Тва да - кризата за квалифициран персонал

Нещо едро и твърдо нагло подпира българския работодател отзад. Това нещо се нарича „криза за квалифициран персонал”. Не се съпротивлявайте, уважаеми работодатели, отпуснете се, така по-лесно ще приемете онова, което тепърва предстои да ви се случи! На българския трудов пазар съществува един много интересен парадокс – кризата за образовани и квалифицирани служители става все по-жестока, а заплатите са по-неподвижни от котва на изоставен кораб. Защо се получава така? Ето и няколко провокативни отговора на тази въпрос:
1) Защото на „човешкия фактор” в България се гледа като на ненужен учебникарски термин.
Съвсем доскоро българският бизнес беше свикнал да разглежда трудовата ръка като неорганизирано, бедно стадо от лесно заменими обекти, които отчаяно си търсят работа, за да оцелеят и това действително беше така. Границите бяха затворени, икономиката изживяваше тежка криза, в чужбина се пътуваше трудно, хората се редяха с дни, за да получат „шенгенски” визи. На трудовия пазар доминираха държавната администрация, държавните монополи и едрите предприемачи като основни наематели. Те определяха заплатите.
Сега положението е доста по-различно: хората вече не са толкова бедни. Заради чуждестранното търсене имотите им поскъпнаха, а почти всеки българин притежава недвижим имот. Каквото можал, замъкнал от „едно време”, наследство от комунизма. Сега продава на европейски цени. Икономиката се намира в непрекъснат растеж, на пазара масово навлизат големи чуждестранни компании с изградено ноу-хау и политика спрямо персонала, България се присъединява към Европейския съюз, а държавните монополи „гърмят” един след друг със скандали за корупция и присвояване на средства. Първи беше „Топлофикация”, после „БДЖ”. Да се готви „НЕК”! Изводът от всичко това е само един: заплатите ще растат! В почти всички сектори. Винаги е било по-лесно, обаче, да наемеш строителен работник, отколкото строителен инженер. Младите хора с опит и образование отдавна отидоха да чистят кенефи на запад. Някои попаднаха в офиси и се превърнаха в „бели якички”, други си преместиха трите висши от кенефа в кухнята, но резултатът от всичко това е само един: те не са тук и вече няма как да ги наемеш. А работа има за целия китайски народ! Само дето не сме в Китай. Единственото, което трудовият пазар може да предложи е маса вишисти без никакъв опит. За качеството на българското образование и за това, че е напълно лишено от всякаква връзка с реалността, а още по-малко с бизнеса, няма нужда да обяснявам.
2) Защото българският предприемач е необразован мениджър.
Неговият лозунг е: „Аз да не съм забогатял, щото съм си раздавал парите”, „Пари нема, действайте!” и „На мен акъл не ми трябва, акъл си имам, покажи ми как се върши работа”. За българския предприемач „Мениджмънт” е „измислена” наука, а за „управлението на човешки ресурси” и „развитието на персонала” той или не ги е чувал изобщо, или ги разбира под формата на напиване по случай Нова година или, не дай Боже, само в най-най-най-краен случай: тринадесета заплата.
3) Защото предлагането на труд в България е неорганизирано.
Синдикатите са за това. Те, обаче, предпочитат да обядват на пищната трапеза на едрия бизнес и само от време на време да организират по някоя стачка или „митинг-шествие” – ей така, колкото да се отчете дейност и да се усвоят средства. Корупцията в България е навсякъде. Айде да не се заблуждаваме, че подминала синдикалните босове.
Най-много се дразня като вляза в някой „модерен” български офис. Влизам и какво да видя: плоски 19 инчови монитори за по 800 лева всеки, офис обзавеждане за петцифрена суми, Bluetooth wireless Internet за още толкова и разни хора стоят там цял месец за 500 лева. Ами как да стане работата, братче, при положение, че столът, върху който седя, струва повече от мен самият? Единствено ако имаш завод можеш да си позволиш да инвестираш повече в техника, отколкото в хора. Ако си в сектора на услугите, обаче, главата ти не трябва да спира да мисли как да привлечеш най-добрите и най-кадърните, за да бъдат до теб, когато ти се наложи да се сблъскаш с ожесточената конкуренция, която се задава от Запад. Столовете Dromeas и плоските монитори не могат да свършат нищо сами. Трябват ти хора. Какъв човек можеш да наемеш срещу 500 лв на месец? Току що завършил студент в УНСС или НБУ, със слаб английски, който не знае и не може да прави нищо, ето какъв! На него му е достатъчно да вдигне телефона и да каже: „Мамо, намерих си работа в София, купувайте ми апартамент”, но на теб? Накъде си тръгнал с такива хора? Лошото е, че ВЕЧЕ МОЖЕ ДА СЕ ОКАЖЕ ПРЕКАЛЕНО КЪСНО. Вече и да искаш да даваш сносна заплата, да няма на кого! Ето докъде се стига като инвестираш само в техника, а не в хора!
