Хляб и зрелища

Средният интелект на тълпата е по-нисък от този на най-глупавия индивид в нея. Още древните римляни са разбрали, че тълпата се нуждае от „хляб, кръв и зрелища”, за да не хвърля камъни. Нищо не се е променило до наши дни: колизеумите се превърнаха в стадиони, а кръвта и зрелищата се гарантират не само от тях, но и от новинарските емисии по три пъти на ден, както и от телевизионните шоута. Публичните унижения са на почит. Жестоката смърт е на мода. Практиката на така наречената „демокрация” у нас пък показва, че едно правителство може да бъде свалено от народа само тогава, когато и хлябът свърши. Значи това са нормални неща. Няма смисъл да вървим срещу естествените процеси. Аз пък ще ви попитам: какъв беше смисълът от две хиляди години цивилизация тогава?
Подхвърлиха ми една статия, в която психологът Иван Игов осъжда риалити формата по телевизията като „Гавра с хора с психични отклонения”. Критиката му е насочена основно към Music Idol, където гаврата е най-очевадна. В бебе-блога Inside Story, на който в момента се опитвам да вдъхна живот с помощта на ко-автори, Преслава Христова се възмущава от начина, по който възпълничък член на журито с цялата си наглост гони момче от кастинга за това, че е дебело. Малко като „присмял се хърбел на щърбел”, но в обратния вариант. Реших да се поинтересувам от шоуто, за да изградя собствено мнение, въпреки че съзнателно избягвам телевизията като начин на забавление и откровено смятам, че 90% от съдържанието й води до затъпяване и до пазарно пристрастяване. Има приятни изключения, разбира се.
Това, което видях за пореден път ме убеди, че “Television Sucks” е едно от малкото правилни заключения, до които съм стигнал в живота си. Видях зле облечено жури, което злоупотребява с мимолетната власт, която му осигурява синият екран, за да избива комплекси върху душевно болни хора. Дори Иван и Андрей, които играят ролята на приятното изключение в случая, не могат да компенсират.
Сигурен съм, че на кастинга се явяват и нормални индивиди. Почти съм убеден, че журито следва линия на поведение, предварително заложена от формата. И ми харесва идеята неизвестни таланти да получат своя шанс в частните медии при положение, че на държавата вече не й се занимава с култура. Но не мога да се съглася от стотиците реални участия в предаването да ни показват само най-грозните и дебилни сцени. Ако някой се изложи, значи е „интересно”, ако е сляп или психически нестабилен - става, ще го излъчим. Единствената алтернатива е от нищото да изскочи изключително надарен певец. И него ще излъчим, какво да се прави, все пак зрелищата трябва да се оправдават по някакъв начин. Ловът на таланти е чудесно оправдание, а може да бъде почти толкова жесток, колкото и ловът на вещици.
Да, обаче „който плаща, той поръчва музиката”. Така е при капитализъма. Тълпата иска кръв и зрелища. За това плаща. И частните телевизии с радост й ги осигуряват. Нека да не забравяме, че те не са благотворителни организации и не преследват някаква обществено полезна цел. В тях работят интелигентни хора, които знаят как да вземат левчетата на маймунките с gsm-и и са достатъчно мотивирани да го правят. Значи това са нормални неща. Няма смисъл да вървим срещу естествените процеси. Но моят въпрос си остава: какъв беше смисълът от две хиляди години цивилизация тогава?
