Писателският блог на Тишо

ноември 24, 2006

Тва не – Чалгата

Filed under: Без категория — asktisho @ 1:49 pm
Tags: , , ,

Дали да слушаш чалга е въпрос на естетически избор. Лоша музика няма. Народът го е казал: „който пее, зло не мисли”. Слушането на българска (сръбска, македонска, циганска) чалга по-скоро показва липса на вкус, отколкото някаква отрицателна черта на характера. Самото название „поп-фолк”, пък издава езиковата култура на чалга аудиторията. Думата „поп” означава на английски „народ”, а думата „фолк” – същото, само че на немски. Всъщност, не можем да им се сърдим на хората, при положение, че някои от тях все още купуват и продават в „марки”.
Колкото и да е мразена, Чалгата трябва да съществува! От нея имат нужда всички тираджии, таксиджии, бачкери, хамали, строителни работници, старшини, роми и въобще – дъното на социалната пирамида. За съжаление, в България то е доста широко.  На тези хора чалгата им продава мечти – високи, руси, силиконови мечти. Говори им за лукс и скъпи коли, за любов и отмъщение, при това на език, който е разбираем за тях. Те нямат друг избор, освен да пият евтино вино и да слушат чалга. Друг е въпросът дали ти принадлежиш към тях. Щом четеш това, едва ли!
Аз много добре съзнавам, че мразенето на кючека е мой личен екзистенциален проблем. Всъщност, не се изразих правилно. Кючекът е турска народна музика и ми харесва, защото носи южняшката култура на съседите. Харесва ми и сиртакито и македонските песни ми харесват. Обаче безобразното крадене на мелодии от комшиите, при това едно-към-едно и набързо скалъпеният към тях свински текст на български няма как да ми хареса. Българската чалга издава по-скоро липса на музикална култура, отколкото каквато и да е култура. Тя обаче е нужна, има кой да дава сериозни пари за нея (глупаците са много) и следователно скоро няма да умре. Това не ми пречи да бъда щастлив. Просто не посещавам такива заведения и не общувам с такива хора.
Трън в окото ми са на вид интелигентните млади хора, които пропадат по тази музика. За съжаление те стават все повече и се срещат навсякъде. Какичките със запасни дънки в ботушки са конкретен пример. Ясно, че като си студентка в София първи курс и вашите от Сусурлево цял живот са ти надували главата с маанета ще си запашеш дънките в ботушките, защото вече втори сезон е „модерно”, пък и всички какички в големия град така правят. Много ясно, че тъпа селянка плюс алкохол е равно на пияна тъпа селянка със запасани ботушки, качена на масата във фолк клуб, но все не ми дава мира мисълта, че има и свестни хора, които слушат чалга.
Един конкретен пример са българските студенти в чужбина. Преди да заминат са метъли, рейвъри, хипари, алтернативи, ню ейдж, всякакви, а като постоят малко в заветната страна-домакин на тяхното светло бъдеще, изведнъж започне да ги гложди една носталгия по родното, една меланхолия и хоп – друснат един кючек. Това какво значи, че от ученето в чужбина се изтъпява прогресивно или, че човек обича това, което няма? После си идват тук за първата ваканция, купуват дискове на килограм в левчета и ги продават на другите зависими от родното маане в евро „там”. Аз не мога да си обясня как така фолкът ще ти напомня за България? Малко ли свестни поп групи имаме, които пеят на български? Ако пък си традиционалист, българският фолклор ли ти се струва беден, та трябва да има далавери, изневери, мерсидеси и кючеци? Не знам. Някой емигрант да ми каже. Една родопска песен може да ме накара да се почувствам много повече българин от един Азис. Всъщност, той дори не е истински чалгар. Ако живееше „на запад” щеше да се появява по техно клубове и готик фетиш събирания полугол с каишка на врата и щипки на зърната. Азис е просто един гладен за медийно внимание позьор и прави това, което е модерно. Нагажда се. Ето дори, че дори и аз сега му правя безплатен Пи Ар.
Другият тип пропадащи по чалгата, уж свестни момчета, са изплезените езици. Какво означава „изплезен език” виж в статията „Тва не – Мъжете с изплезени езици”. Минава за свестен, значи, младежа, слуша рокче, ходи по концерти, „забива” с разни други „фенове” и изведнъж среща лачените ботушки със запасаните в тях дънки. Какво правят ботушките, за да го променят изцяло ли? Нищо. Просто стоят и изглеждат добре, а въпросният младеж или не е е_ал  от доста време насам или има сериозен фетиш по жени в кожени ботуши, а  най-вероятно и двете. Така се ражда нов чалгар. Прослушва Калина, Малина, Кума Лиса и въобще започва да се забавлява с музиката, с която се забавляват  всички  тираджии и хамали. А беше хубаво момче!
Има и още един вид обречени души: изкривените от своите родители деца чалгарчета. Детето няма възможност да избере музиката, с която ще отрасне, а музиката носи  култура и възпитава в ценности. Класическите произведения, италианските канцонети и френските шансони носят един  вкус към живота, а „всички прасета на мезета по буркани и мазета” съвсем друг. Жал ме е за тези деца.

 

Тихомир Димитров

Advertisements

48 коментара »

  1. С някои от нещата съм съгласна, с повечето не съм. Ще го прочета по сериозно и ще ти напиша истински коментар, но сега искам да кажа, че по никакъв начин не можеш да свържеш чалгата с ниска грамотност, обща култура, а още по малко интелигентност. Да, в общия случай, може би, макар дори тогава да не съм съгласна, защото процентно, феновете на металика, да речем, едва ли са по интелигентни от чалга-маниаците.

    Исках накратко да кажа, че на чалга ритми сърцето ми скача, че никак не крия, че съм имала лета на истинска чалга-фенка и че съм достатъчно интелигентна, за да знам с колко км в час се разширява вселената, че „грацилис“ имат само жените, или че фитипалди не е комикс герой.

    Просто не се ограничавай, разделяйки хората, според вкусовете им. Черпи богатството от това, че са истински.

    Весел да си.