Какво предстои?
Предстои масов фалит на средни и дребни български фирми. Първо ще започнат да окапват в търговията на едро, след това в търговията на дребно, после в производството (там икономическият цикъл е по-дълъг и ефектите ще се усетят по-късно, не че някой мисли за персонала в производството) и накрая ще оцелеят само част от дребните предприемачи в услугите. Западните компании навлизат с добре обучен и скъпо платен управленски персонал, който си носят от там, откъдето идват. Оперативните и изпълнителни длъжности ще ги запълнят на място с въпросните току-що завършили студентчета в НБУ, Свободния и УНСС. Кофтито е, че имат повече кинти от теб и дори на тях ще могат да си позволят да платят повече, отколкото ти, който ще си останеш само с плоските монитори и скъпото офис обзавеждане. Накрая ще се наложи да продадеш и тях, за да си удовлетвориш кредиторите. Така става, като не мислиш за развитие на персонала в дългосрочен план. Шоуто тепърва предстои…
-
-
Тихомир Димитров
Поради технически причини блогът досега не приемаше коментари по тази тема. katsarov обаче дойде, видя и победи проблема….
Thanks, katsarov.wordpress.com
И така, вече можеш да се изложиш по темата.
Давай да те видя
Коментар от asktisho — ноември 30, 2006 @ 10:29 am
500лв ?!?! Ела в Карлово да видиш как средната заплата е 200-250 и ако случайно взимаш повече, то най-вероятно спиш с някой от шефовете (или са ти рода)… Тук работника си е работник и никой не си прави труда да го задържи… независимо колко е квалифициран.
Аз лично съм един от мнооогоо малкото хора в Карлово, които правят сайтове и уеб базирани приложения (особенно за толкова малко пари) и ме изгониха защото не съм искал да сглобявам чадъри. Да подчертая, че говорим за Интернет доставчик
Коментар от katsarov — ноември 30, 2006 @ 10:29 am
Точно това е причината, поради която малките градчета се обезлюдиха. Че държавата е импотентен имбесил и, че не може (и не иска) да направи нищо по въпроса, разбирам, все пак тя е само един списък с ЕГН-та и четвърт милион незаинтересовани служители на твърда заплата. Обаче всеки собственик е длъжен сам да си гледа бизнеса. Заинтересован е да го прави. Много далече ще стигнат с 200 лв заплати и сглобяване на чадъри, няма що…
Коментар от asktisho — ноември 30, 2006 @ 10:37 am
Момчета, не оспорвам и дума от написаното от Тишо, дори напротив - зловещо прав е!
Но това лято прекарах почти всички уикенди + 20 дни накуп в Сопот и забелязах следния феномен: Всички кръчми бяха пълни. След 20 ч. няма къде да седнеш и повечето посетители определено си бяха местни. Обяснете ми това, ако можете
В интерес на обективността, не чух някой да се оплаква от нещо, което също е удивително!!!
Коментар от LeeAnn — ноември 30, 2006 @ 2:17 pm
Всъщност, предишният ми коментар няма пряка връзка с публикацията, а косвена. Някак подсъзнателно, четейки, се сетих, че това ме впечатли лятото и ми се прииска да го коментирам с вас :-[
Коментар от LeeAnn — ноември 30, 2006 @ 2:41 pm
Статията ми хареса много тъй като това е сериозен проблем, който би трябвало да се дискутира все-повече. Някои от нещата за които Ти6о говори съм ги виждал с о4ите си: става на въпрос за фирми в сферата на производството, в които съм работил. първата фирма беше оборудвана със сравнително модерна за България техника, но познайте защо не можеха тези машини да работят на пълния си капацитет: защото нямаше качествени хора, които да си гледат работата, а такоива хора нямаше защото…вие се досетихте защо. Пък после ходи разправяй че прекалено големи амортизации спрямо производството, че на ниска цена се продава заради качеството и т.н. Същото се отнася и за фирмата в която работя в момента. Си4ко си е наред, ама с тия заплати братче, след има няма година шефа ми ще остане с половината персонал, и така като е тръгнало аз ще съм в по-добрата напуснала половина.
