Писателският блог на Тишо

декември 11, 2006

Тва не – Вегетарианството

Публикувано в: ТВА НЕ — asktisho @ 11:38 am
Tags: , , , , , ,

 

С този материал мисля да ядосам доста хора, които доброволно са решили да не ядат месо. Ще те разбера, ако си спрял месото по болест или религиозни причини, обаче да не ядеш месо и да си мислиш, че така живееш по-здравословно, няма да се съглася.
Защо ли? Защото мисля, че природата е по-умна от теб. Винаги съм считал, че един милион години еволюция би трябвало да са натрупали повече здравословни знания и умения за оцеляване в генофонда ти, отколкото може да ти даде която и да е диета.
Казано по-просто, като не ядеш месо, ти вървиш срещу природните закони, т.е срещу самия себе си. Прилагам практически пример:
Застани пред едно огледало и се усмихни. Вгледай се в образа и се опитай да не мислиш за неземната си красота. Какво виждаш? Виждаш две очи, разположени едно до друго, в центъра на лицето, надявам се. Това е отличителна черта на абсолютно всички хищни бозайници, а ти безспорно принадлежиш към тях. Разположените отпред на главата очи служат, за  да може хищникът по-лесно да преценява разстоянието до жертвата. При тревопасните очите най-често са разположени отстрани. На птицата това й помага да преценява разстоянията горе-долу, тъй като за една птица, ще се съгласиш с мен, това е най-важното. Орелът е хищна птица, но не е бозайник. Патката накланя глава настрани, за да види преминаващия самолет, защото е тревопасно, а кучето извива врат нагоре. Ти и кучето сте хищници. 
Да се върнем на блестящата ти усмивка в огледалото. Най-отпред са разположени така наречените зъби „резци”, които Природата ти ги е дала, за да можеш да отхапваш вкусната мръвка и да отделяш месото от костта, а не, за да ядеш броколи. Усмихни се още по-широко и ще видиш ясно очертаващите се кучешки зъби, които те карат да изглеждаш като вампир. Това са най-здравите зъби в устата ти. Предназначени са да задържат бясно мятащия се врат на жертвата, щом веднъж си успял да я докопаш  за шията. Защо се правиш на тревопасно, при положение, че си създаден да бъдеш хищник? Най-малкото не е здравословно. Никоя друга храна не може да ти даде толкова много качествени протеини, колкото месото. Протеините и белтъчините са онези елементи, които стоят в архитектурната основа на твоето тяло. Те изграждат клетките, те са субстанцията. Всичко друго – въглехидрати, мазнини, витамини идват и си отиват, но в основата си тялото ти е изградено от протеини, белтъчини и вода. Не случайно казват, че месото носи сила. Забелязал съм, че повечето вегетарианци са супер анемични същества – бавни, тихи, спокойни, като тревопасни. Не горят, а тлеят бавно. Човекът е създаден, за да избухва всеки ден. Затова е господар на планетата, иначе щеше да е жигосано чифтокопитно с животински примирен поглед, отглеждано в кланиците на по-висша раса, която се храни с месо.
Някои хора не ядат месо, защото си мислят, че по този начин помагат на животните да не бъдат убивани.  Казват си, че ако един ден всички станат като тях, ние хората най-после ще станем добри и ще спрем да убиваме горките животни за храна. И за какво по-дяволите тогава ще служи едно прасе, една кокошка, една крава или един петел? За красота ли? Дали ще оцелеят домашните животни, привикнали на един милион години опитомяване, ако ги поставиш в диви условия? Мисля, че не. Ще изчезнат като слабо приспособим вид, а човекът няма да продължава да им поддържа изкуствени условия на живот и да ги размножава, защото месото им вече няма да му е  необходимо.  Пък и хайде да не се лъжем, хората никога няма да станат вегетарианци. Дори половината от населението да реши да живее „здравословно”, другата половина ще продължи да финансира тези наистина жестоки институции – кланиците. Да, светът е жесток и несправедлив и кланиците са кошмарни места, но зрелият човек би трябвало да е свикнал да живее с мисълта, че светът е такъв. Идеалистите може да се окажат слабо приспособим вид, а в природата място за такива няма.
.

.