    Коментар от Милена Крумова — ноември 24, 2006 @ 7:05 pm

  2. Ааа, Тишо, много си прав за музикалните вкусове и за това как възпитанието и интелекта влияят на това каква музика слушаш.
    Искам само да направя една поправка. Мисля, че кючекът, който кършат по разните чалгарски заведения не е турска измислица. Доколкото знам, оригиналният танц се танцува само от жени в Турция, а не от мъже. Изобщо кючекът в тази му форма (родната чалгарска) е някакъв балкански урод, нещо като чалгата.
    Така, за музиката: родната чалга много здраво краде от музиките на всички околни народи. Песните на Азис почти всичките са плагиатствани най-вече от Гърция. В редките случаи, когато съм принуден да чуя някаква чалга откривам явно плагиатство, сега се сещам за една песен на френски „Ейша“ (или Айша), която е плагиатствана от някаква чалгарка (не й помня името, не ме и интерсува).
    За момчето, дето прослушва чалга не мога да се съглася. Любителя на рока и метъла си пада по рокаждийки и много малко вероятно е да си падне по чалгарка. Ако си падне е много по-вероятно е момичето да заебе чалгата, отколкото метъла да стане чалгар. Сещам се за една, Ралица май се казваше, като имаше гадже метъл се кефеше на тежки жици, на другата годиня я гледам- я! с фланелка на Пинк Плойд, и с друго гажде (и той с фланелка на Флойд). Както вика Кръстьо- какъвто х.я, такава и п….та.
    Хм, така. Сега, разните шофьори на камиони, хамали и т.н. нямали музикална алтернатива на чалгата. Ами нямат! Ами да слушат блус! Това си е музика, правена от хора с подобни професии.
    Ще кажете, тоя Багера се е побъркал. Блусът прави тъгата в нещо сътворяващо и от него ти олеква. Чалгата е депресия. Слушането на чалга само задълбочава депресията. Тя няма за цел да превръща тъгата ти и лошото, което си попил в нещо сътворяващо или поне да го споделиш с другите. Чалгата ти задълбочава депресията. Защо смятам така- ами живея все пак срещу чалгарска дискотека (слава богу, не се чува нищо у нас). И много често посетителите се бият отвън. Ама яката се млатят, псуват се и викат ужасно. Депресията им се излива в агресия. Като не се изляла в нещо друго тази депресия, тя излиза посредством взрив. Като тенжера под налягане- нагрява се дълго време и накрая избухва. Кофти ти е, отиваш на чалгарска дискотека, там те заливат колко е гаден живота и колко гадно трябва да ти е, как и да си хванеш гадже нещата пак ще са трагични, и това, че нямаш мерцедес е ужасно, и е ужасно, че нямаш пачки в джобовете, и ти го набиват в главата постоянно. Важно! Това не го споделяш с други хора и така да се сближавате (братя по оръжие, братя по нещастие и т.н.), го държиш в тебе и напрежението се увеличава. Към всичко това прибави и алкохол (виден депресант!!!), тръскащи се задници и цици, за които си сигурен че няма да ти се отвори парашута, щото нямаш пачки, и ето ти крайния резултат- огромно количество агресия.
    Ех, пак се отплеснах!
    Как да е, може да си пишем тук за чалгата колкото си искаме, ама тя си се завира в ръцете на хората и те си я слушат. Кучето си лае, керванът си върви. Въпросът е как да се повиши музикалната култура на населението, че да си формира музикални вкусове и чалгата да умре от само себе си. Повече часове по музика? По-сериозни часове по музика в учлище? Образователни предавания по телевизията, насочени към децата?

    Коментар от Багера — ноември 24, 2006 @ 7:08 pm

  3. Нека си върви керванът. Хубаво е да са повече кучетата, коиот лаят. Много добре описа чалга депресията. Според мен е доста тъжно да слушаш музика, в която някакви малоумни тъпанари непрекъснато ти навират богатстовото и кича си в лицето ти и ти обясняват, че всички жени са курви. Няма как да се примириш с такъв кич. Профанизацията на населението набира все по-голяма скорост, а чалгата е сред основните катализатори на този процес.

    Коментар от Тихомир — ноември 25, 2006 @ 10:18 am

  4. А, не! Това с ботушките беше много, ама много добро! 🙂 Това и потурите, дето станаха толкова модерни напоследък, са голяма недомислица на съвременните „модни“ тенденции и направо ще ме уморят от смях, като гледам как всяка втора кофа неотлъчно следва модните заръки и се прави на рибарка. Както и да е де, по въпроса за чалгата, аз съм на принципа всеки да си слуша, каквото му харесва. Разбира се, без да се натрапва на останалите. Ей, това аз не мога да понеса, където и да излезеш, тази чалга ти я набиват отвсякъде и няма оттърване. В по-големите градове има дискотеки да речем с хаус (хаос? как, по дяволите, се пише това?), с рок и всички там стилове музика, обаче на други места нямаш кой знае какъв избор и можеш да разчиташ единствено на собствения ти WinAmp, че няма да те изненада неприятно в това отношение.

    Не се надявайте, че чалгата е някакво временно явление, което ще изчезне, защото тя не е от сега. Още Петко Славейков се е ядосвал на българите, дето се радвали на турските любовни песни (най-вероятно тогавашните маанета) и като се видял безсилен, взел че им превел текстовете на български, че поне на български да пеят хората. Колкото до мадамите с пищни форми, то и МТВ да си включиш, пак същото ще видиш. Мисля си, обаче, че нещата нямаше да са така, ако другият вид българска поп музика имаше малко подкрепа от една или друга срана. Например тоя конкурс Евровизия, вместо да се използва от разни индивиди за допълнителни доходни облаги, можеше да е един вид трамплин за истински талантливи изпълнители. Защото например, много песни от тези на Каризма, заслужаваха малко повече изява. Ама то нали в нашата държава, като се заговори за култура, все едно нищо не се казва, какво ли има да се учудвам.

    Коментар от CarreraGT — ноември 25, 2006 @ 10:42 am

  5. Както каза вчера единприятел, когато край нас замина една такава руса кака:
    „Кииифлаааа“

    Коментар от Eneya — ноември 25, 2006 @ 11:26 am

  6. О, да – съгласна на 99.9% от казаното.
    Забележки: 1-2.
    Например за „широкото дъно на социалната пирамида“ (аз държа на това да не е дъно, макар че сигурно си го премислил, а да е основа; макар и по принцип).
    Някак и анализът на модните тенденции леко ми бръкна в здравето – не защото одобрявам 80 кила осмокласничка с ръст 160 сантима, а защото от лични съображения не мога да обуя ботуш без да „натикам“ дънките в него. Просто това не ме прави чалгарка, а кльощавелка с вкус към топли обувки. Мхм.
    И последно – един лаф от преди 5-6 години – „Когато на готин човек му е кофти – това е блус, когато на кофти човек му е гот – това е чалга.“

    Коментар от inat — ноември 25, 2006 @ 4:29 pm

  7. Естетически погледнато, нищо не прави женския крак по-елегантен от кожения ботуш. Запасаните панталонки подчертават обувката и удължават крака.
    Малко ми се губи фешъна, обаче, след като две години подред гледам само ездачки и, хе хе, много ми хареса термина „рибарки“ по улиците.
    Все трябва да има и друг начин да изглеждаш добре.
    Реших да се поправя и да внеса леко уточнение: очевдино не всички дами, които си запасват панталонките в ботуш, слушат чалга.
    Характерни за чалга културата са „нарязаните“ (протрити, с цветчета) дънки, запасани в ботушки с разни лъскави дрънкулки по тях.
    Много се отклонихме към модата, май и няма как, при положение, че музиката винаги определя начина на обличане. С риск да се повторя: лоша музика няма. Лоши са само профанските ценности, които чалгата продава.

    Коментар от asktisho — ноември 25, 2006 @ 7:19 pm

  8. Аз мога да ти предложа една „емигрантска“ гледна точка, макар че въобще не съм емигрантка. Но попадам в твоята категория на чужбински студенти. Само дето чалга рядко слушам и то все по български партита, а пък дискове нито мъкна, нито копирам :).

    При мен се получи така, че всички българи, които организират купони пускат чалга. Съответно, ако искам да общувам с тях, трябва по ацоциация и аз да слушам чалга. Просто и ясно. Много пъти съм опитвала да прокарам друга музика на подобни партита – не върви. А пък не мога да се откажа от тези събирания, защото ми липсва българското в тях. Въпрос на избор, естествено. Предполагам,че ако чак толкова много ми лазеше по нервите тази музика, просто нямаше да ходя и толкова.