Като цяло проблема който се засяга тук е доста сериозен и свързан с липсата на зрялост в нашият бизнес, нашата държава и т.н. хората които ни управляват независимо дали са управители на фирми или политици за всичко друго но не и мениджъри. Силно се надявам като влезем в EU да изпофалират едно 50% от фирмите в България, и всички тия селски тарикатчета дето са станали шефове по някаква случайност в зората на демокрацията, да си намерят правилното място. да не повдигаме и въпроса за царящия хаос във всяка фирма, интриги, никакво разпеделяне на отговорности, задължения и т.н. та кризата с персонала ще е само едно от нещата на които ще можем да се насладим през следващите няколко години.
Коментар от ункас — ноември 30, 2006 @ 3:46 pm
Кризата с персонала ще се задълбочава все повече и не мисля, че някога ще има развитие в положителна посока. В последните години от образованието ни е останало почти НИЩО. Продължават да съсипват малкото свестни училища. А от необразовани неандерталци, тарикати дори не можеш да произведеш.
Коментар от LeeAnn — ноември 30, 2006 @ 4:00 pm
само да направя едно любопитно съобщение. Току що гледах по телевизията някакво шоу с Милен Цветков, където се коментира6е слу4ай с накакъв шеф на заведение, който затворил две от сервитьорките в хладилната камера, за наказание щото му пипали от оборота. Мисля че случая няма нужда от коментар
Коментар от ункас — ноември 30, 2006 @ 4:20 pm
Към всичко казано по-горе мога да добавя и следното: не само, че в България навлизат все повече чуждестранни фирми и образованието не може да задоволи търсенето на качествени кадри, но и възможностите да отидеш да се образоваш в чужбина и да останеш да работиш там ще се увеличават многократно през идващото десетилетие. Ще се пътува само с лична карта при взаимно признаване на повечето дипломи и кавлификации…Даже и бачкерите ще предпочетат да емигрират, вместо да работят без пари у нас. Ама хайде да речем, че на тяхно място ще наемем емигранти. Ще започнем пак да внасяме виетнамци като едно време. Има си междуправителствени спогодби за това, не е проблем. Обаче архитекти, лекари, инженери и финансови консултанти откъде ще наемем? От Западна Германия ли? Единственият вариант остава българските фирми да започнат да аутсорсват в Китай по американски образец. Ама за целта пак трябват хора, дето да се занимават с аутсорсинг. А бизнес парка в младост три вече се напълни с чужди фирми, които са направили представителства и кол центрове у нас специално за целта…пак сме по-назад. Изобщо, мога два дена да пиша по тази тема. Проблемът наистина е много сериозен и неговите под-проблемчета са неизчерпаеми. Не искам да злобея, но да му мисли средния и дребния бизнес. При положение, че има Кауфланд, Метро и Била на мене вече кварталния супермаркет не ми трябва. Предприемачите на дребно сами са си виновни, че дълго време играха пас с персонала. Така им беше изгодно. Действащи екипи не се формират и задържат за един ден. Идва времето, в което някой трябва да плати сметката за 15 години human resource слепота…
Коментар от Тихомир — ноември 30, 2006 @ 5:32 pm
много готин пост, но Бай Ганю Работодател няма да достигне до него докато не стане прекалено късно за неговата фирмица… може би след 5-6 гони ще видим наистина затруднени за персонал фирми
Коментар от svilen001 — ноември 30, 2006 @ 8:15 pm
Да ти кажа, аз вече ги виждам…
Коментар от Тихомир — ноември 30, 2006 @ 10:00 pm
Знаете ли проблема отново има две страни както казахте по-горе. От една страна кадърните избягаха - от друга страна университетите бълват много кадри без ден стаж - това е проблема липсата на опит. Да не говорим че и желание за развитие в повечето персонал няма. Всеки гледа да се докопа до някоя добра пара и да се закотви там. Невярвах че има хора които не искат да се развиват - но уви повечето ми колеги са такива странно. А шефовете твърдо и упорито мерят всички с един аршин. В повечето случаи даже и не мерят просто си гледат стълбчетата по смешните Парето графики и дотам друго не ги интересува. Не искат да водят отпред да дават личен пример. Най - лошото е че в БГ фирмите няма определен стандарт от типа направи това получаваш това. Много рядко някой знае как ще бъде оценен. Има един лаф: Кажи как ме оценяваш и ще ти кажа как ще работя. Интересен е примера за шефа на една западна фирма. На въпроса как определя заплатите на персонала си той, казал: Като идва човека на интервю му казвам - Помисли колко пари искаш умножи сумата по 10 и помисли дали можеш да ми изкараш тази сума.