Тихомир Димитров
Хайде да разлаем кучетата

1-во : Есил Дюран като член на журитУ показа, че горе-долу знаят какво търсят : трябва да си много велик певец, за да си позволиш да компенсираш малко килца или ужасен външен вид. И дори и да си - като си велик певец, какво аджеба търсиш в комерсиално шоу като “Мюзик айдъл”? В мюзик айдъл трябва да печелиш публиката (целокупния български народ….. *смях в залата*) и то всеки път, опитвайки всевъзможни жанрове… Дотук с професионалността. Фрийк шоу-то си има свои изисквания
2-ро : не се съгласявам с “2000″ години цивилизация. Съвременната цивилизация хич, ама хич не е на 2000 години. Това, че годината, в която живеем се казва 2008-ма не означава, че толкова години се е развивало обществото, което живее в нея
3-то : съгласна съм за фрийк шоу-тата… Аз лично не виждам какъв е тоя масов (х)истеризъм около “Кен Лий” - както се казва - “Кажи ми как гледаш мюзик айдъл и ще ти кажа какъв човек си”
Коментар от Силвия — март 4, 2008 @ 10:37 pm
Тези въпроси наистина ме вълнуват. Ежедневно наблюдаваме куп изкривявания в обществото и в хората около нас, а дори не се замисляме откъде идват. Мейнстрийм културата, ролевите модели в рекламите и касапницата, която продават средствата за масова манипулация носят голяма част от отговорността, според мен. Не бях гледал новини от близо три месеца. Поглеждам и какво да видя - във влака, с който съм пропътувал над 50 000 км като студент изгарят живи една студентка след рожденния си ден и един младоженец преди сватбата си. Нормално е да се депресираш. А кучетата нека си лаят…
Коментар от asktisho — март 4, 2008 @ 10:47 pm
за отрязаният шишко
Стар Академи беше спечелена от един дебелак с обувки чиято миризма за малко да убие конкуренцията, за какъв идол може да говорим по дяволите? членът на журито - Фънки, който му показа средния пръст е дебел, но не се натиска да става идол, не знам защо непрекъснато се забравя че след Мюзик стои Айдъл, също за килограмите този дундьо сам си е виновен, не е примерно да са му казали “виж са мноо си грозен отивай ти оправят фейса и тогава ела” разбира се най-засегнати май са тлъсти персони от женски пол - 40-50 годишни предимно
за останалото последният въпрос стои добре
Коментар от voxy — март 4, 2008 @ 10:58 pm
Разликата между Фънки и кандидат айдълите, е тази, че той си изкарва хляба продуцирайки изпълнители (за което външния вид е без значение), докато айдълите искат да си изкарват хляба на сцената и визията (това включва и външния вид, в частност килограмите) е далеч по-важна. Така че въобще не става въпрос за присмял се хърбл на щърбел. Това е все едно HR специалист да коментира, че примерно кандидат счетоводител, че не отбира от МСС - на единия не му трябва, другия с това (ще) си вади хляба…
Коментар от Боян — март 4, 2008 @ 11:08 pm
@ voxy: каза му “ебати шопара”, докато си драскаше в тетрадката, прегънал четворна гуша.
@ Боян: Фактът, че един човек с наднормени килограми се ебвава с друг заради надноркмените му килограми пред публика си остава. Единият може да е продуцент, а другият кандидат-идол, но и двамата са болни да ги дават по телевизора, където стоят еднакво зле. По-склонен съм да заема позицията на детето. Първо, защото е дете, второ - защото не го прави за пари като по-дебелия си батко и трето: защото унижението на тема “външен вид” не ми се струва като най-правилен начин да провеждаш кастинг за певци.
Коментар от asktisho — март 4, 2008 @ 11:31 pm
Мммм много добра идея и разсъждения, почти по същото време на 03.03 съм дръпнал и аз едно “есенце” по темата… Позволете да ви го презентирам, дано и да ви харесат анализите ми по темата …
Ето и текстчето… http://www.badzhakov.com/blog/?p=41
Коментар от Pavel Badzhakov — март 5, 2008 @ 2:21 am
Това е естествен ход на цивилизацията - простотията отива и иска да стане звезда. Не се става така…
За това, че частните медии дават шанс за изява на нови таланти си прав, но то не е с мисъл към българската култура за съжаление. Всичко се върти около продукт - предлагане - продаване.