Тихомир Димитров

35 Коментара »

  1. Честно казано, това са най-глупавите аргументи срещу вегетарианството, които някога съм чувал. Обикновено избягвам да споря по въпроса защото винаги, когато някой разбере, че не ям месо с хищническо настървение се опитва да ме убеди, колко полезни са мръвките. ето ти фактите за мен: от 15 године не ям месо. висок съм 190 см и тежа 105 кг. въпреки, че е над нормата имам само около 9-11% мазнини. средната норма е около 25%. значи съм доста здрав и добре сложен, и не ми липсва сила. имам нормални показатели на кръвната картина и холестерол в норма. твоя в норма ли е? от както спрях месото не съм боледувал и не знам какво е да те боли корем. ти колко пъти седмично имаш киселини? аз 0! не спортувам често и не съм маниак на тема здравословно хранене. дори често прекалявам с тесто и сладко. всичко необходимо за организма ми си набавям от плодове, зеленчуци и млечни продукти. значи съм се приспособил. факт е обаче, че “един милион години еволюция” не са били достатъчни на организма за да успее да се справи с мазнините в месото, които са причина за затлъстяване и сърдечно-съдови проблеми. и според теб, колко години еволюция ще са нужни на белия дроб за да се справи с катрана и никотина или на черния дроб с алкохола?

    Коментар от baro — декември 11, 2006 @ 2:12 pm

  2. Ами Тишо не съм много съгласен с твоите аргументи, не че съм вегетарианец, но познавам доста които са. Не знам ти какви контакти с вегетарианци си имал, но мога да ти кажа че тези които познавам аз се отличават с изключителва жизненост и обаяние. Личи им и те казват че се чувстват невероятно. В аргументите за еволюцията има нещо вярно, но не много. Човекът е пригоден да консумира предимно растителна храна и през хилядите години еволюция режимат на хранене е бил в по-голямата си част растения и доста по-малко месо. Това драстично се е променило напоследък, разбира се. Дали е добре да се консумира малко месо или никакво не мога да кажа, но е факт че вегетарианците са по-здрави, щастливи и силни от осталаните, е не на 100%, но в голямата си част. Аз примерно от месец не съм приемал никакви животински продукти и се чувствам супер. Като дойде Коледа ще наваксам, но смятам сериозно да намаля консумацията на месо в бъдеще.

    Поздрави

    Коментар от Ангеларий — декември 11, 2006 @ 2:45 pm

  3. @ баро Добре, значи оставяме настрана еволюционните доказателства, че си месоядно животно, защото са “глупави” и за доказателство приемаме твоя холестерол плюс индивидуалното ти здравословно състояние. Отхвърляме биологичните белези на цял подвид в класификацията на животинските видове.
    Имаш много силни аргументи, baro…
    Никотинът и алкохолът не са свързани по никакъв начин с темата за вефетарианството, ето защо няма да ги коментирам. Животинските мазнини, с които мислиш, че на организмът му се налага да се “справя” са необходими за усвояването на витамините, за поддържането на телесната температура, за производството на сапун в концлагерите от средата на 20 век и за още куп полезни неща. Не всеки, който яде месо е дебелак и страда от висок холестерол. Колко често получаваш киселини зависи от качеството и количеството на храната, която поемаш и най-вече от това дали имаш здрав стомах. Преяждането и обездвижването са причина за затлъстяване и сърдечно съдови заболявания, а не месоядството. Еднакво вредно е да преядеш с животински и с растителни мазнини – след разграждането им в организма се натрупват едни и същи химични съединения – липиди. Те имат жизненоважно значение за физическото ти оцеляване. Ако си натрупал повече, те правят грозен, затрудняват работата на сърцето и функционирането на кръвоносните съдове. Няма да те убеждавам, че мръвката дава повече жизнена сила, щом не вярваш, достатъчно е да прочетеш колко килокалории се съдържат в един грам животински протеини и в един грам растителна маса. Никой не е казал, че трябва да изяждаш две кила месо за вечеря. Преяждането с тесто и сладко, пък, е около десет пъти по-вредно от обилната консумация на месо. Питай някой стоматолог за невероятните хранителни изненади, които крият захарта и шоколада. Да не говорим за деструктивния ефект на глюкозата и захарозата върху равнището на кръвната ти захар и прочие.
    @Ангеларий: не знам защо при положение, че консумацията на месо е сравнително ново явление, както ти го описваш, по праисторическите пещерни рисунки има нарисувани човечета с копия и камъни, които гонят мамути. Защо не събират трева? Освен това, копието, каменният нож и лъкът са били създадени именно с ловна цел, много преди хората да започнат да се избиват с тях, воювайки за територия. Огънят е бил създаден, за да може месото да се консумира в преработен вид. Струва ми се, че бъркаш постенето с вегетарианството. Тъй като в миналото религията е била единственият източник на познание, тя е трябвало да помисли и за здравословното състояние на вярващите. Така са се появили постите като чисто здравословна норма – за пречистване на организма от вредните натрупвания на мазнини по време на най-уседналия период от зимата и със същата цел през пролетта, за да може организмът по-лесно да се адаптира към рязката смяна на климатичните условия и предстоящото увеличаване на температурите. Прав си, ограничавай месото, но не спирай да го ядеш. Всички вегетарианци опяват колко са здрави, жизнени и енергични. Естствено, че ще опяват, след като са се подлагали на куп ограничения толкова дълго време остава и да кажат, че са сгрешили. Аз лично не им вярвам.