Но има и нещо което ме претеснява по сериозно: Дали пък западняците няма да се полъжат по нашата система: Все пак да си говорим честно за шефовете е доста изгодно да работят така. Вземете впредвид факта че всяка чуждестранна фирма с БГ топ мениджмънт особено с управител - стара комунистическа кримка не блести с особено високи заплати. За мен в БГ може да се каже че са добре палтени и живеят някакъв нормален живот само програмистите (говоря за хора без връзки и прочие) - но пък те си имат други проблеми.
Коментар от Герго — ноември 30, 2006 @ 10:28 pm
Добре живеят, защото са дефицитен персонал. Като се окаже, че се състезаваш с още десет фирми да наемеш добър програмист, а всички аутсорсвате на запад и като разбереш, че в България реално има само двама души, които могат да ти свършат работа ще даваш и две хиляди лева и нагоре. Няма откъде другаде да ги вземеш. Същото започва да се получава и с инженерите и със стрителните техници и с архитектите. Да се готвят лекарите, одиторите, ескперт-счетоводите и финансовите консултанти.
Не мсиля, че западните компании, които са развивали двадесет и повече години успешно ноу-хау ще се “подлъжат” по нашата система. Тя просто няма какво да им предложи…
Коментар от Тихомир — декември 1, 2006 @ 12:38 am
Аз си мисля, че западните фирми ги чака още една неприятна изненада - нашите HR агенции за подбор на персонал, каквито се навъдиха под път и над път. Повечето от тях дори собствен квалифициран персонал нямат, а какво остава да намерят такъв за друг работодател. Все пак, както вече някой спомена ;), светът не е само графики и тестове за интелигентност …
Това е едната страна на монетата, но може да се окаже, че и от другата е същото - т.е. истински квалифицираните специалисти се продават сами и дори и най-опитните хед-хънтъри не винаги стигат до тях. Което значи, че HR агенциите понякога /често!/ нямат нужната информация…
… за какво са ни HR агенции тогава?
Коментар от LeeAnn — декември 1, 2006 @ 6:03 am
Тишо, може би първо трябваше да дефинираш “квалифициран персонал”. в българия такъв няма не от вчера а от 15г. няма производство, тяма търговия, няма маркетинг и реклама и тн. дори със страхотната природа, която имаме не можем да организираме свестен и печеливш туризъм. провинциалното павкаторче от гомотарци или менекьово дето е дошъл преди 5 г в софияТА и е завършило унсса не е нито квалифициран нито пирсонал. както сам казваш ,чужденците идват тук с парите си и мениджърите си. никой няма да им накриви шапката на работодателите в бг. венаги ще има селянчета дето ще бачкат за 500к сама защото са в софията. аз и толкова не бих им дал. нека дойде някай с наистина креативна идея и да ми каже: знам как да организирам и развия бизнека ти. ще направим това и това и ти ще увеличиш клиентите си. (нали на това ни учат в университетите - маркетинг, управление на продажбите…
- и тогава ще му дам процент от печалбата или дори от фирмата ми. но на унсс-дришльото, който ще ми седи по цял ден в арената и в icq-то няма дам и 300к. принципа трябва да е - доход=свършена работа. иначе да се оплакваме всички можем.