А замисляли ли сте се, защо някой не репликира Фънки? Защото просто е малко прав. Но това си е чисто мое мнение разбира се…
Коментар от pierrot — март 5, 2008 @ 8:56 am
Хареса ми. Поздравления за написаното. Ще ми бъде любопитно да прочета нещо по обстойно по този въпрос от гледна точка на някой психолог или културолог.
Да, дебилизацията е пълна. Много хора не си правят труда да имат собствени разсъждения и мнение и го карат на автомат без много много да се замислят как и какво вършат.
Има обаче момент в който тълпата се насища с гледане на зрелища и тогава настъпва преломния момент в който започва етапа на осъзнаването. Важно е да има стимули, които да разтърсят от време на време стадото и да го накарат да бъде по критично към случващите се явления.
Коментар от zeropoint — март 5, 2008 @ 10:43 am
Какъв е смисълът ли? Както е написал Оруел в “1984″ “Невежеството е сила”. Макар и не за невежите. Такива хора по-лесно се контролират чрез манипулации. Наистина е неприятно, но се получава така, че когато на едно място се съберат хора интилигентни и знаещи, то е много трудно те да бъдат накарани да правят едно и също нещо заедно - най-трудно е на ръководителите им. И за да бъде гаврата пълна често те попадат под водачеството на хора, които са откровени психопати и/или далеч по-малко умни, но знаещи как да наложат волята си.
Коментар от В.Антонов — март 5, 2008 @ 11:21 am
Не харесвам Music Idol, защото е лишен от смисъл. Търсят някакъв човек който може да пее всичко?!?. Представям си как Есил Дюран казва на малкия Елтън Джон - “Ни ставаш ни моеш да пеиш чалга”. Всеки изпълнител си има качества в определен жанр - Bruce Dickinson също не може да пее чалга или опера, както и 2pac не отбира нищо от хеви метъл но това няма никакво значение. И двамата се светила в собствените си жанрове.
Относно дебеличкото момче - и Лучано Павароти не беше фиданка, но май него никой не го е изхвърлил от сцената защото е дебел. Когато търсиш талант външния вид не е от толкова голямо значение. Искате пример - Ozzy Osbourne
2000г цивилизация - аре стига бе и къде е щото аз нещо не я виждам. Тя важи само за определени групи хора които представляват 5% от населението. Останалите (в това число и читателите на този блог и моята скромна персона) са си същите диваци. Само един дивак може да прави PR кампания на фона на 8 трахично загинали. Само диваци могат да бълват 24часа в денонощието за трагедията на семействата и да я обвързват в разни политически боричкания без дори сърцето им да трепне - важна е изгодата. Няма какво да се чудим - ТОВА СМЕ НИЕ : ПРОСТИ ДИВАЦИ.
Коментар от Shorgov — март 5, 2008 @ 11:53 am
Тишо, ако не намериш отговор на въпроса си, отдели малко време за “часът на милен цветков” по нова телевизия. (знам какво ще ти коства, ще се реванширам
)
отсега те предупреждавам, че после ще ме мразиш, но все пак ми се иска да чуя мнението ти.
Коментар от LeeAnn — март 5, 2008 @ 12:14 pm
@ LeeAnn: като казвам, че не гледам телевизия означава, че не предрусвам с телевизионно съдържание като повечето хора - сутрин, по време на закуска, вечер, по време на вечеря, преди лягане, след ставане…Та аз дори нямам телевизор в къщи. Но телевизията е мощен информационен източник, а аз обичам да се информирам. В това отношение онлайн телевизиите ми легнаха много добре - удобни за ползване по всяко време, гледаш каквото ти се иска, когато ти се иска и превърташ рекламите…
За мен ти ви-то е като Макдоналд’с: знам, че е вредно и все пак веднъж седмично до веднъж месечно си го позволявам…По въпроса за Милен Цветков - мисля, че ежедневният формат го изхаби тотално, също както изхаби Слави и много други, иначе талантливи, водещи.