    Коментар от asktisho — декември 11, 2006 @ 3:05 pm

  4. Имам да добавя две неща към статията ти.
    - Месото не само съдържа най-голямо количество белтъчини. То съдържа и т.н. незаменими аминокиселини, които никой растителен продукт не може да ти даде. Затова всички вегетарианци ядат според убежденията си или яйца, или мляко, сирене, кашкавал, или риба – за да си набавят тия аминокиселини. Ако човек яде достатъчно такива продукти няма проблем да живее здравословно, тъй като те също съдържат големи количества незаменими аминокиселини и мастноразтворими витамини (другото важно нещо, заради което ядем месо). Предполагам такъв е случаят с baro :)

    - Доводът на вегетарианците, че с неяденето на месо спасяват животните от убиване е твърде нелеп казан точно от тях. Всяка година стотици милиарди малки животни (таралежи, мишки, зайци, яребици) биват накълцвани от комбайните при жътвата и от плуговете при оран на рзлични растителни култури.

    Коментар от Longanlon — декември 11, 2006 @ 3:21 pm

  5. Тишо, не съм казвал че консумацията на месо е ново явление. Даже доста старичко е:) Прекалената му консумация е нещо ново, това е проблема. По принцип всичко е хубаво, ако е с мярка. Ама за вегетарианците не си прав според мен. Като се чувстват добре хората, нека е така и разбирам че искат да се похвалят. Защо да го правят напук или от яд, това е несериозно и не го вярвам. Просто всеки, който е постигнал нещо хубаво иска да го сподели, аз като отказах цигарите се опитах да помогна на всички приятели и те да ги спрат. Означава ли това че ме е яд че не мога да пуша вече? Не, просто се радвам че е така.

    Коментар от Ангеларий — декември 11, 2006 @ 3:30 pm

  6. значи оставяме настрана еволюционните доказателства, че си месоядно животно, защото това, че имам кучешки зъби и очите ми са отпред не са такива! не знам, кое тревопасно животно е с по-слаби зъби от човишките. ти знаеш ли?

    Никотинът и алкохолът не са свързани по никакъв начин с темата за вегетарианството, но са свързани с въпроса за еволюцията. след кото организЪмът еволюира и се справя с вредните мазнини защо не се справя с никотина и катрана?

    Животинските мазнини, с които мислиш, че на организмът му се налага да се “справя” са необходими за усвояването на витамините, за поддържането на телесната температура, за производството на сапун в концлагерите от средата на 20 век и за още куп полезни неща. – значи вече трябваше да съм умрял от авитаминоза и хипотермия… но не съм! а това със сапуна е грозен фашизъм!!! – майтапя се – много ми хареса!!!!!

    Не всеки, който яде месо е дебелак и страда от висок холестерол – но месото определено помага. и пробвай една седмица да преяждаш с краставици и после ми кажи колко си затлъстял

    Еднакво вредно е да преядеш с животински и с растителни мазнини – безпорно е така, но е малко по-безвредно да си подправиш салатата с португалски зехтин от това да хапнеш пилешко крилце пържено в застояла овча лой! сещаш се за кои крилца говоря.

    и НЕ Е достатъчно да прочетеш колко килокалории се съдържат в един грам животински протеини и в един грам растителна маса – трябва да прочетеш и колко мазнини се съдържат също.
    Питай някой стоматолог колко невероятно полезно е да си миеш зъбите след всяко ядене и колко по-деструктивна за зъбите е слюнката от шоколада! – аз съм питал…