Коментар от baro — декември 1, 2006 @ 7:16 am
Сериозните фирми се доверяват само на сериозни имена в HR consulting-a. Oracle няма да тръгне да наема с помощта на ЕТ “Пена Пенева”. Oracle ще пусне цветна А4 обява в Капитал и цветна А4 обява в Мениджър. Сериозните хора ще отидат на интервю, след което собствения HR отдел ще отсява плявата. Ако пък им дотрябват космически специалисти, ами нали за това са Price WaterHouse Coopers, JP Morgan и прочие. Там работят истинските хед хънтъри, а предимството на работодател като Oracle е, че няма пари, които да не може да даде…
Дефинирам квалифициран персонал: човек с висше образование и десет години стаж в голяма фирма. Знае всичко и може всичко, свързано с работата си. Проблемът е, че такива хора вече са малко в България, оттам идва цялата драма с кризата, но по-лошото е, че още по-малко работодатели мислят как да ги прелъстят да бачкат за тях. А че има служители, на които и двеста лева на месец са им много, има. Леличките, които играят пасианс в Администрацията и, които ги мързи да изкарат дори един безплатен курс по компютри, примерно…За какво им е като няма вариант да ги измести по-квалифицран от тях. Нали са “с връзки”…
Коментар от asktisho — декември 1, 2006 @ 8:27 am
“човек с висше образование и десет години стаж в голяма фирма. Знае всичко и може всичко, свързано с работата си” - гарантирам ти, че няма такъв, който е работил само в едно фирма през последните 10г.
Коментар от baro — декември 1, 2006 @ 9:41 am
baro, e hajde pomisli si mnogo dobre kolko trqbva da dade6 na edin 4ovek ako na nego raz4ita6 da razvie biznesa ti. 20-30% ot netnata pe4alba+tvurda zaplata, mene ako pita6. ti za kakuv …. si 6ef, ako izob6to 4aka6 da nazna4i6 nqkoi i toj da razviva biznesa ti. viziqta za biznesa trbva da ima6 ti, ako q ima nqkoi dryg zan4i toj trqbva da e 6ef, ne ti. I ako na toq nqkoj dryg ti ne mu dade6 qko kinti, to zna4i skoro ne o4akvaj da izgree slunce na tvojta ylica.
Ina4e otnosno horata ot provinciqta, meko kazano ne sum suglasen s teb. praktikata pokazva, 4e horata ot provinciqta sa mnogo po naduhani da se dokazvat otkolkoto sofiqnci, bilo to zaradi fakta, 4e razhodie im za jivot sa po-golemi, bilo zaradi fakta, 4e sa se ozovali v mnogo po-konkurentnata sreda v po-golemiq grad ili puk 4e prosto izbivat provincialni kompleksi. Mnogo moi poznati sofianci si stoqt po firmite i cukat i icq, po cql den 6toto jiveqt pri mama i tati i sa spokojni 4e 6te ima kude za jiveqt i kvo da qdat ytre.
Horata ot provinciqta sa mnogo po-borbeni baro…
Коментар от ункас — декември 1, 2006 @ 11:03 am
ункас, готов съм да дам и 50% ако се появи някой който ще ми вдигне продажбите с 200%. и нищо не чакам да ми вършат други хора. развивам бизнеса си сам. искам обаче когато някой идва да работи за мен първо да ми кщаже какво може да направи за мойта фирма и после да каже какви пари иска. и съм готов да дам яките кинти но не срещу диплома, амбиция или комплекси а срещу добре свършена и полезна работа. що се отнася до хората от провинцията ще ти кажа следното: надъхани са да ядат, пърдят, ходат на партита в студентски град. конкуренция и скъп живот - май есс!!! аз имам около 600 лв разходи по апартамента си и се храня по два пъти на ден в ресторант а не кисна в студена квартира в люлин или ст. град и не ям боб със сланина от буркан.