@Shorgov: Е, чак “прости диваци”, недей така. Да, коравосърдечието в начина, по който се трупа рейтинг за сметка на млади хора, загинали по особено жесток и мъчителен начин отвращава, но пък ако ги нямаше средствата за масова манипулация просто нямаше да знаем за тях, нали? Човек не трябва да прекалява с консумацията на тези медии. Алкохолът в малки количества също е полезен за здравето…
@ В. Антонов: така е, сляпа, дезинформирана и глупава маса от хора се управлява много по-песно. Местната, българска власт, пък, се опитва да създава непрекъснати трудности и спънки в ежеднмевието на хората, за да нямат време да си вдигнат носа от земята и да мислят за революция. Този похват го усвоиха още от времето на тоталитаризма. Днес същата глутница вълци дърпа конците, явно или не. Знаят си работата, значи. Станали са професионалисти в манипулацията, което е ценно качество за един политически ръководител. Чест им прави. И поеже не всеки става за политик, ние гражданите, от своя страна, трябва най-после да се научим да бъдем граждани и да създаваме непрекъснати трудности и пречки пред властта, за да няма време да злоупотребява с нея. Едва тогава ще се получи някакъв баланс.
@ pierrot: не го репликират, защото се страхуват да не направят лошо впечатление на другите членове от журито и се надяват до последно на тяхното “да”. Все пак, замисли се, на участниците три минути в студиото им коства много повече време, нерви, надежди и емоции, отколкото на нас, зрителите. Сигурен съм, че бай Герги от Сусурлево, докато смуче от дамаджаната с ракия пред телевизора яко репликира на Фънки, а и не само на него - на целия свят репликира и му …. мамата :))))
@ Баджаков: щом и ние почнахме да пишем за скапаното шоу, значи продуцентите и сценаристите добре са си свършили работата, май…. :)))
Коментар от asktisho — март 5, 2008 @ 1:02 pm
@Тишо, надявам се нямаш против директното “ТИ”, но в случая се чувствам добре и у дома си, четейки тук за нещата които ме вълнуват, та пишем, не защото аз лично съм бил разкаран от шоуто, не защото нямам данните за които говорим, а защото ми е жал за чистите идеи. Какво да направим като съм си заклет оптимист… За съжаление в България има 10-на Жокера, с които можеш да “изгрееш” ако желаеш. И то само при условие, че играеш по тяхните правила, и се “навеждаш” (много любим глагол ми е), и се хващаш за палците… Останалото си е извратена история на прекрасната “Кама-сутра”… Та по повод 10-те Жокера имам идея горе-долу кои са…
1. Шоуто на чичко Славчо
2. Шоуто на Миленче Цветковски
3. Шоуто на Азиската
4. сп. Плейбой
5. сп. Максим
6. Мюзик Айдиът
7. Грачи с Мен
8. Чупи кръста с Мен
9. Пророкувай с Мен
мии… до тук ми стигнаха жокерите, но над половината от гореизброениете е ясно на кого са, така че…
Сполай ви !
Коментар от Павел Баджаков — март 5, 2008 @ 2:21 pm
Всъщност коефициента на интелигентност на тълпата (според любимият ми автор Тери Пратчет) се измерва по следният начин: “Взимате IQ-то на най-тъпия в групата и го делите на броя на хората в нея”
Иначе да, “хляб и зрелища” - няма еволюция в тази посока. Това иска народа, това и получава. Жалко
Коментар от stranger — март 5, 2008 @ 7:07 pm
А кое е жалкото ?!?