    Да не говорим, че наистина когато се върна в София, чалгата звучи отвсякъде. Може би не би ми правило впечатление ако бях там всеки ден. А сега ми прави. И честно казано, става ми ясно защо толкова много студенти в чужбина слушат чалга – защото звучи като „вкъщи.“ Като в софийската маршрутка, като в кварталното кафене, като на морето, като … абе като навсякъде.

    Текстовете на чалгите – тези, по-естетическите, които всъщност имат някакъв маргинален смисъл – също имат способността да докосват някои тънки душевни струни, когато си в чужбина: изгубената любов, самотата, ала-бала. Това си заключение базирам на хилядите пъти, когато съм ставала свидетел на плачещи на чалга хора. Особено в комбинация с домашна гроздова. Да не говорим в колко много случаи, това са хора, които ПО ПРИНЦИП: 1) не слушат чалга, 2) не пият домашна гроздова, 3) не плачат.

    Чалгата в чужбина е различна. Културно уникална. В България може да звучи като крадена от балканските ни съседи. В Америка, за разлика от „Каризма“ или „Уикеда“, със сигурност не звучи крадена от някоя гаражна Сиатълска банда. А звучи като вкъщи, колкото и да не искаме да си го признаем.

    Толкова за сега от мен, ако се сетя още нещо, ще пиша пак. Честно, досега не се бях замисляла по този въпрос.

    Коментар от Елена — ноември 25, 2006 @ 9:59 pm

  9. Живял съм в чужбина. Песни като „Облаче ле бяло“ и „Излел е Делю Хакдутин“ (да не говорим за химна) могат да те разплачат, но липсата на чалга си е чисто облекчение, когато си „навън“. Плоският текст и крадената мелодия са си плосък текст и крадена мелодия навсякъде. Освен това, имам приятели дългогодишни емигранти, които не слушаха чалга преди това и сега пак не слушат. Ако им домъчнее за България влизат в интернет или летят за два дена дотук, за да заредят батериите, нe се превръщат във фанатични фенове на Калина, Малина и Кума Лиса. Не искам по никакъв начин да обиждам приятелите ти, но те май оттук са си тръгнали чалгари. Освен това, в пиенето на гроздова няма нищо лошо. И аз обичам да страдам по изгубената любов в компанията на на шише ракия, но някак джазче и блусче повече ми се връзват за фон. Никога не бих ги сменил с нискокачествен попфолк. Предполагам, че на твое място просто нямаше да ходя на въпросните „партита“. Щях да си намеря по-подходяща компания и да оставя лудите да се налудуват. Не може всички българи в чужбина да са чалгари, все един не е. Дори тук се срещат изключения…:))
    Мерси за различната перспектива и за това, че хвърляш поглед върху нещата „отстрани“.

    Коментар от Тихомир — ноември 25, 2006 @ 11:23 pm

  10. Зависи предполагам и за колко време си далеч, а и колко си далеч 🙂 Повярвай ми, когато само пътят до зареждането на батериите е 2 дена, нещата наистина изглеждат по-различни. Не че защитавам чалгата – не, изобщо даже – просто ми се струва, че слушането на чалга в Биад и слушането на чалга в Ню Йорк са две различни понятия. Най-малкото, тук не съм виждала тази мода с ботушките да ходи ръка в ръка със слушането на Гергана, например 🙂

    Естествено, че не са всички българи в чужбина чалгари. Аз мисля, че не съм 🙂 И други познавам. Но има една песен на Ивана, за която твоя пост ме подсети и за която смятам да напиша нещо скоро 🙂 Иначе, long live rock’n’roll 🙂

    Коментар от Елена — ноември 26, 2006 @ 5:47 pm

  11. […] Четох нещо тук за чалгата и за студентите в чужбина, което ме провокира да напиша нещо за своя личен опит с чалгата в Америка. Подобна музика не слушам за удоволствие, нито пък всеки ден. Даже може да се каже, че слушам такава музика само когато нямам избор. Но има една песен, която всеки път като чуя и изтръпвам. Песента не е нещо особено, но споменът свързан с нея е нещо, което колкото и да съм превъзмогнала, понякога се завръща с най-мощния възможен емоционален заряд. […]

    Pingback от Standard Deviation » Blog Archive » — ноември 26, 2006 @ 7:14 pm

  12. Po otnoshenie na studentite v chuzhbina i chalgata si imam svoja teorija. Za da stane jasno v koi lager sam zajavjavam oshte ot sega, che ne ponasjam chalgata i ja slusham samo kogato rozhdennika pusne chalga na sobstvenoto si parti. Na sashtija tozi rozhdennik mu se nalaga da slusha savsem druga muzika kogato e na moeto parti. Nadjavam se, che po tozi nachin toj vizhda, che chovek mozhe da se zabavljava i bez da trasha gjubeci.
    Ta kam mojata teorija. 90% ot studentite v chuzhbina sa mladi hora – mezhdu 18 i 22 godishni. Tvarde malko ot vaprosnite studenti uspjavat da dostignat njakoi po-naprednal stadii na obuchenieto si v chuzhbina. Povecheto ne izdarzhat ili zashtoto tuk trjabva da se uchi za razlika v BG ili zashtoto ne saomjavat da se finansirat ili prosto psihicheskoto natovarvane im idva v povechko. Malko sa tezi koito se zadarzhat do kraja na sledvaneto si, a oshte po-malko tezi, koito uspjavat da si namerjat smislena rabota i da ostanat. Taka che e logichno, ako shte pravim izkazvanija za balgarite v chuzhbina da se sasredotochim varhu gorespomenatata vazrostova grupa – naj-predstavitelna e.

    Vaprosnite hora sa izzhiveli cjaloto si detstvo i pubertet v godinite na prehoda. Tozi period se harakterizira sas silovo prerazpredelenie na kapitala, v rezultat na koeto, mutrite se okazaha s pari, a inteligencijata se prinudi da gladuva. V prirodata na choveka e zalozhen stremezha da zhivee dobre. A vaprosnite mutri zhiveeha dobre. Te se prevarnaha v obekt na osobeno vnimanie ot strana na zhenite i po-hubavite ot tjah imaha „chestta“ da popadnat v tjahnoto obkrazhenie. Vaprosnite mutri, koito sa i sobstvenici na 90% ot diskotekite i na pochti cjalata musikalna industrija predpochitat estestveno da slushat odi, v koito se vazpjava sobstvenija im geroizam. V edna takava sreda mladijat chovek, rakovden ot gorespomenatijat stremezh da zhivee dobre, sledva primera na tezi, koito zhivejat dobre. Darzhat se po shoden nachin, opitvat se da izglezhdat po shoden nachin, nosjat dori verigi ot eftin metal na vratovete si v podrazhanie na silnite na denja. Vazpriemat tjahnata kultura. Te prosto ne znajat, che mozhe i po drug nachin da se postigne po-dobar zhivot. Te ne sa go vizhdali. Ne znajat che shtastieto ne se izrazjava v tova da karash bjal mercedes i da chukash dobre izglezhdashti kurvi.