Коментар от baro — декември 1, 2006 @ 11:53 am
е това последното за хората от провинцията, няма да го коментирам, ще ме извиняваш,но ми е малко под нивото. ина4е ми стана яно ти от кои баровци си, баро
Коментар от ункас — декември 1, 2006 @ 12:47 pm
ех как бързо ти се изясняват нещата…
Коментар от baro — декември 1, 2006 @ 1:37 pm
Подхванахте безкрайа тема, която няма нищо общо с кризата за квалифициран персонал. Каква е разликата дали си роден в София или не? Единствено, че имаш повече натрупано олово в дробовете, според мен. Дори и на жълтите плочки да си се пръкнал, майка ти или баща ти все отнякъде са дошли и са станали хора :)) Според мен хората навсякъде са само два типа: предприемчиви и непредприемчиви. Първите забогатяват доста по-лесно. На вторите май може да им се случи само по наследтво или от лотарията. Няма никакво значение дали си търтей в някой малък град или си развяваш разпасания задник из София. Важното е, че си търтей. Можеш да си живееш при мама и тате на село, може и в градо. Все същото е. Има богато Софиянци, има и още по-богати земеделци. Познавам всякакви типажи. Въобще не мога да съм сигурен, че хората от провинцията са по-предприемчиви или по-надъхани или по-едикакви си. Всичко зависи от мотивацията. Може и в Ню Йорк да отидеш, ако вашите продължават да ти изпращат парички и там ще си останеш парцал…
Коментар от Тихомир — декември 1, 2006 @ 4:05 pm
Прав е човека за тази масова простотия дето се шири в много фирми с тъпи работодатели. Обаче я да покажем един друг ефект при малките преприемачи. Опитах и аз. Идва един момент, щото си работлив и предприемчив и ти се разраства бизнеса. Наемаш хора. И понеже си учил за повече от оценки с идеята за частен бизнес, решаваш да се отнасяш добре с тях, да им даваш допълнителни пари, да имат прилична техника и среда, въпреки че не можеш да си позволиш много. За пример - стола е нормален офис стол отговаряш на законовата база, а не за 1000 лв или гърбав твърд за 29, на който се изгърбваш и те боли врат и гръб яко след 6-7 часа работа. Плащаш случайно наложилия се извънреден труд, щото някой не си свършил работата в нормалното време, обучаваш ги, учиш ги. По едно време, човека в който си вложил средства, очаква повече, отколкото произвежда. И се намира фирма, която ти го измъква. Къде легално и коректно, къде с пикливи селски номера зад гърба. трети, насъбрали злоба, като виждат успеха на други, не могат да го стигнат, но и се отпускат. Накрая, какво се получава. Вложил си време и средства да вкараш хората в професионализъм, а те си отиват. Тогава е оправдано да се замислиш, дали пък следващия път да не намаля някои неща, че поне техниката си остава при мен, а хората може да сменям. И като се махнат тия дето търсят трамплин, може да останат по-малко способни хора, които обаче като им дадеш нещо, не им светят очите като невидели, но и не го забравят след два месеца, когато не са се справяли и отнасят критики. Бих желал и този казус да се дискутира - за лоялността към коректните работодатели.
А относно заминалите да мият кенефи и напуснали родината (и родителите) си - това са морално слаби хора и през комунизма правилно имаше термин - родоотстъпничество. Както казваше един близък, баща на двама сина ИТ специалисти и емигрирали - момчето ми, върни се, направи нещо, не забравяй от къде си тръгнал.
Коментар от Свилен Иванов — юли 12, 2007 @ 11:15 am
Нека добавя … горния коментар не защитава изтъпленията на маса мутри и ченгета и други простаци, които гърчат хората от 7(9) до 20-21ч за мизерни заплати. Напротив, те са много вредни и за коректните работодатели. Но е редно и работещите да се замислят да уважават и малкото в правилна коректна насока, защото иначе ще го загубят и ще станат стадо служители на западни фирми. Не мислете, че ще Ви толерират масово. Вижте гръцките и израелските фирми и се замислете.
Коментар от Свилен Иванов — юли 12, 2007 @ 11:18 am
Хаха, Тишо, то, като гледам, направо можеш да ме съдиш за плагиатство!
Но майтапа настрана, това са фактите.
