжалявам малко повече, но не мога да им завиждам…По принцип не мога да завиждам.
    Та, ясната ми и категорична позиция беше и си остава, че ако си добър в това, което правиш, ако успееш да се докажеш тук – в България, на този малък и беден пазар с хиляди бариери пред бизнеса, значи можеш да го направиш навсякъде по света, защото си качествен човек. Не виждам причина един доказан стоматолог, адвокат или програмист да си отвори офис в Кьолн и да не печели добре от това, което прави, а печалбата да си я реинвестира у нас в недвижими имоти, да речем. Така с немските пари ще строим къщички в България, а не обратното…Класическият български емигрант обаче е наемен служител, а не предприемач, дайте да се разберем, и в това му е драмата. За сравнение, китайските емигранти като отидат в чужбина и в масовия случай започват да си продават културата. Отварят салони за масаж, акупунктура, китайска медицина, бойни изкуства, магазини за китайски стоки или китайски ресторанти. Китайският емигрант се превръща автоматично в работодател, където и да отиде и ако случайно бъде нает, то пак работи за „свои“. По този начин чуждестранната им общност не губи нито стотинка. Отделно целият свят аутсорсва в „комунистическата“ им родина и налива капитали там. Резултатът – една огромна икономика вече е на второто стъпало към световна икономическа супер сила, а ние дето имаме двеста пъти по-малко гърла за изхранване и уж премахнахме комунизма, вече 15 години си оставаме въшльовци…

    Коментар от asktisho — декември 13, 2006 @ 12:13 pm

  5. Наистина, моля ти се, не се връщай на темата за емигранта, че почвам направо … уфф. На всичкото отгоре сега намеси и китайския емигрант !!!

    Тъй като нямам време да пиша в момента, исках само и аз да кажа, че не е въпрос дали някой се обижда от акита или не: не се опитаха това да ти кажат. А че силата на аргумента не се базира върху циничността на изказа. Карбовски беше шокиращ и смешен пред 1997, вече и той не е. Тук става въпроз за култура на общуването, уважение на първо място към себе си и след това към хората, с които говориш/пишеш. Да не говорим пък че постоянните сексуални отпратки са били описани от Фройд подробно като симптоматика на едно психологично отклонение …

    Айде, чао 🙂 Засега!

    Коментар от Елена — декември 13, 2006 @ 12:46 pm

  6. Значи, Тишо, ти гледаш само един аспект на евроинтеграцията- икономическия. Имам едно сериозно възражение: на големите компании не е нужно на България да е в ЕС, за да инвестират и печелят тук. Дори ще им бъде по-лесно ако България не е в ЕС. Второ: абе какъв е този голям пазар за страна от 7 млн. население, което освен това е не особено платежоспособно. Почти сигурен съм, че за големи компании като Сименс сме почти нищо. Могат да минат преспокойно и без нас. Виж, за Румъния с 21 млн. население е малко по-различно.
    Тъй, като иде въпрос за прични да ни приемат, то се чувствам длъжен да кажа, че разширението точно с нас е стратегическо от гледна точка на помиряването на тази зона, наречена Югоизточна Европа или Блакани. Стратегическо е за Западна Европа и САЩ. Поради това САЩ подкрепят с все сили въпросното разширяване. Тук малко няма място да отбелязвам всички идеи и прочие, свързани с американските стратегии (туй ми е темата на дисертацията, като я отпечатат да си купите!!!).
    Така, за борбата за пазари. Виж ся, на целият Балкански полуостров почти всички рафинерии са собственост на руски компании- Роснефт, Лукойл и др. (В Гърция, Хърватия, Сърбия- за тях е планирано да нямат рафинерии, всичко ще се произвежда в Бургас, Черна гора и Румъния, пак рафинериите там са собственост на руски компании- Виж книгата „Нефт, газ и геополитика“ от В.Златев) Ама това изобщо не е проблем за ЕС. Аха, значи наместо да се конкурират, те си сътрудничат! И още как!
    Тъй, от гледна точка на конфликти (етнически и социални) ЕС е приел т.нар. Лисабонски решения, според които страните от ЕС трябва да полагат усилия да изравнят жиненото равнище на гражданите между изостанали и напреднали страни. Какво излиза в края на краищата? Откривам малко противоречие с твоите писания по-горе. Аха, споделяш марксовото гледище за капитала, дето се стреми да заеме повече пазари и се стреми към колонии. Само дето страните от ЕС са пълноправни, докато колониите са напълно подчинени на метрополията. Изобщо в това есе не откривам нищо ново от изприказваното по кръчмите по въпроса „Защо, аджеба, ни приемат в ЕС?“.
    Но виж, по-ново звучи идеятата ти как НИЕ ще завладяваме чужди пазари и работни места. За това съм съгласен, че трябва да спрем да се държим като провинциалисти на глобалната сцена, а да се залавяме за работа и бавно и полека да се вграждаме в Европа. Като начало не може ли да вземем да се заселим обратно в Егейска Тракия, та след време да се окаже, че там гърците са мнозинство от 25%?
    Но виж, тази информация за нормите за вредни газове ми подейства обратно. Крайно време беше да се направи нещо подобно! Не трябва да се карат замърсяващи, шумни и опасни автомобили. Който няма пари за нова, да се вози с влака! Никой не е подписвал договор с дядо Господ, че ще кара кола. Очакваното поскъпване ми стопли душата- 30-50%! Ехааааа! Това значи ли, че между 30 и 50% от хората няма да могат да си купят коли? Ако е така-това е добра новина. Между другото би ли ме индормирал за повече подробности за въпросния екологичен стандарт ЕВРО 4? Какво ще стане със старите коли на по 15-20 години? Ще им наложат тежки данъци, ще ги спират от движение или ще продължат да ни тровят?