    V daden moment, rachkani ot roditelite si, koito imat po 1-2 vizshi obrazovanija i sa se borili cjal zhivot s mizerijata i brutalnoto prisastvie na idolite na otrochetata si, mladite balgarcheta pristigat v njakoja strana, kadeto simvola „bjal mercedes“ zapochva da gubi smisala si, prosto zashtoto vseki vtori kara mercedes. Problemat e, che tezi hora sa veche obremeneni. Te ne idvat tuk, za da povishat kvalifikacijata si i njakoi den da stanat dostoen chlen na civilizovanoto obshtestvo, v koto vseki kadarno rabotesht chovek mozhe da si pozvoli mercedes, a za da napravjat vsichko vazmozhno da zarbotjat kolkoto se mozhe povechko parichki za po-kratak period ot vreme i da se pribere i da se fuka pred ostanalite v BG, pak toku vizh i namazali njakoe i drugo chukane s njakoja chalgadzhijka dokato si praska parichkite po vreme na sledvaneto si v njakoi restorant v germanija.

    Musicata nosi naslazhdenie, zashtoto vazbuzhda u nas opredeleni asociacii, koito vlijajat po opredelen nachi na nasheto nastroenie. Kolkoto po-otvoren e edin chovek za sveta okolo sebe si, za raznoobrazieto na emocii, koito prirodata i nasheto socialno obkrazhenie ni predlagat, tolkova po-bogat e choveka na spomeni i useshtanija, s koto bi mogal da svarzhe dadena musica. Takav chovek mozhe da oceni dostojnstvata na metal, jazz, latinoamerkianska, volklorna, orientalska i vsjakakva druga musica (dori i chalga). Za sazhalenie nashite prijateli v chuzhbina ne sa vizhdali nishto drugo osven chalga diskoteki i macki vasdishashti po jakichki momcheta s beli mercedesi. Kogato idvat tuk, povecheto ne saumjavat da se adaptirat. Sazdavat si edna mikrosreda, v kojato obshtuvat samo sas sebepodobni i prodalzhavat da si vazdishat po mercedesite.

    Коментар от Iliyan — ноември 27, 2006 @ 10:46 am

  13. Дааааа, още една гледна точка „отстрани“. Да сядам да пиша за емигрантския живот, май…
    Прав си, Илиане, само че не мога да се съглася с твърдението ти, че тук не се учи. Може да не се учи в НБУ и в Бургаския свободен унивесритет, но няма как да станеш архитект, адвокат, лекар или финансист, без да си скъсаш задника от четене. За химик и математик да не говорим :)Да не бързаме да погребваме висшето образование. То е единственото ни конкурентно предимство пред Европа. В Германия нещата са на съвсем друго ниво, разбира се, но кое не е…?

    Коментар от asktisho — ноември 27, 2006 @ 12:39 pm

  14. много ме зарадва писанието ти, посмях се от сърце. само от личен опит обаче опровергавам мнението ти, че минаването на някой от българските гранични пунктове те прави автоматично чалгарин. не е верно – и тук бягам от тях и от музиката им точно по същия начин, по който го правя в българия. за носталгията има истинска народна музика и разни други – тоника, васко кеца, пък ако щеш и Лили 😉

    Коментар от Lemon — ноември 27, 2006 @ 12:58 pm

  15. И хубаво правиш, Lemon 🙂
    Не съм казал, че те прави автоматично, точно обратното – казах, че и там трябва да има хора, които не слушат чалга.

    Коментар от Тихомир — ноември 27, 2006 @ 3:36 pm

  16. Тишо, виж сега … Чалгата не е моята музика, но вземи прочети

    „Самото название „поп-фолк”, пък издава езиковата култура на чалга аудиторията. Думата „поп” означава на английски „народ”, а думата „фолк” – същото, само че на немски.“

    и го напиши отново, че не звучи добре.

    Коментар от Георги Фурнаджиев — ноември 27, 2006 @ 7:43 pm

  17. Емигрантската душа слуша каквото си пожелае.
    Хората ,които са слушали чалга продължават да я слушат.
    Тези,които не знаят какво да слушат – чалга.Тъй като за тях няма друга българска музика:)
    Тези ,които не са слушали чалга,а сега да.Личен избор.
    За мен – у нас има изрична забрана да се пуска чалга докато съм там.
    Понастоящем е заредено с двд.та и етц.Преди не беше.Пак понастоящем е заредено с 2 мп3.ки с „твърди“ балкански хора и песнички:)
    *** съм ти гостите.У нас се слуша българска народна музика.
    Прекарвал съм сигурно стотици часове на чалга,но някакси това не можа да ме пробърне в чалгар.
    Та : Тези ,които не са слушали чалга,а сега да.Личен избор.

    Коментар от maumyh — ноември 29, 2006 @ 7:51 pm

  18. Стотици часове на чалга, а не си чалгар?!?
    Озадачаващо е. Може би си от онези хора, които казват „аз не слушам чалга“, но непрекъснато това правят. Същото е и с Биг Брадър. Ако спреш 100 човека на улицата, 90 ще ти кажат „аз не гледам Биг Брадър“, а вечер в къщи всички са пред телевизора, нали няма кой да ги види…

    Коментар от Тихомир — ноември 29, 2006 @ 8:32 pm

  19. Никога не успях да намеря компания ,която да слуша по.различна музика:)
    За това част от събраната ми музика е на 3500км,а другата част е близо,но не и много близо(разбирай при някой,който е достатъчно далеч та да не можем да се събираме постоянно и да слушаме само нея:) )

    П.С.:техно&хардтехно (не съм и ненормално изглеждащ:)) )
    П.С.С.:Единият от тройката в Енеарт,държи половината ми музика в тях втора година вече:)

    Коментар от maumyh — ноември 29, 2006 @ 9:47 pm

  20. Струва ми се, че музиката, която ни харесва има нещо общо със социалното положение и възпитанието, но основно има МНОГО общо с мозъчните вълни. Разговарях с една клиентка, която защитава докторантура в Канада на тема „Влияние на музиката върху мозъчните вълни“. Това не е оригиналното заглавие, понеже онова никак не го запомних, но смисълът е същият:) Какво ми разказа тя.

    Правили са опити да пускат различна музика на учстници в експеримента, на които се записват в същото време мозъчните вълни. И са се опитвали да съберат максимално богата колекция музика, включително и напълно непозната, за да избегнат фактора, спомени и емоции, породени от позната музика. В смисъл, нали се сещате, ето на тази песен той ме целуна и.. мозъкът ми се взривява от активност…:)

    Та моята клиентка като си идвала насам взела че записала диск с народна музика, българска поп музика, чалга и детски песнички. Очаквала, разбира се фолкорът да произведе нечуван резултат. Но големият удар се оказала, какво мислите? „Радка-пиратка“! Оказало се че поражда еуфория и добро настроение. Опитвали да лекуват с нея

    Коментар от случайна — декември 5, 2006 @ 9:28 am

  21. …пациенти с депресия, които се повлияли много добре. А колегите и направо се влюбили в песента. Те разбира се нищо не разбирали от текста.