LeeNeeAnn питаше за обяснение на феномена, според който в Сопот заведенията били пълни през работно време с млади хора и никой не се оплаквал. Много лесно мога да го обясня. Същото, между другото, се наблюдава и в Шумен, в Горна Оряховица, че дори и в Търговище, откъдето минах веднъж съвсем случайно. Но за Шумен и за Горна мога да го обясня веднага. Може би не е без значение факта, че вече си имат редовна автобусна линия до Испания. Имам доста познати семейства, на които поне единият родител работи там. Имам други, на които поне единият родител работи в Турция. Друго познато мое семейство пък няма членове, които да работят в чужбина, но всички се преместиха във Варна, заради по-големите възможности това. И става така, че в момента хлапетата на тези, дето работят в Испания или Турция действително твърде често висят по кафета, барчета и ресторанти. Живеят за момента, в който ще завършат училище и ще заминат при мама или тати, или са завършили вече и точно си уреждат нещата, за да заминат там. Феномен? Тц
Коментар от Marfa — септември 18, 2007 @ 2:34 pm
Понеже съм бил само висококвалифициран наемник и то по доста години на малко места ще кажа моето мнение.
Българските мениджъри са предимно и те наемници, некъдърници и подмазвачи с еднолична визия по всички въпроси на бизнеса, в който работят. Други визии не се допускат - ако ти харесва - стоиш, ако не - бягаш.
Собствениците на фирми пък ги гони стокхолмския синдром - обичат мениджърите си, които решават проблеми, възникнали главно в резултат на собственото им действие или бездействие.
В момента, в който в някой бранш се появи истинска конкуренция - подстригват фирменото дърво от към корена (подменят частично мениджмънта - тогава е времето на дворцовите интриги в съответната фирма), ошмулват и клоните (30-40 процента съкращение, главно на хора с опит) и пускат обяви за нови хора на същите позиции, които са съкратили, но вече на английски език и за по-ниски заплати. Новите мениджъри се отракват (от ежедневните доклади на служителите разбират за какво са ги наели и за какво става дума) и нещата пак влизат в коловоза до следващото преобразуване или цикъла продажба-преобразуване.
Затова млади хора с образование и желание за развитие няма да имат желание да работят в България. Нямат шанс !
А това за кафенетата - да знаете, че когато в един среден по големина град кафенетата са пълни - в него няма работа.
Коментар от наемник — септември 22, 2007 @ 5:08 pm
Наемник и аз съм била висококвалифициран намник, и те подкрепям 100%. Затова учим и усъвършенстваме години, за да си продадем скъпо. Първо работех в държавна фирма. Там всеки разбираше от моята работа, защото или бе държал изпит, или колоквиум, или си бе разбирач по принцип. Там бе- нема пари, действайте. Опитвах се да пробивам стена с глава, защото бачкаш 24 часа- твърда заплата, бачкаш 2часа- същата твърда заплата, изобщо не бачкаш- пак същото. Признанието дойде от големия шев във вид на ,,Абе ти наистина много си разбираш от работата,, и до там. Следващата фирма обратно. Частник- нищо не разбира от моята работа, но много надъхан и интусиазиран. Може и самолет да ти купят, ако се обосновеш, че ти е необходим за работата. Добре. Бачкаш, раздаваш се, плащат ти нещо. В един момент обаче идва племеника на собственика завършил гимназия, ако изобщо знае къде се намира тази гимназия и ти става шеф. Ама не какъв да е, а ШЕФ. Всичко е със срокове за вчера, няма невъзможни неща, но отдолу стои твоя подпис, а не неговия, сменя колите си на всеки 10 дни, а ти пътуваш със служебен транспорт. Търпиш и бачкаш, защото мнооооооого си обичаш професията. Но… Идва племеницата на собственика. И сава шеф. Ама не какъвда е, а ШЕФ. Влиза да учи това което ти си учил и ти обяснява, че ще стане магистър, и ще специализира това което ти си специализирал. Но ти сега си магистър с няколко специализации и стаж. Но тя сега взема четирицифрена заплата, а твоята ще я увеличат някога. И си грабваш багажа и се опитваш да си тръгнеш. Но в момента в който си подадеш молбата- познай. Първо ти искат предизвестие 2месеца и половина. При което новия ми работодател изпадна в тих ужас, че в България има такъв срок за предизвестие. После ти казват, че ще ти увеличат веднага заплатата двойно. При което аз изпадам в тих ужас, че съм работила без пари досега. Но се намира доброжелател да ти намекне, че тези пари ще ти ги изкарат през /да не бъда вулгарна/ носа, ако останеш. И така опитваш се да оцеляваш и да се продадеш по-скъпо.