    Коментар от Багера — декември 13, 2006 @ 2:52 pm

  7. Трябва да се мисли за екологията, но не и по този начин – в послдния момент и скришом под масата, пък и защо трябваше да се съгласяваме с най-строгите изисквания, при положение, че останалите още се опъват за ЕВРО 3? Изобщо, тесен лобизъм и защитаване на конкретни икономически интереси е това, а не перспективно мислене за устойчив растеж.
    Относно мерките на ЕВРО 4 стандарта – не се разрешават повече от 0,25 g/km NOx и 0,025 g/km твърди частици за дизеловите автомобили, както и не повече от 0,08 g/km NOx за бензиновите и максимум 3,5 g/kWh NOx за товарните автомобили. Екостандартът EURO 4 е въведен през 2005 г. с Директива 98/69/ЕС. Данните са от вестник „Капитал“ бр. 6 / 18.11.2006 г.
    Казано на „кръчмарски“ език на този стандарт от януари догодина ще трябва да отгварят всички возила, влизащи в страната, а не тези, които са вече внесени у нас. Пернишкият голф единичка ще продължава да се задвижва от реактивната тяга на газовете, които изхвърля докато не се разпадне на съставните си части. Както бях написал в статията, това важи и за всички внесени преди 1 януари половин милион автомобила, които автокъщите кътат на склад в момента и, които ще пуснат в продажба на секънд хенд пазара от догодина, когато вече никой няма да може да внася стари коли в България. Оттам и поскъпването. Предполагам, че на голфаджиите ще им се наложи да плащат някаква екотакса, освен това в момента се водят преговори дали цената на гражданската отговорност да не зависи от възрастта, сигурността и вредните емисии на всеки отделен автомобил поотделно, обаче нито администрацията е готова да посрещне такава реформа (още се блъскат с интегрирането на зелената карта в новите застраховки), нито в Парламента са гласували закон в тази посока, така че всичко си остава в сферата на предположенията.
    Може би трябва да поясня и какво означава „стар“ автомобил, който няма да може да бъде внасян у нас догодина. Евро 4 е въведен на 1 януари 2005, което значи, че едва след това производителите на автомобили за европейския пазар са започнали да се съобразяват с него. Има някои редки модели от 2004, които също отговарят на стандарта, т.е забрави за внос на кола по-стара от 2005.
    Всичко това с нищо няма да промени смърдящата гмеж по софийските улици и да направи въздуха, който дишаме по-малко „виждащ се“. Естествено, продажбите на нови коли ще се увеличат, това е и целта на тази реформа, а автокъщите ще продават стари коли на завишена цена докато не им се изчерпят запасите. След две-три години току-що внесените нови коли вече ще са влезли в тяхната система, като вече стари и така бизнесът им не само, че няма да загуби, ами ще си вдигне нивото в дългосрочна перспектива и цените в крактосрочна. Екологичната полза от ЕВРО 4 ще се усети едва, след като измрат всички трошки и само при положение, че контрабандният внос на стари коли бъде спрян, в което много се съмнявам предвид, че границите тепърва ще стават все по-широко отворени…
    Аз лично карам кола с катализатор и се надявам екотаксите да ме пощадят поне малко… Може да не съм подписвал договор с Господ, но съм подписал Договор за продажба на МПС в качеството си на законен купувач и не мисля, че някой може да ми забрани да си ползвам правата, които този договор ми дава, още повече, след като съм се отчел на хазната с Данък МПС, Гражданска отговорност и Минетка. Нарочно го написах с М, в началото на всяка година имам чувството, че Държавата е стара проститутка, която ми прави некачествен минет за 50 лв, а след това аз продължавам да си троша колата по скапаните й пътища.
    Чудя се само кога на българския данъкоплатец ще му писне да се гаврят с него, да му налагат най-модерните екологични стандарти при положение, че получава най-мизерната заплата и рискува живота си по най-разбитите пътища в Европа, за което на всичкото отгоре си плаща като поп??