    Нейното мнение беше, че когато човек избира музиката си, първо се води от ритъма, после мелодията с нейните хармонии и накрая е текста. Всички тези неща оформят някаква структура, която като ключ в ключалка пасва на структурата на мозъчните вълни в определен момент. Това е традиционно харесваната от някого музика. От там нататък, хората искат да се развеселят, или да се тласнат в още по-голяма депресия, или да си потушат агресията, или да я усилят, да изпаднат в транс, или да се разсеят, да се настроят за секс, или за спане. И избират различна музика.

    Но има, както казах, и социален елемент. Аз съм такъв и такъв, затова слушам(не слушам) такава и такава музика. Там вече е сложно, става дума за асоциации, социални групи и така нататък.

    Малко дълго стана, надявам се да е разбрано поне.

    Не може да бъде упрекван човек за музиката, която радва сетивата му. Нито да се съди за интелекта, стила и възпитанието му по нея. Шапка свалям на хората, които не са достатъчно лицемерни да слушат само музиката, която „им отива“. Мисля, че и студентите в чужбина прослушват чалга първо заради депресията в която изпадат далеч от страната си и второ, защото отпада социалното ограничение и не се срамуват да го правят.

    Аз самата, както неведнъж съм казвала, обичам чалга, не си падам по поп-фолк. Имам IQ 152 според МЕНСА, магистратура по икономика и шофьорска книжка категория B(само).

    Съгласна съм че напливът на цицорести руси шматки, които си мислят че пеят, е голяма напаст, но той не е ограничен само в средите на чалгата.(виж Анн Джи, Лилана и други).

    Моля, съдете хората по делата им, а не по музиката, която слушат.

    Коментар от случайна — декември 5, 2006 @ 9:55 am

  22. Добре де, настроени са ми мозъчните вълни за етно музика, имам нагласата на се потопя в южняшко настроение, ритъмът го възприемам добре, упс-дупс-упс-дупс, малко сиромашки ритъм, еднообразен ама той и в минимъла не е много разнообразен, а аз често слушам минимъл. Започва хубаво песента, мелодично, верно, крадена мелодия, при това 1:1, ама какво сега, аз да не съм собственика на авторските права, че да му мисля, преглъщам и това, после обаче започва да надува гайда и певачката. Положението започва да се сговнява. Момичето в 99% от случаите не може да пее и го прави на плейбек. В един бизнес, чиято централа се намира в Димитровград, няма начин талантът да е по-важен от външния вид и от качеството на свирките, които можеш да правиш. След това, ако на трето място, не дай Боже се заслушам и в текста – ами…текстът на повечето чалги ме обижда. Ако не лично мен, то обижда интелекта ми.
    Ето такъв е процесът на личната ми непоносимост към тая музика. А какво значи обичам чалга, но не обичам поп-фолк, хм?

    Коментар от Тихомир — декември 5, 2006 @ 10:52 am

  23. Аз не упреквам никого, че не харесва чалга. ЯВно това не е твоят тип музика и толкова. Няма смисъл да се насилваш.

    Как аз различавам чалга от поп-фолк вече съм писала, затова ще се цитирам:)
    „Чалгата в повечето случаи е стара ориенталска мелодия, или близко подобие на такава, на която или е запазен оригиналният текст, или е без текст или в най-лошия случай е с лепнат някакъв текст(често ужасен:)). Пример за чалга е „Радка пиратка“ „Шчае шукарие“ „6 без 10″ ,“Леле мале“ и тайа нататък. А поп-фолкът е …популярна музика, с леки ориенталски забежки, но често там се набляга на дискотечния ритъм и в общи линии е голяма боза. Пример… това което пеят куклите на „Пайнер“ :)) Не че не ми харесва въобще, но.. другото ме радва повече.
    Друга формулировка е че чалга е музика, на която може да се танцува кючек. Макар че от U2 насам, не се знае вече кое и как…“

    Колкото до изпълнителките, половината от тях наистина за друго, освен за свирки не стават. Но има и една част, често завършили народно пеене, които могат да сложат в джоба си всякакви Донита, Тонита, Ирини, Любовци, за Деовци да не говорим. Това, че пеят 90% помия е друг въпрос. Имаше една „курветина“ преди време – Румяна. Може и да е била напред със свирките, но като я слушам да пее „Полегнала е Гергана“ винаги се разплаквам. Имаше страхотен глас. И хубави песни, макар и възтъпички като текст. Ивана също е жена с душа и глас, макар че и тя изтъпява понякога. Хайде да не изброявам.:))

    Коментар от случайна — декември 7, 2006 @ 8:53 am

  24. Щях много да ги уважавам, ако пееха народен фолклор. И на концертите им щях да ходя. Можеха да го модернизират народния фолклор, ако им е интересно, да правят неща като Исихия и Нешка Робева, а не да ми мятат гюбеци. Не сме в Истанбул, все пак…
    За мен чалгата е уродливо недоносче, родило се от секса между Демокрацията и първоначланото натрупване на капитала, при който първоначалното натрупване на капитала изнасили Демокрацията. Тази музика е елементарна и бедна като тоналност, мелодичност и ритъм. Всеки специалист ще го потвърди. Семпла музика е. Не носи посланието на никаква култура, защото възпява материалния просперитет, а в цялата история на човечеството културата винаги се е разграничавала от материалния просперитет с по-висшите ценности, в които възпитава. Притежавайки всички тези качества, популярната музика „с ориенталски забежки“ трудно може да продължи да се развива и усъвършенства, хоризонтите пред нея са тесни и надявам се, скоро ще престане на бъде масово явление. Естествено, винаги ще има пропадняци, които да я слушат, но то си е изцяло в реда на нещата. Lowlifes има навсякъде по света.

    Коментар от asktisho — декември 7, 2006 @ 10:25 am

  25. Брао Тишо. Доста нетрадиционна позиция. Чалгата е гадна музика, всички дето я слушат са идиоти. Какво като слушам чалга, значи ли това че автоматично съм на нивото на тираджиите, мангалите и засуканите селянки ??? Едва ли. Аз съзнателно избирам да слушам чалга, защото А музиката си има своите достойнства, Б доста подходяща е за напиване епа извинявай ама не моа да се напия на Пак ще се срещнем след 10 години или пък на Една българска роза. Всеки музикален жанр си има своите силни страни. Да текстовете са банални с речникова бедност от около 200 думи, музиката е крадена … е и ??? Те на запад щото текстовете са изпълнени с проникновен смисъл или пък не навлязохме в ерата на невероятните миксове на хубави стари песни.
    Просто не разбирам хората които си мислят че са нещо повече заклеймявайки комерсиалното…масовото. Уиндоус е боза, Линукс е перфектен; Мани го фифтито, аз слушам ъндърграунд рап…, ква чалга бе, аз съм над тия неща. Нека не си мислим, че само с това, че не слушаме чалга сме повече от другите хора. Защото по голямата маса сега е от хората които плюят чалгата, а не от тези които я слушат( не че нямат доста голям общ процент двете групи )така че не знам кое е по комерсиално да слушаш чалга или да мразиш чалга. Във всеки един случай, баналното ти изказване по тая тема ще бъде излишно 🙂

    Коментар от AirWan — декември 11, 2006 @ 4:00 am

  26. Да, точно толкова излишно, колкото и невероятно оригналния ти коментар. Много се чудих дали да го изтрия, после реших, че ще го оставя, защото чудесно онагледява грамотността на един средностатистически чалгар. Къде се научи да пишеш? С тези силни аргументи и с този богат речник според теб, дали успя да убедиш всички колко яко е да слушат чалга, хм?