    Коментар от baro — декември 11, 2006 @ 4:22 pm

  7. Аз също бих искала да подкрепя вегетарианството, макар и с малко странни аргументи.
    Както знаем, всичко е енергия и трептенията и. Тя е навсякъде около нас и в нас, но някои хора са с по-висока пропускливост, по-чувствителни за нея, други са, като че по-нечувствителни, влияят се по-малко промените и вида на енергията около тях. Пример, сложете си мобилния тел до монитора и преди да позвъни, картината затрептява. Ако го сложите по-далеч, няма да се усети. Сложете го до електическа крушка и тя няма да трепне.
    Месото, както и всичко около нас е енергиен носител, запечатва енергия и трептенията и. Предполаагм че колкото по-близък до нас вид е животното, което ядем, толкова по-лесно неговата енергия е по-сходна с нашата и би могла да предизвика …нещо като трептененто на монитора. Интерференция, заглушаване на сигнала, повреждане. Това са си болести и нарушени функции. Разбира се, зависи от чувствителността на хората. За някои е пренебрежимо, за други.. много опасно. Също кръвта в месото е много важна. Тя е енергиен носител и не случайно в повечето религии непременно се препоръчва да се източва кръвта на убитото животно, преди да се яде.
    Струва ми се, че колкото по-далечен от човека вид е дадено животно, толкова по-малка е възможността да “повреди сигнала” в нас.
    Аз лично съм спряла до рибата. Риба ям,както и яйца, мляко и млечни продукти.

    Предполагам, че това въпрос на избор за всеки човек. Емоционален и здраввословен:)

    Поздрави и браво на всички с телесни мазнини 9-11%:) Независимо какво ядат:))

    Коментар от случайна — декември 11, 2006 @ 5:28 pm

  8. Вегетарианството е полезно единствено в Америка, понеже там животните ги тъпчат с хормони и антибиотици.

    baro, ти си доста заблудена краставица. Единствените наистина вредни мазнини са хидрогенизираните. Дефакто те качват холестерола. Пример – маргарина. Забранен е със закон в няколко държави вече. А знаеш ли кое е блъскано с маргарин? Всичките сладкарски и тестени изделия с трайност над седмица, т.е. всичко, което се продава по магазините. И за което ти споделяш, че ядеш с радост.

    Пърженото в олио пилешко крилце е вредно не защото е месо, а защото е пържено. Всичко пържено е вредно заради олиото. А олиото е вредно заради технологията, по която се прави.

    Изобщо, ако някой толкова се е загрижил за полезно и вредно – колкото по-далече от натуралното е някоя храна, толкова по-вредна е. Далече от натуралното = рафинирано, хидрогенизирано, пастьоризирано, панирано, пържено и пр.

    Аз ям месо всеки ден. Свинско, телешко, пилешко – каквото има. Варено или печено.
    Тренирам също всеки ден. Висока съм 165, тежа 52 кг и мазнините в тялото ми са около 12% при нормално за жена 25%. И не се опитвай да минеш 25% за норма за мъже, buro, понеже средното за мъжете е 12-15%.
    За боледуването – от 5 години, т.е. откакто започнах да се храня както трябва и да потренирвам, не съм се разболявала даже от настинка. Проблеми със стомаха също нямам. Вероято съм природен феномен?

    Коментар от Ying — декември 11, 2006 @ 7:34 pm

  9. Абе Тишо, пак си водиш спора от главата за краката :) Хората ти задават конкретни въпроси, малко реториката на диалога спазвай :)

    Иначе, аз от дете почти не ям месо, защото не ми в вкусно. Но тук, неочаквано, трябва отчасти да се съглася с теб – месото не е чак толкова лошо нещо. Само че в модерното общество, начините ни за снабдяване с това месо са възможно най-далеч от естествената ни хищническа природа и аз лично имам дълбоки етични проблеми. Но ще ти ги спестя засега. Може би просто днес съм в добро настроение.

    Коментар от Elena — декември 11, 2006 @ 8:25 pm

  10. @ ying, чети по-внимателно и не си прави свободни интерпретации на коментарите ми щото и но теб ще дам краставица!:)

    Коментар от baro — декември 12, 2006 @ 7:11 am

  11. Ще си правя каквото искам, това е хубавото на интернет споровете :D

    Коментар от Ying — декември 12, 2006 @ 9:17 am

  12. … и на краставиците… :-P

    Коментар от baro — декември 12, 2006 @ 12:10 pm

  13. Хъм. Организмът сам си налага какво иска, как го иска и колко го иска.
    Има хора, които не усещат голяма нужда от месо. Има и други, които има нужда да поемат месо в големи количества. Въпрос на устройство на организма.
    Давам себе си за пример – лятото не мога да погледна месо. Налитам на марули, домати и прочие подобни, като заек на зелка. И обратното – зимно и есенно време ям почти само месо.
    И пак – нито лятото съм анемична, разсеяна или тлееща. Нито пък цяла зима се превивам от киселини и се търкалям, за да стигна до коридора.
    Да, понякога ме боли корем. Но принципно е свързано с друго ;)
    Всичко зависи от случая и генерализирането – както винаги, не върши работа.
    Всеки сам си решава и преценява. Злоупотребата е странна човешка черта. Явно е, че имаме лемингски черти някъде, из гените ;)