    Коментар от asktisho — декември 13, 2006 @ 3:25 pm

  8. тишо, бива малко да почетеш за съвременната икономика, глобализацията, обществото на знанието. иначе е лесно така да се говори … и се харесва 🙂

    Коментар от lyd — декември 13, 2006 @ 10:04 pm

  9. E, lyd, polezna e i diskusiata. Tova pone ne moje da mu se otreche na Tisho che izbira interesni temi i predlaga vinagi ne-glupava provokacia.

    Коментар от sofi — декември 14, 2006 @ 3:57 pm

  10. Здравейте,ще се намери ли някой който да ми даде информация какво може да се внесе в България сега след влизането в ЕС,като специално ми трябва информация за нови автомобили извън ЕС,на какви стандарти трябва да отговарят,какви са спецификациите на тези стандарти!Какви мита,такси,ДДС трябва да платя.Като пример,автомобил който струва 30хиляди US долара и мошност 250 к.с.

    Коментар от Иво Димитров — февруари 22, 2007 @ 6:01 pm

  11. За мита и стандарти аз лично не мога да отговоря, защтото не разбирам и кола не карам, но виж за глобализацията и ‘Евроинтеграцията`ще се опитам.
    Ами самата дума евроинтеграция си подсказва! Да се интегрираме в Евросъюза. А какво значи интеграция!……..Значи взаимопомощ и процес на взаимно сближение с две думи. Демек взимане и даване с Европа. Естествено поръчва хорото този който има пари. От ясно по ясно. Това да си в Европа не значи само да взимаш. Може би Тишо е малко буквалист с тези изрази като гащи и е…., но според мен не това е по- важно /може би наистина е време да се събудим/, важен е смисълт! Защтото Европа в момента си ни е….в буквалният смисъл на думата. Защтото Европа винаги е и ще бъде по- платежоспособна от нас! Клише или не, факта си е факт! Нас обикновенните хора никой не не пита с референдуми за пример, тук вече безнесът играе- големемият играч, негово величество Капиталът! И най- бавномислещтият ще разбере че Европа може само да ни работи и да поръчва хорото/ след като ние не можем сами да се справим/.
    Ние в момента повтаряме Европейските грешки. Сега в Германия съществува Капитализъм, но разбира се между тяхните и нашите социално слаби хора и дума не може да става! С разликата че ако в Германия си социално слаб може да се живее наистина прилично, а в BG ако работиш можеш да преживявяш някак си, а ако си социално слаб- значи че наистина гладуваш в буквалния смисъл на думата!
    В момента те искат да променят това разбира се! Да спрат капиталистите и да въведат социална икономика отново. Мен ако ме питате……задачата е непосилна! Дадеш ли веднъж пространство и пазар на негово Величество- Капитала, връщане назад почти е невъзможно! Ти пусни духа от бутилката пък после го гони! Хората са си го казали……
    Да не говорим за корупцията в BG, че то ако започна…… форума ще ми се стори тесен! Така че…. май ще трябва да се подготвим за голямото хоро! Поръчано от Европа разбира се!

    Коментар от Албена — юни 29, 2009 @ 2:40 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s