    Коментар от asktisho — декември 11, 2006 @ 11:23 am

  27. Кой за каквото е учил. Не съм казвал че умея да се изразявам така добре както тебе. Аз намирам изява в съвсем друга област, понеже съм осъзнал силните и слабите си страни и съм се възползвал от това. И все пак нищо няма да ми попречи( дори и малко некомпетентно в сравнение с твоя eloquent.ен стил) да изразя своето мнение.
    Както виждам все оригинални теми обсъждаш с авторски мисли, които ни открехват по доста въпроси, браво( това с малко ирония).
    Сега сериозно. Какво искаше да кажеш с тази статия ??? Не откриваш топлата вода, господине. Използваш аргументи които са използвали стотици преди теб и се смяташ за оригинален, хм?

    Коментар от AirWan — декември 12, 2006 @ 12:47 am

  28. Това, което исках да кажа го казах в статията кратко, точно и по същество, няма никакво място за тълкуване. Не се засягай, нямам намерение да обиждам никого с този блог, просто предният ти коментар беше толквоа набързо скалъпен и постнат без никакъв предварителен преглед, че създаваше впечатленмие за писане без мислене, а такова писане не може в никакъв случй да бъде убедително. Радвам се, че си открил силните си страни и естествено, че ще ги използваш. Желая ти успех с каквото и да се занимаваш там…PEACE 🙂

    Коментар от asktisho — декември 12, 2006 @ 11:08 am

  29. Хмммм… Нямам много време и за това ще кажа само: НЕ НА ЧАЛГАТА, ВСИЧКИ КОИТО СЛУШАТ ЧАЛГА СА ПЪЛНИ ИДИОТИ И ЛУМПЕНИ. ПРЕДАТЕЛИ НА БЪЛГАРСКАТА КУЛТУРА, ТРЯБВА ДА ГИ РАЗТРЕЛВАТ ПО УЛИЦИТЕ И ДА ГИ ЗАТВАРЯТ В БУНКЕРИ ДА ПУКНАТ КОПЕЛЕТАТА ГАДНИ.

    Коментар от Voin_na_TangraIYI — март 11, 2007 @ 12:40 am

  30. БРАВО МНОГО ДОБРЕ НАПИСАНО И ПОЧТИ ВСИЧКО АКО НЕ И ВСИЧКО Е ИСТИНА И КАТО Я ПРОЧЕТЕТЕ СЕ ЗАМИСЛЕТЕ ДАЛИ ЧАЛГАТА Е ХУБАВА МУЗИКА

    Коментар от Nikolay — май 20, 2007 @ 12:59 pm

  31. евала пич!

    Коментар от mortallybeloved — май 23, 2007 @ 9:35 am

  32. „Разстрелват“ се пише, не „разтрелват“ радетелю за българска култура. А защо точно в бункери?

    Коментар от samurai jack — май 30, 2007 @ 9:40 am

  33. Prosto ne razbiram za6to nqkoi hora se nujdaqt tolkova mno ot taq mazna i protivna 4alga!Moje bi tq nqma da se mahne ,no ako seki si vslu6a pone za malko v naprimer pop i rNb par4etata na mno po izvestni izp1lniteli ot b1lgarskite 6e se polu4i ne6to po – ok sega6noto!Az naprimaer s1m metal-ka i kazvam da se vslu6at v rNb-to ili pop-a za6toto znam 4e pove4eto b1lgari nenavijdat metal-a!No p1k men metal-a me vjivqva i bih kazala dori drogira..,No se pak tfa si e li4no moe mnenie!Seki da slu6a kakfoto si poiska STIGA DA NE E 4ALGA!
    Writen by: Jo1n74e7y!

    Коментар от Jo1n7e47yy — юли 9, 2007 @ 11:48 am

  34. Jo1n74e7y i az sum tvoeto mnenie!Vseki da izbira kakvo 6te slu6a..,No moje bi naistina ako vseki pone vedna6 4ue 4ujdestranna pesen ili o6te kazano “Ne6to po razli4no ot 4ALGA“..,6te promenim malko i malko velikata 4alga v bulgariq!Zatova kazvam na vsi4ki 4algadjii: NE SI MISLETE 4E KATO SLU6ATE 4ALGA STE NE6TO POVE4E!NAPROTIV!TO4NO OBRATNOTO..,ZA6TOTO 4ALGATA E TUPO NE6To!

    Коментар от Iv4ito0o — юли 9, 2007 @ 11:57 am

  35. Направо ми се повдига от подобни псевдо интелектуалци.Попфолк означава „популярен фолклор“,фолк значи народ и на англ. и на немски престави си.Много глупаво и ограничено е да твърдиш,че тези които слушат попфолк са дъното на обществото – сякаш определяш останалите като някаква господстваша и перфектна раса,мили мой Хитлерчо.Като прочетох какво последователи имаш,явно е заразно,затова няма да си губя времето да споря със стената.Казват,че феновете на чалгата са тъпи,но по добре да бъдат определяни като тъпи,вместо да са „господствашата раса“,защото това време е отминало отдавна и по-добре да не се завръща.За разлика от един ентусиаст по-горе,няма да кажа,че тези,които на слушат попфолк,“трябва да ги затварят в бункери или да ги разстрелват на улицата“,понеже на мен ми е останало достатъчно човеколюбие,за да се въздържа от подобни гнусни коментари.Остава ми да ви кажа само – приятно завръщане назад във времето/някъде около 1940 година/ и пратете много поздрави на Фюрера.

    Коментар от Otvraten — юли 28, 2007 @ 3:42 pm

  36. Виж сега, имаш право да не си съгласен, Отвратен. Дори ми харесва това, че не си съгласен и, че се опитваш да аргументираш напълно противоположната си позиция. Обаче хайде сега, терминът „господстваща раса“ си го измисли сам и върху него построи цялата си защита. А този термин няма нищо общо с мен. Това си е твое лично тълкование, с което не мога да се съглася. Аз не слушам чалга и не се възприемам нито като интелектуалец, нито като представител на някаква господстваща класа. Това не зависи от музикалните предпочитания. И ако трябва да сме категорични, истинските господари са бившите комунусти и техните протежета, които все още опъват конците в нашето общество, а повечето от тях са долни чалгари, така че сам виждаш разликата…
    Непроменим факт е, обаче, че болшинството от населението също си пада по този кофти тип музика. Което пък я превръща в комерсиална масовка и отнема от чалгата всякакъв елитаризъм. Имах една статия „Тва не- така правят всички“, в която се пъна да обяснявам, че няма никакъв смисъл да си част от тълпата и да подражаваш на множеството. При чалгата е същото. И ако си оригинален и търсиш собствената си некомерсиална истина, това не те превръща автоматично в елит. Превръща те в различен човек със собствен, оригинален вкус, който се отличава от стадото. Откровената простотия, която стърчи като ръждясал прът от всеки чалга текст няма какво да го коментирам. Както пее Ивана вие сте номер едно и нямате никакви комплекси. Ама не е познала в едно – имате около седем милиона дубликати. Радвам се, че не съм един от тях. Поздрави.