    Коментар от Eneya — декември 12, 2006 @ 1:47 pm

  14. Ще ми разясниш ли значението на термина “лемингски черти”, ако обичаш, Enenya? :)

    Коментар от asktisho — декември 12, 2006 @ 3:49 pm

  15. На няколко пъти съм била на крачка да стана вегетарианка основно поради етични съображения. Обаче това при мен на практика ще е равносилно на героизъм, предвид пословичното ми чревоугодничество и полупрофесионален уклон към кулинарията. Не мога да си представя, че на масата ще има препечени пилешки крилца(това с овчата лой беше гадна спекулация и целенасочена хиперболизация :) ) или порция пиле Беарнез(ммм) и аз ще стоя безучастно и ще гледам вкусотийките, без да се изкуша да зарадвам вкусовите си рецептори с тях! Човек съм все пак, не полубог! :) На който може-браво, ние месоядните смъртни ще замезваме с мръвки и червено винце цяла зима, пък ако ще и да мрем. Няма да живеем с орлите я! :D
    За статистиката: готвя месо два пъти седмично, а сборът от килограмите на тричленното ми семейство е 145 кг. Ядем всичко, като в къщата ни задължително има поне 3 вида плод, а тестяното и сладкото хич не са на почит, освен шоколада и то в много редки случаи. Не боледуваме, не пием лекарства.
    Тишо, очаквам следващият ти пост да е “Тва не-хомосексуализма”. :)

    Коментар от ladyvera — декември 12, 2006 @ 5:52 pm

  16. Ех, Тишо, имам няколко забележки:
    1. Вегетарианството е личен избор. С аргументи не можеш да направиш никой месоядец или вегетарианец. Като казвам, че това е личен избор, то според моите представи никой не може да си дава мнението относно този личен избор. Ако те специално те питат- тогава може. Знаеш, че и аз съм вегетарианец, но никога не съм те навивал и то да ставаш.
    2. Ако ще си изказваш по въпроса за това дали е полезно или вредно вегетарианството, то трябва да си много добре подготвен. Да си изчел доста книги по биология и органична химия. Не се ядосвай, но “белтък” и “протеин” е едно и също нещо. “Протеин” му викат в Нашингтон, а у нашите читанки е написано като “белтък”. Белтъкът, който е градивната материя на нашите тела се състои от аминокиселини. Засега се смята, че месото съдържа само една незаменима аминокиселина (такава, която не се среща в продуктите от неживотински произход). Също така учените не са напълно сигурни колко грама белтъци са нужни на човек за даден времеви период. Оценкита варират в доста широки граници до степен че не може да се вярва на никоя от тях. Също май не е ясно какво става, ако не поемаш въпросната месна незаменима аминокиселина.
    3.Аргументите ти, според които човекът е хищник не са всъщност никакви аргументи. Защо, по дяволите имаме плоски нокти, а не остри и изкривени като на котките или кучетата? И защо челюстуте ни не са силно издадени напред като на хищниците (имам пред вид глава като