А за читателите на Максим, не знам дали се сещате за пича дето е продуцирал оригиналния Айдъл мисля. Та той се е прославил с това, че доста попреминава границата на добрия тон и такта при критиките си спрямо кандидатите. Въпросният индивид добива огромна популярност, извлича дивидентите от това и днес е един от най-успелите продуценти на риалити шоуА в света. Според мене Фънки се опитва да подражава малко. Друг е въпросът, че в България обичаме да лицемерничим и да плюем хората, които говорят направо. Едва ли има човек, който да не си е помислил същите неща, които Фънки изрече пред онзи “кандидат”, но въпреки това се намират все повече и повече хора, които казват : е не, не му направи чест…
Коментар от Aerian — март 6, 2008 @ 12:27 am
Така е плюенето не е много добър навик и е типично българска черта…Но истината трябва да се казва ,колкото и да боли…
Коментар от Koe-kak — март 6, 2008 @ 3:05 pm
Ми не Аериан. Не мога да сдържа критиките си към двете “адреналинки”, които танцуват с умението и въодушевението на гръмната овца, но нямам проблем с пълничък певец. Или каквато и да е физическа деформация, защото гласът е важен. Той и само той.
Шоуто можеше да бъде много добро, ако не се опитваше да има висок рейтинг, а за исок рейтинг… трябват… точно така, хляб и зрелища.
*въздъхва*
Колкото до Фънки или Люси, моето предложение е да ходят да се гръмнат.
Колкото до липсата на репликиране, това си е проблем само на сплесканите кандиатстващи. Не бих позволила някой да ме обижда, ако ще и за всичките пари на света. Нищо не заслужава да се направиш на парцал в собствените си очи.
Коментар от Eneya — март 6, 2008 @ 3:56 pm
@Aerian - жалкото е, че народа се “кефи” на простотия. Ма под простотия визирам онази, просташката простотия.
И въобще на говоря за мюзик айдъл, а за “нещата от живота” по принцип
Коментар от stranger — март 6, 2008 @ 9:52 pm
Май всички гледаме Музик Айдъл
Кой по причина да му открие недостатъците, кой защото го харесва.
Mission Accomplished!
Пламен
Коментар от Пламен Gurgul — март 7, 2008 @ 3:09 pm
Дяца, ету ма пак мени, Баба Коконица. Вижти сиа, малку съм смутена, щоту наш Ангилчо иска да ходи по Джумаята без гащи! Вижти кво пиши туй момчи:
“Най ги смути някои хора това, че тези снимки, уж “човешки”, били предимно на… мъже. А пък изображения на голи мъже … наистина са нещо доста скандално и то, естествено, намеква не за друго, ами за недотам “правилната” сексуална ориентация на… автора. И така, една категория “читатели” - те, разбира се, не четат, ами само гледат снимките! - се възмути дотам, че почна да ме нарича заради тия изображения как ли не: гей, педал, дори… педофил, понеже някои от изображенията били не на зрели мъже, ами на момчета! … Според тях изображенията на човешко тяло - за да има мир и… морал! - трябва явно да са поне с гащи.”
А аз, дяца, му викам:
“Ангилчо, моля та, бабиноту, слагай си гащи като преподаваш философия в твоя техникумъ имини Ленина. Слагай си гащи и няма да сбъркаш! Щоту иначи твойти учиници и учинички ши гледат, знаиш къде, и ши са захласват по твойта филусофска сила и мощъ! Да знаиш, Хегель, Хензель и Греттель същу са филусофствали със гащи и никога дибидюс голи, кат теби! Запомни туй, дет ти гу казвам! И да знаиш също чи, ако в твоя центъръ “Омнибусъ” ходите без гащи, ша си помисла дали да ви идвам на гости, многу ши си помисла… Сиа, кату си в “Чифте баня”, можи и да си свалиш гащити, докат са къпиш. Ама посли, след банята, кат са разхождаш по Джумаята, обизатильно треби да си с гащи! Не забравяй туй! Обачи пък, кату ходиш по гуляма нужда, да ни забравиш да си свалиш гащити! Туй й многу важно, дажи и Хегель гу праи! А ти си Хелель, Хензель и Греттель в йдно, и затуй - винаги да бъдиш с гащи, освен в клозета и в Чифте Баня!”
Дали ши ма чуи Ангилчо, или ши продължи да ходи без гащи,
туй никой ни знай, туй никой ни знай!
Коментар от Баба Коконица — март 8, 2008 @ 2:13 pm