    Коментар от asktisho — юли 29, 2007 @ 10:53 am

  37. Втрещена съм от безочието на тази статия!Какво общо има гадната чалга (прасета на мезета) с русите жени… с модата наложена от света (дънки в ботушите)? Плюс това такава гадна чалга вече не съм чувала по заведенията, това отмина 94г. Сега по-голямата част от чалга песните е с мноооооого по културен текст отколкото рап парчетата например на „Ъпсурт“ цитирам: “ аре бате, шото така треа, виж кво, марихуаната ли ти е крастата, да не ме занимааш, и още куп простотии, които не мога да открия в сегашната чалга. Тук искам да уточня, че аз не съм чалга фенка. Ходя на чалга заведения напр. в „Син сити“ Ходя на денс музика напр. в „Планет“, „Бедруум“ в Червило ходя само отвън на терасата, понеже не издържам на ужасната музика за наркомани вътре, които танцуват все едно редят кашони…. много ми харесва ретро музиката.. В колата или у дома никога не свири чалга музика…Казвам това за себе си, за да придобиете представа какъв човек пише. Искам да ви кажа, че метъла е много по-гнусен от чалгата (говорим за съвременната, в която от одавна няма вулгарни изрази) Металистите са ужасни нечистоплътни хора (повечето), с мазни коси. Друсат си главите, като откачени, мъжете са с дълги коси… пият бири и се дерат….Ужас! Смеете се че на кючека си въртят дупетата ха-ха-ха, ми металистите си въртят главите, а техноманиаците скачат като луди по цяла нощ, естествено с помоща на наркотици. Погнусена съм от коментарите на някои хора, които за мен са чисти комплексари (този дето е писал статията също е комплексар) коментират някои жени наричайки ги кифли. Кое я прави кифла? Това, че е облечена по последна мода това, че е поддържана това, че е руса това, че има силикон в бюста, или че си е оперирала носа? Ооооо хайде стига завист и комплекси. Ако някой от вас има финансовата възможност нима не би коригирал нещо в себе си, което не му харесва? Мога да напиша още много неща, които мисля, но май няма да има смисъл… Чао!

    Коментар от потресена — август 10, 2007 @ 3:07 pm

  38. Начинът ти на изразяване те прави кифла, потресена. И знаеш ли каква е тъжната истина: ако повечето от хората, които по принцип не слушат чалга, ама предпочитат Ивана, имаха елементарна интернет култура или пък обичаха да четат прав текст, вместо да пият ракийка със салатка, тук щеше да има още един милион недоволни чалгари като теб. Ама няма. Което те превръща в истинска находка. Останалите изводи си ги направи сама…на терасата на Червило, хехе. Аз лично предпочитам да „местя кашони“ вътре.

    Коментар от asktisho — август 11, 2007 @ 10:50 pm

  39. Моят коментар ще бъде само- предпочитам да ми пеят на български, що годе красиви български момичета и момчета, и то за Любов, Звезди, Море. Отколкото негроидни да повтарят фак и мак на аглийски и да си тресат задниците само афроамериканки. Пуснете си някоя турска програма и погледните. Изобщо да не споменавам класиката в жанра- гърци, сърби. Нема лошо да се пее на БЪЛГАРСКИ. Изобщо не ме интересуа от къде е крадено, купирано и т.н. А български купон става с чалга. Може да се изтънцуват някой друг блус, да се поклатиш на някоя и друга американска песен, но като се пусне ,,Кой сега е номер едно,, става цялата кръчма. Да не говорим за ,,партитата,, на големите фирми. Не казвам че ходя всяка вечер, но на тези които съм присъствала след официалната част и превземането- или луд купон с чалга, или преместване на некое местенце където – луд купон с чалга. А да не ти говоря за чужденците, които умират от кеф. На мен си ми харесват силиконовите момичета, които се стараят да правят нещо – литературния и музикален анализ е съвсем друга тема- и се продават добре. А не са седнали да реват как държавата не мисли за тях, пееят една и съща песен всеки път и всичко около тях мирише на нафталин. Визирам българските естрадни певци. И така аз съм За Българската чалга!!!

    Коментар от Ван — септември 23, 2007 @ 9:54 am

  40. Ван, това е въпрос, по който никога няма да се разберем. Чалгата е масов културен субпродукт, а аз съм против всички прояви на стадния инстинкт и масовата културна субпродуктивизация. Животът е прекалено кратък, за да бъдеш посредствен. Имаш малко време да не си като другите и трябва да го използваш. А външните резултати започват с вътрешната нагласа. И ако по вътрешна нагласа си насторен елитарно, тогава ще предпочиташ елитарна музика, европейско вместо американско кино, джаз вместо чалга, не казвам, че горните са задължителни, просто няма смисъл да си част от блеещтот стадо. Защото тогава определено не ти, а някой друг ще бъде „номер едно“. За твоя сметка, обаче. Мартин Карбовски много точно сравни чалгата с чекия. Чекията не може да замени истинския секс по същия начин, по който чалгата не може да замени истинската, авторска музика. Истинското творчество. И колкото повече хора страдат от стадния комплекс, толкова по-голямо е желанието ми да не приличам на тях. Да бъда различен. А чужденците не ги брой в сметката – те са просто посетители в зоопарка. Утре ще си тръгнат, а маймуните остават да живеят завинаги в него.

    Коментар от asktisho — септември 24, 2007 @ 1:09 pm

  41. Ах, този елит…

    Коментар от Филип — септември 24, 2007 @ 5:49 pm

  42. Пак си прав Тишо в коментара си. Но аз слушам джаз сама или само с няколко приятели; гледам освен европейско и американско, и китайско, и латиноамериканско кино. А я ми посочи някой, който знае добре какво е истински секс и никога не си е правил чекия?! Цитирам теб ,,Колкото и да е мразена, Чалгата трябва да съществува!,, И прибавям- поднесена от секси български момичета и момчета. След 5ракии накарай някой да слуша Луис Армстронг, Чарли Паркър или Дизи Гилеспи. Музикалните предпочитания са едно, а забавлението съвсем друга тема. Нали така?