    Коментар от Багера — декември 12, 2006 @ 6:21 pm

  17. Darja da spomena nqkolko dokazani fakta, koito sa saob6tavali daje po BTV novinite kakto i v mnogo spisaniq, enciklopedii a i mnogo hora gi znaqt!
    1- na tazi planeta nqma jivo sa6testvo koeto kato tragne6 da go koli6 da ne go e strah – za broeni minuti v organizma mogat da s eotdelqt ogroomni koli4estva hormon na stresa.
    2 – za da se zapazi mesoto s trainost ne dva(kato prqsnoto) ami dosta pove4e dni se obrabotva s konservanti!
    3 – Za da ima pove4e mesce za qdene jivotnoto trqbav da naedree i v masovite fermi za razvajdane jivotnite s etap4at s antibiotici.
    Neka obob6tim – hormon na stresa, antibiotici i konservanti – 3v1 neo4akvano dobra kombinaciq – Bon Apetit! :)
    Az sam ateistka no vqrvam 4e ne slu4aini prostaci sa izmislili razli4nite religii i ako obob6tim nqma nito edna religiq koqto da ne smqta pre4istvaneto ot meso za du6evno pre4istvane. Naprimer – za6to postite, ili miusiulmanite za6to ne qdat svinsko, ili pak budistite za6to ne qdat meso. Zna4i vsi4ki tezi hora koito sa jiveli i trupali opit pokoleniq nared vse trqbva da imat nqkakvi osnovaniq da smqtat 4e lipsata na meso vsa6tnost e polezna. O6te pove4e 4e mesoto koeto s eprodava v magazinite ne e kato prqsnoto svinsko mesce na selo! Edva polovinata ot nego sa proteini i t.n. Drugoto sa… jivotinski hormoni, antibiotici, konservanti i razbira s emnoooogo podpravki. Drugo ne6to na koeto iskam da obarna vnimanie e 4e 4ovek ima dva 4ifta ku4e6ki zabi – vsi4ki ostanali sa katnici :) Osven tova 4ovekat ne pritejava onzi jizneno vajen organ koito se spravq s pre4istvaneto na mesoto i vrednite mu sastavki ot organizma. Vsi4ki hi6tnici go imat no pri 4oveka e zakarnqlo – do kolkoto znam se nari4a apendiks :P A pak i vaprosa s energiite stoi dosta seriozno v prirodata. Hi6tnicite sa zverove za6toto se hranqt s martva plat, horata oba4e ne sa zverove i v dne6no vreme nqkak si ne e na moda da si izbuhliv i svrah emocionalen. S dve dumi – mesoto e vredno, ne qjte meso! :) :P

    Коментар от spicegirl — декември 12, 2006 @ 10:02 pm

  18. Sory za latinskite bukvi ama 4ak sega se usetih :P

    Коментар от spicegirl — декември 12, 2006 @ 10:03 pm

  19. Нямам абсолютно никакво намерение да превръщам когото и да било от вегетарианец в месояден и обратното. Мотивирах се да напиша тази статия, защото да, има агресивни вегетарианци, които ми пробутват немесоядството си на всяка цена и това не ме прави особено щастлив. Аминокиселини, белтъчини, протеини, явно сме много компетентни, ама съм сигурен, че никой от нас не е нито лекар, нито сетифициран биолог. Може много да сме чели, ама аз искам дипломи по медицина да видя и то не от таджикистанския университет, а от медицинска акдемия, с ефективна лекарска практика в стажа.
    Вярно, че няма животно, което да не се страхува, докато го колят. Животните треперят, когато ги убиваш и с това отделят адреналин (въпросния хормон на стреса). Адреналинът в кръвта придава специфична миризма на месото, не го прави по-вредно за ядене. В природата едни животни убиват други, за да се нахранят с тях. Убиват ги по особено жесток начин и това е така от началото на света. Миризмата на адреналин надъхва хищника допълнително, защото тя издава страха на жертвата. Антилопата трепери, когато я настига гепард по съшия начин, по който и прасето трепери под ножа на касапина. Има по-висш разум, който се е разпоредил едни животни да се хранят с други, незавиисмо дали на нас това ни харесва или не.
    Мъдри хора са измислили религиите, spicegirl.
    Пречистването чрез пост е едно, съзнателният отказ от месо – съвсем друго. Някои стигат до крайности и спират даже млечните продукти и рибата, което е много вредно за здравето им. Те обаче си мислят, че гонят някакви духовни върхове по този начин. Никъде няма статистика, която недвусмислено да доказва, че вегетарианците живеят повече от месоядните, нито пък че са по-здрави. Аз обичам фактите. Няма и религия, която да забранява яденето на месо по принцип.
    Плоските нотки и прибраната долна челюст са резултат от същата тази еволюция, от която са резците и кучешките зъби в човешкото тяло. Просто в един момент е започнало да ни се налага по-малко да убиваме с ръцете си (измислили сме оръдията на труда, копието, лъка, меча, огъня), от което ръцете ни са се скъсили и са загубили ловджийските си приспосбления – ноктите. Кучешките зъби и резците, обаче са останали, защото преди да се родят хуманизмът, феминизмът и вегетарианството, на нашите безмозъчни и космати прадеди един милион години им се е налагало да дъвчат полусурова мръвка, за да оцеляват. Били са доста тъпи и са го правили по инстинкт. Ако природата не ги беше създала хищници, щяха подсъзнателно да преживят растителна маса и да разполагат с нужните органи за това…
    Верно, рискуваш много ако си избухлив и свръх-емоционален в наши дни, но ако не си, рискуваш още повече – да останеш незабелязан. Последното няма нищо общо с месото, разбира се. Апендиксът също.

