Писателският блог на Тишо

ноември 12, 2006

Тва да – Новите медии

Filed under: СТАТИИ — asktisho @ 11:09 pm

Интернет или телевизия? Онлайн радио или обикновена радио станция? Talk show или video podcast? Новините или novinite.com? С вестник в кафенето или с кафе пред компютъра? Това са въпросите, които младото поколение отдавна е спряло да си задава поради простата причина, че вече е направило своя избор, а именно: второто, благодаря! Кои са предимствата на новите медии пред старите?

1) Рекламите. Средствата за масово осведомяване подхождат към рекламата като към масов продукт, предназначен за масовата аудитория. Прах за пране, сапуни, препарати, четки за зъби, дамски превръзки… Млади и стари, мъже и жени, без оглед на възраст и социално положение са длъжни да погълнат целия рекламен блок, за да си догледат филма или предаването, при това точно тогава, когато пожелае телевизионният продуцент или рекламодателят. Няма смисъл да се заблуждаваме. Новите медии също се издържат от реклама, но при тях потребителят има много повече свобода каква информация да консумира и каква не. При новите медии рекламата възвръща една от най-старите и най-ценните си функции, а именно: информационната. Когато търся да си купя нещо конкретно, несъмнено ще попадна на умен уеб-рекламодател, който знае как да достигне до мен и ще ми предложи хиляди начини да си го купя. Примери: асоциативната реклама AdSense на Google, която показва дискретни рекламни съобщения на продукти и услуги ПРЯКО свързани с разговора, който двама потребители водят в Интернет, AdWords, който показва рекламни съобщения само по ключови думи, шопинг революцията Froogle, статиите на Гювеч “Искам да прочета, Искам да науча, Искам да разбера”, които по забавен и достъпен начин продават дрехи, списания, видео филми и начин  на живот. Примерите са много.

2) Обратната връзка. При старите медии обратната връзка просто липсва. Няколко телефонни обаждания в ефир на сто хиляди души аудитория за мен не са никаква обратна връзка. Да напишеш писмо до редакцията на в-к Труд, което никой няма да си направи труда да прочете едва ли е обратна връзка. За социологическите проучвания да не говорим. Новите медии не само, че предоставят обратна връзка, те са интерактивни по своя характер, те живеят заради обратната връзка. Един блог е нищо без коментари, една статия в Интернет е безсмислена, ако не се намери кой да я разкритикува, едно уеб радио се променя според забележките на своите слушатели, една рекламна платформа онлайн първо се интересува кой си и от какво се нуждаеш, а после те залива с достатъчно реклами, но само на това, което търсиш в момента. А не да ми се яде шоколад и да ми спрат филма в най-интересната част, за да  ми рекламират дамски превръзки. Новите медии никога не прекъсват удоволствието на своите потребители. Новите медии са млади, интелигентни и готови да посрещнат бъдещето.

3) Перспективите. Можете ли да си представите как ще изглежда кинорекламата от близкото бъдеще? Ще ви кажа. Първо, всички филми ще са триизмерни. Второ, ако ви хареса роклята, която носи главната героиня, ще можете с едно натискане на мишката да разберете всичко за нея, за дизайнера, за модела и колко струва и с още едно натискане да я купите – тук и сега, докато си седите в кино залата или пред компютъра. Вече няма да е необходимо Джеймс Бонд винаги да паркира с емблемата на супер-колата точно срещу камерата, а малоумният разказвач от “Сексът и градът” непрекъснато да пояснява на женската  аудитория, че Саманта носи “Маноло Бланик”. Ако ти харесват обувките на Саманта и искаш да си имаш същите, просто кликваш върху тях и ги получаваш по пощата. Това е всичко.

4) Възможностите. Новите медии са устроени на принципа “Аз мога” и са достъпни за всеки, който знае какво точно иска.. Ако не намеря медия която да ме публикува аз мога да създам своя собствена медия. Ако не намеря радио, което да слушам, аз мога да създам собствено радио и да накарам другите да ме слушат. Ако имам нещо важно за казване, аз мога да го кажа точно на хората, които искат или трябва да го чуят, ако ми се гледа филм, аз мога да го гледам когато си поискам и без да ми го прекъсват с реклами, ако съм написал книга аз мога да я публикувам онлайн, ако съм издал албум, аз мога да го продавам в интернет, при това директно на феновете, срещу един платен ес ем ес, срещу един пробит долар. Аз няма да загубя от това, защото аз знам какво искам: хората да обичат музиката ми и да я купуват. Старите медии обаче ще загубят. Ще загубят продуцентите, които от милиардери ще трябва да обеднеят до мултимилионери. Съжалявам, момчета, стягайте се, защото новите медии са вече тук!

.

.