Коментар от Ван — септември 23, 2007 @ 11:04 am
Мда, колко сте прави, уважаеми квалифицирни служители. А никога ли не ви е минавало през ума да се спотайвате на бачакането, за което така или иначе ви плащат смешни заплати (в БГ всички заплати са смешни, съпоставени с цивилизаования свят), та да можете да видите и малките колелца в механизма на работата, за да може един ден, когато усетите, че моментът е дошъл, да напуснете без никакви предизвестия, да си ипотекирате апартамента, да изтеглите кредит от банка, да регистрирате фирма и да изтикате племенника и племенницата от пазара? Да ги пратите на трудовата борса? Защото лично аз така бих постъпил. Наказанието за лошия предприемач е силната конкуренция. А докато слугувате, имайте една единствена цел - да установите лични, приятелски взаимоотношения с всеки клиент поотделно. Да вършите повече работа, да се врете навсякъде, така че един ден те да не могат да свършат нищо без вас. Ще им вземете клиентелата при себе си, че може дори и част от персонала да им замъкнете, да си останат само на семейни начала, щом така им харесва.
Всичко това звучи прекалено хубаво, обаче в повечето случаи не става, защото на хората не им стиска. Нямат гащи да захвърлят “кариерата” си на боклука и да се пробват сами в бурното море на частния бизнес. Къде-къде по-лесно им е да кютат до заплатка, да се оплакват и някак си, да оцеляват. Така е по-комфортно. Ако си с подобна нагласа към живота, просто си заслужаваш и работата, и заплатата. Съдбата обича смелите, само това мога да кажа. Алтернативите са ясни - в България трудът е евтина суровина, следователно няма никакъв смисъл да продаваш труда си именно тук. Същата евтина суровина обаче привлича и чужди фирми в България. Следователно има смисъл да я купуваш тук. The choice is yours.
Коментар от asktisho — септември 24, 2007 @ 12:59 pm
Или ми плащаш на час работа сумата, която си поискам, или не работя с теб.
Инак много добре описана статия, само че едва ли ще има смисъл от нея, защото таргет групата не може да стигне в Интернет по-далеч от имейла си. Надявам се да си наспамил бившите ти шефове с линка
А най-голямо впечатление ми направи онзи коментар, в който пича разправяше, че искал някой да му дойде на крак да му обясни как щял да му оправи бизнеса и т.н. Тия хора, за които говориш, трябва ти да ги намериш. Аз самият съм консултант и до сега на никого не съм си предлагал услугите. Те си идват при мен хората, аз им казвам колко струвам и те си решават. Няма кой да дойде да ти излее идеите си и да чака после процент, защото ти няма да му го дадеш. Аз го пробвах веднъж тоя номер - имах 4-5 идеи наистина много добри, които ги няма в света реализирани. Отидох при собствениците, споделих им за едната в по-общи и по-конкретни линии. Шефчето рече, че идеята е много добра и че ще я правим по-късно уж. При което няколко месеца след това те бяха взели част от нея (добре, че не им я казах цялата), попроменили някаква част, добавили някакви техни глупости и ограничения и ми сервират в най-мазния тон, че съм щял аз да я ръководя и развивам и дали имам желание. Естествено, т’ва се случва малко след като си пиша новия договор
И въпреки това съм лоялен, защото ако не бяха тия хора, на мен тая идея нямаше да ми дойде, а и каквото съм си поискал ми е давано до сега.
Мисълта ми беше, че тая грешка втори път няма да я направя. Има си една фраза - “нищо лично, просто бизнес”. След като някой може да даде 500лв за същия труд, за който ти му искаш 1000 е нормално да си прецени дали двама не толкова кадърни няма да вършат повече работа от един като теб.
Коментар от Георги Матеев — октомври 17, 2007 @ 1:06 am
Знаеш ли кое е готиното в случая, Жорка? Че аз нямам БИВШИ ШЕФОВЕ, които да спамя! Наистина нищо лично, просто бизнес.
Коментар от asktisho — октомври 17, 2007 @ 3:44 am
[...] превърнаха в нова религия за българина. Ето че накрая ножът опря до кокала и вече няма накъде – трудът влезе в таблиците на [...]
Pingback от Цените, ценитееее « Писателският блог на Тишо — май 14, 2008 @ 12:16 pm