    Коментар от Тихомир — декември 13, 2006 @ 12:07 am

  20. Ле-ле…. колко много писане. Ето ви кратко и ясно защо вегатарианството е безмислено: Бирата не върви със салата!
    Стига ви толкова. Давайте насам салама и пиенето и да се почваме :D

    Коментар от katsarov — декември 13, 2006 @ 6:35 am

  21. Какво значи “лемигнски черти”?
    Е нали знаеш, че лемингите са създания, които веднъж годишно (малко им е трудно да го правят по-често ;) ) скачат от високо и се размазват. Много самоубийствено настроени същественца…
    Хората същата история сме.
    ;)

    Коментар от Eneya — декември 13, 2006 @ 9:25 am

  22. наистина много детски разсъждения Тихо, най-малко от теб съм ги очаквала….

    Коментар от julia — декември 13, 2006 @ 9:59 am

  23. @julia Ако скролнеш малко по-нагоре ще видиш един голям червен надпис, който гласи: “Писателският блог на ТИШО”, а не “Писателският блог на ТИХО” :) ))

    Коментар от asktisho — декември 13, 2006 @ 12:18 pm

  24. Такива глупости си написал, ама явно си вярваш в тях, моля те не се занимавай повече с това, ами прочети някоя и друга статия за известни вегетарианци, препоръчвам ти Автобиография. Много малко хора насила отказват месото или поради мода, повечето от тях просто нямат нужда от него :) ) Виж този сайт, горещо ти го препоръчвам тъй като показва доста неща които явно не си дочел ….

    http://www.vegsoc.org/news/2000/21cv/index.html

    http://www.vegebg.org/

    Има доста статии проучвания :) Виж и научи нещо повече от това което ти дава интуицията :) Успех по пътя към израстването ти!

    Коментар от Milena — декември 13, 2006 @ 1:00 pm

  25. …Затова е господар на планетата… Абе я си яжте ушите всичките (който предпочита краставици), ама някой, ако вземе да ми обясни е т’ва изречение, откъде се взима и к’во общо има с целия въпрос… Предварително, благодаря !!

    Коментар от Риба — декември 13, 2006 @ 3:15 pm

  26. “светът е жесток и несправедлив и кланиците са кошмарни места”, а пък “за какво по-дяволите тогава ще служи едно прасе, една кокошка, една крава или един петел? За красота ли?”
    кои беше казал “храната прави борбата?”
    евро съюз – прасерто да има топка или пък другата глупост – животинската тор да се съхранява в хранилище – била вредна?……..
    и какво ще хапнете по празниците, не ми казвайте, 4е зеле и боб…
    ТИШО е АБСОЛЮТНО прав
    ние всички сме хищници, и как да не сме?…
    никой от вас не се е борил да оцелее по какъвто и да е начин…
    кои са трудните периоди в живота – да намериш или да създадеш за себе си работа, която да осигури препитание на семейството….
    ЧИСТО ХИЩНИЧЕСКО ПОВЕДЕНИЕ – НАМЕРИ ХРАНА И ДОМ
    ЯЖ, БЪЛГАРИНО – ПОНЕ, ДО КОГАТО МОЖЕШ И ТИ БЪДЕ ПОЗВОЛЕНО

    Коментар от galia — декември 17, 2006 @ 10:48 pm

  27. Българинът е открояващ се индивидуалист, генетично приспособен да оцелява във враждебна среда. Според мен, никой нищо не може да му забранява да яде. Той петстотин години в средновековно, чуждоезично и друговерско “присъствие” успя да си опази християнските книги, езика, религията и азбуката, та сега някой ще успее да му наложи какво да яде ли? Ние сме нация от горди индивидуалисти, свиканли да живеят от позицията на човек, който няма какво да губи. В това ни е силата. Не сме се “отпуснали” просто. Никога не сме се радвали на достаъчно дълги години мир и добра реколта, за да си позволим да се “отпуснем”. Страхувам се, че това за пръв път се случва в момента…

    Коментар от Тихомир — декември 18, 2006 @ 12:00 am

  28. Обаче коментарите опровергават тезата, че вегетарианците били кротки. Виж как беснеят само :D

    Коментар от Ying — декември 18, 2006 @ 2:21 pm

  29. Е, глупакът отрича всичко, освен подобния си…

    В тоя смисъл колкото повечебеснее някой без да излага аргументи… ясно ти е :)

    Коментар от Longanlon — януари 12, 2007 @ 9:21 am

  30. Много инфантилни разсъждения, Тишо …. Бъди си месояден колкото си щеш, но ако искаш да убедиш и другите колко е хубаво това, ще трябва да се постараеш малко повече. Доводите ти са изключително повърхностни.