    Коментар от Ван — октомври 2, 2007 @ 10:14 pm

  43. Интересна статия, но коментарите я надминават многократно…доста се вглъбих в гледните точки на хората. Като начало ще се детерминирам – имам много силна и непримирима непоносимост към чалгата. С времето се научих да бъда малко по-толерантен, което означава, да не се конфронтирам директно с „хората“, които са загубили себе си в тъй наречената „музика-чалга“.
    Няма да описвам надълго и нашироко опита ми в комуникация с разни- разнообразни индивиди, почитатеи на също така разни разнообразни стилове музика. Просто не мога да се примиря с факта, че чалгата работи заедно с всички най-лоши пороци на днешното ни общество. Работи по въпроса с затъпяването и принизяването на всички ценности, които би трябвало нормалния индивид (от 20-40 годишен примерно) да има. Да – говоря за младите хора. Страх ме е от чалгата и по-точно от това, което ни чака след 10-15-20 години! Проблемът е, че днешните деца на 5-10-15 годинки за „закърмени“ с тази пошлост и това им харесва. Те нямат други обекти за подражание, освен каките и батковците по клиповете ( тях просто нямам време да ги обсъждам ). Поведението и ценностите, демонстрирани от тези каки и батковци се запечатва в съзнанието на децата! След години тези същите деца ще трябва да са граждани и да градят в тази България. Как ще стане това?! Или по-точно какво ще стане тогава?! Еми малко ще сваля стила и ще дам грубият пример – идеал за поведение, култура и сантимент…“заведи ме в квартална кръчма…и поръчвай…сбий се заради мен“ ( WTF?! ), а после скок на колата и карай ( очевидно с висока скорост ) на червено…и т.н.
    Извинявам се за неточния цитат – просто никога не ми е било цел да го науча, но няма как да го отмина. Та момиченцетата (ще)очакват такова поведение, а момченцата естественно ще го демонстрират 🙂
    Това е толкоз просто и логично – какво значат тука някакви си ценности.
    Разбира се – проблемът не е породен от чалгата. Мразя я, защото тя е своеобразен трубадур на пошлостта и простотията. Тя налага в съзнанието на хората-овци нещо, като предварително зададен код и той задейства ценностен упадък рано или късно. Едно изказване на М.Карбовси ( доста спорен човек, лично за мен) ми хареса: “ Не чалгата прави народа да изглежда прост, а простия народ по естествен път ражда чалга“
    Та да обобщя – днешните деца ще бъдат утрешните разумни, отговорни градящи хора. Ако ги загубим сега, то губим България и нормалното развитие на обществото.
    Относно коментара на „потресена“…достатъчно се вижда за всички новата суб-култура „Червило-Ескейп-Син Сити-Планет“..за пратко ЧЕСП.
    Аз я разглеждам, като издънка на чалга-културата. Просто имат достаъчно общи белези и чалгата не е задължително свързващо звено. Тук нещата опират до по-основни нива – простотия, смесена с неясни пари, липса на развитие – интелектуално и морално, безхаберие и най-вече нещо, което аз наричам „нищоправене“ – ужким правиш нещо, но нямаш никаква идея за утре, след година-две…реката те носи и си щастлив.

    Коментар от NGC — октомври 15, 2007 @ 1:04 pm

  44. Мнение от чужбина, тъй като явно много ни се чудиш, на тез дето тръгват да се учат на култура, пък… то кво стана…
    чалга и мезе, ракия, танци, простотия. Ама е друга простотията, когато не те обкръжава, не ти бърка в личното пространство, не ти се налага, не оформя маси закърнели хора, които да я продължат и да я фиkcират като примордиaлна ценност. И тъй с нас стана. Тръгнахме реивъри, underground techno street beat fusion fаkocher, а пък чалга прослушахме като ни се проcтее и дивее, а дълбоката ценност и автентичност на минимала например (богата музика) пренебрегнахме. Уви! А па то, чалгата, не я слушаме сама, да не те заблудя, разреждаме я с български хорца дето врътваме, пък и други групи, пък и Васко, Лили, пък и черно Фередже, един mix за пиене, забава. Само евровизията липсва, хубаво, ама много beat са добавили, много на теxно го бие, някакси е прекалено елитно.
    Оти като си седнем и като запее онази ми ти, името не и знаем, че много ще ни стане, ама какви ги пее, и какъв ориенталско-понашененски стил вади, чак чужденците пропяват. Забава.
    Пък после дисkотечка, туй онуй, наскоро тръгнаха да пускат даже сръбско в някои заведения, че хората танцуват… елитно става ;), тъй да знаеш !
    Пък то туй не ни пречи, като творим, като четем, като излизаме, като се радваме… като живеем, по принципно, да си пуснем друго, било то джаз, blues, класика, rock, reggae, ska, punk, тинтири минтири, бразилска, арабска, китайска, индийска или т.н. друга музика, според каквото ни се слуша.
    Па и „елитни“ хора станахме, никoй не ни гледа лошо като се забавляваме (недей бери срам 😉 ), то и от много култура, понякога, има нужда де се почине.
    Та тъй, в нашта културно смесена компания, по въпроса за „прогресивното изтъпяване“… ама то случаи всякакви по този свят, та да не вземеш пак ситe да ни туриш у един кюп(както му се вика в по-неинтелектуален стил), че някои пак ще се обидят.
    и както е казала Милена Крумова преди повече от година:
    Весел да си!

    Коментар от Der — януари 14, 2008 @ 12:15 am

  45. Човек каквото няма, това търси…Естествено, че всички не сте в един кюп. Сред емигрантите има успели отличници и провалили се слабаци, като навсякъде другаде. Има авантюристи и печалбари, има широки, странстващи по света души и хора, отишли на ангария. Има писатели, поети, художници, режисьори, архитекти, дизайнери, които навън жънат успехи, каквито в БГ никога нямаше да пожънат. Има и хора, които си делят една стаичка под наем, живеят вътре осем души и едва свързват двата края от пей чек до пей чек. Има такива, които обичат България и такива, които я мразят. Но всичко това не прави чалгата по-мизерна музика за мен. Чалга „културата“ не става по-приемлива за моята микровселена. Не става дума за някакъв елитаризъм, за някакъв модернизъм. Става дума за това, че в 90% от случаите чалгата създава нискокачествен, плагиатски продукт, който декларира и възвишава едни ценности, които някои биха нарекли „низки“, а аз ги наричам „прости“. Коли, пари, джи ес еми, далавери и изневери….Все едно, че тези неща могат да те направят щастлив…

    Коментар от asktisho — януари 14, 2008 @ 12:01 pm

  46. hi, az sym 6 klas naskoro v daskaloto u4ihme kakvo e 4algata i gospodina ni prodiktuva tova opredelenie:
    -,,Neestestveni tekstove(nesydyrjatelni) izrazi i formuli,koito sybujdat niski strasti,nai-4esto plytski jelaniq.Pre4at da se vidi krasivoto“
    Napylno sym syglasna s tova opredelenie i dobre4e sy6testvyvati poznavam pove4e hora,koito slu6at rege metal i punk RandB hip-hop i dr.

    Коментар от Simona — април 1, 2008 @ 11:32 pm

  47. Прочетох статията,също така и всичките коментари. Според мен е безмислено да се спори за чалгата, а по-точно трябва да се обърне внимание на комплекса да си един от стадото,защото така се вписваш по-лесно. Дали ще е слушането на чалга,карането като състезател,яденете на дюнери или гледането на биг брадър е все едно и в крайна сметка всичко се свежда до горе споменатият комплекс. Познавам хора на който карането бързо им е страст, но не за да се правят на гъзари, а да си научат лимита на колата,хора които гледат биг брадър за да видят на какво се радва толкова стадото, и други такива които ядат дюнери без да съм им вкусни,защото това е единственото евтино нещо. Замислете се над тази мисъл и по-конкретно върху мерките,които трябва да се вземат за да не стоят нещата така.Защото с коментиране в интернет само си чешим езиците и никаква файда от това.

    Айде с здраве от мен 🙂

    Коментар от Без име — април 17, 2008 @ 4:18 pm

  48. Всъщност поп идва от popular на английски фолк харод както пишеш

    Коментар от Iliqna — март 10, 2010 @ 6:12 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s