Тихомир Димитров

6 Коментари »

  1. Много ми стана интересно това, за което си писал, по причина, че точно в момента четях за съвместяването на нови и стари медии. Никога не съм се замисляла за въпросите, които поставяш. Например, за обособяването на рекламите според конкретните потребители. Описаните перспективи също са много любопитни и си заслужава да се замисли човек за това. Така или иначе вече филмите действат като един вид площадка за реклама. Засега най-много използват това автомобилопроизводителите. Само че не Саманта, а Кари има слабост по „Маноло Бланик“, но както и да е 🙂

    Та, в гореспоменатата книга, която чета – „Наука за комуникацията“ се говори именно за съвместяване на медиите. Тоест според изследванията „старите“ медии няма да умрат, те допълват новите. И да ти кажа, склонна съм да вярвам на това, защото в една област, от която се интересувам наистина живо, в Интернет има много информация, при това винаги мога да науча за новините първо от там, но въпреки това не преставам да си купувам списанията, свързани с тази тематика, защото… всъщност, нямам обяснение защо. Просто предпочитам да получавам информацията и от двете места, и от Интернет (който смея да твърдя, че ползвам отдавна и съм свикнала да изкарвам голяма част от времето си в него), и от печатните медии.

    Коментар от CarreraGT — ноември 13, 2006 @ 8:59 am

  2. Ще се допълват, но… до едно време!
    Типичен пример са книгите и папките в офиса. Хората очакваха с масовото навлизане на компютрите в бизнеса и бита книгите да изчезнат от лавиците в къщи, а дебелите хартиени папки -от лавиците в офиса. Изписа се много за това колко гори ще се опазят и прочие. Обаче какво се получи? Амазон издигна издатлеския пазар в Амрика на нови, нечувани досега равнища, а хартията в офиса стана още повече заради увеличеното разнообразие от принтирани документи, което дойде с компютрите.
    Има я обае и другата тенденция. В наши дни, във фирми като Ай Би Ем вече не използват хартия. Вместо това използват Bluetooth за пренос на данни. Все повече компани работят върху преносими устрийства за четене на текст, масово навлиза електронният подпис.
    Зависи колко надалеч в близкото бъдеще ще се осмелим да погледнем. Аз не смея да гледам повече от двадесет-тридесет години напред. Най-малкото, защото Япония е ВЕЧЕ там, а не ми се мисли как ще изглежда технлогичното бъдеще на Япония. 😉
    Според мен радиото, телевизията и добрият роман винаги ще си останат радио, телевизия и добър роман, но не и по начина, по който съществуват днес. Ролята на ред-колгия все повече и повече ще принадлежи на нас, преките потребители (читатели, зрители, слушатели), а не на посредниците в медийния пазар, рекламодателите и продуцентите. Само времето ще покаже.

    Коментар от Тихомир — ноември 13, 2006 @ 11:30 am

  3. Zdravej Tisho,
    Otnovo mi pravi vpechatlenie izbora na temi koito predlagash za obsazhdane. Novite medii, Rabota v kashti, Rabota ot 9 do 5, globalizazijata – vsichko tova sa temi, po koito ako vazniknat protivorechija – te po skoro shte badat mezhdu horata, koito konsumirat elektronnite medii, i tezi, koito po edna ili druga prichina srtanjat ot tjah. Problema se sastoi v tova, che ti predlagash tezi temi za diskusija imenno v edna ot tezi medii, koeto avtomatichno izkluchva shansovete da se pojavi opzicionen front. Malko e skuchno da sporish sas samishlenici…
    Opitaj s malko po-parlivi temi, po koito mnenijata na inteligentnite i obrazovani hora se razlichavat. Opitaj primerno s temi kato smartnata prisada, eftanazijata, roljata na religijata v modernoto obshtestvo, socialnata darzhava (ili kolko socialna trjabva da bade edna darzhava). Inache s do tuk obsazhdanite temi se chuvstvam kato chlen na glutnica – kogato edno kuche izlae v edna posoka, zapochvat vsichki da lajat v sashtata.
    Pozdravi

    Коментар от Iliyan — ноември 14, 2006 @ 8:00 am

  4. Опитах с брака. За евтаназията можеш да прочетеш в раздел „есета“. Смъртното наказание и още доста неща тепърва предстоят. Всъщност аз не поставям тези въпроси за коментиране, въпреки че съм благодарен на хората, които отделят време да четат и коментират. Както съм казвал и преди, това тук не е някаква демокрация. Правилата в писателския блог на Тишо ги определя Тишо, темите и заеманата позиция в тях – също 😛 Не очаквам целият свят да се съгласи с мен. Пълноценно се възползвам от конституционно гарантираната ми „свобода на словото“ и не виждам по-подходяща медия от тази, където да го правя. Тук редакцията и цензурата не вървят. Критиките, за сметка на това, са винаги добри дошли!

    Коментар от asktisho — ноември 14, 2006 @ 9:27 am

  5. Amin!:)

    Коментар от Iliyan — ноември 14, 2006 @ 10:40 am

  6. Статията е логически издържана, но нищо не споменаваш за това, че в интернет всеки може да бъде автор. Това автоматично прави голяма част от информацията недостоверна. Докато при книгите, вестниците и списанията положението стои по друг начин: има си писател, редактор, рецензия, издател и т.н. Моята теория обаче пропада само при споменаването на големия брой клюкарски печатни медии…

    Все пак мисля, че когато човек търси достоверна специализирана информация, най-добре е да се обърне към хартиените носители, защото данните върху тях са издържали на проверката на времето и практиката. Защо според вас хората си разпечатват важните документи? Защо учебниците са на хартия при положение, че много хора имат компютри?

    Коментар от HeYJIoBuMa — февруари 25, 2007 @ 2:47 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Вашият коментар