    Коментар от aby — февруари 11, 2007 @ 4:45 pm

  31. Ето ти нещо много по-аргументирано откъм факти, подкрепящо вегетарянството и бих казала обезоръжаващо противниците му:
    http://mihaelina.com/blog/?p=5

    Коментар от Михаелина — октомври 17, 2007 @ 5:09 pm

  32. Гледам тук голям спор се е завързал. Аз лично се опитах да погледна различни гледни точки, да прочета разни книги проповядващи вегетариантството, слушам доводите на много хора. Честно казано не успях да стигна до извода, че човекът към настоящият си момент е вегетарианец. По-скоро сме всеядни. Това си е мое мнение разбира се. Не оспорвам правото на всеки да реши как да се храни. Ако някой се чуства добре като вегетарианец в това няма нищо лошо. ако някой пък не може да преживее деня без да хапне мръвка – пак няма лошо.
    Само че така и не мога да разбера доводите на вегетарианците при следните факти. ако някой ми даде логично обяснение наистина ще се радвам. И така:
    1. Наличие на кучешки зъби, които са и най-здравите.
    2. Разположението на очите – като при всички хищници.
    3. В хода на човешката история ПЪРВО се е развило скотовъдството и СЛЕД него земеделието.
    4. За древните хора не е било трагично, ако жените не намерят разните му там грудки, корени и треви, но е ставало трагично, ако мъжете не уловят дивеч.
    5. Много древни племена чудесно са се развили като скотовъдци без почти никаква роля на земеделието в живота им, но аз поне не се сещам за земеделски народи, които да не са отглеждали добитък.
    6. Като изключим храненето на човека през последните 50 или хайде 100 години (защото през последния век наистина сме погазили всякакви разумни норми на хранене) как така индианци, ескимоси и номади са развили своя бит около дивеча и рибата? Те със сигурност не са били под влиянието на някакви модерни измишльотини.
    7. Канибализмът като част от човешкия бит и култура се развива в Латинска Америка (където няма едър дивеч) и по островите на Поблинезия, Меланезия и Микронезия (където няма едър дивеч). Т. е. в райони където човекът е лишен от МЕСО. И съответно си го набавя изяждайки себеподобните си за да употреби пълноценно всеки белтък.
    Съвсем не изключвам възможността от тревопасно човекът да е еволюирал до хищник и в момента да тече обратен процес на връщане към растителноядност. Мисля, че никой не може да изключи тази вероятност. Особено отчитайки все повече увеличаващия се брой на вегетарианците или на хората свели консумацията на месо до минимум. На този етап обаче колкото и да чета и да слушам никой не е успял ама наистина убедително да ми обясни тези мои 7 чуденки, които ама никак не се връзват с вегетарианството.

    Коментар от vessibg — май 14, 2008 @ 11:23 am

  33. [...] няколко, случайно попаднали линка: http://vegetarianstvoto.hit.bg/ , http://lifestyle.ibox.bg/material/id_1585551407/fpage_4/#clist ,  [...]

    Pingback от Месоядни или тревопасни « Графът — ноември 7, 2008 @ 3:23 pm

  34. Малко късно сигурно се включвам в спора, но ми е много интересно Тишо дали знае разликата между сила и издръжливост… силата на хищниците е нещо краткотрайно, те не могат да преследват жертвите си дълго, защото не са издръжливи както “по-нисшите” според теб тревопасни :) за аргументи 1,2,3 скотовъдството се е развило първо, защото е било по-лесно и когато са поумняли достатъчно са намерили начин и да развиват земеделие – много си чел, но си пропуснал часове по природознание от 4клас:))) това значи еволюция – сам каза първо е бил ловът, после скотовъдството и накрая хората са развили земеделие… а 1,2 са следствие на дивашките години и тези белези, както вече се спомена, изчезват, а не се развиват сега…

    Коментар от mouseee — март 17, 2009 @ 5:16 pm

  35. Забравих да добавя – продължителността на живота по време на липсата на сериозно развито земеделие е бил доста кратък при месоядните ни прадеди. Съпостави информациата за здравето на човек живеещ само на месо и такъв само на растително храна /в древността ги е имало и двете и има инфо за здравословното им състояние/ – в крайностите най-ясно се вижда ефекта… И искам да ти благодаря за статията, защото е интересно да чуеш мнението на човек, който смята вегетариантсвото за вредно :)

    Коментар от mouseee — март 17, 2009 @ 5:36 pm


RSS хранилка за коментарите по тази публикация. Адрес за TrackBack

Вашият коментар

Блог в WordPress.com.